Banning (utbruten från Vad gör vi? CCXXIX + I)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så därför vad?

Det här hittar jag:
”Du la upp väldigt artsy bilder av dig, och Tranan, som på den tiden var väldigt fotointresserad frågade om hon fick fota dig.”

Jag ser ingenstans att det står att det var pga att du la upp bilder som du blev sexuellt trakasserad, utan en annan uppfattning av situationen. Eller vad vad felaktigt i det påståendet, menar du?
Jag tolkar det som att det betyder:

Eftersom att bilderna var så utmanande så får du skylla dig själv om du blir sexuellt trakasserad.
Du bjöd ju in till det!

Men det är ju min tolkning då.

Jag tolkar det som att det betyder:

Eftersom att bilderna var så utmanande så får du skylla dig själv om du blir sexuellt trakasserad.
Du bjöd ju in till det!

Men det är ju min tolkning då.
Så tolkade inte jag det, men jag kan såklart ha tolkat fel. Jag tolkade det som en annan uppfattning av situationen, inget skuldbeläggande kring utmanande bilder.

Jag tror tvärt om att det skulle bli mindre tjafs om det kommer en förklaring till varför inlägg plockas bort och varför användare bannas eller varnas. Till exempel skriver ju många att de dragit sig för att anmäla för de upplever att det ändå inte spelar någon roll, får man då läsa att inlägget/inläggen plockats bort och användaren varnats/bannats tror jag fler upplever att det är mindre godtycklig moderering.

Jag håller med. Det går aldrig att göra alla nöjda men jag tror att många skulle känna sig mindre frustrerade om det blev tydligare vad moderatorerna vidtar för åtgärder i trådar. Efter dom senaste dagarnas trådar så tycker jag att hela forumet känns otryggt, och den känslan kommer knappast lätta om modereringen fortsätter att skötas precis samma som förut.

Jag tänker att de flesta har tänkt att eftersom mycket av det inte skedde här utan på andra ställen så är det inget man rapporterar hit vilket jag fullkomligt förstår. Men det är ju nu bra att veta att man kan göra det.
exakt! Jag har det på messenger men vem orkar backa det i flera år, så ödade ca 2 tim i går på at backa för att hitta bevisen, men jag gav upp.

För att det bannades friskt på den tiden utan ibland tydlig linje och feltolkades hårt, men den som rapporterades bannades aldrig.

Så, bara så jag förstår rätt, om jag skriver en tråd och sen ber om att få den borttagen så går det bra utan belägg för något? Eftersom belägg inte efterfrågades i gällande min tråd?
Förklara gärna skillnaden annars.

Så innan man blir bannad i dag, så får man varningar?
Bara så jag förstår systemet rätt?
Japp, been there done that :D

Så tolkade inte jag det, men jag kan såklart ha tolkat fel. Jag tolkade det som en annan uppfattning av situationen, inget skuldbeläggande kring utmanande bilder.
Och här har vi en tydlig illustration av hur olika som man kan uppfatta en text.

Vilket också gör att varningar och banningar kan bli svåra att förstå.
För den som varnar och bannar är det klockrent tydligt medan det inte är det för andra.

Först en stor eloge till @Hedinn för att du orkar sitta här och försöka belysa hur modereringen samt svara på frågor.

Sedan kan jag tycka att @Gunnar själv borde vara den som gör det. Det är lätt att säga att man snabbt vill glömma och gå vidare, men vissa användare har ju påverkats enormt av allt som hänt jag tror det är väldigt viktigt att det lyssnas på dem. Sedan tror jag att det som hänt negativt påverkat förtroendet för hela forumet och det borde ju också adresseras.

Först en stor eloge till @Hedinn för att du orkar sitta här och försöka belysa hur modereringen samt svara på frågor.

Sedan kan jag tycka att @Gunnar själv borde vara den som gör det. Det är lätt att säga att man snabbt vill glömma och gå vidare, men vissa användare har ju påverkats enormt av allt som hänt jag tror det är väldigt viktigt att det lyssnas på dem. Sedan tror jag att det som hänt negativt påverkat förtroendet för hela forumet och det borde ju också adresseras.
Absolut, och vi lyssnar på dem (har kontakt med flera privat, det är mycket som, av förklarliga skäl, inte skrivs öppet). Ett stort problem är ju dock när det blir en annan ”trådsanning” än vad de faktiskt utsatta vittnar om, då måste vi bromsa.

Jag tycker personligen att det är väldigt tråkigt när det tolkas som att vi då inte är på offrens sida, när det bara handlar om att förövaren ska kritiseras för rätt handlingar.

Säg, som exempel, att jag är HR på ett företag. En anställd blir tafsad på rumpan av en kollega/chef. Givetvis totalt oacceptabelt - men om jag då får frågan ”hur kan ni tycka det är okej med våldtäkt på arbetsplatsen?” så blir det ju jättemärkligt, då måste jag ju kunna bemöta det med att det inte begåtts någon våldtäkt, utan att få höra att jag skyddar förövaren? Grovt exempel, jag vet, men det var tyvärr det bästa jag kom på nu.

Vad gäller @Gunnar så är han upptagen med annat nu, det var helt mitt eget val att bryta ut den här tråden och bemöta det som stod, så jag har bara mig själv att skylla för att jag hamnat i den här sitsen. ;)

Tack för elogen. Jag gör mitt bästa, vilket jag vet inte alltid är tillräckligt, men det är ändå skönt att höra nåt annat än att man är genomkass ibland. :)

Så är det - men sen tycker jag faktiskt att folk får tagga ner lite med. Det är ett litet forum som drivs med ideell kraft där mods gör så gott de kan. De kan inte läsa varenda sak som skrivs och reagerar man på något får man rapportera så mods ser det.
Det är ju inte konstigt att övriga mods inte skriver något i tråden när folk gör sitt yttersta för att försöka missförstå @Hedinn svar här. Det går att diskutera modereringen på forumet på ett betydligt mer sansat sätt.

Det är dessutom löjligt att börja göra det till nån trådsanning att buke skulle vara mindre tryggt än internet överlag.

Tranan är väl 50 nu och det där hände för 15-20 år sen? Du la upp väldigt artsy bilder av dig, och Tranan, som på den tiden var väldigt fotointresserad frågade om hon fick fota dig. Och de ”sexualiserade bilderna av unga flickor” är japansk anime som Tranan ibland lagt upp i tråden om sin transition.
@Tonto har flera gånger skrivit att Tranan tjatade om fotograferingen. Inte frågade.

Hade Tranan ställt frågan, fått ett nej/inget svar alls och accepterat det så hade det varit en helt annan situation. Det spelar liksom ingen roll vilken sorts bilder Tonto har lagt upp eller att Tranan var fotointresserad. Med särskild tanke på åldersskillnaden borde Tranan förstå att ett nej är ett nej och ett uteblivet svar också är ett svar.

Så är det - men sen tycker jag faktiskt att folk får tagga ner lite med. Det är ett litet forum som drivs med ideell kraft där mods gör så gott de kan. De kan inte läsa varenda sak som skrivs och reagerar man på något får man rapportera så mods ser det.
Det är ju inte konstigt att övriga mods inte skriver något i tråden när folk gör sitt yttersta för att försöka missförstå @Hedinn svar här. Det går att diskutera modereringen på forumet på ett betydligt mer sansat sätt.

Det är dessutom löjligt att börja göra det till nån trådsanning att buke skulle vara mindre tryggt än internet överlag.
Inte mindre tryggt än internet generellt, utan mindre tryggt här jämfört med hur det kändes att vara här för ett år sedan.
Men oavsett tror jag buke är relativt tryggt jämfört med internet generellt.

Det är ingen trådsanning utan enbart min personliga åsikt.

Jag syftade på faktadelen, jag la ingen värdering i huruvida det var okej eller inte, men att Tonto la upp bilder och Tranan ville fota var, så vitt jag vet, korrekt fakta. Jag förstod inte vad jag skulle ha rättat där.

Jag har diskuterat saken i flera dagar nu och börjar ledsna på att konstant få höra att jag skyddar förövare för att jag tycker att det är viktigt att folk håller sig till fakta (speciellt då flera - som inte ens själva blivit utsatta - fabricerat händelser för att det ska låta ännu allvarligare än det redan är. Det gynnar liksom inte nån).

Jag vet inte men för mig känns det märkligt att bortse från resten av inlägget bara. Jag uppfattade inlägget som skuldbeläggande av offret och det hela försvaras med att bilderna var konstnärligt lagda och och tranan var proffsfotograf, som att ingen fotograf någonsin har utsatt sina modeller🙄Hundtant bortser helt ifrån diskussionen att Tonto och andra känt obehag av kommentarerna i trådarna och i meddelanden.

Sen gillar jag inte heller att du hamnar i skottgluggen här, det känns orättvist. Men tack ändå för att du försöker förklara.

Jag vet inte nödvändigtvis om det är det optimala. Jag ser poängen, absolut, men med tanke på de kraftiga protester vi ofta ser i PM, även vid sånt som borde vara rätt självklara regelbrott för användaren själv, är jag inte säker på att det vore bra om de protesterna flyttades till trådarna istället. Det finns i princip alltid folk som tycker vi gör fel, oavsett vad vi gör, och risken finns att det skulle bli ett konstant tjafs i trådarna istället?

Jag kan ju ha fel, men skulle säga att det är en reell risk.
Flashback har en låst tråd där moderatorerna lägger in om ngn är bannad och vilken regel personen brutit mot. Jag tycker det är transparant och en av få saker det forumet gör som är bra.

Jag går utanför min comfortzone och skriver i en lite hetsig tråd. Brukar inte våga skriva i såna här trådar.

Men det slår mig att det verkar som att användare generellt inte vet hur modereringen ser ut här, hur banning fungerar, hur varningar fungerar, vad det finns för "husregler" (som gör att man kan bli bannad), vad man bör rapportera, hur rapportering funkar, vad händer efter att man rapporterat, vad för regler moderatorerna följer med mera.
Det blir luddigt från användarnas sida hur moderatorer gör och varför, och det blir luddigt åt andra hållet med.
Det hade varit intressant att se någon form av kristallklar informationssida om hur exakt forumet fungerar, så det blir transperens på riktigt. Om det inte redan finns?
Då hade i alla fall jag vetat om/hur/varför jag skulle till exempel rapportera. Det verkar ju som att moderatorerna generellt vill att man ska rapportera mer. Finns det då också tydlig transperens kring vad som händer efter och vad för husregler finns så kanske det skulle upplevas mindre som att "inget görs".

Sedan verkar det vara så att man i många fall historiskt stuckit huvudet i sanden lite eller snarare tryckt ner och tystat problem. Det bäddar ju bara för att skapa frustration. Nu har man testat att tillåta lite trådar där medlemar får säga vad de tycker och ventilera saker som hänt - och det verkar ju som att väldigt många inte är nöjda.
Det är ju superfint att saker nu faktiskt får ventileras, faktiskt.

Tranan är väl 50 nu och det där hände för 15-20 år sen? Du la upp väldigt artsy bilder av dig, och Tranan, som på den tiden var väldigt fotointresserad frågade om hon fick fota dig. Och de ”sexualiserade bilderna av unga flickor” är japansk anime som Tranan ibland lagt upp i tråden om sin transition.

Med hjälp av förvanskad och illvilligt tolkad historieskrivning har ni fått en person att gå till bukehistorien som sexbrottsling. Och trots att sanningshalten inte går att kontrollera har det fått stå kvar. Det är ett etiskt haveri av mått som jag inte trodde var möjliga.

Därför har jag i två dygn försökt få mitt konto raderat. Det verkar vara en process som jag hoppas kan avslutas nu.
Jag ser att det här kontot är raderat så det är väl skitsamma egentligen. Men nu var det ju inte bara en (illa ställd fråga) om fotografering utan även ett par sliskiga kommentarer om utseende. Om vi nu ska hålla oss till sanningar så kan vi åtminstone börja där.

IMG_3650.webp

Jag ser att det här kontot är raderat så det är väl skitsamma egentligen. Men nu var det ju inte bara en (illa ställd fråga) om fotografering utan även ett par sliskiga kommentarer om utseende. Om vi nu ska hålla oss till sanningar så kan vi åtminstone börja där.

Visa bifogad fil 184602
Alltså.... Att en (då) medelålders man skriver så till en kvinna i typ 20-årsåldern. Fyfan vad äckligt och pinsamt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka