BARA 2½ kg hö.....

Sv: BARA 2½ kg hö.....

...jag undrar om det inte ligger nåt i min tanke...ska försöka förklara lite mer vad jag menar.

I ett stall där jag stod för ca 1½ år sedan fanns en märr som knappt fick nån mat - hon var en kraftig bruksnordsvensk - ju mindre mat hon fick desto "fetare" blev hon...det verkade som om hennes kropp hade ställt in sej på svällt och därmed 0 i förbränning. Hon rörde sej knappt i hagen (hade förmodligen ingen ork eller energi till nån rörelse, förutom när ägarna var ute och red henne totalt svettig..."hon är helt underbart idag!!" standard-fras ifrån ägarna efter en tur i skogen..)Hon fick inte mer än 2-3 kg hö/dag, 1 msk betfor, vitlökspulver, 1 tsk rapsolja....
Bajsade jäääätte-små och stenhårda "putte-kulor", psyket kan jag inte påstå var i perfekt skick heller, hon fullständigt högg i sej utav staketstolparna (värre än en bäver...), stod ständigt och kraffsade med framhovarna för att få uppmärksamhet och mat troligtvis, jag tyckte såååå synd om denna häst....ägarna var inte "kontaktbara" med nån negativ kritik - jag flyttade för att åtminstånde slippa och se fördärvet, rätt eller fel det kan man säkert disskutera men vad skulle jag gjort, ..."bättre fly än illa fäkta" heter det.....
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Jag har väl ALDRIG någonstanns här i tråden påstått att jag ska säga till henne vad som är rätt och fel? :confused:
Att jag ska ge henne en tillsägelse....
jag ville bara ha lite argument för det hela, och jag vet att hon inte skulle ta illa vid sig om ja frågar henne varför hon ger så lite....
Hon är duktig på hästar, dock inte va de gäller foder!!

Jag förstår inte riktigt varför man jämt ska bli påhoppad bara för att man frågar en sak, eller vill ha lite råd...
Då kommer alltid de en massa och påpekar om att si och så här ska man göra, eller så är helt fel m.m
Ni verkar tro att jag gör detta av ren elakhet eller liknande.....men de enda jag vill är att hästarna ska må bra, oavsett va ni verkar tycka....:crazy:
Jag och ägaren till dessa hästar har en mycket god relation, och jag har inga problem att prata med henne om detta, då hon själv gett mig råd och tips m.m.
Jag ville som sagt bara ha argumnet för riskerna och sånt, inga uppläxningar eller liknande....

Jag bryr mig bara om hästarna, dock kanske för mkt, men hellre de en inte alls...
Detta är ju endå "mina!" hästar oxå.....

Och jag sväljer hellre min stolthet och säger till henne vad som kan hända än att bara stå där och se på medans de sakta händer.......

Jag har inte för avsikt att hoppa på någon, endast svara på frågor och dela med mig av mina synpunkter.

Att du sedan tolkar vissa inlägg, som faktiskt bara är svar på dina frågor, som påhopp eller uppläxning är något som du får hantera och då helt enkelt välja en annan tolkning av svaren för att du ska slippa känna dig påhoppad/uppläxad.

Jag håller tummarna för "pållarnas" bästa.
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Vad ledsen jag skulle bli om jag hittade dem avbildade på Bukefalos. HH

:o Jag har gjort det, eller snarare min kompis dotter hittade bilder på mina hästar på Lunastorm som en flicka hade lagt in 0ch skrivit mina hästar, sen fick folk betygsätta dem:crazy: :mad: Jag blev lite snopen när folk ringde och frågade om jag hade sålt hästarna:D
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

I mitt stall står de 2 Islandshästar + min egna då.
Dessa två ägs av samma ägare.
Den ena är ett ganska så grovt sto, 138 cm högt, 18 år gammal.
Hon har väldigt lätt för att lägga på sig och är ganska så tjock nu....

Sedan har vi Galsi, 6 åring, STOR, ca 146 cm, ca 450 kr tung, väldigt Grov.

De får MAX 2½ kg Hö om dagen!!
Alltså, detta är ju verkligen FÖR lite, och tycker så synd om hästarna när de går in, de äter ju upp höt de får på 2 min och sen står de hela natten och får sen gå ut i hagen och där får de jätte lite hö...de har iofs en stor hage med mycket att gnaga på, men de finns ju inget gräs där direkt nu....

Stoet rids just nu inte pga skada, men 6 åringen gör det.
Hon tycker ju hela tiden att hennes hästar är för tjocka ( och de är dom ju iofs) men hon rider dom knappt aldrig. Hon verkar inte fatta att det behöver mer Motion, inte så lite mat....

Så, jag känner att jag måste säga någonting till henne nu, men vad ska jag säga? De är ju inte mina hästar så jag kan ju inte säga åt henne vad hon ska göra, men kanske kan ja få henne att ändra uppfattning?

Vad finns de för risker att ge en häst så här lite hö?!
Är de inte typ straffbart eller liknande att ge så lite hö?! (troligen inte, men önsketänkande från min sida)
Riskerna med det är att hästarna kan få kolik om det är oturligt magomvridning och DÖ. Hästar är gräsätare och bör ha så gott som fri tillgång på strö ,minst 1,5 kg per 100 kg häst/ dag. Man ska alldrig minska ner på ströt då är det bättre att dra ner på krafft fodret och ÖKA på mineral, vitaminmängden . Prata med hästägaren, det är vanvård av hästar annars.:mad:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
741
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 530
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 371
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp