BARA 2½ kg hö.....

Alfakrulls

Trådstartare
I mitt stall står de 2 Islandshästar + min egna då.
Dessa två ägs av samma ägare.
Den ena är ett ganska så grovt sto, 138 cm högt, 18 år gammal.
Hon har väldigt lätt för att lägga på sig och är ganska så tjock nu....

Sedan har vi Galsi, 6 åring, STOR, ca 146 cm, ca 450 kr tung, väldigt Grov.

De får MAX 2½ kg Hö om dagen!!
Alltså, detta är ju verkligen FÖR lite, och tycker så synd om hästarna när de går in, de äter ju upp höt de får på 2 min och sen står de hela natten och får sen gå ut i hagen och där får de jätte lite hö...de har iofs en stor hage med mycket att gnaga på, men de finns ju inget gräs där direkt nu....

Stoet rids just nu inte pga skada, men 6 åringen gör det.
Hon tycker ju hela tiden att hennes hästar är för tjocka ( och de är dom ju iofs) men hon rider dom knappt aldrig. Hon verkar inte fatta att det behöver mer Motion, inte så lite mat....

Så, jag känner att jag måste säga någonting till henne nu, men vad ska jag säga? De är ju inte mina hästar så jag kan ju inte säga åt henne vad hon ska göra, men kanske kan ja få henne att ändra uppfattning?

Vad finns de för risker att ge en häst så här lite hö?!
Är de inte typ straffbart eller liknande att ge så lite hö?! (troligen inte, men önsketänkande från min sida)
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Hon kan ju ge dom halm, eller hö som inte är så näringsrikt och lite mer istället. Det är INTE bra för hästens mage att inte ha nåt att tugga på så stora delar av dygnet.
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Nej tyvärr inte straffbart, det finns bara en rekommendation djurskyddsbestämmelser (så vitt jag vet) att man bör ge MINST 1kg TS/100kg häst. Och DET får ju INTE dom!! Iaf om det nu är HÖ de får och inte silage?

Jag kan inte annat än lida med dig och de stackars hästarna... Tyvärr är det inte helt ovanligt.:crazy: :(
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

I detta fall beror det nog på HUR mycket hästarna kan tänkas peta i sig från "betet". Hur är hästarna i muskler och kondition?
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Lägger mig i liite om de tär ok? Deras hö är inte särskilt näringsrikt, jag har tagit analys på det tidigare tagna partiet själv eftersom jag köper ifrån dem så jag kan säga att det inte finns en risk i världen att hästarna blir tjocka av det ...

Vi får försöka ordna upp det här tillsammans ...
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

:eek: min flickas lilla shettis äter 3 kg hö om dan + gräset ute:smirk:
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Jag vill inte vara fröken duktig, men det där kallar jag att hänga ut en person, det hade varit en sak om du inte hade lagt in bilder på hästarna, men nu har du gjort det och ja, ägaren vet säkert att det är hennes hästar om hon är här, alternativt någon av hennes bekanta.

Mitt sto får 5 kg hö om dagen samt 2½ kg kraftfoder, vi har bra hö men tanten tappade muskler och fett för ett par veckor sedan och hon får "bara" hömage av höet, i kraftfodret får hon extra proteiner och annat som inte höet täcker upp med. Hö kommer höjas till 6 kg om ett par dagar.

Min tant är 16 år och 1.28 i mankhöjd.
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

De är ju nu ganska så tjocka, så när man ser dem tycker man ju igentligen inte "synd" om dem, men endå....de behöver ju ta något att tugga på, och ägaren tror tyvärr att ALLT dom äter blir dom tjocka av...
Kan tilläga att de får betfor + havre morgon & kväll oxå!!
Detta har ja föreslagit att hon ska ta bort!!



Ja, som ni ser på dem verkar de ju inte "lida" vid första blicken, för de har ju Hull om man säger så.....men, 2½ kg på 24 timmar? Nä..inte ok enligt mig!

Och hagen ser ju inte ut så här nu, den är alldeles gul, jätte blöt och lerig.....

P

Om hästarna är tjocka lär de väl knappast vara svältfödda? Faktiskt växer gräset fortfarande i åtm södra Sverige där du bor. I en av mina hagar får hästarna ännu inget hö alls. Stor hage o få hästar och 8-10 gr varmt medför att de försörjer sig mer än väl fortfarande. Vad ledsen jag skulle bli om jag hittade dem avbildade på Bukefalos. HH
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Fast inget hö alls är väl ändå inte acceptabelt...
Hur hög näringshalt tror du det är i gräset nu?:eek:
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Får verkligen hästarna enbart 2,5 kg hö?? För då skulle de ju inte vara tjocka?!
Låter helmysko. Något annat måste de ju äta för att klara sin vikt.
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Fast inget hö alls är väl ändå inte acceptabelt...
Hur hög näringshalt tror du det är i gräset nu?:eek:

Jag tror att det är ganska bra med näring i gräset. Här har vi knappt inte haft frost, gräset växer osv...

Om det inte vore NÅGON näring alls i gräs från september till april så skulle skogen knappast vara så full med rådjur och älgar som den är...:smirk:
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Hästarna går tydligen i en stor hage med mycket att gnaga på.
Min gissning är att det finns tillräckligt där för att förse hästarna så att de håller hullet.

Går hästarna med näsan i marken och äter dagarna i ända och de är tjocka så tror jag inte att det är någon fara alls. Tuggbehovet borde även det vara tillfredställt med dessa förutsättningar.
Som sagt, det är varmt och gräset växer och har mera näring än vad man tror.

Står hästarna i en lerig vinterhage, eller på ett bete med noll tillväxt
så är det ju inte OK på långa vägar. Men då borde hästarna åtminstone smalna av.
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

En sak hänger jag inte med på här nu... Var sjutton ser ni BILDER på hästarna? :confused:
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Minst 1,2 kg stråfoder per 100 kg häst. Den regeln gäller alla hästar.
Har man en häst som tex islänning som lätt går upp i vikt kan man ju byta ut en del hö mot halm istället. Men aldrig gå under minimigivan av stråfoder.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
741
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 530
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 371
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp