BARA 2½ kg hö.....

Sv: BARA 2½ kg hö.....

Principen är ju rätt, men det verkar ju som om förutsättningarna för dessa är att de går i en stor hage med mycket att gnaga på.
Är hästarna tjocka, och betestillväxt sker så behöver man ju inte tillföra TS i form av mera hö, då de antagligen petar i sig tillräckligt på betet.

Men om mina antaganden INTE stämmer så håller jag med dig.
Självklart ska hästarna ha tillräckligt med hö.

Ingen skriker ju sommartid, när hästar går på bete...
Tror att det många gånger kan vara sämre betestillväxt under torrperioder på sommaren än vad det är på många håll idag, med marker som fått tillräckligt med fukt och gynnsamma temperaturer.
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Fast inget hö alls är väl ändå inte acceptabelt...
Hur hög näringshalt tror du det är i gräset nu?:eek:

Kolla gärna de trådar där man faktiskt analyserat gräset som finns i hagen nu innan du uttalar dig. Förutom att TS-halten är dålig på grund av allt regn så är värdena ofta bra. Tänk även på att vitaminhalterna antagligen är bättre på betet än i hö eftersom det ändå är färskvara vi pratar om. Vi får nog vänja oss vi mer "engelsk" hästhållning i om medeltemperaturen stiger mycket...
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Om hon ber om din åsikt; Ja
Om hon inte ber om din åsikt och du ger henne den endå; NEJ

Mvh
Lotten


Håller INTE med.

Om det är en allmän uppfattning eller inte, det vet jag ej. Men jag har stött på den uppfattningen att islandshästar inte ska ha så mkt att äta för de blir lätt feta. I ett fall gick hästen i sandhage med spån i boxen. Ska jag då bara vara tyst och låta hästen må dåligt för att ägaren inte bett mig om råd eller ska jag upplysa denne om hästens situation?
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Eftersom jag själv har en extremt lättfödd häst kan jag delvis förstå ägaren till dessa hästar....(de i mitt stall brukar skoja om min pålla att det räcker att sätta upp en bild på en höbal för att hon ska lägga på sig...) min häst har dessutom fått problem i vissa leder pga tidigare övervikt....
Det skulle t ex aldrig gå att ge henne 1,2 kg stråfoder (hö/ ensilage) per 100 kg häst, då skulle hon inte komma in genom dörren!!!!
Det jag också kan tycka och som min stackars konstanta diethäst också får är att ge lite halm för sysselsättningens skull......
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Det är ditt val hur du gör och jag säger varken bu eller bä om det.

Jag svarade på trådskaparens fråga och sannolikheten att hon får hästarnas ägare som ger sina hästar 2 och ett halvt kilo hö + lite hö på morgonen + har att gnaga på i hagen+ att hästarna är feta att ändra uppfattning är inte speciellt stor. Om hästarna skulle magra av eller må dåligt psykiskt så är det en annan sak. Och nytt ställningstagande får då göras utifrån det fallet.

Det framgår inte att hästarna som TS skriver om mår dåligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: BARA 2½ kg hö.....

(svarar för ts) 2.5 kg totalt var det. Inget extra på morgonen. Jag anser inte att en nednetad hage med en millimeter gräs ger särskilt mycket, men så r jag inte heller någon expert som många av er här inne.

Vi säger att hästarna får 1 kg hö ute på morgonen när de kommer ut vid 7(?) sedan går de och gnager på det gräset som (inte) finns och på träd hela dagen och sedan kommer de in vid 19 (?) och får då 1.5 kg hö inne som de äter upp på 1 timme (TS har ju sett att de slänger i sig maten inne). Är det acceptabelt att de sedan ska stå utan mat ända tills morgonen igen? De står på spån. Det är säkert så att man inte ska lägga sig i, men detta är ju som att ropa på magsår. Många av er verkar ju tycka att det är helt acceptabelt att svälta djuren. Klart de inte är magra nu, "dieten" har ju just inletts.
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

En rad omständigheter kan göra en häst mer lättfödd än annars. Står hästen inne stilla i värme nästan hela dygnet, oklippt, får för lite motion, är matglad och höet är onomralt kraftigt så blir de feta även på små doser. En ringa högiva bör kompenseras med halm eller något annat magert som gör att hästen får sitt behov av växttråd tillfredställt. Det går t ex också att köpa hem magert ängshö. Man bör också vara lite extra noga med att hästarna får i sej de mineraler&vitaminer som annars finns i höet. T ex fri tillgång till mineralbalja gjord på örter (har jag köpt). Undersökningar har visat att en häst upplever sej mätt grundat på antal tuggrörelser per dygn. Vi människor upplever ju inte vår mättnadskänsla grundat på tuggrörelser utan mer på en kombination av olika saker, volym, näringsinnehåll, fibrer, ät-tempo etc.

En annan sak ni kan se om ni kan göra är att ha hästarna ute fler timmar per dygn för då förbrukar de mer. Eller klippa dem lite så de blir lite svalare och behöver mer hö för att hålla värmen.

Studier har visat att hästar i vilt tillstånd aldrig frivilligt gör längre uppehåll i ätandet än ca fyra timmar. Magen klarar max 6 timmar, men man brukar säga att är hästens mage tom i 8 timmar eller mer så finns stor risk för att hästen blir sjuk, tex tarmvred etc (vet inte själv exakt vad). En vildhäst äter ca 18 timmar/dygn (siffrorona varierar en smula men det brukar vara ungefär 18 timmar), men då får man ju tänka på att de inte vråläter utan att de ofta tar några strån här och där i förbifarten, att vildhästarna långtifrån alltid går i grönt gräs till knäna utan ofta på magrare områden också. Hästens mage är skapt att bearbeta en ständig tillförsel av föda, och därför producerar magen ideligen nya magsafter och galla antingen det kommer in mat i magen eller ej!!!

Du skriver att de får för lite motion. Vad sägs om en medryttare e.d.? Eller att rida med den ena som handhäst då och då så att man slår två flugor i en smäll? Större hage, helst med mycket backar under vintern?

Det är viktigt att man som hästägare kan skilja på om en häst har muskler, är fet, har mycket vinterpäls eller bara har välfyllda tarmar med mat utan näring. Och kan se kombinationerna som kan uppstå och utfodra efter det.

Hästar som står på torv/spån tycker jag SKALL utfodras med halm före natten! Minst en kaka, gärna två! (Min subjektiva åsikt)
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

IrpaSnirpa : Nej, hon hänger då inte här kan jag lova, och inte några av hennes bekanta heller vad jag vet...känner henne mkt väl.
Hon är en jätte go människa, jätte snäll och en riktig djurmänniska.
Men när jag la ut de bilderna på hästarnana såg jag de inte på samma sätt som du, då de är "mina" hästar med....
Så jag har all rätt att lägga ut dem ansåg jag.....
Stoet har jag ridit och skött i över 8 år och 6-åringen har jag haft sen han föddes....jag rider dessa hästar mer än vad hon gör.....
Men visst, på pappret är jag inte ägaren, helt rätt, men de va mina bilder och detta rör ju även mig.....de enda jag inte kontrollerar för dessa hästar är deras foderstat då hon tar insläppen på kvällarna oftast, speciellt nu när min egna är sjuk och har boxvila.
Men förstår hur du tänker!! ;)

Men just nu är Stoet skadad och rids inte, har därför inga muskler eller kondition ( har varit skadad sen i Juni) men är på bättrings vägen nu dock....

De enda jag ville ha ut av denna tråden var: Är de skadligt för hästarna att få så lite hö?
Vad kan hända om ens hästs mage INTE får arbeta X antal timmar om dagen, om de inte har något att tugga på? Vad kan de leda till för problem?
Jag vet att hon inte kommer ta illa vid sig om jag frågar henne varför hon ger hästarna så lite hö, och sen själv föreslår vad jag tycker, men jag ville bara ha lite "argument" så jag inte står där och snackar om något utan bra argument för det.

Kanske är det för att jag själv har en sådan svårfödd Isläning som tappar direkt om han inte fåt ca 10 kg hö/dagen, speciellt nu när han är sjuk och inte får äta annat en hö...

Jag tänkte mera på hästarnas tuggbehov och liknande.
Stoet har ju bara blivigt mer och mer stessat och valacken mer tjurig och sur efter att de kommit in nu efter sommaren....och det tror JAG beror på att de inte har så mkt att äta....
Men visst, de får säkert stillas sitt tuggbehov i hagen, men de andra 12 timmarna de står inne då? Då har de INGENTING att varken tugga på eller pyssla med.....de var mer detta jag ville veta om de va okej?

De är ju väldigt lättfödda så visst, man behöver inte vräka hö över dem, men att ta bort Havren och betforen tycker endå jag man kan göra, eller?! Havre gör dom ju inte direkt smalare eller? :crazy:

Men tack för era synpunkter allihoppa!!
Detta är de härliga med buke, man får så många synpunkter, både bra och "dåliga" eller vad man vill kalla dem!! ;)

Knasan: - Ja de är ju då jag som rider dessa hästar mest, då ägaren själv ofta inte hinner pga mörkret och vi har ingen paddock eller manege, så jag är väl dessa hästars medryttare.
Men de är inte lätt att alltid hinna med 3 hästar att rida + andra djur hemma hos mig, men jag försöker verkligen hinna. Nu är de ju dock inte så svårt då både min egna och stoet är skadad, men 6-åringen har blivigt så himla sur och tvär och väldigt istadig så han har en liten vila nu efter kursen vi gick Augusti-Oktober. Läraren tyckte han skulle ha lite vintervila, inte ställas av helt, men bara ut och busa och leka, så detta är ju de vi gör nu, så där får man inte allt för mkt vettigt gjort...men sen inte rida honom varje dag heller utan varannan - var 3:e dag eller något sånt. Och bara göra roliga saker som att löshoppa m.m. för de älskar han, att hoppa.....
Så, medryttare finns de på dem, bara tiden som inte hinner med, och ägaren vill inte ha någon annan som rider dom då stoet kan vara lite *host* oberäknelig (har sitt speciella humör, har slängt av mig ett antal gånger och har bla brytit armen på henne ;) ) och Galsi för att han är så ung och inte helt 100% säker ännu.....

Men tack för ditt svar!! :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Om det tar en hel timme att äta upp höet så tror jag nog att de får mer än 1,5 kg. Är de tjocka så är de och då behöver de ju inte mer, en häst kan peta i sig mycket mer än man tror om de går med näsan i backen en hel dag.
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Om det tar en hel timme att äta upp höet så tror jag nog att de får mer än 1,5 kg. Är de tjocka så är de och då behöver de ju inte mer, en häst kan peta i sig mycket mer än man tror om de går med näsan i backen en hel dag.

Nej de tar INTE en timme för dem att äta de lilla de får....
de tar ca 10 min, MAX!! ;)

De får alltså bara en "näve" hö eller hur man ska förklara de!!! :crazy:
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

(svarar för ts) och får då 1.5 kg hö inne som de äter upp på 1 timme (TS har ju sett att de slänger i sig maten inne.)

Jag trodde att ovanstående kände TS och att det verkligen tog en timme för dem och äta. Tar det bara 10 minuter tycker jag också att det är för lite fast de är tjocka. Har själv lite lätt överviktiga hästar och det är svårt men man kan inte svälta dem.
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Om det tar en hel timme att äta upp höet så tror jag nog att de får mer än 1,5 kg. Är de tjocka så är de och då behöver de ju inte mer, en häst kan peta i sig mycket mer än man tror om de går med näsan i backen en hel dag.

Jag gav ett exempel! Jag har ingen aning om hur fort de äter. Min egen häst äter knappt ett kilo i timmen och det tar över 12 timmar för henne att äta upp 4 kg.

Och ja, jag känner TS, och hon diskuterade det här med mig innan tråden kom upp. Det var därför jag la mig i.
 
Senast ändrad:
Sv: BARA 2½ kg hö.....

(svarar för ts) 2.5 kg totalt var det. Inget extra på morgonen. Jag anser inte att en nednetad hage med en millimeter gräs ger särskilt mycket, men så r jag inte heller någon expert som många av er här inne.

Vi säger att hästarna får 1 kg hö ute på morgonen när de kommer ut vid 7(?) sedan går de och gnager på det gräset som (inte) finns och på träd hela dagen och sedan kommer de in vid 19 (?) och får då 1.5 kg hö inne som de äter upp på 1 timme (TS har ju sett att de slänger i sig maten inne). Är det acceptabelt att de sedan ska stå utan mat ända tills morgonen igen? De står på spån. Det är säkert så att man inte ska lägga sig i, men detta är ju som att ropa på magsår. Många av er verkar ju tycka att det är helt acceptabelt att svälta djuren. Klart de inte är magra nu, "dieten" har ju just inletts.

Jag anser inte att det är acceptebelt att hästar står utan mat överhuvudtaget. Min syn på det hela är att de alltid, förutom när de jobbas, ska ha något att tugga på i form av, bete, hö eller halm.

Jag är väldigt klar över att det är vad JAG TYCKER och att det finns andra som har andra åsikter.

Själv skulle jag inte lägga min energi på att tala om för "grannen" hur jag anser att denna bör göra med sina hästar såvida de inte är ett fall för djurskyddsmyndigheten och att en anmälan skulle vara på sin plats. Detta såvida "grannen" inte frågar mig om råd.

Det är hur JAG väljer att förhålla mig till andra människors djur. TS gör ju självklart som hon vill. Men om det nu är en så bra idé att ta upp detta med hästägaren så kan man ju undra varför hon inte bara gör det? Det skulle vara väldigt intressant för denna tråd, anser jag, att få en återkoppling från TS beträffande hästägarens reaktion och aktion av en tillsägelse.
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

IrpaSnirpa :

De enda jag ville ha ut av denna tråden var: Är de skadligt för hästarna att få så lite hö?
Vad kan hända om ens hästs mage INTE får arbeta X antal timmar om dagen, om de inte har något att tugga på? Vad kan de leda till för problem?

Om det hade framgått redan vid ditt första inlägg så hade nog svaren du fått sett lite annorlunda ut.

1. Det är skadligt för hästar att få för lite grovfoder, behöver dock inte vara just hö.
2. Te x magsår och beteendestörningar.

Mvh
Lotten
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Om det hade framgått redan vid ditt första inlägg så hade nog svaren du fått sett lite annorlunda ut.

1. Det är skadligt för hästar att få för lite grovfoder, behöver dock inte vara just hö.
2. Te x magsår och beteendestörningar.

Mvh
Lotten

Om du läser längst ner i mitt första inlägg så står de där = Vad finns de för risker med att ge hästar så lite hö?!
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

J Det skulle vara väldigt intressant för denna tråd, anser jag, att få en återkoppling från TS beträffande hästägarens reaktion och aktion av en tillsägelse.

Jag har väl ALDRIG någonstanns här i tråden påstått att jag ska säga till henne vad som är rätt och fel? :confused:
Att jag ska ge henne en tillsägelse....
jag ville bara ha lite argument för det hela, och jag vet att hon inte skulle ta illa vid sig om ja frågar henne varför hon ger så lite....
Hon är duktig på hästar, dock inte va de gäller foder!!

Jag förstår inte riktigt varför man jämt ska bli påhoppad bara för att man frågar en sak, eller vill ha lite råd...
Då kommer alltid de en massa och påpekar om att si och så här ska man göra, eller så är helt fel m.m
Ni verkar tro att jag gör detta av ren elakhet eller liknande.....men de enda jag vill är att hästarna ska må bra, oavsett va ni verkar tycka....:crazy:
Jag och ägaren till dessa hästar har en mycket god relation, och jag har inga problem att prata med henne om detta, då hon själv gett mig råd och tips m.m.
Jag ville som sagt bara ha argumnet för riskerna och sånt, inga uppläxningar eller liknande....

Jag bryr mig bara om hästarna, dock kanske för mkt, men hellre de en inte alls...
Detta är ju endå "mina!" hästar oxå.....

Och jag sväljer hellre min stolthet och säger till henne vad som kan hända än att bara stå där och se på medans de sakta händer.......
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Om vi människor inte äter regelbundet utan bantar genom att "hoppa över" måltider så ställer sej ens kropp in på svält, den förbränner ingenting, undra om det är det samma för hästar....tillförser man inget bränsle (hö), så ställer sej deras kropp på "svält" och man tycker dom blir bara tjockare och tjockare ju mindre dom äter...
 
Sv: BARA 2½ kg hö.....

Om vi människor inte äter regelbundet utan bantar genom att "hoppa över" måltider så ställer sej ens kropp in på svält, den förbränner ingenting, undra om det är det samma för hästar....tillförser man inget bränsle (hö), så ställer sej deras kropp på "svält" och man tycker dom blir bara tjockare och tjockare ju mindre dom äter...

Menar du att hästarna skulle bli fetare om de fick för litet mat? Kan du förklara?

Tilda
Det är ju fullt möjligt att det inte finns ett grässtrå längre än 1 mm i hagen och att den är liten. Då kan ju inte hästarna få i sig tillräckligt helt klart. Betforn, som du ville ta bort för dem är f ö en alldeles utmärkt fiberkälla.


Men det kan ju också vara som i min hage att ser ut som att det inte finns ngt att äta men hästarnas träckbollar är voluminösa som tecken på att mkt fibrer processats i tarmen och de fortsätter att öka både underhudsfett och muskelmassa trots att de som går i denna hage inte får ngn mat av mig. Som ngn påpekade här ovan är många hagar mer fulla av mat nu än det var i juni - juli. Då gav jag hö på vissa beten. HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
741
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 530
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 371
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 190
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp