Bukefalos 28 år!

Barn och cykelhjälm

O

Orvar

Hur noga är ni med det egentligen, erkänn nu! :devil:

Man ser så så många barn och undomar i de tidigare åren som cyklar som vettvillingar och har de hjälm på sig? - NEJ!

Är man inte mer rädd om sitt barn? Det sker så mycket olyckor och folk som far illa. Man hör även folk som klara livet tack vare "den jävla krukan på huvudet!"

502557_red_2239.jpg


Har ni själv hjälm på när ni cyklar med era barn för att vara bra förebilder?

Ni vet väl att det är lag på cyklehjälm?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn och cykelhjälm

Mina barn har alltid hjälm! Annars får de inte cykla, basta!

Har själv ingen cykel men får väl erkänna att när jag hade en så hade jag ingen hjälm och skulle väl heller inte köpa mig en, FYY på mig!
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Jag har allid hjälm, motionscyklar mycket och då sitter den på.

Barnen måste ha hjälm.

Det är väl bara lag på att barn ska ha cykelhjälm..?
 
Sv: Barn och cykelhjälm

En motionscykel går väl inte så fort ?? :rofl: förlåt, var bara tvungen!

Du vet la inte hur valt jag cyklar i min källare? :angel: Nä, men som sagt, är man ute mycket på vägarna räcker det med faran att vara så nära lastbilar och bussar i full fat, jag vill inte öka på riskerna ännu mer.

Ja det stämmer, upp till och med 15 år. Ingen cyklehjälm = böter!

Då hade jag rätt :)
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Pratade en gång med en vän på en fest, hon och hennes son (ca 7 år) hade cyklat till festen. Jag frågade henne om sonen hade cykelhjälm på sig då och ja, det var ju självklart fick jag till svar. Då frågade jag om hon själv hade cykelhjälm men det hade hon inte haft. Varför? För att hon ju hade fixat till håret...

Jag använder själv inte hjälm de få gånger jag cyklar. Har heller inga barn men hoppas att jag börjar använda hjälm den dag jag är förälder, för annars tycker jag det är lite väl mycket dubbelmoral. Berättelsen ovan tycker jag är skrämmande, vad sänder ett sådant resonemang ut för signaler?

Ullis
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Barnen får inte cykla utan hjälm, det är hjälm på...alltid. Själv är jag ingen superbra förebild, det händer att jag struntar i hjälmen när jag tar cykeln ner till tågstation, mest för jag inte vet vad jag ska göra med hjälmen resten av dagen, vill inte släpa med den. Jag vet, det är en dålig ursäkt, vid all annan cykling har jag hjälm på.
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Jag cyklar inte själv, men när jag promenerar med sonen kring ett visst område i staden där vi bor finns det gott om barn i 5-årsåldern som cyklar hjälmlöst och oövervakat, lågstadiebarn som hjälmlösa skjutsar (också de hjälmlösa) kamrater på styre och pakethållare, treåringar som cyklar med stödhjul, men utan hjälm osv. Jag får ont i magen bara jag ser det :(.
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Jag kommer självklart vara stenhård på att cykelhjälm ska bäras! Nu är vår son bara 7 månader så det är ju ett tag kvar.... ;) Grejen är ju att blir man van vid att ha hjälm så är det inget konstigt eller "barnsligt" eller så. Självklart kommer jag alltid använda hjälm själv (skaffade en för några år sen, men cyklar i princip aldrig så både den och cykeln är oanvända ....)

Själv cyklade jag utan hjälm som liten, men det är väl inte så konstigt; jag är född 1969. Däremot var mina föräldrar ovanligt noga med säkerhet för att vara på den tiden. Vi hade bilbarnstolar tex och jag minns att nästan inga jämnåriga kompisar hade det. Vi hade också hjälm när vi åkte slalom (men den åkte väl av när jag var kring 13 sådär.... ingen vuxen hade ju hjälm). Hjälm vid skridskoåkning och ridning var också självklart.
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Jag använder själv inte hjälm de få gånger jag cyklar. Har heller inga barn men hoppas att jag börjar använda hjälm den dag jag är förälder, för annars tycker jag det är lite väl mycket dubbelmoral. Berättelsen ovan tycker jag är skrämmande, vad sänder ett sådant resonemang ut för signaler?

Ullis

Jag håller med om att man bör föregå med gott exempel. Men samtidigt så är det ju så att det finns ju andra saker som vuxna får göra, men inte barn. Så upp till en viss ålder kan man nog ändå få barnen att tex ha hjälm utan att själv bära det. Däremot blir det nog svårt när de börjar bli uppåt tonåren....
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Mina barn har alltid hjälm annars får de inte cykla. Gäller även lilla Elin på 1,5 år som GÅR med sin trehjuling ( för hon når inte helt ner och kan cykla ännu), för man kan lika bra börja med hjälm med detsamma.

Jag cyklar ALDRIG själv, men ska börja cykla med barnen till bussen och dagmamma i augusti och har inför det skaffat mig en cykel, en cykelkärra och SKA innan dess köpa hjälm också. Jag har talat om för barnen att jag inte kan cykla eftersom jag inte har hjälm så de tycker att jag ska köpa en! :D

Varje gång jag åker förbi någon utan hjälm ( barn) så säger jag högt för mig själv att ungen ska ha hjälm på skallen för det är lag på det.
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Pratade en gång med en vän på en fest, hon och hennes son (ca 7 år) hade cyklat till festen. Jag frågade henne om sonen hade cykelhjälm på sig då och ja, det var ju självklart fick jag till svar. Då frågade jag om hon själv hade cykelhjälm men det hade hon inte haft. Varför? För att hon ju hade fixat till håret...

Berättelsen ovan tycker jag är skrämmande, vad sänder ett sådant resonemang ut för signaler?

Ullis

Att har du tillräckligt med hårspray så behövs inte hjälm!
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Jag var på en stor skärgårdsö under midsommar, och jag träffade på massor av barn i 3-årsåldern som cyklade med stödhjul men ramlade gång på gång, utan hjälm. Jag hejdade en mamma, trots att det kanske vad dumt, och sa att han kanske slår i huvudet. Nejdå, det har aldrig hänt svarade hon. Men det är lag propsade jag. Inget svar. Jag fattar inte varför man inte sätter hjälm på barnen, är det så jobbigt?
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Förra veckan cyklade en arbetskamrat till mig till dagis med sin son. Hon träffade en bekand och stannade och pratade. Hon hade inte så mycket kontroll över cyklen eftersom hon pratade. Rätt som det var så lägger sig cyklen på sidan. Pang! Ungen som satt baktill, 2 år gammal, åkte i backen. Men hade han inte haft cykelhjälm, hadee han skadat sig riktigt ordentligt!
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Jag håller med om att man bör föregå med gott exempel. Men samtidigt så är det ju så att det finns ju andra saker som vuxna får göra, men inte barn. Så upp till en viss ålder kan man nog ändå få barnen att tex ha hjälm utan att själv bära det. Däremot blir det nog svårt när de börjar bli uppåt tonåren....

Absolut, visst är det så. Jag håller lektioner på ridskola, barnen på hästlekis (upp till 7 år) måste ha hjälm i stallet, inte vi vuxna. Men det skrämmande just här tycker jag var argumentet attt hon inte hade hjälmen för att hon hade fixat till håret...

Ullis
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Ja det stämmer, upp till och med 15 år. Ingen cyklehjälm = böter!

Bara böter om barnet i fråga cyklar tillsammans med föeälder/förmyndare, polisen stanna mig en gång och gav mig en varning, men då sa de att de inte kunde ge mig böter om jag inte sågs tsm föräldrarna mina :)
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Våra barn vet att de bara får cykla om de har hjälm på huvudet. Dessutom är vi fortfarande hårda med att någon av oss vuxna ska vara med ute när de cyklar, även om det är på gräsmattan runt huset.

Jag har inte cyklat på många år, vi får se om det blir nån hjälm till mig också när den dagen kommer.
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Jag kan ju ärligt säga att jag ibland skippar hjälmen när jag ska en sväng till ica och köpa mjölk t.ex.

Men jag har den alltid när barnen ser, och skulle barnen vara ute och se mig när jag cyklade iväg skulle hjälmen sitta på plats.

Att jag inte tar på den ibland, handlar om glömska, och slöhet. Jag glömmer ta med den ner i källaren när jag ska ta ut cykeln, och är för slö/stressad för att gå upp och hämta den.
 
Sv: Barn och cykelhjälm

Gör man det till en självklarhet med hjälm, och är konsekvent, så kommer barnen att använda det.

Svårare blir kanske när de når upp i tonåren.

Sonen 11 år har alltid hjälm, jag har hjälm om vi cyklar på stora vägen, men inte på grusvägen ner till stallet ca 400 m.
(Och det är ju egentligen jättedumt,)
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Fritid Vi kom att prata om cykelhjälmens vara eller inte vara i en annan tråd och jag blev nyfiken på hur folk resonerar kring detta...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 719
Senast: astronaut
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 663
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp