Bukefalos 30 år!

Pajkastning, pajkastning… 🙄
Vad i detta var inte sant eller orimligt att fråga om?

Inte för att du lär svara på detta, lite som att du faktiskt skrattade åt en fråga gällande abort och struntat i att svara på frågor om det...

Om du inte vill bolla med Bukefolket i dina trådar, varför frågar du då oss om saker? För att kunna tillskriva oss åsikter/förolämpa oss?

Vad i detta var inte sant eller orimligt att fråga om?

Inte för att du lär svara på detta, lite som att du faktiskt skrattade åt en fråga gällande abort och struntat i att svara på frågor om det...

Om du inte vill bolla med Bukefolket i dina trådar, varför frågar du då oss om saker? För att kunna tillskriva oss åsikter/förolämpa oss?
Tycker du gått ifrån hela sakfrågan, läs frågeställningen i första inlägget. Trådar som denna tappar helt syfte om man vill leka personpåhopp istället för att diskutera frågan i sig.

Tycker du gått ifrån hela sakfrågan, läs frågeställningen i första inlägget. Trådar som denna tappar helt syfte om man vill leka personpåhopp istället för att diskutera frågan i sig.
Där du ber om ideer och tips= folk delar med sig av sina erfarenheter där fysiska problem eller behöva att lägga en hobby på is inte verkar vara godkända svar. Samma problem i tidigare tråd där du tillskrev folk olika åsikter när de försökte stötta dig. Allt är inte personpåhopp men vill du gå den vägen kan vi dra fram en del svar från denna&förra tråden där du givit en hel del onödiga kängor men det vill jag inte göra för om något är det inte relevant :)

Där du ber om ideer och tips= folk delar med sig av sina erfarenheter där fysiska problem eller behöva att lägga en hobby på is inte verkar vara godkända svar. Samma problem i tidigare tråd där du tillskrev folk olika åsikter när de försökte stötta dig. Allt är inte personpåhopp men vill du gå den vägen kan vi dra fram en del svar från denna&förra tråden där du givit en hel del onödiga kängor men det vill jag inte göra för om något är det inte relevant :)
Man kan såklart behöva lägga en hobby på is av olika anledningar varför skulle det inte vara godkänt? Helt individuella beslut ju. Annars tycker jag du återgår till sakfrågor om du har mer att säga här.

Man kan såklart behöva lägga en hobby på is av olika anledningar varför skulle det inte vara godkänt? Helt individuella beslut ju. Annars tycker jag du återgår till sakfrågor om du har mer att säga här.
Ok, då blev det såhär. Personer pratar om att behöva lägga sin hobby på is och dina svar har varit:
"Själv tycker jag inte att en kvinnas enda uppgift i livet är att stå vid spisen och sköta barn medan mannen kan fortsätta sitt liv precis som innan blir rejält förbannad över såna fördelningar faktiskt!"

"För mig låter det som du var mer intresserad av sporten än hästar."

Är det trevliga eller ens rimliga svar där någons val verkar vara godkänt av dig? etc...

Själv tycker jag inte att en kvinnas enda uppgift i livet är att stå vid spisen och sköta barn medan mannen kan fortsätta sitt liv precis som innan blir rejält förbannad över såna fördelningar faktiskt!
Jag ”slutade” med hästar flera år inna. Jag fick barn. Jag skulle verkligen se mig själv som en hästnörd, egentligen. Men det tog för mycket av mig till slut med många år av otur och kostnader. Jag hade tvärtemot många haft lättare att ha häst under småbarnsåren med ett barn, men är inte beredd att ta kostnaden. Det beror ju också otroligt mycket på vad man har för jobb och möjligheter till både avlastning och hur man har hästen/hästarna. Allt är inte svart eller vitt.

Jag ”slutade” med hästar flera år inna. Jag fick barn. Jag skulle verkligen se mig själv som en hästnörd, egentligen. Men det tog för mycket av mig till slut med många år av otur och kostnader. Jag hade tvärtemot många haft lättare att ha häst under småbarnsåren med ett barn, men är inte beredd att ta kostnaden. Det beror ju också otroligt mycket på vad man har för jobb och möjligheter till både avlastning och hur man har hästen/hästarna. Allt är inte svart eller vitt.
Mycket tror jag också att hålla på med hästar ses som en barn eller tonårshobby. Det hör inte helt till normen att vara helt vuxen och ägna sig åt hästar som hobby. Sen är det förstås olika ändå hur väl man hinner sköta hästar samtidigt som man har barn och om man har råd. Hästar har ju alltid varit dyra.

Nivån är hög när du flera timmar efter att du svarat på ett inlägg går tillbaka för att skratta åt det... Varför kan du inte bara bemöta folk och vad de delar med sig på ett trevligt sätt? Jag tar inte illa upp men jag förstår inte heller varför du beter dig på detta vis:confused:

oh, lite andra reaktioner också...

Mycket tror jag också att hålla på med hästar ses som en barn eller tonårshobby. Det hör inte helt till normen att vara helt vuxen och ägna sig åt hästar som hobby. Sen är det förstås olika ändå hur väl man hinner sköta hästar samtidigt som man har barn och om man har råd. Hästar har ju alltid varit dyra.
Jag var 30 när jag sålde min ”senaste”
Häst. Umgicks mycket med vuxna vuxna (50+) som hade häst. Jag hade haft råd att ha hat på det sätt jag vill idag (helinackordering) men jag vill inte. Det har inget med mitt barn eller mitt hästintresse att göra.

Håller jag inte alls med om.
Det är ju vuxna som har råd att ha hästar, kan köra sig själva till stallet, fixa med allt praktiskt etc.
Barn och ungdomar är beroende av att deras föräldrar ställer upp och hjälper både praktiskt och ekonomiskt för att det ska vara möjligt att hålla på med hästar.

Har aldrig träffat nån som reagerat negativt på att vuxna håller på med hästar.

Sen hur mycket tid man som vuxen har att överhuvudtaget har att lägga på en hobby är ju en annan sak som beror på många andra saker. Som t.ex på vilket jobb man har, andra intressen i livet.

Jag hade foglossning med min första från vecka 12, kunde knappt gå vecka 15.... Hade inte överhuvudtaget kunnat sköta ett stall själv. Jag kräktes också enormt mycket under den graviditeten, kunde inte röra mig utan att jag hulkade.
Barnet i sig var nog enormt lätt och hade jag inte blivit gravid igen ganska snabbt hade jag nog fixat att återgå till stallet, hon sov hela nätter (fick väcka henne för nattamning) alltid glad, älskade att vara med alla andra människor och därmed lätt att få avlastning med.

Under graviditet nummer två låg moderkakan för öppningen vilket resulterade i sängliggande på sjukhus från vecka 24 till vecka 39. I övrigt mådde jag bra - men hästar var såklart inte att tänka på på grund av graviditetens komplikationer. Hade jag inte valt att vara sängliggande så de fick kolla mig ständigt så hade de troligen anmält till socialen att jag inte brydde mig om barnet så det var liksom bara att lyda.

När barnet väl kom sedan hade det för trång magmun, kräktes jämt och behövde äta ofta, hade kolik 24/7 och skrek dygnet runt och när den gick över när det var tre år gammalt hade det nattskräck och vaknade fem-tio gånger per natt fram till det var sju. Det var enormt jobbigt och att göra särskilt mycket alls förutom att försöka överleva gick inte, vi behövde pengar så jobbade gjorde vi såklart, men i övrigt prioriterades just att sova när man hade möjlighet.

Nu har vi hästar sedan flera år igen, men där och då hade inte orken funnits för att vara en bra mamma när jag inte ens var en fungerande människa om jag dessutom haft häst.

Alltså. Det behöver definitivt inte bli så, men det KAN bli så. Det måste man ta i beaktningen. Är du dessutom lite överviktig ökar risken att få diabetes under graviditeten vilket KAN innebära att de vill ha dig inne. Är bra att ha en backup plan i så fall för hästarna om det skulle hända för om det väl händer så är det liksom för sent att backa.

Kanske har jag en förskönad bild av graviditeter men dom gravida jag sett har kunnat jobba som vanligt fram till slutet av graviditeten då man ju blir mammaledig. Dom som varit sängliggande långa tider etc. har det varit några komplikationer med med själva barnet i den graviditeten etc.

Funderar ännu om jag skulle få barn och inte klarar att sköta en häst vad jag gör med min häst. Det enda jag kommer att tänka på är att lämna ut på foder men gäller ju då att man faktiskt hittar en fodervärd samtidigt är det lite svårt att lämna bort hästen innan man ens vet man kommer att få nåt barn. Kan säkert också inackordera i annat stall men det har man inte råd med. Nån med tips eller idéer angående detta?

Funderar ännu om jag skulle få barn och inte klarar att sköta en häst vad jag gör med min häst. Det enda jag kommer att tänka på är att lämna ut på foder men gäller ju då att man faktiskt hittar en fodervärd samtidigt är det lite svårt att lämna bort hästen innan man ens vet man kommer att få nåt barn. Kan säkert också inackordera i annat stall men det har man inte råd med. Nån med tips eller idéer angående detta?
Medryttare som har möjlighet att steppa upp?

Liknande trådar

• Sjuk - hur hade ni berättat?
  • Särintressen hos barn
  • Köpenhamn med barn?
  • Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka