Bukefalos 30 år!

Sedan kvittar det väl hur det varit för andra egentligen? En vet ju inte innan om en kommer att ha en lätt graviditet eller ej, eller hur en känner när bebis väl är ute. Det är väl få saker som är så individuella som att vara gravid och bli förälder.

Dvs det blir lite "hur långt är en snöre" med en jäkla massa variabler :D

För mig låter det som att du är extremt naiv och upptagen av din nuvarande verklighet.

Jag tror det är svårt att förstå vad det innebär att få barn, hur en del saker ställs på ända (andra inte). Och att man faktiskt inte har en aning om hur det kommer påverka en själv.

Men som jag sagt, jag tror inte att man det finns anledning att stressa så mycket över hur det kommer bli under graviditet och om man får barn. Det är väldigt få människor som ångrar sina barn så det tror jag inte du heller kommer göra om du får ett, oavsett i vilken omfattning du kommer fortsätta med hästar.
Jag tror faktiskt inte att det är speciellt svårt att förstå alls om man verkligen försöker.

Jag är barnfri och förstår till 100% människor som inte orkar/kan/har möjlighet att ha häst efter att de skaffar barn. För andra så är hästar och stallet räddningen som gör att de orkar med att ha barn.

Vi är alla olika och jag tycker inte att det är speciellt svårt att förstå det. Det är bara att titta på andra människor som älskar att gå på stora evenemang, och får massor energi av det. Samtidigt så behöver jag ta en tupplur 3-4 timmar in när jag umgås med bara bra vänner. Vi är olika helt enkelt.

Om man kan vara SÅ olika i en sådan liten sak så är det klart att man kan vara det i hästfrågan också.

KL

Sen vill jag slå hål på myterna kring fertilitet. Spermien är den största anledningen till att man får missfall, och mäns fertilitet och spermiekvalite går neråt när män blir äldre. Överhuvudtaget så är fertilitet när det gäller män lite... märklig. Om mannen har en motilitet på 20% så anses han vara fullt fertil. Om en galt på jobbet har under 70% så kasseras han.

Det känns lite snett, men går såklart i linje med det patriarkala samhället vi fortfarande tyvärr lever i. Allt är kvinnans fel. Istället är det tvärtom, mycket och kvinnans mående under graviditeten påverkas av mannens spermiekvalitet.

Jag tror faktiskt inte att det är speciellt svårt att förstå alls om man verkligen försöker.

Jag är barnfri och förstår till 100% människor som inte orkar/kan/har möjlighet att ha häst efter att de skaffar barn. För andra så är hästar och stallet räddningen som gör att de orkar med att ha barn.

Vi är alla olika och jag tycker inte att det är speciellt svårt att förstå det. Det är bara att titta på andra människor som älskar att gå på stora evenemang, och får massor energi av det. Samtidigt så behöver jag ta en tupplur 3-4 timmar in när jag umgås med bara bra vänner. Vi är olika helt enkelt.

Om man kan vara SÅ olika i en sådan liten sak så är det klart att man kan vara det i hästfrågan också.

KL

Sen vill jag slå hål på myterna kring fertilitet. Spermien är den största anledningen till att man får missfall, och mäns fertilitet och spermiekvalite går neråt när män blir äldre. Överhuvudtaget så är fertilitet när det gäller män lite... märklig. Om mannen har en motilitet på 20% så anses han vara fullt fertil. Om en galt på jobbet har under 70% så kasseras han.

Det känns lite snett, men går såklart i linje med det patriarkala samhället vi fortfarande tyvärr lever i. Allt är kvinnans fel. Istället är det tvärtom, mycket och kvinnans mående under graviditeten påverkas av mannens spermiekvalitet.
Gamla pappor (över 40) ökar också risken för psykisk funktionsnedsättning och särskilt autism hos barnet. Det pratar man inte heller om, medan det är välkänt att Downs kopplas till gamla mammor.

KL

Det är väll helt enkelt olika hur svårt det kan vara att förstå ;).

Jag kunde inte förstå hur mina prioriteringar, min värdering av vad som var viktigt i livet och hur mycket jag skulle förändras, av att få barn. Och tur var väl det :).

Det är väll helt enkelt olika hur svårt det kan vara att förstå ;).

Jag kunde inte förstå hur mina prioriteringar, min värdering av vad som var viktigt i livet och hur mycket jag skulle förändras, av att få barn. Och tur var väl det :).
Ja absolut, att man inte vet hur det kommer bli är lätt att förstå. Det är otroligt svårt att förstå hur man kommer reagera i en situation man aldrig varit i innan. Det känns inte konstigt alls. Det känns väldigt normalt att alla ens perspektiv ändras när barn kommer in i bilden. Därmed inte sagt att det händer alla, absolut inte. Men väldigt vanligt känns det som att det är.

Såg en så fin beskrivning på fenomenet som jag kände igen mig i. Det är som att bo i en jättefin lägenhet hela livet. Och så när barnet föds hittar du plötsligt en dörr i din lägenhet. Genom den dörren kommer du in ett helt hus med trädgård som du nu äger. En helt ny värld som är så mycket större och vackrare än din gamla lägenhet. Får du aldrig barn ser du och går aldrig genom dörren. Du saknar aldrig huset och trädgården för du vet inte om att det finns. Men går du genom dörren är din värld helt förändrad för alltid

Såg en så fin beskrivning på fenomenet som jag kände igen mig i. Det är som att bo i en jättefin lägenhet hela livet. Och så när barnet föds hittar du plötsligt en dörr i din lägenhet. Genom den dörren kommer du in ett helt hus med trädgård som du nu äger. En helt ny värld som är så mycket större och vackrare än din gamla lägenhet. Får du aldrig barn ser du och går aldrig genom dörren. Du saknar aldrig huset och trädgården för du vet inte om att det finns. Men går du genom dörren är din värld helt förändrad för alltid

En helt ny värld som också innebär massor med extraarbete, massor med kostnader, konstant ändrade planer och diverse små oinbjudna gäster som ställer till det för en 😅

Funderar ännu om jag skulle få barn och inte klarar att sköta en häst vad jag gör med min häst. Det enda jag kommer att tänka på är att lämna ut på foder men gäller ju då att man faktiskt hittar en fodervärd samtidigt är det lite svårt att lämna bort hästen innan man ens vet man kommer att få nåt barn. Kan säkert också inackordera i annat stall men det har man inte råd med. Nån med tips eller idéer angående detta?
Inför första barnet bytte jag stall till ett med helinackordering. När jag inte längre kunde rida pga. foglossning (typ v. 20) tog jag hjälp av en kompis som red några gånger veckan. Runt v. 30 sålde jag hästen och köpte en åring som jag inackorderade på lösdrift med full skötsel.

En helt ny värld som också innebär massor med extraarbete, massor med kostnader, konstant ändrade planer och diverse små oinbjudna gäster som ställer till det för en 😅
Exakt! Huset är vackert men har ägts av en boomer vars enda renovering var att byta tapeter på 60 talet och nu står man där fattig och utmattad och ska helrenovera och muttrar att man inte kan förstå varför alla inte vill leva så här :rofl:

Risken för autism ökar strängt taget med både faderns och moderns ålder, med en mer exponentiell ökning med moderns ålder. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24408971/
Jag tolkar det som att det var nästan samma? 18.63 istället för 16.35 enligt nedan.

For example, mothers aged 40-45 (≥97.2th percentile) had an estimated 18.63 (95% CI: 17.25-20.01) ASD cases per 1000 births, whereas fathers aged 55-59 (≥99.7th percentile) had 16.35 (95% CI: 15.11-17.58) ASD cases per 1000 births

När jag har läst om ämnet så har jag också sett ett antal rapporter som menar att den största risken är att missfall ökar med en äldre pappa. Och att man tidigare inte har förstått hur stor del av missfallen som beror på pappan.

Jag tycker det är märkligt hur känsligt detta verkar vara för män. Så fort man säger att riskerna ökar även med äldre män så ska genast riskerna tas upp gällande kvinnor. Varför kan man inte bara konstatera att det är risker även för äldre män? Det är ju ingen tävling- det handlar om att det är bra för män att veta det så dessa också vet riskerna.

Jag valde att ha kvar hästarna när jag fick barn. De var (är) så stor del av mitt liv. Jag har haft helt komplikationsfria graviditeter och varit helt rörlig, så själva skötseln var inga problem.

Men såhär i efterhand skulle jag inte göra om det. Jag hade sålt eller lämnat ut på foder. Tiden med bebis och häst var stressig. Jag var ung och fast besluten att de skulle motioneras x antal dagar i veckan. Blir genomsvett bara jag tänker på den tiden.

Men jag hänger i med dem än.

Jag valde att ha kvar hästarna när jag fick barn. De var (är) så stor del av mitt liv. Jag har haft helt komplikationsfria graviditeter och varit helt rörlig, så själva skötseln var inga problem.

Men såhär i efterhand skulle jag inte göra om det. Jag hade sålt eller lämnat ut på foder. Tiden med bebis och häst var stressig. Jag var ung och fast besluten att de skulle motioneras x antal dagar i veckan. Blir genomsvett bara jag tänker på den tiden.

Men jag hänger i med dem än.
Jag har inga krav på motion av hästar, mycket utevistelse räcker bra. I värsta fall får jag nöja mig med mina 2 shettisar tänker jag. Dom är inte särskilt krävande i varken skötsel eller motion.

Jag har inga krav på motion av hästar, mycket utevistelse räcker bra. I värsta fall får jag nöja mig med mina 2 shettisar tänker jag. Dom är inte särskilt krävande i varken skötsel eller motion.

Det finns ju hur många hästtjejer som helst med bebis, så det är klart det är görbart.

Jag vet inte ens hur jag mått under småbarnsåren utan häst. Kanske hade mått jättedåligt? Hästarna är helt klart också en fristad.

Ja det förändrar massor att ha barn. Livet blir inte som förut. Sen exakt hur det förändras är svårt att förutsäga. Bl a blir relationen till partnern ofta annorlunda, väldigt få fortsätter vara jämställda efteråt även om de varit det före. Särskilt när barnet ammar. Och sen verkar det tyvärr rulla på, man har ingen plan för hur pappa ska få samma nära relation till barnet som mamman har fått. Mamma tar nästan alla föräldradagar för "i vår familj blir det bäst så".

Så den där trädgården kommer ju med en himla massa merarbete som kanske inte automatiskt fördelas rättvist. Särskilt inte om trädgården ska hålla en någotsånär god funktion.

Jag tänker också att om man ska skaffa barn så ska man göra det med en person man hade velat ha som ex utifall att man separerar. Det är en person man helst ska ha att göra med resten av sitt liv. Och sen måste man vara flexibel och öppen för de förändringar som kommer. Vill man inte ändra på något; skaffa inte barn.

Jag har inte läst hela tråden men har nyligen fyllt 40 och väntar mitt första barn om ca 5 veckor. Har två ridhästar hemma på gården och en utlånad shettis som kanske får flytta hem igen inom nått år eller så. För mig har det inte varit några problem att ha hästarna under graviditeten, rider fortfarande inkl långritter och trav/galopp men tar det lugnare och försöker minimera risken för att åka av. Men har inte haft någon direkt foglossning eller andra problem, mer än att jag blivit tyngre såklart (jobbigt att gå i backar). Min sambo rider ena hästen också så får avlastning där.

Det är såklart omöjligt att veta hur allt kommer att bli när barnet väl kommer men att jag skulle sälja mina hästar känns oerhört långt bort. Men förstår såklart att livet kommer att ändras så det kommer säkert bli mindre ridning och annan träning. Men att ha hästarna hemma på lösdrift är väldigt skönt just nu! Jag vet att de får röra sig dygnet runt i en stor hage, och jag har effektiviserat skötseln så långt jag kunnat utan att det påverkar hästarnas välbefinnande så det är inte speciellt mycket tid som jag lägger på fodring/hagfix etc. Planen är också att hitta nån vettig medryttare, men det är lättare sagt än gjort....

För mig är det väldigt viktigt att kunna få fortsätta att ha min hobby, och jag tror att jag skulle bli en sämre mamma/partner om jag var tvungen att göra av mig med hästarna. Nu kan jag ju inte veta säkert men har endast haft ca 1 månads hästuppehåll under hela mitt liv (eller sen 6-årsåldern) och då blev jag ingen rolig person att bo med! Så jag hoppas och tror att vi kommer få ihop vardagen även efter att barnet är fött. Sen underlättar det att både jag och sambon mestadels arbetar hemifrån med flexibla arbetstider så kan rida på lunchen (och ta med andra hästen som handhäst exempelvis) och sedan jobba lite på kvällen istället när barn och djur är nattade. Och sambon rider också ibland som sagt. Och jag har heller inte tänkt amma, och vi delar lika på föräldraledigheten från början så förhoppningsvis kommer barnet kunna vara hemma några timmar åt gången med både mig och min sambo utan problem :)

Om man genuint inte tycker om människor, då är det kanske lite dumt att skaffa barn? Barn innebär ju en massa interaktioner med människor, inte bara med barnet utan även dess kompisar, lärare, kompisars föräldrar osv.
Människor har man att göra med på jobbet, på kalas, på stan överallt i samhället så det går nog inte att slippa undan tänker jag. Finns nog bra människor också men många är genuint elaka, falska, opålitliga. Tycker ändå man mår bättre med familj än utan iallafall med förhållande än helt själv. Säkert också trevligt med barn. Det är ju bara att sätta på tvn på kvällen och se nyheterna för att se hur mycket ondska det finns som endast är gjord av människan.

Jag förstår att du och flera med dig känner såhär - har hört föräldrar (eller mer specifikt mammor) uttrycka sig på liknande sätt många gånger. Själv känner jag dock inte alls igen mig, det var helt enkelt inte SÅ livsomvälvande för mig att få barn. Och jag säger inte det här för att på något vis "säga emot" din erfarenhet, utan för att berätta för TS och andra att det absolut kan kännas precis så som du beskriver, men att det också kan kännas på helt andra sätt och det är okej det med. :)

Helt OT: Just det du beskriver - att hitta en tidigare okänd dörr i ett bekant hus eller lägenhet - är en återkommande dröm jag haft i många år. Olika lägenheter/hus, olika "nya rum" varje gång, men ofta samma dröm. Blir alltid så besviken när jag vaknar och de där nya rummen inte finns! :D

Liknande trådar

• Sjuk - hur hade ni berättat?
  • Särintressen hos barn
  • Köpenhamn med barn?
  • Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka