Jag tror faktiskt inte att det är speciellt svårt att förstå alls om man verkligen försöker.
Jag är barnfri och förstår till 100% människor som inte orkar/kan/har möjlighet att ha häst efter att de skaffar barn. För andra så är hästar och stallet räddningen som gör att de orkar med att ha barn.
Vi är alla olika och jag tycker inte att det är speciellt svårt att förstå det. Det är bara att titta på andra människor som älskar att gå på stora evenemang, och får massor energi av det. Samtidigt så behöver jag ta en tupplur 3-4 timmar in när jag umgås med bara bra vänner. Vi är olika helt enkelt.
Om man kan vara SÅ olika i en sådan liten sak så är det klart att man kan vara det i hästfrågan också.
KL
Sen vill jag slå hål på myterna kring fertilitet. Spermien är den största anledningen till att man får missfall, och mäns fertilitet och spermiekvalite går neråt när män blir äldre. Överhuvudtaget så är fertilitet när det gäller män lite... märklig. Om mannen har en motilitet på 20% så anses han vara fullt fertil. Om en galt på jobbet har under 70% så kasseras han.
Det känns lite snett, men går såklart i linje med det patriarkala samhället vi fortfarande tyvärr lever i. Allt är kvinnans fel. Istället är det tvärtom, mycket och kvinnans mående under graviditeten påverkas av mannens spermiekvalitet.