Barnböcker

turbofling

Trådstartare
Snart aker vi pa semester till Sverige och den här gangen med bilen sa jag har plats att köpa med mig nya böcker hem. Men jag behöver tips.

Barnen är 1, snart 5 och 6 ar. Dom tycker mycket om djur och natur och 6aringen vill veta allt om allt ungefär sa enklare faktaböcker passar henne ocksa. Jag skulle vilja ha ngr böcker som fokuserar pa genus (österrike ligger langt efter sverige pa det omradet), även en bok om hur barn blir till saknas här hemma.

Vad har ni för tips?
 
Rut och Knut tittar ut på... (ngt slags fakta från rymden till hur barn blir till) tror inte de är jättenya för våra är ärvda från min lillebror. Vi har en 8 stycken av dem.

*Länk raderad av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
LasseMajas detektivbyrå är väl hygglig när det gäller genus, de jag läst i alla fall. Båda barnen verkar delta i lika stor omfattning. (den är lite för babblig och beskrivande för min femåring (tanten hade grått hår, gröna glasögon och grå tröja med bruna skor och pastorn hade...), tror egentligen den är läsa lätt för äldre barn).

Den här är riktigt mysig (kapitelbok)
*Länk raderad av moderatorn*
har bara läst ett par kapitel för femåringen men den verkar lite mer milt vänd än könsneutral (dvs lite mer snickrande kvinnor än män hittills) eftersom det är en hel del snickrande tanter och fotbollsfastrar och alla bogalofferna verkar inte vara han osv. Tror den måste beställas väninnan vi fick den av sa att den inte är så vanlig i boklådorna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Snart aker vi pa semester till Sverige och den här gangen med bilen sa jag har plats att köpa med mig nya böcker hem. Men jag behöver tips.

Barnen är 1, snart 5 och 6 ar. Dom tycker mycket om djur och natur och 6aringen vill veta allt om allt ungefär sa enklare faktaböcker passar henne ocksa. Jag skulle vilja ha ngr böcker som fokuserar pa genus (österrike ligger langt efter sverige pa det omradet), även en bok om hur barn blir till saknas här hemma.

Vad har ni för tips?

Våran 2-åring gillar Kit-den lilla vildhästen: *Länk raderad av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Kråke - Böckerna brukar vara uppskattade! Finns i olika teman att välja på där. Mamma Mu-böckerna. Pettson och Findus-böckerna!

Pino fungerar ypperligt för de yngsta. Och UR.se har mängder med små filmer samma som böckerna.
 
Ang. genus så har dessa många bra böcker *Länk raderad av moderatorn* bland annat Kalle som Lucia och Giraffserien!
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har en 5 åring som fyller 6 i augusti. Vi har läst serierna om Jack. Jakten på Jack och Spådomen om Jack. Det är lagom långa kapitel, ett bra språk som flyter och de är väldigt spännande. Det är dessutom fina bilder på varje uppslag fastän de är kapitelböcker. Vi kommer definitivt läsa om dessa böcker. Det är 4 böcker i varje serie, totalt 8 st. Även roligt att de utspelar sig på specifika platser i Stockholm (som vi bor i) så vi har varit på Jack-safari och kollat på platserna som böckerna utspelar sig i. Väldigt uppskattat av sonen. Jacks moster Betty är värsta hjältinnan.

Sen läser vi nu serien om Ninja Timmy. Lite svårare språk, spännande och helt otroligt vackra bilder. De känns som en verklig investering att ha i bokhyllan. En av huvudpersonerna är en supertuff tjej, kattflickan Flores!

Vi läser även Lasse Majas detektivbyrå. De är ok. Lite stolpigt i språket och dialogerna flyter lite dåligt. Men de är bra för läsförståelsen eftersom man behöver hänga med för att lösa brottet.

Vi har även många böcker av Julia Donaldson och Alex Scheffler. De har skrivit och illustrerat böckerna om tex Gruffalon. Vår favorit har varit Min mamma är borta och Pinneman (den läser vi fortfarande ibland). Jättefina bilder och allt går på rim. Passar de yngre barnen.

Vi läser jättemycket. Vi har läst mycket mer också men de här är de som verkligen fastnat.

Mvh Miks
 
Sen läser vi nu serien om Ninja Timmy. Lite svårare språk, spännande och helt otroligt vackra bilder. De känns som en verklig investering att ha i bokhyllan. En av huvudpersonerna är en supertuff tjej, kattflickan Flores!

Jag är osäker på vad jag tycker om den faktiskt. En tuff kattjej men bland många pojkar och de markerar extremt att hon är tjej och söt och fin och tuff och ett objekt, om än ett tufft objekt. Läste kapitel ur Ninja Timmy där de möter henne första gången och hoppade över hela stycken av text eftersom jag inte ville att min son skulle få den typen av syn på sina flickkamrater som -annan varelse. Den halvan av boken jag läste blev helt enkelt manliga bovar, manliga hjältar, manlig omgivning och ett undantag den ljuva, vackra, självmedvetna, för tuff för sitt eget bästa, men sköra (dvs lättretliga) kattmadamen som fick alla männens knän att vika sig under dem och kattansikten att ständigt rodna. Tror inte de skriver en mening utan att markera hennes extrema ljuvtuffa kvinnlighet att betrakta som förälskad pojke.

Jag gillar böcker med lika många flickor och pojkar, på ett ungefär. Där de gör ungefär samma saker, är rädda, tuffa osv. Till och med filmer som Prinsessan Sofia av Disney eller Prinsessan Lillifee stör mitt feministjag mindre än Ninja Timmy eftersom flickorna är agenter inte objekt. Väldigt synd att folk verkar föredra att skriva om fem flickor och en pojke eller fem pojkar och en flicka.

Det skrev jag bara för att ts gärna ville ha könsneutrala böcker och eventuellt kanske Ninja Timmy med en tuff tjej bland många tuffa män passar perfekt men om hon råkar vara feminist på liknande sätt som jag så måste hon helt enkelt byta ut ord och hoppa meningar i Ninja Timmy betydligt mer än i en vanlig Elsa Beskow bok med blåbärspojkar och lingonflickor eller gröna, gredelina och bruna tanter. För att inte tala om Narnia, Häxan och Lejonet, byt ord från pojke/flicka till barn eller något hon och han på två ställen så blir de helt ok.

Min man får inte heller krypningar av den boken som jag, men jag tror han ändrade lite här och var han också.
 
Om barnen är engelskspråkiga skulle jag skarpt rekommendera Garth Nix, Abhorsen om några år.

Några böcker jag gillar som inte är moderna svenska. För flera moderna svenska markerar kön så hårt (att Flickan är tuff eller att Pojken är mjuk, obs -se barn detta är ovanligt men går vid enstaka tillfällen).

Ocke Nutta och Pillerill är ganska underbar om barn på äventyr, visserligen två pojkar och en flicka och pappa är ute och jobbar. Men flickan agerar. *Länk raderad av moderatorn* Sagan om den nyfikna abborren är bara söt (övervikt män). Landet längesedan (då måste man fixa till lite när barnen går i skolan och lär sig olika saker.)

Eller om man köper en prinsessbok kan man ju köpa en prinsbok också av samma författare, Per Gustavsson (tyvärr får pojken inte välja krona och kläder till prinsen i vår bok, min son älskade att få välja till prinsessan, han har en av varje. Tyvärr är barnen i de böckerna också ganska usla på att umgås över könsgränserna om det inte råkar vara bara en av andra könet.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Snart aker vi pa semester till Sverige och den här gangen med bilen sa jag har plats att köpa med mig nya böcker hem. Men jag behöver tips.

Barnen är 1, snart 5 och 6 ar. Dom tycker mycket om djur och natur och 6aringen vill veta allt om allt ungefär sa enklare faktaböcker passar henne ocksa. Jag skulle vilja ha ngr böcker som fokuserar pa genus (österrike ligger langt efter sverige pa det omradet), även en bok om hur barn blir till saknas här hemma.

Vad har ni för tips?

Här hemma har både sonen och dottern älskat Sigge böckerna, den finns en mer lättläst Sam&Sigge där det mest handlar om två bröder och deras hästar, och så kapitelböcker om Sigge och Elina, men även mycket om relationer mellan kompisar och en hel del genus tänk upplever jag.
 
Tack för era tips, jag ska se vad vi hittar i bokhandeln.

Det behöver inte vara ngr "överdrivet" könsneutrala böcker, men böcker som visar att det är ok även för pojkar att ha langt har, rosa kläder, leka med dockor osv. Eller för tjejer att vilja ha kort har och hellre leka med bilar än barbies typ. Blir sa irriterad pa samhället här som är sa stereotypt (bor i Österrike). Visst pratar vi om att det är ok att tycka "annorlunda" men det hjälper inte sa mkt när det bara kommer fran oss och andra vuxna säger annat.

Vi har manga böcker fran när jag var barn, Pettsson&Findus, Alfons, MammaMu osv. Men känner att det vore roligt med lite nya ocksa.

6aringen lyssnar gärna pa langa kapitelböcker men 4,5 aringen har inte rikigt talamodet för det än. Vi läser för barnen varje kväll (varannan dag tyska, varannan dag svenska). 6aringen läser enklare ord själv men börjar skolan i höst sa om ett halvar läser hon nog enklare böcker själv.
 
Jag är osäker på vad jag tycker om den faktiskt. En tuff kattjej men bland många pojkar och de markerar extremt att hon är tjej och söt och fin och tuff och ett objekt, om än ett tufft objekt. Läste kapitel ur Ninja Timmy där de möter henne första gången och hoppade över hela stycken av text eftersom jag inte ville att min son skulle få den typen av syn på sina flickkamrater som -annan varelse. Den halvan av boken jag läste blev helt enkelt manliga bovar, manliga hjältar, manlig omgivning och ett undantag den ljuva, vackra, självmedvetna, för tuff för sitt eget bästa, men sköra (dvs lättretliga) kattmadamen som fick alla männens knän att vika sig under dem och kattansikten att ständigt rodna. Tror inte de skriver en mening utan att markera hennes extrema ljuvtuffa kvinnlighet att betrakta som förälskad pojke.

Jag gillar böcker med lika många flickor och pojkar, på ett ungefär. Där de gör ungefär samma saker, är rädda, tuffa osv. Till och med filmer som Prinsessan Sofia av Disney eller Prinsessan Lillifee stör mitt feministjag mindre än Ninja Timmy eftersom flickorna är agenter inte objekt. Väldigt synd att folk verkar föredra att skriva om fem flickor och en pojke eller fem pojkar och en flicka.

Det skrev jag bara för att ts gärna ville ha könsneutrala böcker och eventuellt kanske Ninja Timmy med en tuff tjej bland många tuffa män passar perfekt men om hon råkar vara feminist på liknande sätt som jag så måste hon helt enkelt byta ut ord och hoppa meningar i Ninja Timmy betydligt mer än i en vanlig Elsa Beskow bok med blåbärspojkar och lingonflickor eller gröna, gredelina och bruna tanter. För att inte tala om Narnia, Häxan och Lejonet, byt ord från pojke/flicka till barn eller något hon och han på två ställen så blir de helt ok.

Min man får inte heller krypningar av den boken som jag, men jag tror han ändrade lite här och var han också.
Oj vi har verkligen läst Ninja Timmy med olika ögon!
Vi har precis börjat på bok två.

Jag ser Flores som stark och självsäker. En tjej som kan själv och som de övriga i gänget är imponerade av.

Timmy är trevande, vill fånga Flores uppmärksamhet, och osäker i sitt agerande. Han visar en väldigt mjuk sida "fastän" han är kille. Medan Flores är den starka.

Spännande hur man kan se så olika på saken!

Mvh Miks
 
Mamma pratade om boken "pricken" som handlar om olikhet. Jag blir lite ledsen när jag läser vad den handlar om (har bara vaga minnen av den) men tydligen ska den vara bra. Jag ska se om jag hittar den i mammas gömmor framöver och titta i den och se vad jag faktiskt tycker.
 
Till ettåringen kan jag varmt rekommendera Catharina Kruusvals pekböcker med sånger samt sagorna om Bockarna Bruse, Guldlock och Rödluvan.

För övrigt HATAR jag verkligen böckerna om Kråke, de är så tillkämpat pedagogiska och besserwissriga och det känns som om de inte är skrivna av någon som har författare som yrke.
 
Du har väl flickor? Många böcker handlar om pojkar och då kan jag rekommendera pija lindenbaums böcker.
 
Castor-böckerna av Lars Klinting har dotterns förskola använt sig av. Pedagogiska och trevliga!
Hon gillar också Camilla Läckbergs Super-Charlie :up: Alla olika böcker av Jan Lööf är ju klassiska :)

Din äldre dotter kanske är redo för Vitnos? Eller böckerna om ponnyn Sigge av Lin Hallberg :) (ser att de nämnts tidigare).

Vill ni se en könsneutral tv-serie så sänds Annedroider på Barnkanalen nu, finns i playappen också. Toppenbra enligt dottern! :up:
 
Mest av allt vill jag rekommendera att skaffa bibliotekskort (det måste man väl kunna få även om man inte är skriven i Sverige?). Sen lånar du svenska barnböcker på nätet att läsa på surfplatta!

Till de äldsta barnen kan jag tipsa om böckerna om Klass 1b av Helena Bross. De är i klassen lättlästa (så när dottern knäckt läskiden fixar hon dem själv sen), de är utmärkta som högläsning och har bra bilder. De har jag läst för mina barn sen de var 4 och 6 och de har uppskattats av båda.

Även jag tycker att Lasse-Majas detektivbyrå är bra!

Är de hästintresserade så kan jag även tipsa om Märta-böcker *Länk raderad av moderatorn*
De är lite fult tecknade men det har sin charm. Även de är s.k lättlästa.

När ditt mellanbarn fixar kapitelböcker (har enstaka bilder) så har vi nyss fått upp ögonen för böcker om Alva av Pernilla Gesén.
 
Senast ändrad av en moderator:
Vad vi egentligen läst för femåringen nu på senare tid är just:

Tisdagar i diket (som är lite sådär tråkigt vardaglig (mer babblig och beskrivande än storydriven) som moderna böcker som inte är fantasy tenderar vara, men väldigt trevlig och uppskattad av femåringen. Den har inte lika tråkigt språk som vissa andra alls.)

Bröderna Lejonhjärta (slukad i snabbt tempo)
Häxan och Lejonet (detsamma, övriga Narnia är tror jag för lite äldre barn, de är inte lika funkis.)

Nu: Det blåser på månen (som verkligen kan rekommenderas för flickor, om än en äldre bok och man kan läsa två första kapitlen först själv för att se om man stör sig på att författaren är totalt omodern och oblivious när det gäller viktförändringar. Huvudpersonerna är extremt påhittiga och händelserna är helt galna. De är kängurus, lägger strömmingar i domarens strumpor och räddar pappa från en elak hertig i främmande land.)

Vanliga hederliga sagor (Några kollegor har barn som inte klarar äldre språk och ord i böcker, knappt ens 20 år gamla, verkar vara ett tråkigt handikapp. Sagor som inte är omskrivna är proppade av intressanta ord:) ).
 
Oj vi har verkligen läst Ninja Timmy med olika ögon!
Vi har precis börjat på bok två.

Jag ser Flores som stark och självsäker. En tjej som kan själv och som de övriga i gänget är imponerade av.

Timmy är trevande, vill fånga Flores uppmärksamhet, och osäker i sitt agerande. Han visar en väldigt mjuk sida "fastän" han är kille. Medan Flores är den starka.

Spännande hur man kan se så olika på saken!

Mvh Miks

Skadad av amerikansk fantasy skriven av mestadels kvinnor :D.

Är man van vid att 50% av en boks karaktärer kan vara aktiva, modiga, urcoola kvinnor/flickor/människor utan att författaren ens markerar det, så är en kvinna av 7 som hela tiden omtalas som kattflickan och alla är lite förälskat imponerade av ynkligt ;). (Och Timmys typ av försagdhet inför den coola tjejen är också väldigt trope:ig (schablonig, standard)). Men det är såklart mycket bättre än en mesig kattflicka eller ingen kattflicka alls om det är alternativen. Håller iofs med om att flickan som de bor granne med hade lite gry och potential. Men som sagt läste bara kapitlen där de mötte henne första gången resten läste min man.

Coolast tycker jag hade varit tre olika flickor med olika karaktär som är med i gänget istället för halvt utanför. (Standardtrope för enklare actionfilm: den modige, den intellektuelle, den starke, flickan (som är supercool, perfekt och datanörd eller actionhjälte). Männen har olika karaktärsdrag och att vara flicka är ett karaktärsdrag. Det är ändock mycket bättre än vissa tidigare, fem män och ett love interest som räddas.)

Vidare tycker jag självklart att böcker måste få finnas med massor av killar i och någon tjej och massor av tjejer i och någon kille. Men just nu verkar det som att man måste försöka hitta undantagen där det är blandat. Men jag håller iofs med dig om att för ett barn i ett land där alla flickor måste vara milda och leka med Barbie så är nog Ninja Timmys Flores egentligen fantastisk (jag älskade det när jag var liten eftersom coola tjejer var så sällsynt. Det är nog därför jag läst så många böcker med en cool tjej att jag till slut blev orimligt irriterad :D (jmf Eowyn i Tolkien, det räcker liksom inte för att trösta en 12 åring men man älskar det ändå) så jag böjer mig, TS får rekommenderas att ta hem och köpa Ninja Timmy också, bilderna är fantastiska på riktigt och boken är faktiskt galen vilket är kul och lite sällsynt.)
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 306
Senast: Huggorm
·
Småbarn Jag ska snart till Sverige och vill passa på att ladda upp med lite svenska böcker till barnen. De är 2,5, 3,5 och 5,5 ar. Yngsta...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 086
Senast: Raderad medlem 19815
·
Övr. Barn Vi har tre underbara barn (snart 6 ar, 4 ar och 9 manader). Efter manader av funderade har min man nu sagt att tre barn räcker och...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 728
Senast: Kattennizze
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 000
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp