Bukefalos 28 år!

Barnen röstar SD!

Det som också var skrämmande var hur dåligt informerade barnen (även de som gick i 9:an) var - många var helt säkra på att Sverige har öppna gränser som låter ALLA komma hit, oavsett. Att invandrare är "de som våldtar och begår brott". Och att SD verkligen vill ge massor med bistånd till "fattiga länder".

Det underliga är också att i mitt barns (hen röstade på Miljöpartiet) klass finns flera invandrare, från Irak, Afghanistan, Thailand - och de är jättepopulära och väldigt omtyckta. De som röstade på SD menade att DESSA invandrare naturligtvis skulle få stanna. När det kom till ett personligt plan, såg barnen med andra ögon på de människor som det faktiskt rör sig om.

Många tror också på fullt allvar på myter som att svenska flaggan snart inte får ha kvar sitt gula kors, eftersom Sverige inte ska vara ett "kristet land".
Grattis alla sverigedemokrater - ni argumenterar exakt på samma sätt som barnen i TS skola!

Jag ser ingen skillnad på barnens resonemang gentemot exempelvis vuxna sverigedemokrater jag känner (obs. fd kollegor, ej vänner).
 
Det som också var skrämmande var hur dåligt informerade barnen (även de som gick i 9:an) var - många var helt säkra på att Sverige har öppna gränser som låter ALLA komma hit, oavsett. Att invandrare är "de som våldtar och begår brott". Och att SD verkligen vill ge massor med bistånd till "fattiga länder".

Jag hoppas verkligen skolan förstår att de måste brustit något enormt i utbildningen och tar tag i detta!
 
Jag minns mest att i slutet av högstadiet rörde sig väldigt många rejält åt vänster - i min klass var flera av tjejerna sk R:are dvs KFMLR-anhängare! Senare blev det kollektiv och annat i vänsterhalvan men någon högerextremism minns jag inte. Usch så obehagligt att det svängt så kraftigt.....

Fast det är ju lika illa Lena. Kom ihåg att R:et stod för Revolution (med vapen i hand om inget annat hjälpte).
 
Det är väl hemifrån barnen får dessa åsikter tror jag. Brukar inte skolval spegla ganska väl vad barnens föräldrar röstar på? Så var det i alla fall när jag var ung.
 
Jag är nog rätt tveksam till att över huvud taget ha skolval redan i mellanstadiet. Att prata demokrati och vikten av att använda sin rösträtt är givetvis superviktigt. Men ett skolval för mellanstadiet känns som att det bara kan gå så tokigt som det uppenbarligen gjort i TS fall. Barnen är just barn och lär rösta efter vad de hört sina föräldrar prata om, alternativt de "lättaste" stereotyperna om respektive parti. Rädda miljön=MP, sänka skatten=M, inga invandrare=SD osv.

Är de ens rimligt att med en 10-åring börja diskutera hur långsiktiga investeringar i välfärd och integration får positiva effekter i samhället som motargument mot "invandring kostar pengar".

Och när partier som kallar sig seriösa riksdagskandidater tycker det är för jobbigt och tråkigt att ta in ekonomi och budget i sina förslag, vad kan man då begära av 10-åringar?

Sen tror jag iofs inte att sådana här skolval säger så mycket om vad det ska bli av dessa barn när de blir stora. Vilket är ytterligare en anledning till att skolval så tidigt som mellanstadiet blir märkliga. Då tror jag det är mycket bättre att opolitiskt diskutera samhällsfrågor så mycket som bara möjligt.
 
Är inte detta delvis ett sätt att främja sig lite från sina föräldrar, som för att chocka dem lite? Ungefär som att spela rock'n'roll på 50-talet, Beatles på 60-talet - och mina jävla barn som fann hip-hop i deras pubertet?

Minns att Ny Demokrati fick upp mot 20% i nåt skolval in their heydays, och i varje fall den generationen släppte Ian och Bert när de växte upp.
 
När jag började gymnasiet var jad den ende so dels var konservativ och dels så politisk medveten att jag kunde argumentera. Majoriteten var vänsterpartister och med i FNL rörelsen, några år senare svängde det över och de borgerliga vann skolvalet, nu är det SD som går hem hos dem som inte orkar ta reda på fakta...
 
Jag är nog rätt tveksam till att över huvud taget ha skolval redan i mellanstadiet. Att prata demokrati och vikten av att använda sin rösträtt är givetvis superviktigt. Men ett skolval för mellanstadiet känns som att det bara kan gå så tokigt som det uppenbarligen gjort i TS fall. Barnen är just barn och lär rösta efter vad de hört sina föräldrar prata om, alternativt de "lättaste" stereotyperna om respektive parti. Rädda miljön=MP, sänka skatten=M, inga invandrare=SD osv.

Är de ens rimligt att med en 10-åring börja diskutera hur långsiktiga investeringar i välfärd och integration får positiva effekter i samhället som motargument mot "invandring kostar pengar".

Och när partier som kallar sig seriösa riksdagskandidater tycker det är för jobbigt och tråkigt att ta in ekonomi och budget i sina förslag, vad kan man då begära av 10-åringar?

Sen tror jag iofs inte att sådana här skolval säger så mycket om vad det ska bli av dessa barn när de blir stora. Vilket är ytterligare en anledning till att skolval så tidigt som mellanstadiet blir märkliga. Då tror jag det är mycket bättre att opolitiskt diskutera samhällsfrågor så mycket som bara möjligt.
Och det är ju när det går tokigt som läraren ska vara där och fånga upp och fråga om varför de röstat som de gjorde och få barnen att prata politik. Jag ser inte det som fel. Mina barn har tillbringat mer eller mindre hela sommaren hos släktingar som ville umgås extra innan vi flyttade och när de kom hem var de fullproppade med, i mina ögon "dynga" om invandrare och Reinfeldt. Vi pratade politik och om rätten till egen åsikt, men vikten av att ta reda på fakta och vara källkritisk. De tänker mer brett nu.

Jag tror det är viktigt att diskutera politik och val redan i mellanstadiet, speciellt under valåret! Då blir de ju verkligen matade med olika åsikter och fördomar och vad folk tror, utan att veta att man ska kolla fakta innan man skaffar sig en bestämd åsikt. De måste förstå att man inte bara ska ta efter och tro på allt man hör.

Om man inte pratar om det så kommer barnen tro på sådant längre upp i åldern och kan nog vara svårare att påverka?
 
Och det är ju när det går tokigt som läraren ska vara där och fånga upp och fråga om varför de röstat som de gjorde och få barnen att prata politik. Jag ser inte det som fel. Mina barn har tillbringat mer eller mindre hela sommaren hos släktingar som ville umgås extra innan vi flyttade och när de kom hem var de fullproppade med, i mina ögon "dynga" om invandrare och Reinfeldt. Vi pratade politik och om rätten till egen åsikt, men vikten av att ta reda på fakta och vara källkritisk. De tänker mer brett nu.

Jag tror det är viktigt att diskutera politik och val redan i mellanstadiet, speciellt under valåret! Då blir de ju verkligen matade med olika åsikter och fördomar och vad folk tror, utan att veta att man ska kolla fakta innan man skaffar sig en bestämd åsikt. De måste förstå att man inte bara ska ta efter och tro på allt man hör.

Om man inte pratar om det så kommer barnen tro på sådant längre upp i åldern och kan nog vara svårare att påverka?

Men nu missförstod du nog. Självklart är det viktigt att prata politik och val! Självklart ska man lära sig vikten av att ta reda på fakta och att vara källkritisk. Men det är inte samma sak som att genomföra skolval.
 
Men skolvalen är inte på riktigt! Det är ju för att barnen ska få känna på hur det är med val och i mina ögon är det en bra grej att få känna på hur det är och även prata om hur man valt. Jag ser inte alls det som mer negativt att göra ett val i mellanstadiet och då diskutera runt det och att bara diskutera runt det teoretiskt. Jag tror att det absolut kan locka barnen att vara mer involverade i undervisningen i politik om de får göra ett aktivt val och inte bara teoretiskt.
 
Nej självklart är det inte på riktigt. Det är ju det som är problemet. Det blir så långt ifrån "på riktigt" att ett sådant valresultat på inget sätt kan vara rättvisande. Då är det mycket bättre att 10-åringarna får gå till val i frågor där de faktiskt har en sportslig chans att ha en uppfattning om vad de röstar om.

Om ett valresultat dessutom resulterar i ett stort behov av att lärarna "talar barnen till rätta", om än indirekt, så blir det en ännu mer skev bild av demokratin. Då är det bättre att gå direkt på etikdiskussionerna och skippa partipolitiken.
 
Under skolgången flyttade vi en ganska bra bit och det märktes rejält hur olik synen var från vår förra skola. Det fanns personer av så många olika ursprung, kulturer och religion och det var aldrig konstigt, demokrati och respekt mellan varandra var självklart så chocken i den nya skolan blev ganska markant när det diskuterades val. Man ansåg att skolan var den kommunen som var av värst miljö med otroligt mycket rasistiska åsikter som till och med lärare godkände eller låtsades inte höra talas om. Det pågick en kampanj där personer åkte ut till skolor för att förklara hur saker stod till med ren fakta men vår skola välkomnade aldrig det besöket.

Så kanske lika stor del påverkan hemifrån som vad lärare och andra vuxna i omgivningen pratar om är den största boven? Sen finns det ju också de som gör sådana val för att vara "cool" i grundskolan som man sett mycket av, det är inte så noggrannt att ha egentlig fakta eller veta vad man säger sig stå för. Så man kan ju vara himla grad att det finns en åldersgräns för att få rösta..
 
Nej självklart är det inte på riktigt. Det är ju det som är problemet. Det blir så långt ifrån "på riktigt" att ett sådant valresultat på inget sätt kan vara rättvisande. Då är det mycket bättre att 10-åringarna får gå till val i frågor där de faktiskt har en sportslig chans att ha en uppfattning om vad de röstar om.

Om ett valresultat dessutom resulterar i ett stort behov av att lärarna "talar barnen till rätta", om än indirekt, så blir det en ännu mer skev bild av demokratin. Då är det bättre att gå direkt på etikdiskussionerna och skippa partipolitiken.
I mina ögon behöver det inte alls vara rättvisande på några vis. det är inte det som är grejen. Grejen är däremot att de ska testa på att rösta nu när alla vuxna (nåja...) röstar, lite känna på . Att därefter också ta diskussionen om varför och hur och allt sånt är inte att tala barnen till rätta, det är att ge dem fakta om politiken. Det blir lättare och intressantare att ta till sig om de får göra något praktiskt. Poängen är liksom inte att såga barnens röst utan att prata runt om partierna, "behovet" att lärarna diskuterar med barnen finns även om de inte gör ett praktiskt val. Det har inget som helst med att ge demokratin en skev bild, politik ingår i skolan, att få rösta på det man tror på får barnen lära sig att man får göra i Sverige och man kan prata om politik utan att sabba demokratin. Det tror jag de flesta lärarna är alldeles riktigt kapabla att göra. Det är trots allt stor skillnad på att säga "så får du inte rösta" och att fråga och prata om varför de tänkt som de tänkt och sedan lägga fram fakta istället.

I mina ögon inget konstigt eller dåligt alls.

Så vi får väl enas om att vi tycker olika. :)
 
I mina ögon behöver det inte alls vara rättvisande på några vis. det är inte det som är grejen. Grejen är däremot att de ska testa på att rösta nu när alla vuxna (nåja...) röstar, lite känna på . Att därefter också ta diskussionen om varför och hur och allt sånt är inte att tala barnen till rätta, det är att ge dem fakta om politiken. Det blir lättare och intressantare att ta till sig om de får göra något praktiskt. Poängen är liksom inte att såga barnens röst utan att prata runt om partierna, "behovet" att lärarna diskuterar med barnen finns även om de inte gör ett praktiskt val. Det har inget som helst med att ge demokratin en skev bild, politik ingår i skolan, att få rösta på det man tror på får barnen lära sig att man får göra i Sverige och man kan prata om politik utan att sabba demokratin. Det tror jag de flesta lärarna är alldeles riktigt kapabla att göra. Det är trots allt stor skillnad på att säga "så får du inte rösta" och att fråga och prata om varför de tänkt som de tänkt och sedan lägga fram fakta istället.

I mina ögon inget konstigt eller dåligt alls.

Så vi får väl enas om att vi tycker olika. :)

- Riskkapitalbolags vinster i välfärden
- Natomedlemsskap
- Jobbskatteavdrag
- Höjning av taket i a-kassan
- Kärnkraften
- Asylmottagandets konsekvenser för reformutrymmet
- Arbetsgivaravgiften för ungas påverkan på jobben

Några av valets mest debatterade frågor. Hur resonerar 10-åringar i dessa frågor? Ska 10-åringar behöva fundera på dessa frågor i den bemärkelsen att de kan göra ett avvägt val?

Är det inte bättre att om man ska prova på att ha ett val (vilket i sig är bra), så gör man det i en fråga som direkt påverkar skolan och eleverna och får ett praktiskt resultat? Något eleverna kan relatera till.

Och angående att det är skillnad på att säga "så får du inte rösta" och att prata om hur de tänkt och sedan lägga fram fakta. Det är ingen skillnad. Alla partier hävdar att de lägger fram fakta. Att "lägga fram fakta" som går emot hur eleverna har röstat blir väldigt märkligt. Iaf om läraren ska te sig neutral.

Ja det verkar onekligen som det.
 
Det underliga är också att i mitt barns (hen röstade på Miljöpartiet) klass finns flera invandrare, från Irak, Afghanistan, Thailand - och de är jättepopulära och väldigt omtyckta. De som röstade på SD menade att DESSA invandrare naturligtvis skulle få stanna. När det kom till ett personligt plan, såg barnen med andra ögon på de människor som det faktiskt rör sig om.

Många tror också på fullt allvar på myter som att svenska flaggan snart inte får ha kvar sitt gula kors, eftersom Sverige inte ska vara ett "kristet land".

Inte underligt alls. Det är så främlingsfientlighet fungerar, vilket gör att de flesta med tid och erfarenhet inser att det är rent trams.
 
- Riskkapitalbolags vinster i välfärden
- Natomedlemsskap
- Jobbskatteavdrag
- Höjning av taket i a-kassan
- Kärnkraften
- Asylmottagandets konsekvenser för reformutrymmet
- Arbetsgivaravgiften för ungas påverkan på jobben

Några av valets mest debatterade frågor. Hur resonerar 10-åringar i dessa frågor? Ska 10-åringar behöva fundera på dessa frågor i den bemärkelsen att de kan göra ett avvägt val?

Är det inte bättre att om man ska prova på att ha ett val (vilket i sig är bra), så gör man det i en fråga som direkt påverkar skolan och eleverna och får ett praktiskt resultat? Något eleverna kan relatera till.

Och angående att det är skillnad på att säga "så får du inte rösta" och att prata om hur de tänkt och sedan lägga fram fakta. Det är ingen skillnad. Alla partier hävdar att de lägger fram fakta. Att "lägga fram fakta" som går emot hur eleverna har röstat blir väldigt märkligt. Iaf om läraren ska te sig neutral.

Ja det verkar onekligen som det.
Bara för att man pratar om politik behöver man inte gå in "vuxendjupt" i politiken. Men att prata om varför barnen har valt som de gör, varför har så många valt SD? Beror det på att de är VÄL insatta i invandringspolitik eller beror det på att föräldrarna anser att man inte får ha skolavslutning i kyrkan, inte får hissa svensk flagga, att invandrarna får e jäkla massa bidrag som inte svenskar får, att invandrarna snor svenskarnas jobb osv osv osv. Kan man inte dementera de sakerna på en nivå som en 10 åring förstår utan att inte vara neutral som lärare?

Det har inget med skolval att göra, inget med att de ska ha något att påverka, det har med att göra något som föräldrarna gör, att testa på, precis på sama vis som de testar på att göra smör, att göra små vindmöllor, att skjuta upp en "raket" osv. Valet är stort just nu och självklart påverkar det barnen, självklart dill de testa, ska man undvika det istället? Bara för att man är hiskeligt rädd för att på minsta vis sabba demokratin i Sverige? Låter man inte barnen gå efter sina föräldrars linje då?

Fakta är inte att man inte får ha skolavslutningar i kyrkan. Hur kan man inte vara neutral när man påtalar faktan i just det? Det är ju sånna saker som jag hört från mina barn om valet när de kom hem igen. De har inte byggt sina åsikter på fakta eller liknande. De trodde man inte fick ha skolavslutningen i kyrkan- de vet nu att man visst får ha det, de trodde inte man fick hissa svensk flagga- de vet nu att man visst får det, de trodde att invandrarna tar våra jobb- de vet nu att riktigt så är det ju inte, de trodde att invandrare bara får bidrag och svenskar inte får- de vet nu att så är det inte. Det där kan man prata med barn om och ÄNDÅ vara neutral och utan att tvinga dem till att ta ställning för och emot olika partier. Man behöver ju inte gå djupare än att snoka lite på ytan och på fördomar som finns.
 
Poängen är ju att det inte finns någon poäng med att låta dem välja SD från början. Varför ska skolan sätta sig i en situation där en stor del av 10-åringar, blivit "SD-väljare"?

SD svänger ju sig för övrigt i mångt och mycket med mellanstadieretorik så varför fler 10-åringar begriper vad han säger jämfört med Jonas Sjöstedts prat om riskkapitalbolag i välfärden är kanske inte så märkligt.

Det du skriver om att berätta hur det ligger till med skolavslutning i kyrkan, bidrag osv. Det spelar ingen roll hur mycket det är fakta. Inte ens 10-åringar är nog så dumma att de inte begriper att om de efter ett skolval får höra fakta presenteras som går mot vad de har röstat på, så är det ett sätt att ta upp problemet med hur de har röstat. Istället för att då sätta sig i den märkliga situationen måste det vara mycket bättre att ha allmänna diskussioner i ämnet.

Så ja vi får nog enas om att vi tycker olika.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 128
Senast: Trott
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 514
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 630
Senast: Intejag
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
33 497
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp