Bukefalos 28 år!

Barnen röstar SD!

Sevenofnine

Trådstartare
I barnens skola (mellan-och högstadie) fick de rösta idag. Det gick till som vid riktig röstning till Riksdagen, med samma blanketter, röstbås osv

Det visade sig att de flesta av barnen röstade på SD. Jag är osäker på exakta siffror men efter att de röstat, och samtalade, hade de flesta lagt sin röst på SD.

Det är skrämmande. Barnens argument var väldigt enkla, väldigt naiva, men visade också på en verklighet som är oroande tycker jag. Barnen tror att det är invandrarna som våldtar, misshandlar och stjäl. Att SD istället vill ge pengar till människor i fattiga länder. Och varför ska vi ge pengar till Afrika, det är väl inte vårt ansvar?

Var ska man börja, som förälder och som människa i en begriplig motargumentation?
 
I barnens skola (mellan-och högstadie) fick de rösta idag. Det gick till som vid riktig röstning till Riksdagen, med samma blanketter, röstbås osv

Det visade sig att de flesta av barnen röstade på SD. Jag är osäker på exakta siffror men efter att de röstat, och samtalade, hade de flesta lagt sin röst på SD.

Det är skrämmande. Barnens argument var väldigt enkla, väldigt naiva, men visade också på en verklighet som är oroande tycker jag. Barnen tror att det är invandrarna som våldtar, misshandlar och stjäl. Att SD istället vill ge pengar till människor i fattiga länder. Och varför ska vi ge pengar till Afrika, det är väl inte vårt ansvar?

Var ska man börja, som förälder och som människa i en begriplig motargumentation?
Vart har de fått sin bild ifrån?
När jag växte upp var skolbarn i princip det mest pk som gick att få fram. Man fick lära sig vikten av att sopsortera och vara miljövän, plocka upp skräp efter sig, dela med sig, samla pengar till fattiga länder osv. Det där du berättar om låter mycket märkligt.
 
Jag tror inte att det finns så mycket att vinna på att börja argumentera emot, speciellt inte med barn. Däremot kan man ju såklart bemöta felaktig fakta med rätt fakta på en nivå som barnet kan förstå. (Säger ett barn ex. att "alla invandrare våldtar" ja då kan man ju förklara att "nej, det stämmer inte".)
Jag tror snarare att man måste gå till botten med problemet. Varifrån kommer dessa föreställningar? Hur kan man ändra på det? Diskutera med barnen! Prata om mänskliga rättigheter, om allas lika värde etc. Låt barnen ta del av och förstå ex. flyktingars berättelser. Och så tror jag att många föräldrar skulle behöva fundera på: träffar mina barn folk från olika "situationer" i samhället, eller umgås vi mest i vår egen klick?

Jag är själv uppvuxen i ett område som nu är ganska SD- och SvP-tätt (och åsikterna fanns där då med), men jag har själv blivit motsatsen. Den största anledningen till detta tror jag är att min mamma alltid har stått väldigt stadigt och bestämt fast vid att alla människor är lika mycket värda, alltid. Det i kombination med att jag genom hela min uppväxt har fått träffa mycket människor från olika samhällsklasser och olika etniciteter, är nog det som har gjort att jag har insett att det är ingen skillnad på oss, i grunden. Trots att de flesta i min omgivning var av den motsatta åsikten.
 
När jag växte upp var skolbarn i princip det mest pk som gick att få fram. Man fick lära sig vikten av att sopsortera och vara miljövän, plocka upp skräp efter sig, dela med sig, samla pengar till fattiga länder osv. Det där du berättar om låter mycket märkligt.
Jag tror inte alls att du beskriver är vanligt för högstadium i dag.

Både när vi röstade på högstadiet och gymnasiet var SD bland de största. Detta var dessutom några år sedan. Redan när jag gick i sexan sjuan satt ungarna i klassdiskussionerna och vräkte ur sig skit om "negrer och zigenare".
 
Kan det finnas ett samband med att övriga partier fryser ut SD, istället för att argumentera mot dem. Det är en farlig väg tror jag.
Hoppas att skolan ser detta som en väckarklocka och undervisar om hur verkligheten ser ut.
 
Jag tror inte alls att du beskriver är vanligt för högstadium i dag.

Både när vi röstade på högstadiet och gymnasiet var SD bland de största. Detta var dessutom några år sedan. Redan när jag gick i sexan sjuan satt ungarna i klassdiskussionerna och vräkte ur sig skit om "negrer och zigenare".
Jag minns mest att i slutet av högstadiet rörde sig väldigt många rejält åt vänster - i min klass var flera av tjejerna sk R:are dvs KFMLR-anhängare! Senare blev det kollektiv och annat i vänsterhalvan men någon högerextremism minns jag inte. Usch så obehagligt att det svängt så kraftigt.....
 
Jag tänker att det snarare speglar nivån på SD:s politik. Den attraherar barn för att den är enkel och konträr mot samhället (=vuxenvärlden).

SD fick många röster när vi hade val i gymnasiet. De spred även propaganda väldigt aggressivt på skolan (tills rektorn satte stopp). Men kommunen är inte och har aldrig varit något särskilt SD-fäste (inte mer än någon annan genomsnittlig landsbygdsort).
 
Jag tror inte alls att du beskriver är vanligt för högstadium i dag.

Både när vi röstade på högstadiet och gymnasiet var SD bland de största. Detta var dessutom några år sedan. Redan när jag gick i sexan sjuan satt ungarna i klassdiskussionerna och vräkte ur sig skit om "negrer och zigenare".
I högstadiet var det väll ioförsig kanske ingen större ordning på "barnen" men rasistiska kommer jag inte ihåg att vi var. Jag är förvisso uppväxt i en väldigt blandad miljö med många invandrade familjer. På mellanstadiet var vi extremt pk och förespråkade djurens rätt och sopsortering. Jag är förvisso äldre än du så det kanske är det hänger på?
 
@monster1 Det kan ha att göra med åldern. Jag är uppvuxen i en förort till Stockholm så det var minst sagt en blandad miljö. På mellanstadiet var det nog så som du beskriver det men absolut inte på högstadiet. Från sexan och uppåt blev fler och fler väldigt rasistiska och det har, vad jag kan se, hållit i sig ända tills idag.
 
Kan det finnas ett samband med att övriga partier fryser ut SD, istället för att argumentera mot dem. Det är en farlig väg tror jag.
Hoppas att skolan ser detta som en väckarklocka och undervisar om hur verkligheten ser ut.
Det gör de ju inte. Andra partier debatterar med SD hela tiden. Var har du fått det ifrån att de inte skulle göra det?
 
Vart har de fått sin bild ifrån?
När jag växte upp var skolbarn i princip det mest pk som gick att få fram. Man fick lära sig vikten av att sopsortera och vara miljövän, plocka upp skräp efter sig, dela med sig, samla pengar till fattiga länder osv. Det där du berättar om låter mycket märkligt.
Hemifrån såklart.

Jag är tämligen övertygad om att ifall SD funnits när jag gick i skolan (jag har något vagt minne av skolval på högstadiet) så hade de också fått många röster. Jag kommer från en liten bruksort där väääääldigt många klagade på flyktingarna som fanns i samhället (vi var då procentuellt sätt Sveriges mest flyktingtäta kommun).
Själv hade jag inte alls de värderingarna och det tackar jag allra mest mina föräldrar (mest mamma) för. Jag har hört mycket mycket konstiga och rasistiska uttalanden genom uppväxten och även som vuxen.
 
Som förälder tycker jag att man ska ha klara värderingar som man står fast vid- alltid. Det är också viktigt att diskutera och bemöta barnens/ungdomarnas funderingar, att tala så fördomsfritt och icke-dömande som möjligt om olika människor och jag tror mycket på att ta del av berättelser från ex. flyktingar och olika grupper i samhället.
 
Det som också var skrämmande var hur dåligt informerade barnen (även de som gick i 9:an) var - många var helt säkra på att Sverige har öppna gränser som låter ALLA komma hit, oavsett. Att invandrare är "de som våldtar och begår brott". Och att SD verkligen vill ge massor med bistånd till "fattiga länder".

Det underliga är också att i mitt barns (hen röstade på Miljöpartiet) klass finns flera invandrare, från Irak, Afghanistan, Thailand - och de är jättepopulära och väldigt omtyckta. De som röstade på SD menade att DESSA invandrare naturligtvis skulle få stanna. När det kom till ett personligt plan, såg barnen med andra ögon på de människor som det faktiskt rör sig om.

Många tror också på fullt allvar på myter som att svenska flaggan snart inte får ha kvar sitt gula kors, eftersom Sverige inte ska vara ett "kristet land".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 128
Senast: Trott
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 513
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 630
Senast: Intejag
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
33 497
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp