Först och främst - TUSEN TACK för alla fina kommentarer och engagemang. Det finns så oerhört mycket klokhet här och jag är tacksam för alla svar.
Såhär – hade jag varit med någon som verkligen ville ha barn och som kändes som pappamaterial, någon jag känt mig helt trygg med, då hade jag troligen velat ha barn. Jag längtar verkligen efter familjen och ett gemensamt sammanhang tillsammans.
Men, jag har hört för mycket om allt det negativa och min önskan är att känna meningsfullhet och bli nöjd med ett liv utan barn. Jag har t.ex. stort behov av egentid och känner att jag behöver gå undan ofta när jag är med syskonbarnen. Jag förstår inte heller hur familjer får ihop det med heltidsjob och ungar, (relaterade mkt till det Stjarnhimmel beskrev) då jag tycker att det är nog jobbigt att få ihop vardagen bara med mig själv och min partner att anpassa mig till. Jag är en person som vill uppleva och göra mycket, men jag jobbar kontant med att begränsa mig och inte ta på mig för mycket. Att ha dagar utan måsten osv. för återhämtning. Jag har bara en förälder som är någorlunda pigg fortf, och han bor en resdag bort, så jag hade inte haft hjälp och stöd från min egen familj. Och jag är redan, ofrivilligt, projektledaren i min relation och min mardröm hade varit att bli det som förälder, vilket det verkligen verkar som att många, om inte de flesta mammor blir.
Att en del kommer till slutsatsen här om att jag ju vill ha barn kan jag förstå. Och det kan vara bra att höra, för att på nått sätt känna efter hur orden landar. Jag är dock övertygad om att man kan finna familjekänslan jag söker på andra sätt, jag har bara inte kommit dit än. En tanke är att flytta närmare syskonbarnen, såsom jag skrivit tidigare tror jag. Jag har ju många syskon, så bara att komma närmare dem kanske skulle kunna hjälpa, då jag blir lycklig och känner mig aldrig så mycket som mig själv igen, när jag får hänga med syskon och syskonbarnen de få gånger om året som det händer.