Jag förstår att det är av välvilja man säger sånt. Men många barnfria har hört sånthär tusen gånger. Ju mer uttalat barnfri man är desto mer pressar folk på.Jag har inte själv- så är inte sån som trycker på- utan jag upplevde att ts har ett "sug" någonstans som hon vill döva? Annars har jag missuppfattat det och min poäng ÄR att hon ska göra det HON vill. Så säga att jag är oförskämd tog jag faktiskt illa upp och hoppas verkligen inte ts gjorde det med.
Och även om man har ett sug så betyder det inte att man nödvändigtvis vill ha barn egentligen. Det är lite mer komplicerat än så att skaffa barn. Och jag tror att vi alla är överens om att man bör ha tänkt igenom sitt barnaskaffande lite mer än att man "har lite sug efter barn", ellerhur?
Ja det är sant för vad man än tar sig för tror jag. Livet blir sällan vad man har tänkt sig. Förhoppningsvis så är man nöjd ändå.Oavsett vilket man "väljer" så vet man inte hur det verkligen kommer att bli. Vänner till mig ville adoptera, då det inte blev "biologiska" barn. Men pga ålder fick de enbart adoptera lite äldre barn och barn med funktionsnedsättningar - det kunde vara mindre nedsättningar men ändå. De fick hem ett barn som väl var 3-4 år och visat sig ha bl.a. autism som är ganska extrem, barnet (nu tonåring) behöver konstant övervakning mm och pressen på föräldrarna blev så stor att de valde skilsmässa. Nu bor barnet växelvis hos föräldrarna - vilket ger dem en periods avlastning emellanåt. Men det är inte en lätt situation och inget de förväntat sig. Som den ena föräldern sa till mig: -Man ville ha en familj. Vi adopterade inte för att göra en insats.
Självklart älskar de honom gränslöst MEN deras liv blev inte som de tänkt sig. Vilket det iofs inte nödvändigtvis blir i vilka fall som helst.
Så - barn, hur de än kommer - har aldrig ett garantiresultat.
Själv fick jag barn efter 40 och det är MITT bästa beslut i livet. Min/vår livssituation gjorde att vardagen var väldigt enkel (vi jobbar båda hemifrån) och jag har aldrig känt mig begränsad. Jag är betydligt mer begränsad av min gamla katt, som vi inte kan resa ifrån. Eller hunden, som vi inte ville lämna på hundpensionat mer. Osv. Barn tar man med sig.
Men jag vet andra vars liv inte blev så enkla med barn, alls. Så, jag tror att vilket man än väljer ska man landa i det beslutet och inte grubbla eller gräma sig.![]()
Jag önskar lite att det var mer okej att vara särbo, även med barn. Det känns som att många förhållanden hade överlevt betydligt längre med barn som bor växelvis. Skulle man få till någon barnvakt 1 gång i veckan eller nåt så skulle man nog kunna hålla förhållandet vid liv också.
Av det jag har sett av mina vänner som har barn så är de som är särbo lyckligast - förutsatt att de har en vettig "partner". Man får tid för återhämtning på ett helt annat sätt än om man är förälder 24/7. Och återhämtning behövs verkligen.