Barnmorska vill sjukskriva, läkaren vägrar

hermy

Trådstartare
För ett tag sen skrev jag ett inlägg under allmänt.....Nån har kanske läst det.

Mitt i allt detta mentala och känslomässiga kaos blev jag gravid (jag har ett stadigt förhållande sen många år, barnet är inte ovälkommet men ja... jag mår kasst mentalt så var rätt dålig timing) . Sover fortfarande inte på nätterna, är ännu mer trött pga graviditeten. Gör fler och fler fel på mitt jobb då hjärnan inte fungerar. Min barnmorska vill sjukskriva mig och har övertalat mig till att det är bäst, läkaren vägrar, då han anser att min ångest löser sig med kontakt med psykolog. Han skriver bara ut nya sömntabletter, som inte fungerar, för mig bara väldigt groggy dagen efter. Just nu lever jag lever för att jobba, och det är knappt att jag klarar av det, men försöker mitt bästa i alla fall. Minnesluckorna blir fel, det som inte står uppskrivet blir inte av, jag upprepar det jag säger då jag glömmer bort att jag redan berättat det... Ångesten över att inte hinna med och göra fel på jobbet är utbytt mot en likgiltighet, jag finner ingen energi till att bry mig längre.

Jag är så otroligt slutkörd. Allt känns meningslöst, till och med sånt jag tidigare älskat att göra. Vad ska jag hitta på nu? Har en telefontid hos min barnmorska kl 11 idag och måste försöka bolla lite ideer på hur jag ska överleva detta utan att min hjärna går sönder totalt.
 
För ett tag sen skrev jag ett inlägg under allmänt.....Nån har kanske läst det.

Mitt i allt detta mentala och känslomässiga kaos blev jag gravid (jag har ett stadigt förhållande sen många år, barnet är inte ovälkommet men ja... jag mår kasst mentalt så var rätt dålig timing) . Sover fortfarande inte på nätterna, är ännu mer trött pga graviditeten. Gör fler och fler fel på mitt jobb då hjärnan inte fungerar. Min barnmorska vill sjukskriva mig och har övertalat mig till att det är bäst, läkaren vägrar, då han anser att min ångest löser sig med kontakt med psykolog. Han skriver bara ut nya sömntabletter, som inte fungerar, för mig bara väldigt groggy dagen efter. Just nu lever jag lever för att jobba, och det är knappt att jag klarar av det, men försöker mitt bästa i alla fall. Minnesluckorna blir fel, det som inte står uppskrivet blir inte av, jag upprepar det jag säger då jag glömmer bort att jag redan berättat det... Ångesten över att inte hinna med och göra fel på jobbet är utbytt mot en likgiltighet, jag finner ingen energi till att bry mig längre.

Jag är så otroligt slutkörd. Allt känns meningslöst, till och med sånt jag tidigare älskat att göra. Vad ska jag hitta på nu? Har en telefontid hos min barnmorska kl 11 idag och måste försöka bolla lite ideer på hur jag ska överleva detta utan att min hjärna går sönder totalt.

Byt läkare! Jag blev sjukskriven på deltid i höstas. Den första läkaren jag träffade bemötte mig väldigt märkligt och velade tycka att jag var en hysterisk gravid kvinna. Jag bytte och blev sjukskriven direkt. Nu under min sjukskrivning har jag träffat 4 olika läkare som alla har förnyat min sjukskrivning utan att blinka. Byt vårdcentral om du måste, men var inte kvar med en läkare som inte tar dina symptom på allvar.
 
Dom jobbar dock i team på min vårdcentral så min barnmorska tillhör teamet med denna läkare :( går det byta vårdcentral utan att byta barnmorska? Vi har fått så bra kontakt med henne
 
Dom jobbar dock i team på min vårdcentral så min barnmorska tillhör teamet med denna läkare :( går det byta vårdcentral utan att byta barnmorska? Vi har fått så bra kontakt med henne

Ring landstinget/1177 och fråga? Säg att du inte känner att du blir tagen på allvar av din läkare, men att du inte vill byta BM så borde de kunna berätta vad som gäller :)
 
sitter i kö till 1177 nu för att fråga. Min man ska vara med under samtalet till bm och hjälpa till att föra min talan. Vi ska kräva en sjukskrivning på 50% nu när läkaren vägrar heltid. Annars byter vi vårdcentral, eller vänder oss till en släkting som jobbar på sjukhus :o
 
Byt läkare! Jag blev sjukskriven på deltid i höstas. Den första läkaren jag träffade bemötte mig väldigt märkligt och velade tycka att jag var en hysterisk gravid kvinna. Jag bytte och blev sjukskriven direkt. Nu under min sjukskrivning har jag träffat 4 olika läkare som alla har förnyat min sjukskrivning utan att blinka. Byt vårdcentral om du måste, men var inte kvar med en läkare som inte tar dina symptom på allvar.
Fast det är nog inte riktigt så enkelt som att byta läkare.
Kanske.
Bedömning av sjukskrivning under graviditet sköts många gånger via MVC. Det är inte säkert att det finns fler än en läkare ansluten till MVC.

Eller så anser man eventuellt att problemet inte alls har med graviditeten att göra och i så fall är det ju som vanligt att man kan välja vilken läkare man vill gå hos.
 
Pratat med min BM nu och hon var lika förtvivlad som jag över att jag inte blev sjukskriven, ska träffa mvc's specialläkare nästa fredag så får vi se vad han/hon säger och blev beordrad att sjukskriva mig själv fram till läkartiden så är hemma en dag denna vecka och två nästa... Blir jag ändå inte sjukskriven sjukskriver jag mig själv och får bli utan inkomst. Alternativet är att fortsätta tills jag springer rätt in i väggen som närmar sig med stormsteg
 
Fast det är nog inte riktigt så enkelt som att byta läkare.
Kanske.
Bedömning av sjukskrivning under graviditet sköts många gånger via MVC. Det är inte säkert att det finns fler än en läkare ansluten till MVC.

Eller så anser man eventuellt att problemet inte alls har med graviditeten att göra och i så fall är det ju som vanligt att man kan välja vilken läkare man vill gå hos.

Läkaren som nekade sjukskrivning anser inte att problemen hör till graviditeten, och han har ju rätt, dom hade jag redan innan men dom har eskalerat pga. graviditetströttheten
 
Pratat med min BM nu och hon var lika förtvivlad som jag över att jag inte blev sjukskriven, ska träffa mvc's specialläkare nästa fredag så får vi se vad han/hon säger och blev beordrad att sjukskriva mig själv fram till läkartiden så är hemma en dag denna vecka och två nästa... Blir jag ändå inte sjukskriven sjukskriver jag mig själv och får bli utan inkomst. Alternativet är att fortsätta tills jag springer rätt in i väggen som närmar sig med stormsteg

Ja, det kan vara klokt att fundera på alternativ.
Det är synd att BM och läkaren inte har samsyn när det gäller sjukskrivningar, det blir så konstiga situationer sådana här gånger (jag tar inte ställning till vems bedömning som är mest korrekt i just ditt fall).
Det är tråkigt om BM mer eller mindre övertalat dig till att efterfråga sjukskrivning när läkaren uppenbarligen har en annan åsikt i just den frågan.

Alternativet är inte att fortsätta tills du springer in i väggen.
Ett viktigt alternativ är ju att se över vad som gör att du har dina symtom och se om det går att ändra något. Om det till exempel handlar om orimliga förväntningar från din arbetsgivares sida så är det viktigaste att få hjälp att hantera det.
Om det är sjukdom som är orsaken, så ska det förstås hanteras som en sjukdom både gällande rätt behandling och om sjukdom sätter ner arbetsförmågan så kan sjukskrivning på hel- eller deltid vara en del av behandlingen.

Observera att jag inte läst den andra tråd som du hänvisar till.
Och som sagt: jag har inga direkta åsikter om vad som är bättre eller sämre eller mer rätt eller fel.
 
Min arbetsgivare är väldigt förstående och har minskat min arbetsbelastning nu när jag mår som jag mår. Jag har en hög arbetsmoral och jobbar hellre ihjäl mig än sjukskriver mig, men tyvärr måste jag ju även tänka på den i magen....

Jag sover dåligt pga oro och ångest, och det har tyvärr blivit till en ond spiral och inga sömntabletter jag fått utskrivna fungerar. Läkaren tyckte jag skulle lösa mina problem genom att ta tillbaka en person i mitt liv som misshandlat mig psykiskt genom hela uppväxten. Men som jag sagt upp bekantskapen med, personen började höra av sig under sommaren och hösten och är nog till stora delar orsaken till varför jag började må så här dåligt denna gång.
 
Jag har tidigare vägrat att bli sjukskriven då jag ser det som ett enormt stort personligt misslyckande. Det är ultimata beviset på att man inte är bra nog. Men med facit i hand är jag i dagsläget inte det. Jag gör bara mer och mer fel på jobbet då jag inte kan hålla fokus. Har ansvar över all ekonomi, kundorder och inköp av material till ett stort företag så jobbet kräver tyvärr att jag är skärpt och på tå.

Är det läkaren på mvc som inte vill sjukskriva eller läkaren på vc?
vc
 
Jag har tidigare vägrat att bli sjukskriven då jag ser det som ett enormt stort personligt misslyckande. Det är ultimata beviset på att man inte är bra nog. Men med facit i hand är jag i dagsläget inte det. Jag gör bara mer och mer fel på jobbet då jag inte kan hålla fokus. Har ansvar över all ekonomi, kundorder och inköp av material till ett stort företag så jobbet kräver tyvärr att jag är skärpt och på tå.


vc

Jag hade bett om att få byta läkare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 890
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 885
Senast: MiaMia
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 433
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 418
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp