Bästa dragbil och familjebil för hästsläp

Positivehorsepeople

Trådstartare
Undrar över bra dragbil ti hästläp och som på samma gång ska vara ok familjebil till 3-4 personer.
Pris mellan 60 000 till högst 100 000 kr(6500-11000 euro)
Kom gärna med förslag.

Kan inte så mycket om bilar själv men när jag frågat kunnande mänskor så har jag hört diesel drar bättre än bensin vid lika stor motor och också drar mindre mängd men då också dyrare bil.
Mitt släp väger runt totalvikten 750 kg.
4 hjulsdrift låter ju alltid bra men bara bilen går bra framåt utan störreproblem från tävlings och träningsplaner så är jag nöjd.
Körsträcka per år kan jag inte säga sådär bara men en andra bil i familjen och enda bil som ska dra hästvagn.

Totalvikt är knappast 750 kg. Möjligen tjänstevikt. Det blir lättare om du anger vad du vill just hur tungt du vill dra, eftersom det är rätt avgörande vid val av dragbil.

Ska jag dra 1500 kg klarar hyggligt många bilar detta, medan jag som drar 3500 kg inte har särskilt mycket att välja på när jag ska nyinvestera till bilparken.

Det stämmer säkert, jag råddade med nurmor från vad man får dra ned b kort och självaste släpet så ursäkta råddet.. Mitt släp är nog runt 1500 kg om jag minns rätt, ganska lätt och 2 axlat.
Men skulle vilja veta mer, tex jag har dragit mitt hästläp förut ned en bensin 2 liters motor, vääldigt trögt enligt mig men då inte bil gjord för att dra och inte hästkraft över 110-118 eller något liknande. Men hur är det med diesel och hur mycket hästkrafter/ motor behövs för att bilen "ska komma iväg" ordentligt uppför backar utan knyckningar osv.?:)

Toyota Landcruiser är en grymt bra dragbil och man åker bekvämt i den också. Det känns inte att man har släp bakom bilen, den är väldigt stark och stabil. Men då måste du ju ha BE-kort, om du bor i Sverige iaf.

Toyota Landcruiser är en grymt bra dragbil och man åker bekvämt i den också. Det känns inte att man har släp bakom bilen, den är väldigt stark och stabil. Men då måste du ju ha BE-kort, om du bor i Sverige iaf.

Har BE kort, men de bilarna ligger runt 140 000 kr i finland så tyvärr flera tusen över min budget till bil:( Då menar jag bilarna som inte är riktigt slutkörda eller mycket gamlare än 14 år. Vill att bilen ska hålla många år utan att ha en riktig lyxbil över 100 000 kr som håller för hästsläp i alla väder å vindar:)

Senast ändrad:
Har BE kort, men de bilarna ligger runt 140 000 kr i finland så tyvärr flera tusen över min budget till bil:( Då menar jag bilarna som inte är riktigt slutkörda eller mycket gamlare än 14 år. Vill att bilen ska hålla många år utan att ha en riktig lyxbil över 100 000 kr som håller för hästsläp i alla väder å vindar:)

Landcruisern håller i 100 år. Det är ju inte för inte som dom har ett högt andrahandsvärde och t ex FN använder sig mycket av dem. :) Om man köper en Jeep, så får man ju mycket bil för pengarna, i alla fall här i Sverige. För 100 000 SEK så får man en jättefin och hyfsat ny, men om man köper en bensinare så får man räkna med hög soppaförbrukning.

När jag bytte bil senast hade jag dessa krav:
fyrhjulsdrift
diesel
kunna dra hästsläpet
hela familjen ska kunna åka bra på semester
hunden ska få plats
hyfsat billig att åka till jobbet i
ska kunna storhandla efter jobbet och få med allt hem

För mig blev det en Volvo XC70 och jag ångrar inte mitt köp en sekund!
Jättebra bil som fyller alla mina krav.

Bilen med släpet jag hade när jag köpte bilen:

Med nuvarande släpet:

Vi köpte i höstas en Subaru Legacy för att dra släp med. Ganska liten och klen boxer-motor, men med ständig fyrhjulsdrift. Det är aldrig några problem att ta sig fram, men visst, det är ju ingen räserbil. Efter vintern som var känner jag att jag aldrig mer kommer äga en bil utan fyrhjulsdrift.
Vi köpte bilen för 27 000:- tror jag, av en riktigt bösig bonde som inte ens tvättat eller städat bilen innan visning så visst, vi har ju fått pilla lite med den (fick plocka ur en halv åker ur kylet typ) men jag känner ändå idag att jag nog aldrig vill byta ut den.
Den har skiiitstort bagageutrymme, får dra 1580 kg på b-kort och ligger skitbra på vägen. Det är sånt som jag värderar högt hos en bil, och där får den fem brödrostar av fem möjliga. Vi tar alltid den till Ullared och man får plats med tre vuxna i bak utan problem. Plus en jädra massa shopping i bagageutrymmet..
Subaru har också flera gånger "vunnit" tester kring nöjdaste bilägare, minst fel hos bilprovningen osv.

Enda nackdelen är att den är så jävla ful, i alla fall min årsmodell (-00) och att främre diffen/fördelningsdosan sitter ihop med växellådan, så pajjar den blir det att byta hela växellådan. Många andra fyrhjulsdrivna har fördelningslådan "utanför" och då kan man bara byta den om det skulle hända något (det är alltså fördelningslådan/diffen som reglerar hur mycket det ska driva på varje hjul)

Om du behöver 1500 kg dragvikt på b-kort (motsvarande svenska regler), blir ju utbudet något mindre. XC70 lär gå bort om det inte finns motsvarande av utökat B. Bilen får maximalt dra 1800 kg, 1280 kg på B-kort.

Subaru kan vara värt att titta på.

Vad gäller dragkapaciteten handlar det mer om vridmoment än hästkrafter. Där vinner de flesta dieselmotorer över bensinare.

Våran V70 får dra 1800 kg.
1370 med B-kort. Så det är vad jag får hålla mig till. Gubben har BE och hade gärna haft en XC90 men utbudet av släp minskar och jag ser inte över ratten i den :p
Men han har även C-kort så han kan ju köra vad han vill..

Vi är supernöjda med våran bil. Den drar bra och är en bra familjebil. Får plats mycket packning i den också.

Hon har ju skrivit tidigare i tråden att hon har BE kort?

Refererade du till mitt inlägg?
Jag skrev klart och tydligt att våran bil får dra 1800 kg. Och även vad man får dra på B-kort, enbart av den anledningen att det finns troligtvis andra som läser tråden som inte har BE och så får dom också veta vad dom kan dra, om dom tycker att en V70 låter intressant i deras ögon.

Refererade du till mitt inlägg?
Jag skrev klart och tydligt att våran bil får dra 1800 kg. Och även vad man får dra på B-kort, enbart av den anledningen att det finns troligtvis andra som läser tråden som inte har BE och så får dom också veta vad dom kan dra, om dom tycker att en V70 låter intressant i deras ögon.

Nä det var till Lovisaleonora.

Liknande trådar

Fordon Nu är det snart dags att skaffa en ny, större familjebil. Idag har vi en Toyota Avensis Sedan som förvisso varit en jättebra trotjänare... 2
Svar
25
· Visningar
2 228
Senast: cherie
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är... 43 44 45
Svar
893
· Visningar
23 154
Senast: Lobelia
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 452
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt... 2
Svar
30
· Visningar
3 950
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka