BE-kort och släpvikt

Silver Girl

Trådstartare
Har letat både här i forumet, transportstyrelsens hemsida m m och vill nu bara ha en bekräftelse på att jag fattat rätt.

Om man bara har B-körkort så är det släpets totalvikt räknas när man kollar hur mycket bilen får dra, t ex får min lilla bil dra 1130 på B-kort, vilket gör att jag inte kan dra transport.

Om jag skaffar BE-körkort så är det i stället släpets tjänstevikt + den faktiska lasten som ska räknas när man kollar hur mycket bilen får dra totalt, dvs 1300 kg för min bil.


Stämmer detta?

Min häst väger 600-650 kg. Finns det transporter (helst boggie) som har så pass låg tjänstevikt att jag skulle kunna dra med min bil om jag hade BE-kort?
 
Sv: BE-kort och släpvikt

Ja med BE så är det vad släpen och lasten verkligen väger som räknas så med din bil blir det ju då en totalvikt på 1300 som gäller.
Det finns transporter som klarar det, inte av alla märken, men det finns. Så titta t ex på de som är av glasfiber för de är lite lättare i sig själv och ger ju då utrymme för en tyngre häst.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi har börjat fundera på att köpa hästtransport. Verkar vara totalt omöjligt att hitta en transport som är laglig att dra med bilen som...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 116
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 087
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 475
Senast: Myrten
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 381
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp