Beach 2013, del IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2013, del IX

Ja, jag kan se medeltempo för nuvarande kilometer på klockan :) Det är både bra och dåligt. Dels är det ju bra om man vill hålla ett visst tempo, men det är ibland lite stressande, jag kollar liksom hela tiden på vilket tempo jag håller. Så jag ska nog variera lite, dels springa utan att tempot visas alls och dels springa med tempot visat men att jag inte kollar hela tiden. :)

Det där med vägningen har verkligen gått lite hit och dit för mig. I vintras/våras vägde jag mig varje dag och tyckte inte det var ett dugg stressande utan bara motiverande, gick ju ner stadigt då också. Men sen hade jag typ en månad där jag inte vägde mig mer än typ två gånger och det var rätt befriande på något sätt. Nu väger jag mig kanske två gånger i veckan och tycker det är rätt lagom. :)

Har du alltid gillat att träna eller har du "hittat dit" den senaste tiden? För jag har också reagerat på ditt imponerande träningssug! Jag vill också hitta det! :bump: Jag tror att jag är på god väg i och för sig :D

Underbart verkligen! Håller med Em om att jag också gärna hade känt samma. Det kanske kommer? Eller har du alltid känt så?

Jag våndas alltid före träningspass, under träningspass och sedan efteråt känner jag mest lättnad för att jag äntligen gjort det... :wtf::yuck::)

Hur kom du dit? Eller har du alltid varit en träningsjunkie?:)

Jag hade en period på ett par månader för typ fyra år sedan när jag gymmade några gånger i veckan, inte direkt roligt men något som behövde göras. Sedan har jag ridit några gånger i veckan under ett par år, men inget mer. I juni och juli förra sommaren tränade jag ett pass per månad, i augusti och september 3 pass per månad, i oktober 20 och det har jag inte gått under sedan dess. :) Jag har alltid sett mig som lat, varit soffpotatis och inte gått när jag inte behövt. Ätit för mycket, stora portioner och onyttigt, mycket godis/snacks/glass... Vägde dryga 80 kg förra sommaren, det är rätt mycket på mina 166 cm. Och trött, orkade inget, allt var en kamp liksom så fort man skulle göra något.

Min farmor dog av en hjärtattack för några år sedan, hon hade även diabetes, vilket både pappa och hans båda syskon har. Sedan fick pappa en hjärtattack i början av oktober, fick göra sex (!) ballongsprängningar och då vaknade jag upp. Insåg att jag passerat 25, var överviktig och förmodligen skulle dö inom inte allt för många år om jag inte gjorde något.

Så jag bestämde mig för att lägga om mitt liv. Började träna så ofta jag kunde, med mål att träna så mycket som möjligt och att bli beroende. Och det har funkat. Började köra klasser, sådana jag tyckte var roliga (och en del spinning med, fast jag hatade det :p), och sedan har det bara rullat på. Jag fann glädjen i det, och nu ser jag mig som beroende. Var sprallig och hög efter dagens pass, även om jag erkänner att det var snorigt jobbigt och drygt mitt i så var merparten roligt faktiskt. Så tja, mitt recept dödsångest + bli beroende, vet inte om det är så nyttigt men tja å andra sidan funkade det för mig när inget annat funkade.

Nu har jag kommit tillrätta med motivationen till att träna, nu jobbar jag med synsätt, funderar över att börja tänka mer på kosten (:p) och att utmana mig till att göra sådant jag inte hade gjort annars. Typ som morgondagens 90-minuters spinningpass. :p

Att variera låter bra, att stressa under passet känns inte som att det är så bra för motivationen i längden? :)

Tja, det beror ju på hur man är som person, hur man mår av det och typ tusen andra saker. Eftersom jag bara väger mig direkt efter att jag gått upp och kissat så blir det inte varje dag, jag har ingen lust att väga mig efter frukost om jag glömmer, för att jämföra det mot dagen innan när jag vägde mig innan jag ätit. Så glömmer jag (och det gör jag oftare än inte) så hoppar jag det den dagen, utan att fundera mer över det. Jag har också en ambition om att regga vikten på endo varje gång, men det glömmer jag oftare än inte det med, så vikten där blir ännu mer sällan. :p

Nej men precis, nästa pass får nog bli ett som ska kännas LÄTT, bara för att känna mig lite duktig :D Tror det behövs emellanåt.

Ja absolut, det är nog väldigt individuellt. Jag väger mig också vid den tidpunkten - på morgonen, efter toabesök och utan kläder :D Det är ju egentligen ingen idé att jämföra mellan olika tidpunkter på dagen.

Tror det är bra att springa utan klockan ibland också för att lyssna till kroppen och inte bara kolla på sträcka och tempo. Jag tycker det är roligare att springa utan klockan ibland.

Kl

Känner mig fräschare här borta! Skitseg igår, inte så himla pigg imorse heller men nu känns det bra. Fortfarande snorig och hostig men det blir bättre.

Imorgon blir det grillning med kompisar så det blir en vilodag till. Torsdag blir det nog lätt helkroppspass på gymet och så en kort och lugn springtur i helgen.

Sen nästa vecka hoppas jag verkligen jag kan köra igång som vanligt, nu är jag less men aspepp på träning :banana:

*kl*
6.14 km sprungna på ca 34 min och genomsnittstempo på 5:32 min/km. "Ny" springkompis verkar det som (stallkompis egentligen) och idag tog vi det lugnt då hon glömt pollenmedicin så gissar att jag får kuta på lite för att hänge med hennes gasellben när hon har medicinen med sig... :nailbiting: Men bra att ha någon man ska träffa så är det svårare att komma undan!

Min rygg är lite i onåd igen, ska till kiropraktorn imorgon så hoppas löpningen flyter på lite lättare igen efter det!

Annars sitter jag begravd i ex-jobbs skrivning och rättning...

Det med att väga sig går lite upp och ner här med, ibland varje dag och ibland går det en vecka eller två utan (ofta de gångerna jag vet att jag kommer bli helt knäckt av att ställa mig på vågen....). Det är både bra och dåligt för de gångerna jag går ner/ står hyfsat stilla är det motiverande att väga sig varje dag, men de gångerna vikten plötsligt stiger blir jag helt knäckt (även om JA jag vet att det varierar naturligt också, men den logiska delen av hjärnan stänger liksom av)...

*kl*

Träningsdagen inleddes med att känna lite på intervaller för första gången på länge, 4 x 400 m plus lite stegringslopp och löpskolning. Blev totalt 5 km, var redigt trött efteråt. När jag kom hem blev det dock bara en kort vila innan jag och sambon stack iväg på ett kort cykelpass på ungefär 45 minuter. Vi hade tänkt köra längre men efter löpningen bad jag om en kortare runda. :p Vi höll riktigt bra tempo hela vägen, snett under 30 km/h. Jag lär känna min kära cykel allt mer för varje gång, idag testade jag lite mer tempoställning och wohoooo vad det går. :D

Jättefina bilder!

Cili: Åh, ser fram emot provtights-rapport! :)

kl
Sprungit idag, tunga ben så bestämde mig för att köra 1 min springa, 1 min gå. Blev ca 30 min+lite promenad på det.

Nu kör jag picnic på hotellrummet :p

*knapp*

hej och hå! 17 augusti ska jag vara med på ett triatlon (stavning) bestående 500m simning, 2 mil cykel och 7km löpning. Mkt spännande men lite läskigt såklart. Måste finna kläder som funkar för allt. Funktionstrosor kanske skulle vara något?! Kan ju simma i dom med då...

Annars så har jag semester för fullt. Så länge jag håller mig under 70kg är jag nöjd. Imorgon väntar gymmet.

KL

Skriver lite snabbt nu bara, ska ut en sväng.
Har kört styrka idag, hittade motivationen igen genom att sortera lite bland övningarna så jag gör dem som känns mest lockande den dan sas. Mycket roligare så och jobbigare :D Avslutade med plankan och mina lår och magmuskler skakade :D Men körde 3 x 1 min alla fall :) Bra för och vara jag.
Nu ska jag ut och gå :)

Jag vågar inte göra på tå förrän min fot är helt läkt (om typ ett halvår), så jag vet inte hur länge jag skulle klara på tå faktiskt :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 137
Senast: Blyger
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 494
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 128
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka