Beach 2013, del IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2013, del IX

Jag tycker som sleepan. Om du kör enligt planen och det inte händer något om några månader till kanske du kan försöka få komma till en läkare, det finns ju vissa sjukdomstillstånd där man inte går ner oavsett, men låt det ta tid. Märker du inte på kroppen även om vikten är densamma? :)

Jag har i princip stått still (både vikt och mått) i 5 veckor nu, trots att jag ökar min träning hela tiden :(

Fast fem veckor är inte så lång tid ändå, tycker jag. Kan du inte fokusera på ditt välmående i första hand och inte vikten? Den kommer ju sedan (och gör den inte det får du ta det då), men en dryg månad är inte lång tid att stå stilla. Du mår ju bättre nu, inte sant?

Ja, jag mår bättre.

(När jag inte tänker på att jag stå still i vikt och mått och uppenbarligen är dömd till att vara en tjockis i hela mitt liv, för då mår jag inte så bra :angel: )

Hej Blueberry!

Hur stor roll spelar det egentligen vad du väger? Är det så viktigt att det är värt tårar och ångest? Du cyklar och tycker att det är kul. Din kropp mår garanterat bättre av att du börjat träna - och framför allt - av att du gör något som du tycker är roligt! Om du tänker på de framsteg du gör konditions- och teknikmässigt på cykeln, hur känns det då? Känner du dig fortfarande eländig?

Många tjejer spenderar så otroligt mycket tid på att avsky sina kroppar. De kämpar mot orealistiska mål och blir aldrig nöjda. Varje ny rot du tar dig över i skogen däremot - där har du en konkret framgång att glädja dig över! Det har hjälpt mig oerhört mycket att inse att jag inte är mitt bästa jag när jag är som snyggast utan när jag är som gladast :). Jag tycker att du ska göra precis det du skriver att du vill - "äta vanlig jäkla mat och träna som en vanlig jäkla människa". Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men kan du inte försöka strunta i vad du väger och hur du ser ut och fokusera på det som gör dig glad?

Fast du har ju gått ner? Det är ju bara sista tiden du stått still? Sånt händer ju titt som tätt, håll ut så fotsätter det som vanligt ska du se.

Hmm ja det kanske blir lite väl mycket tid, men jag tycker du ska fortsätta gå (inte så extremt mycket som kollegan kanske;)) men för din egen skull:)

Låter lite extremt, jag hade nog skippat att försöka gå om :p Han måste ha en sjuk vinnarskalle om han går så mycket när han inte ens tycker om det :D

+ emth och snow

Det spelar roll, eftersom jag är tjock. Jag är 168 och väger 85 kilo, jag vill inte ens ta reda på mitt BMI. Jag har valkar och daller och minst en extra haka. Och jag vet inte kan bli smal och liksom... späd. Men jag vill och behöver gå ner ungefär 10 kilo. Helst 11. Jag vill väga 74 kg.
Och det är inte bara fåfängt, det såklart handlar om hälsa och välmående.

Jag har till exempel gjort en sån här, långt efter att jag satte upp mitt mål - och den säger i princip samma sak:

dsc_2201_51851d45e087c3313fae157b.jpg

Jag vet att jag är svag för kolhydrater och är en känsloätare. Plus att jag i typ omedvetet självmedicinerar min ADHD med socker emellanåt. Jag är en sån som gömmer chokladkakor, precis som alkoholisten som gömmer sina flaskor. Jag kan dessutom hetsäta och spy, men det händer inte så ofta (inte ens en gång i månaden, skulle jag tro). Jag är också en sån där person som lätt hoppar över måltider, så hela systemet är i grund och botten ganska rubbat.

Men - jag har skärpt mig med kosten, som sagt. Jag väljer bort kolhydrater när jag kan, men vet att jag behöver dem på morgonen. Jag har också kämpat i flera månader för att frukostrutinen ska kännas naturlig, och nu gör den äntligen det. Det är skönt, och det känns bra. Jag vet ju att jag behöver äta, liksom. Och jag vet att jag inte ska hoppa över lunch eller middag. Så jag försöker äta regelbundet. Mellanmål är däremot extremt svårt. Som tur är så älskar jag att laga mat, jag styr själv över middagarna och ser till att äta hemmalagad mat 80% av måltiderna. Idag ska jag köpa lunch, men annars har jag nästan alltid matlåda. Jag byter lätt ut kolhydrater mot grönsaker, bönor och sallad - till exempel. Ändå står jag still.

Det har inte hänt något på måttbandet heller de senaste veckorna.

Egentligen kanske jag inte behöver en dietist, ser jag nu, utan snarare en psykolog... :banghead:

+ zass

Ja, det har han och ja jag kommer inte sluta gå helt, men inte så extremt blir nog bra.

Jag förstår att det är skittråkigt när man kämpar och så händer inget alls :(

Du kanske skulle testa att skriva upp allt du äter? Bara för nån vecka eller så för att verkligen se vad du faktiskt äter. (jag säger inte att du äter dåligt eller mycket, men ibland kan man lura sig själv och äta en massa nötter tex som är nyttigt men innehåller mycket energi.)

Jo, jag efterlyste dietist eller kostrådgivare på facebook och har prata med en kompis som är hälsocoach. Hon sa att jag skulle föra matdagbok under helgen och maila henne på söndag kväll, så får hon nysta lite i det.

Lite hopp! :)

Men grejen är ju att man står stilla ibland. Jag har också en tio kvar att gå ner men försöker tänka att det får ta den tid det tar eftersom jag i första hand vill ha en livsstilsomläggning än en viktnedgång. Jag räknar med att viktminskningen kommer att komma efterhand. Detta för att det var min tidigare livsstil som fick mig att bli tjock, därför är det den jag måste ändra på i första hand. Och det är väl så du jobbat också, lägga om livsstilen? För du har ju börjat träna och jobbat med kosten. Viktnedgång följer inte en rak kurva utan ibland hamnar man på en platå och då är det bara att hålla ut och inte tappa fokus så kommer det att fortsätta åt rätt håll sedan.

Låter klokt, du har ju gått sjukt mycket i vilket fall som! :) Du ligger först på bukes utmaning gissar jag? (jag vågar inte kolla, för jag ligger säkert sist:p)

Jag har börjat skriva ett svar till dig flera gånger nu men inte vetat vad jag ska säga egentligen. Det är jobbigt när kroppen inte gör som man vill, och man tänker att det går ju så mycket lättare för alla andra. De rasar 7 kg på en vecka och här står jag bara still (eller i värsta fall går upp).

Men det blir ju så ibland. Jag har haft en platå på typ tre månader nu. Jag har inte orkat fokusera stenhårt på att gå ner i vikt och då går det inte. Men jag känner ändå att jag är nöjd med att jag kan hålla mig på samma vikt, det betyder ju att jag har gjort något rätt! Jag skulle lika gärna kunna gå upp de här 6-7 kilona igen, men det gör jag inte.

Ibland får man chilla lite och tänka på det man har gjort bra. Du har ju börjat på en enorm livsstilsförändring! Trodde du för ett år sedan att du skulle cykla flera mil i veckan på din ascoola mtb? Längta till att få röra på dig? Det är inte fy skam, så ge dig själv lite cred!

Kram! :)

Ja, den leder jag iallafall! :D inte fy skam det heller. Dessutom har jag känt av ett knä lite, så vill inte dra på mig någon jäkla skada heller.

Jag vet inte om jag kanske bara upprepar det alla andra sagt, men vill ändå säga något.

För det första: en dietist låter som en bra idé! Även om du gör allt rätt nu så kan de ge tips och reflektioner :)

Sen är det tråkiga faktiskt så att om man rör på sig och äter rätt, så hamnar man på en hälsosam vikt. Men alltså, det händer ju inte på en gång. Tids nog når man sitt mål, om man gör det på ett sätt som innebär livsstilsförändring och inte korta dramatiska åtgärder. Detta är såklart det bästa sättet också, långsam förändring = hållbar förändring! Dessa 5 veckor är en försvinnande kort tid i den resa du har påbörjat, det du gör och hur din kropp beter sig under en så kort tidsperiod har ingen betydelse för det långa loppet. Om du äter lagom mycket och rör på dig så kommer du få resultat, jag lovar, naturlagarna fungerar så.

En sista grej: kom ihåg att uteslutande av saker ur sin kost gör att man bara vill ha dem mer. Överätandet i helgen kanske har något att göra med att du äter mindre kolhydrater? Om jag förbjuder mig själv från att äta mackor och sen äter en macka, äter jag 6 stycken till. Crazy brain of ours fungerar så.
Byt inte pasta/ris whatever mot sallad... om något välj fullkornsvarianten och minska mängden eller välj fiberrika substitut (broccoli, kål, baljväxter...)

Hehe långt det blev :p hoppas något av det är vettigt och användbart!

Hej Blueberry!

Jag känner igen mig i så mycket av det du skriver och är nu på sockeravvänjning. En del tänker kanske "va, äter du inte lågkolhydratskost?" men har ätit en mer liberal sådan med mkt frukt senaste tiden och det i kombination med alla tårtor och annat sista månaden på jobbet gjorde visserligen inte att jag gått upp i vikt (hej, tränar ju sjukt mkt som "tur" är...) men det gjorde mig konstant matsugen och jag är också känsloätare. Äter när jag är stressad, uttråkad, ledsen, trött etc så här gäller det väl att fråga sig själv om man vill ha mat pga hunger eller "nåt annat". Men NÄR man är hungrig ge kroppen mat och dit verkar du ju ha hittat.

Tror med andra ord att dietist verkar bra, kan kika på det jag med om du vill, PM:a isf så jag inte missar i tråden. Har iaf nåågra HP kring kost och träning. ;)

GLÖM inte som Snow skriver att du ska njuuta av glädjen i cyklandet men med tanke på siffrorna förstår jag att du vill minska några kg.

Då kan det vara bra att tänka på:
- Energiförbrukningen minskar när du blir mindre, dvs man måste minska mer på maten successivt eller öka träningsmängden.
- Träning är bra men det krävs dock att man har koll på maten. Träna bort 600 kcal är rätt jobbigt, att äta 600, piece of cake (bokstavligen.. en 100 gr chokladkaka :D )
- "normala" "smala" människor är nog mindre i maten naturligt eller så är de mer medvetna om kosten än vad de pratar om. Däremot kan vissa fungera jättebra på lågfettskost och små måltider ofta, andra lchf och periodisk fasta och såklart alla varianter däremellan.
- Kompensera inte träningspasset med att "unna" dig nåt extra för att du tränat - vet inte om du gör det men det är vanligt och jag kan själv ha det tänket. Funkar när man vill vara viktstabil - då är det ju bra att äta mer just då, men annars.. lätt att man äter mer än vad man nyss gjort av med energimässigt. =)
- Håller med övriga som skriver, 5 veckor är ingenting, faktiskt! Och vara stabil över besök hemma och midsommar och INTE gå upp, är inte det en framgång? :)

kl

Fortfarande sjukt opepp på att träna så nu behöver jag er hjälp! Skriv vilken låt ni ÄLSKAR att springa till (eller annan låt med bra takt), musik brukar nämligen kunna peppa mig lite :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 119
Senast: Blyger
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 489
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 127
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka