Sv: Beach 2013, del IX
Hej Blueberry!
Jag känner igen mig i så mycket av det du skriver och är nu på sockeravvänjning. En del tänker kanske "va, äter du inte lågkolhydratskost?" men har ätit en mer liberal sådan med mkt frukt senaste tiden och det i kombination med alla tårtor och annat sista månaden på jobbet gjorde visserligen inte att jag gått upp i vikt (hej, tränar ju sjukt mkt som "tur" är...) men det gjorde mig konstant matsugen och jag är också känsloätare. Äter när jag är stressad, uttråkad, ledsen, trött etc så här gäller det väl att fråga sig själv om man vill ha mat pga hunger eller "nåt annat". Men NÄR man är hungrig ge kroppen mat och dit verkar du ju ha hittat.
Tror med andra ord att dietist verkar bra, kan kika på det jag med om du vill, PM:a isf så jag inte missar i tråden. Har iaf nåågra HP kring kost och träning.
GLÖM inte som Snow skriver att du ska njuuta av glädjen i cyklandet men med tanke på siffrorna förstår jag att du vill minska några kg.
Då kan det vara bra att tänka på:
- Energiförbrukningen minskar när du blir mindre, dvs man måste minska mer på maten successivt eller öka träningsmängden.
- Träning är bra men det krävs dock att man har koll på maten. Träna bort 600 kcal är rätt jobbigt, att äta 600, piece of cake (bokstavligen.. en 100 gr chokladkaka

)
- "normala" "smala" människor är nog mindre i maten naturligt eller så är de mer medvetna om kosten än vad de pratar om. Däremot kan vissa fungera jättebra på lågfettskost och små måltider ofta, andra lchf och periodisk fasta och såklart alla varianter däremellan.
- Kompensera inte träningspasset med att "unna" dig nåt extra för att du tränat - vet inte om du gör det men det är vanligt och jag kan själv ha det tänket. Funkar när man vill vara viktstabil - då är det ju bra att äta mer just då, men annars.. lätt att man äter mer än vad man nyss gjort av med energimässigt. =)
- Håller med övriga som skriver, 5 veckor är ingenting, faktiskt! Och vara stabil över besök hemma och midsommar och INTE gå upp, är inte det en framgång?