Bukefalos 28 år!

Beach 2014 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del III

Ja börja skriv där! Tycker den tråden är toppen, också för inspiration för matlagningen men som du säger även som en "publik" matdagbok. Men då gäller det att våga erkänna vad man faktiskt ätit också, jag känner igen mig vad både du och zassoo skrev angående hemlighetsmakeri-ätandet. Det är ju knappt att man erkänner det för sig själv, när man gömt under bevisen är det nästan borta i ens egna medvetande också (i alla fall för mig).
 
Sv: Beach 2014 del III

Men fy så tråkigt med knäna cili :( Undrar precis som Chili vad läkaren säger, vad är prognosen? Så otroligt frustrerande det måste vara att känna sig hindrad sådär i sin vardag. Tycker synd om dig!
 
Sv: Beach 2014 del III

Nä, ibland efter en dag kan man typ gå och tänka "idag har jag ju inte ätit nåt onyttigt alls", tills man börjar tänka efter och inser; ajfan!
 
Sv: Beach 2014 del III

Känner igen det!

KL

Kom precis in från en nästan 8 km rask promenad. Skönt att komma ut igen men känner mig inte helt kry, men det beror på förkylningsastman snarare än förkylningen tror jag. Får så ont i luftvägarna nu, usch och blä. Men det lägger sig nog snart. Härligt att vara i gång igen och framförallt att ha fått tillbaka matlusten, mitt stora glädjeämne i livet ;)
 
Sv: Beach 2014 del III

Vad sa läkaren senast om knäna? Jag har dåligt minne... Det känns ju som att det sista du borde göra är att träna och promenera/springa? Dina knän ger upp för lilla minsta, nånting är ju allvarligt fel.

Var där igår och blev sjukskriven från jobbet. Han sa inte så mycket, mer än att jag reagerar kraftigt på flera ställen i båda knäna, och skickade remiss till ortoped.
Han sa även att jag ska röra på mig dagligen (i form av lugna promenader) och gärna träna lårmusklerna, men bara med raka knän. Nu är det uteslutet att träna något som påverkar knäna, för det gör för ont. Men överkroppen ska definitivt inte vara någon fara att träna.

Så det är väl inflammationer igen skulle jag tro. Antar att mycket har med jobbet att göra, vi går/står sisådär 8 timmar per dag på hårda golv :( Det kom ju nu när jag gick upp från att ha jobba väldigt lite i några veckor till att jobba ganska mycket på kort tid, samtidigt som jag testade att springa på löpband.
Får nog ta en diskussion med chefen igen och se om det finns någon chans att byta avdelning så jag kan få andra arbetsuppgifter, men mest troligt är det ganska kört.
 
Sv: Beach 2014 del III

Mer än helt okej :D

*knapp*
Nu har jag åkt på förkylning :( Skit också. Får skippa träningen imorgon och vila så jag orkar jobba. Knaprar c-vitamin och ingefära nu så jag blir frisk snart.
 
Sv: Beach 2014 del III

*kl*

Jag hoppar in här lite snabbt, behöver lite träningstips! Har försökt att gå ner i vikt X antal gånger, ibland går jag ner några kg och sedan går jag upp allting igen. Men nu måste jag ta tag i det där med vikten. :o

Men problemet är att jag kan inte träna. Jag skadade höften/bäckenet i vintras ganska ordentligt efter ridolyckor och har ont, mitt gymkort har gått ut och jag tänkte inte förnya det (gillar inte gymmet!) och jag är rätt lat av mig. :o

Pga min skada (samt att jag har problem med rygg, nacke, axlar och knän) så kan jag inte gå längre promenader, kan inte springa, inte lyfta tungt, inte böja mig allt för mycket. Förstår ni mitt problem? Går det ens att träna då för att gå ner i vikt och få en snyggare kropp samt bättre kondis?

Jag rider och håller på i stallet 3-4 dagar i veckan, tar korta promenader då och då men sen då? Vad mer kan jag göra?
 
Sv: Beach 2014 del III

Simning? Skonsamt träning som inte belastar på samma sätt förmodar jag. Riktigt jobbigt också, man får fint formad kropp och stora delar av kroppen tränas samtidigt :)

För viktens skull kanske du kan lägga lite fokus på kosten också, eftersom det kan vara svårt att med enbart träning gå ner i vikt. Däremot är ju träningen viktig för de andra aspekterna som du räknade upp :)
 
Sv: Beach 2014 del III

Hur funkar det att cykla?

Som cherie säger är det svårt (jag vill nästan säga omöjligt) att gå ner i vikt enbart genom att träna, så intaget måste minska om du ska gå ner i vikt.
 
Sv: Beach 2014 del III

Med det lilla jag vet om träning och kroppens fysiologi så skulle jag nog vänta på utlåtande från personer som är mer fokuserade på rehab, efter att du varit hos ortopeden och blivit mer grundligt utredd. Jag skulle inte träna benen alls, inte med raka knän heller. Det finns nästan inget man kan göra med raka ben förutom vad Lindgren länkade och vadpress. I princip.

Det är inte värt att knappt kunna gå! Jag hade nog vilat och ätit antiinflammatoriskt eller smörjt med Voltarengel tills det är dags att träffa ortopeden. Om du redan går mycket i jobbet och inte kan ändra på det så påfrestas ju knäna redan mycket, särskilt om det antagligen är det som är anledningen till att de brakade ihop nu?
 
Sv: Beach 2014 del III

Simning har jag funderat på, men har inte simmat på åratal. Sist jag simmade fick jag så ont så jag drar mig för att åka till simhallen. Men kanske borde ge det ett till försök. :)

Kosten har jag ändrat, har varit sockerberoende i många år men försöker äta hälsosamt och mindre portioner. Försöker lära mig att dricka mer vatten också. :angel:


Tassetass: Cykling fungerar inte så bra, har i o för sig bara testat på en sån där inomhuscykel som står hos mamma. Höften gör ont efter en kort stund. :(
 
Sv: Beach 2014 del III

Nä lite så känner jag också. Så länge det gör akut ont kommer jag inte träna ben alls, dels för att smärtan gör det omöjligt och dels för att jag antar att det är inflammationer i knäna igen och då är det rent olämpligt. Men lugna promenader måste jag ta för att hålla igång lite cirkulation och få ner svullnad.

Så just nu är det iprenkur och vila som gäller. Samt att jag kan träna överkropp för att bli av med energi och göra hjärnan nöjd. Är sjukskriven från jobbet nu så jag försöker att vila från stående/gående så gott jag kan, utöver daglig promenad på max 30 min då. Men har bara sjukskrivning på heltid i en vecka, sen en vecka på halvtid - att få tid hos ortoped lär ta flera veckor (det var vad läkaren sa till mig, och även mina tidigare erfarenheter säger samma sak). Får väl se om jag får åka tillbaka till VC nästa vecka och få längre sjukskrivning, för just nu känns det inte som om det kommer fungera att gå tillbaka till jobbet redan nästa vecka även fast det bara är på halvtid. Men, men, mirakel kan hända så det får vänta tills på måndag.
 
Sv: Beach 2014 del III

Jag vet inte mycket om hur simning är just för höften, man rör ju förvisso benen i en ganska stor rörelse så det är ju inte konstigt om det skulle göra ont för dig. Du kan ju ge det ett försök och se hur det känns, men kan du inte rådgöra med läkare/sjukgymnast om vilka träningsformen som fungerar med din skada?

Bra att du redan ändrat kosten, fortsätt på den banan (minska energiintaget, det viktigaste om du vill gå ner i vikt, måste vara mindre än vad du gör av med) så kan du ju under tiden försöka hitta en träningsform som funkar för dig! :)
 
Sv: Beach 2014 del III

Kul ni verkar ha haft det! Fast lite galet också...

Kl
Planen för dagen/kvällen är att bege mig ut på en promenad/löptur om en stund, när maten sjunkit lite. Det var nog tur att jag hade tvättstugan ikväll så att det blir en lugn kväll (brukar normalt köra dubbla pass på gymmet på tisdagar) för jag har varit väldigt trött idag. Knappt lyckats hålla ögonen öppna på jobbet, inte jättesmidigt på videomöte... Jag hoppas att det bara är en urladdning efter en mentalt intensiv helg och att det inte är någon otäck förkylning på gång.

Det har varit intressant att läsa era tankar om varför ni tränar, mycket bra fråga snow! Jag funderar en del på det själv, speciellt efter helgen då jag inte har tränat alls, utan prioriterat annat. Ibland finns det helt enkelt inte tid till allt man vill göra...
 
Sv: Beach 2014 del III

Förstår att du vill ha ut nånting psykiskt också genom träning, men du får nog försöka ta det lugnt ändå... Vilket jag såklart säger av all välmening! Utmana dig intellektuellt på olika sätt om du orkar, annars hoppas att promenader räcker. :)

KL

Jag fryser konstant för tillfället och även om träning förvisso skulle göra mig varm så bär det verkligen emot. Jag som annars alltid vill vara ute och inte skyr vintern på något vis går runt med underställ under kläderna hemma och vill helst ligger under en filt. Missbrukar varma bad, te och vetekudden, sover med pyjamas, tjockt täcke och filt. :p Jag fryser alltid såhär på vintern men har nog inte hämmats så mycket av det förut. Får verkligen ta mig i kragen! De senaste dagarna har jag inte tränat och nu gäller det att återfå den där peppkänslan!

Det är många som peppar mig nu, tycker det är skitbra med mina balansövningar och säger att det är superviktigt för mig att jag gör det här. Det värmer i hjärtat och det känns skönt att inte bara få höra att jag inte gör nånting. Mental övertygelse är nyckeln just nu.
 
Sv: Beach 2014 del III

KL

Överlevde crossfittävlingen i söndags :D

Hinner inte läsa nånting, fullt upp med skolan och allt sånt just nu :(
 
Sv: Beach 2014 del III

Jag vet inte mycket om hur simning är just för höften, man rör ju förvisso benen i en ganska stor rörelse så det är ju inte konstigt om det skulle göra ont för dig. Du kan ju ge det ett försök och se hur det känns, men kan du inte rådgöra med läkare/sjukgymnast om vilka träningsformen som fungerar med din skada?

Bra att du redan ändrat kosten, fortsätt på den banan (minska energiintaget, det viktigaste om du vill gå ner i vikt, måste vara mindre än vad du gör av med) så kan du ju under tiden försöka hitta en träningsform som funkar för dig! :)

Ska absolut ge det ett försök och se hur det känns! :) Min läkare undviker jag så gott det går, frågade sist jag var på besök hur jag ska träna nu för att undvika att det gör ont, fick svaret: "Tjaa.. Gör som du brukar göra, fast undvik det som gör ont" :banghead: Sjukgymnast går jag inte till längre, de tyckte inte att jag hade behov av det. (Sjukvården när den är som bäst, tog hur många år som helst av ryggproblem innan de upptäckte att jag hade skolios..)

Det var inte lätt att minska energiintaget, blir så fruktansvärt hungrig på jobbet, blodsockret sjunker och jag blir jätteyr. Dock finns bara sötsaker tillgängligt på jobbet så jag försöker äta en ordentlig frukost och lunch, sen bara en shake/mindre måltid till middag.
 
Sv: Beach 2014 del III

Kan du inte byta läkare? Är ju hur lätt som helst, när du bokar in besöket ber du om en annan läkare bara :) Vill/kan du inte ta hjälp av professionella får du kanske helt enkelt försöka pröva dig fram tills du hittar något som inte gör ont.

Nej, det kan vara en omställning att minska energiintaget men jag tror definitivt du kan göra det utan att behöva gå hungrig! Försök äta livsmedel som mättar ordentligt (protein brukar det väl föreslås), men jag är ingen kostexpert så detta kan säkert andra bättre än vad jag kan. Fyll ut måltiderna med mycket grönsaker - och då mättande sådana med lite mer substans (bönor, broccoli osv) och inte grönsallad, gurka, tomat etc som mest består av vatten. Jag är också känslig för lågt blodsocker och mitt knep är att få i mig mellanmål för att hålla blodsockret på en jämnare nivå, morötter knaprar jag gärna till exempel. Keso, kvarg, ett kokt ägg o.s.v. är kanske exempel på lite mer mättande mellanmål.

För mig sitter hunger mycket psykiskt också (där jag tycker att jag är jääättehungrig men jag är egentligen sugen på något) men det är ju inte säkert att du känner igen det :). Det har jag tyvärr inget knep för att hantera mer än att stålsätta mig :p
 
Sv: Beach 2014 del III

*knapplån*

Yes, idag satte jag 50 kg i pushpress vilket var mitt mål med den träningen. Hade nog kunnat pressa några kilo till för det kändes lätt, men jag valde att nöja mig och stanna där. Känner mig tung och otymplig just nu men stark är jag i alla fall! Klarade 80 kg i knäböj också; nästa pass ska jag ge mig på en maxning i marklyft och hoppas att jag kan dra 110 kg.

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=oITmiQN_eXg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
3 510
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 422
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
7 589
Senast: sthu
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
12 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp