Beach 2014 del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del V

Jo, nageln verkar ha växt in i tån. Men nu har den spruckit och massa snusk har runnit ut :yuck: så nu slipper den nog skäras upp imorgon.

Hu vad jobbigt! Min syrra har haft något liknande och har opererat. Verkar himla otrevligt, hoppas du får bukt med det!

Men tänk om det bara är därför man tränar? För att det är kul, för att man gillar känslan av att bli fysiskt trött, eller för att prestera? Tänk om man inte bryr sig om vilken form rumpan har eller ifall magrutorna syns utan fokuserar på att ha en stark och funktionell kropp! Det är väl självklart att det finns många som tränar för att bli snyggare eller för att kunna äta mer, men att alla gör det är rent hittepå. Alla drivs inte av ångest.

Det är väl klart som fan att många tycker att träning är ROLIGT. Om jag inte tyckte att det vore roligt skulle jag sluta. Min drivkraft är, förutom en välmående och stark kropp, nya utmaningar och känslan av att klara av mer än jag trodde.
Ja alltså, träning är väl ok kul. Och tur är väl det. Men att det anses fult/ytligt/förtryckande(?) att vilja se resultat av sin träning? Det är ju bara fånigt. Kokett.

Jag gillar att vara stark, jag gillar endorfiner, jag gillar att vara utomhus, visst. Men hade jag släpat mig ut i leran i timmar varje dag om det bara var NÖJET jag ville åt? Knappast haha. Då hade jag druckit white russian och käkat lantchips.

Bra text! :)

Alltså, jag tycker att det är svårt. Jag tränar primärt för att må bättre (framförallt känner jag att jag verkligen mår bättre när jag tränar, så det är ju himla enkelt att fortsätta av det skälet), ändå är det himla svårt att inte även bedöma mig efter hur jag ser ut. Som det är nu har jag ett helt gäng kg för mycket, och även om jag vet att jag blivit asmycket starkare syns det inte direkt iom att musklerna ligger under sas. Och det gör att jag enkelt halkar in i "om jag bara skulle tappa 10 kg skulle jag bli lyckligare", även om jag vet att så inte är fallet. Det är himla svårt att balansera mellan att vilja gå ner i vikt för att se bättre ut och att vilja gå ner för att jag fysiskt skulle må bättre av det. ... Vet inte om jag ville något speciellt, mer bara att det är himla enkelt att falla in i träsket att träna för att bli snygg, liksom. Jag tröstar mig med att jag tycker att muskler är snyggt, så tränar jag för att bli snygg strävar jag iaf inte efter att vara normsnygg, haha!

Kl.

Jag är inte heller förtjust i träningshetsen, men tycker att folk som tränar enbart för att bli snygga får träna precis lika mycket som alla andra (nu säger jag inte att någon sagt att folk inte får träna för att bli snygga).

För alltså, även om folk går till gymmet aspiffiga och utan att lyfta tungt, så spelar ju inte det mig någon roll? Så länge alla tränar för det de själva vill uppnå så tycker jag det är okej :)

Själv vill jag bli både starkare, uthålligare, friskare, smalare och snyggare! :)

Alltså, jag har tränat 5-7 gånger i veckan i 1,5 år och är fortfarande en väldigt bra bit från typ medelfit som folk i den här tråden utseendemässigt. Har typ 10-15 kg jag borde gå ner. Jag har insett att om jag skulle dra ner min träning till typ 2-3 gånger i veckan skulle jag kunna gå ner det på ett par månader, men jag vill inte. Jag tränar för att jag inte kan låta bli, jag blir hoppig efter en vilodag, vilodag två är jag helnipprig. Jag skulle, och har, definitivt tränat av andra skäl än utseendemässiga. Framförallt hälsomässiga. Sedan visst är även jag påverkad av samhället och undgår ju inte normer, men jag tycker defintivt inte att det verkar vara ett bra utformat program, snacka om att hamra in normer om att tjejer enbart ska träna för att bli snygga liksom.

Men varför skulle det vara fel att vilja gå ner i vikt för att se bättre ut? Det är väl en fin drivkraft, att vilja vara vacker för sig själv och andra?

Ja, givetvis ska alla träna, och det är ett lika gott skäl som något. Problemet blir ju när program som det vi diskuterar förstärker normer om att kvinnor enbart tränar för att bli snygga, fokus enbart är på utseende etc.

Men tänk om det bara är därför man tränar? För att det är kul, för att man gillar känslan av att bli fysiskt trött, eller för att prestera? Tänk om man inte bryr sig om vilken form rumpan har eller ifall magrutorna syns utan fokuserar på att ha en stark och funktionell kropp! Det är väl självklart att det finns många som tränar för att bli snyggare eller för att kunna äta mer, men att alla gör det är rent hittepå. Alla drivs inte av ångest.

Det är väl klart som fan att många tycker att träning är ROLIGT. Om jag inte tyckte att det vore roligt skulle jag sluta. Min drivkraft är, förutom en välmående och stark kropp, nya utmaningar och känslan av att klara av mer än jag trodde.

Fast man behöver ju inte vara ångestdriven bara för att man tränar för en snygg kropp? Jag mår absolut bättre när jag tränar och det är roligt att bli starkare MEN en stor del är även att jag är mer nöjd över en tränad kropp.

Jag ser att det är ett träningsideal och "kroppshets" och det är ju inte bra. Men jag tycker inte heller att vi som tränar för en snyggare kropp ska behöva skämmas för att vår träning är "mindre värd" eller bli utpekade som ångestmaskiner. Att det är lite sämre att tycka det är lite roligare med magrutor och fina armmuskler än träningsglädjen i sig.

Var och en har ju sitt mål med träning liksom. Och vad det än är kan det ju ramla över i osundhet och sjukdom.

Problemet är ju som sagt att vi idag i vårt samhälle, ffa kvinnor, har en press på oss att vara snygga, vi är vårt utseende etc. Då blir det problematiskt med ett program som ytterligare förstärker att kvinnor ska träna för att vara snygga medan män ska träna för att bli starka. Sedan finns det ju problem även för män med den kroppssyn som de har i samhället, men där är ju problemet snarare att männens kroppssyn mer och mer börjar likna den kroppssyn som funnits på kvinnor under en mycket lång period.

Well scrollar man i den här tråden så verkar det vara en betydligt starkare norm att man ska vara sund och icke-fåfäng, än tvärtom.

Tror fåfängan är vår tids mest skambelagda drift faktiskt.

Alltså, jag står och spänner mig så gott som dagligen framför spegeln, men det är ju inte det som är problemet, vad vi enskilda personer gör. Problemet är att de som har utrymme att forma synen på kvinnokroppen väljer att göra det på ett såpass stereotypt sätt. Varför inte ta med fler aspekter? Varför begränsa sig på detta sätt, och iom detta begränsa även hur kroppssynen för kvinnor ser ut överallt i samhället?

Ja, och det är befriande tycker jag. Detta för att om man ser till samhället överlag verkar en sund syn på kvinnokroppen och den tränande kvinnokroppen vara ytterst sällsynt. Men om din syn på hur det ser ut i samhället överensstämmer med denna tråd så säger jag definitivt grattis. För det överensstämmer inte med det samhälle jag lever i tyvärr.

Bara för att folk skriver om att dom vill leva sunt så betyder det ju inte att dom menar att man inte får vara fåfäng?
Kolla bara på trådens titel...

Bara för att folk skriver om att dom vill leva sunt så betyder det ju inte att dom menar att man inte får vara fåfäng?
Kolla bara på trådens titel...
Såklart inte, men jag minns t ex i förra tråden när många vittnade om hur folk trugar med kakor i fikarummet och kollar snett om man nånsin tackar nej till mat, och hur jobbigt det är. Ett bra exempel på att det ÄR fult att vilja hålla vikten.

Och det där blogginlägget var väl i samma kategori, att man skuldbelägger och skäller ut folk för att de vill se bra ut.

Extremt osympatiskt imho

Och det där blogginlägget var väl i samma kategori, att man skuldbelägger och skäller ut folk för att de vill se bra ut.

Extremt osympatiskt imho

Ja faktiskt.

Jag håller med inlägget i sak men delar av inlägget kändes bara hånfullt.

Senast ändrad:

Jag uppfattade inte blogginlägget på det sättet. Utan att det är tråkigt att TV gör ett träningsprogram som handlar mer om utseende än om själva träningen. Som att tjejer enbart bryr sig om vem som har tightaste rumpan eller äter kalorisnålaste salladen.
Varför inte göra ett program om hur träning kan förbättra livskvaliteten - och hur, med en snygg kropp som bonus? Ett må-bra-program helt enkelt.

Fast man behöver ju inte vara ångestdriven bara för att man tränar för en snygg kropp? Jag mår absolut bättre när jag tränar och det är roligt att bli starkare MEN en stor del är även att jag är mer nöjd över en tränad kropp.

Jag ser att det är ett träningsideal och "kroppshets" och det är ju inte bra. Men jag tycker inte heller att vi som tränar för en snyggare kropp ska behöva skämmas för att vår träning är "mindre värd" eller bli utpekade som ångestmaskiner. Att det är lite sämre att tycka det är lite roligare med magrutor och fina armmuskler än träningsglädjen i sig.

Var och en har ju sitt mål med träning liksom. Och vad det än är kan det ju ramla över i osundhet och sjukdom.

Nej absolut inte, det var inte alls så jag menade. Jag blir bara störd av påståenden att alla som säger att de tränar för att det är kul hittar på, att de EGENTLIGEN tränar för att bli snygga. Så är det inte. Jag säger inget om vilken drivkraft som är bäst eller mest värd. Men jag tycker att om det ENDA målet med träningen är att bli snygg enligt rådande ideal, ja då är det synd. Sen kan drivkraften alldeles självklart vara en kombination av olika saker (roligt/bli stark/orka med vardagen/få en fastare rumpa eller whatever).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 163
Senast: Blyger
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 138
R
Kropp & Själ Hur förhåller ni er till att behöva genomföra livsstilsförändringar som känns oerhört svåra? Hur kan man hjälpa sig själv till att...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Badger
·
  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka