Beach 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@enjoyable Mitt mål för året är att röra på mig varje dag:D Men då räknar jag även in promenad, vilket av de flesta räknas som aktiv vila. Dessutom så kör jag inte särskilt hårda pass när jag tränar vilket gör att jag inte riktigt tror att min kropp behöver vila. Typ simma 1 km gör inte att jag har behov av att vila 1 dag.

Hade jag däremot kört styrketräning 1,5 h flera dagar i veckan, ja då hade kroppen behövt vila. :)
Ah ja ni tänker så.
Jag kör ju tung styrketräning varvat med intervaller så då behöver ju kroppen återhämtning.

Jag blir lite förvånad över hur lite ni alla har vilodagar. Jag har två hela vilodagar i veckan och min kiropraktor tycker de är för lite. Men när jag ser alla andras veckoscheman så är de ju full rulle varje dag. Så hur är de med vila egentligen?

Jag tycker att 1-2 dagars vila per vecka är lagom så länge jag ser till att variera träningen så att det inte blir samma belastning två dagar i rad. Promenader räknar jag inte som träning och tycker det är ok på vilodagar, så länge de inte är alltför långa eller tuffa.

Man måste inte planera alls, faktiskt!

Jag kan inte planera. Planerar jag en vecka och missar en detalj trycker jag ner mig i fotknölarna och går ner i väggen.
Får mest ångest av att läsa allas planer och hur dålig jag är som inte har struktur och planering osv. Blä.

Jag lägger väl också in min planering :)

Måndag: Gymmet
Tisdag: Vila eller ett gruppass (men tror att det var rätt tråkiga pass idag)
Onsdag: Gymmet
Torsdag: Ridning
Fredag: 100% Abs
Lördag: Gymmet
Söndag: Vila

Jag blir lite förvånad över hur lite ni alla har vilodagar. Jag har två hela vilodagar i veckan och min kiropraktor tycker de är för lite. Men när jag ser alla andras veckoscheman så är de ju full rulle varje dag. Så hur är de med vila egentligen?

Jag kör inte så hårt och alternerar hela tiden min träning. :) Jag räknar även promenader och ridning som träning eftersom det är jobbigt för mig. Fast en skrittrunda eller om jag bara mockar räknas nog inte... Jag jämför med att åka till stallet varje dag och åtminstone mocka, men oftast rider man ju också. Och då känns det inte så konstigt att planera in nånting varje dag fast intensiteten varierar. :) Om jag inte tränar, går en aktiv promenad eller liknande rör jag inte på mig alls eftersom jag sitter vid datorn hela dagen på jobbet och på kvällen har jag ingen hund, häst eller annat som drar mig ur soffan. På sin höjd blir det att laga mat och dra ett varv med dammsugaren. :p Så jag är väldigt stillasittande annars.

När det gäller vila så är det viktigast för mina knän att jag inte överanstränger dem. Om jag anar att de har gått för hårt så kan jag ju fortfarande t.ex. träna överkropp på gymmet men skippa uppvärmningen på crosstrainern. I övrigt alternerar jag mellan ridning, badminton, promenader, corepass, yogapass och "styrketräning" med min egen vikt eller boll. Så det är inte så tung träning.

Jag kan inte planera. Planerar jag en vecka och missar en detalj trycker jag ner mig i fotknölarna och går ner i väggen.
Får mest ångest av att läsa allas planer och hur dålig jag är som inte har struktur och planering osv. Blä.
Som sagt, man måste inte planera. Jag har mina fasta träningar, utöver det är det inget som är hugget i sten.

För de allra flesta är vila = ligga på soffan/sitta still en hel dag totalt överflödigt. En elitidrottare som tränar flera hårda pass om dagen kan behöva sådana dagar ibland för att kroppen ska återhämta sig, men är man motionär så kan man absolut röra på sig varje dag. Det är till och med vettigt! Vad olika människor räknar som "vila" respektive "träning" är dessutom väldigt individuellt. Att köra hårda intervallpass eller tung styrketräning varje dag är inte särskilt smart, men att t.ex. jogga lugnt dagarna däremellan är inga problem för en vältränad person. Om man är nybörjare, skadad, eller sjuk så är det naturligtvis en annan femma.

Alla funkar ju olika! För min del blir det inget gjort om jag inte har en plan. Då har jag "så lite tid" så jag "hinner nog inte". Man ska göra på det sätt som fungerar för en själv, bara för att man inte planerar betyder ju självklart inte det att man är dålig på något sätt!

35 minuters yoga på morgonen. Hoppade på 30dagarsyogan ni har skrivit om här. Jösses vad stel jag var i ryggen. Det här blir nog bra. Kanske inte kan lyckas med alla 30 dagar på raken, men det går nog att ta sig igenom dom. Nu ska jag ta mig en promenad och handla lite grönsaker.

Jag ser yogapassen som en variant av aktiv vila. Kroppen får röra på sig och användas, men det kör inte slut på musklerna.
När jag är mycket på gym ser jag till att variera vilka muskelgrupper som jobbar och tar inte samma två dagar i rad om dom kördes hårt.

@enjoyable, Just nu har jag så risig kondition efter att ha varit stillasittande så länge, att jag räknar raska promenader och vanliga utritter som träning. Det enda jag planerar är vilka dagar i veckan hästen ska vila, hon har två vilodagar då hon vilar helt, men bara för att hon inte gör någonting den dagen betyder det ju inte automatiskt att jag också är helt stillasittande. Jag tycker det är skillnad om man tränar hårt, då kan väl vilodagar vara befogat.

@Chili, Jag ska försöka se det så i framtiden. Det är ju egentligen inget konstigt alls att hästen reagerar när hon varit inne i ett ridhus så få gånger, och dessutom haft turen att vara där ensam tidigare. Bara att kämpa på.

På tal om veckoscheman och vila så ser min vecka ut såhär:
Måndag - fredag är jag i stallet i stort sett hela dagarna. Mockar, fodrar, rider etc. Och i stort sett varje dag går jag minst en timme med hundarna.
Utöver det så är träningen:
Mån, ons, fre: styrka, har ett program på ca 30 min jag kör hemma som går igenom hela kroppen.
Tis, tor, sön: konditionsträning, jag är nybörjare så är ute ca 30 min men springer ännu inte hela tiden.
Och så förstås uppvärmning, nedvarvning och stretch efteråt alla dagarna :)

Den här veckan ska jag på tävling på lördag, annars springer jag på lördagar och har (aktiv) vilodag på söndagar.
Jag brukar inte vara i stallet fullt så här mycket heller, är oftast 1-3 timmar 6-7 dagar i veckan :)

Än så länge är ju jag nybörjare, när jag tränar hårdare är det möjligt att jag lägger in en till vilodag.

Jag gör aldrig veckoplanering av min träning. Brukar ha nån slags lös plan, typ att jag vill springa två dagar och styrketräna två eller vad det nu kan vara. Men vill inte ha bestämt i förväg, jag funkar inte så vad gäller träningen. Är väldigt strukturerad i mitt övriga liv så jag gillar att träningen kan vara mer spontan.

Denna veckan blir dock vila, kanske lite yoga, försöka orka med hästen och försöka få tag på en tandläkare. Mår fortsatt dåligt :down:

Jag gör aldrig veckoplanering av min träning. Brukar ha nån slags lös plan, typ att jag vill springa två dagar och styrketräna två eller vad det nu kan vara. Men vill inte ha bestämt i förväg, jag funkar inte så vad gäller träningen. Är väldigt strukturerad i mitt övriga liv så jag gillar att träningen kan vara mer spontan.

Denna veckan blir dock vila, kanske lite yoga, försöka orka med hästen och försöka få tag på en tandläkare. Mår fortsatt dåligt :down:
Vilka dagar har du häst? Vill du ses nåt i ridhuset? :)

@Qelina om du har svårt att inte ta för mycket tabletter, kan inte dina föräldrar tex bara ge dig ett dygns dos åt gången? Så kan du inte ta för många? Och har du kvar från tidigare dag så får du inga fler? Förstår du hur jag menar? Jag lider med dig att du ska behöva må sådär. Det är inte vettigt. Du måste ju äta för att kroppen ska orka. Och absolut om du ska orka gå på friskis. Du ska vara snäll mot din kropp. Den kommer att tacka dig om du är det. stor kram!
Det bästa vore ju egentligen att göra så, jag tog för mycket tabletter igår kväll igen och däckade i soffan. Blev inga farliga mängder men lite mer än vad jag ska ta. Blir så typ hela tiden. "Problemet" är att jag känner en sådan trygghet i att ha tabletterna hemma, de är liksom min räddning ifall att livet skulle bli för svårt att klara av. Förstår du vad jag menar? Att de finns där om jag känner att jag inte orkar mer. Vi försökte ett tag att mamma skulle ha mina tabletter men jag vågade inte fullt ut utan behöll en del hemma i smyg. Det hänger liksom på att jag vågar ta steget att lämna ifrån mig dom och det gör jag inte, jag vet att jag lever destruktivt just nu och hatar det men har svårt att bryta det här mönstret.

Ja, jag borde äta bättre nu när planen är att träna 2-3 gånger i veckan plus promenera 2-2,5 timmar per dag. Gud, det är så mycket jag måste jobba med känner jag. Var ska man börja liksom?

Jag är så känslig just nu och håller på att bryta ihop av det faktum att någon idiotisk granne snott min hunds täcke som jag hängde utanför min dörr för att det var blött. Täcket kostade 500 kr och nu måste jag köpa et nytt. Bara en sån sak får mig ur balans just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 587
Senast: lizan
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
79 059
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka