Beach 2016 II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mycket viktig fråga ;)
Du kommer fixa det! Tänk logiskt och försök andas! Det är inte hjärnkirurgi vi sysslar med utan det mesta är logiskt bara man inte stressar upp sig (kan jag sitta här och skriva nu när jag själv genomlidit praktisk examination :p). Du har kunskaperna!
Den praktiska är enklare, där kan man resonera och provtänka lite mer så där brukar jag vara lugn. På den skriftliga kan jag ju aldrig förklara exakt hur jag tänkte i varje del (om läraren undrar över en viss grej) eller få en fingervisning om vilket spår jag borde gå in på (det går ju liksom inte ställa några kompletterande frågor till ett patientfall man får på papper i en tentasal). Det är liksom en så orimlig situation med skriftliga tentor på det här, det liknar ju inte verkligheten ett dugg.
Jag gillar mer att bygga träningsprogram och guida patienterna rätt i dom. Sen om det är strokepatienter eller idrottare med stukad fot spelar mindre roll, bara det ska utföras träning :D

Det blev ett väldigt kort ridpass idag, kanske 20 minuter. Flyttat hästarna mellan stallet och betet och de andra två hade bråttom så vi fick rida direkt dit utan att rida en extra runda först. Men vi kom i alla fall ut, och hästen är värd en lite lugnare vecka efter förra veckan, så ingen större fara på taket.

Jag är också klen när det gäller armarna! Tydligen finns det olika alternativ i toughest så alla ska kunna genomföra den, jag får sätta mitt hopp till det :p

Ja, jag har några kollegor som har kört, och enligt dem får man hoppa över hinder, men göra 30 armhävningar/burpees som straff. Så tekniskt sett kan du bli grym på burpees och hoppa över alla hinder antar jag :p

Hurra för ny tråd!
Presentation: 30 år, jobbar som arbetsterapeut, bor i norra Dalarna med en skidåkande sambo. Gillar att vara ute i skogen så det blir mycket löpning, mtb och skidåkning. Är med på lite lopp ibland, näst i tur är ett halvmaraton om några veckor.

Idag har jag vilodag och igår sprang jag med några kollegor efter jobbet. I helgen blir det en vandringstur med övernattning tillsammans med två vänner. Längtar! Vi skippar tältpackningen och bor i en övernattningskoja.

Jag är 29 år, bor i Falun och doktorerar i statistik. Jag har tränat och tävlat i triathlon, längdskidor, löpning, mountanbikecykling och tyngdlyftning (eventuellt något mer som jag har glömt, haha). I år är mitt största mål ett fjällmarathon (det blir mitt fjärde marathon totalt, tredje i fjällmiljö) som jag ska springa tillsammans med en tjejkompis i augusti.

... och idag har jag precis sprungit Blodomloppet 10 km och klämt till med ett fett personbästa, 40:12! Aldrig i mitt liv att jag trodde att jag skulle kunna springa så snabbt - även om jag så här i efterhand tycker att jag hade kunnat klämma i liiiite mer och kanske kapat 13 sekunder för en sub40 tid (en sådan där omöjlig drömgräns som plötsligt ligger inom räckhåll). Nåväl, jag spräckte mitt tidigare personbästa med över en minut vilket är helt sjukt bra så jag klagar verkligen inte :).
Herrejävlar, bra sprunget! :bow::up::banana:

Tränat skivstång ikväll (som det heter på Friskis, bodypump på alla andra ställen). Inte varit där på ett par veckor och kände mig lite klen... :)

En ny tråd som jag förhoppningsvis kan bli lite mer aktiv i än den förra! :D

Presentation då. Jag är 31 år (snart 32) och kommer från Stockholm, men bor sedan snart tre år tillbaka ute på landet nästan mitt i Sörmland. Jag är just nu föräldraledig 75% och jobbar som lärarvikarie 25% och söker nytt heltidsjobb för fullt.

Jag körde en träningsutmaning för mig själv i januari då jag skulle träna 30 pass. Jag tror jag landade på 23,5 st pga förkylningar och ett långväga besök i slutet av månaden för att träffa min mormor som låg inför döden. Sedan dess har jag varit sjuk, sjuk och sjuk i omgångar. Senast förra veckan hade jag ont i halsen och det har bara blivit ett fåtal träningspass sedan i januari.

Min "träning" då, den består i dagsläget av promenader med hundar eller barnvagn, att leka med, springa efter, bära på och kasta runt med (:D) dottern på 14,5 kg samt hushållssysslor. :p Fasiken vad jobbigt det var att sträcka blöta handdukar och sänglinne i dag när jag inte har mycket till muskler på överkroppen! Min vikt har, helt utan att jag medvetet minskat på kalorierna, minskat till strax över 60 kg och jag stannar gärna kvar där för det känns lagom. Så jag har inget viktmål, däremot vill jag komma igång med löpningen igen samt börja träna framför allt överkroppsstyrka: axlar och skuldror, core och armar. Jag har en dröm om att börja rida på ridskola igen i höst också, men där sätter troligtvis ekonomin käppar i hjulet.

De mål jag kan komma på just nu är:
  • komma igång och springa 3-4 ggr/vecka
  • styrketräna hemma 2-3 ggr/vecka
  • springa en runda här hemmavid på 8 km innan sommaren är slut
Jag hoppas att jag kommer att logga oerhört mycket mer träning den kommande tiden, än vad jag har gjort de senaste månaderna!

@FengurLaugar Vad trevligt det lät att ta med sig hästen på pw/joggingtur! :) Jag brukade ta med mig sambons dvärgpinscher förut - han var jätteduktig på att följa och hålla ett lagom tempo. Tyvärr fick han problem med ryggen vid två tillfällen för några år sedan, i samband med att vi hade varit ute, så jag vågar inte testa det igen. Det är ju annars toppen att ha med sig en fyrbent kompis på turerna!

@FengurLaugar Vad trevligt det lät att ta med sig hästen på pw/joggingtur! :) Jag brukade ta med mig sambons dvärgpinscher förut - han var jätteduktig på att följa och hålla ett lagom tempo. Tyvärr fick han problem med ryggen vid två tillfällen för några år sedan, i samband med att vi hade varit ute, så jag vågar inte testa det igen. Det är ju annars toppen att ha med sig en fyrbent kompis på turerna!

Ja det är roligt att ha med honom! Han är lätt att springa med också :) När hunden blir lite äldre ska hon få följa med också!

Utmaning var ordet, här kommer en länk till kilometerutmaningen för juni:
https://www.endomondo.com/challenges/28874985

Har satt inställningarna på Sverige och kvinnor, för att slippa konstiga typer som inte hör hemma i vår utmaning. Så om någon som bor utomlands vill vara med, eller om vi får in en man här får ni hojta till så jag kan ändra :)

Passar även på att länka till årsutmaningarna som pågår för fullt, det är aldrig för sent att hoppa in:
https://www.endomondo.com/challenges/26406707
https://www.endomondo.com/challenges/26406916

Utmaning var ordet, här kommer en länk till kilometerutmaningen för juni:
https://www.endomondo.com/challenges/28874985

Har satt inställningarna på Sverige och kvinnor, för att slippa konstiga typer som inte hör hemma i vår utmaning. Så om någon som bor utomlands vill vara med, eller om vi får in en man här får ni hojta till så jag kan ändra :)

Passar även på att länka till årsutmaningarna som pågår för fullt, det är aldrig för sent att hoppa in:
https://www.endomondo.com/challenges/26406707
https://www.endomondo.com/challenges/26406916
Måste spanas in! :)

Jämförde precis förra årets cyklade sträcka med årets, och kom på att jag ju förra året skulle cykla motsvarande samma sträcka som Sverige är långt. Jag klarade det förmodligen med nöd och näppe, för på endo står det 1568 km, men där saknas det några km som gjorts som uppvärmning på gymmet så i verkligheten borde jag ha trampat åtminstone 2 mil till (målet var 1572 km).

I år ligger jag hittills på 855 km, alltså 72 mil kvar till det där målet. Det borde inte vara några som helst problem, förhoppningsvis kan jag ha det klart redan innan skolan börjar igen i höst :bump:

Hur gör ni som rider, eller överhuvudtaget rör er utomhus, nu när det börjar bli varmt ute? Här har varit så varmt sista två veckorna att jag gärna hade ridit i kortärmat, men man har ju nycklar och mobil att släpa på också. Min häst är totalt opålitlig i trafiken tyvärr, så jag rider INTE ut utan mobil. Förra året lyckades jag knyckla ner alltihop i fickorna på ridbyxorna, och nycklarna hade fortfarande fått plats där. Dock har jag bytt mobil och den nya är alldeles för stor. Jag håller på att flyta bort med jacka, och knuten runt midjan känns inte heller helt optimalt i skogen med grenar och skit som man kan fastna i.

Hur gör ni som rider, eller överhuvudtaget rör er utomhus, nu när det börjar bli varmt ute? Här har varit så varmt sista två veckorna att jag gärna hade ridit i kortärmat, men man har ju nycklar och mobil att släpa på också. Min häst är totalt opålitlig i trafiken tyvärr, så jag rider INTE ut utan mobil. Förra året lyckades jag knyckla ner alltihop i fickorna på ridbyxorna, och nycklarna hade fortfarande fått plats där. Dock har jag bytt mobil och den nya är alldeles för stor. Jag håller på att flyta bort med jacka, och knuten runt midjan känns inte heller helt optimalt i skogen med grenar och skit som man kan fastna i.
Jag kör på liten magväska/midjebälte från Stadium. Där får mobil och nycklar plats.

Jag har en sån här. Får i både mobil och nycklar
dscn0801.jpg

Jag vill också göra en toughest någon gång, men jag är så klen så jag vågar inte ha det som mål :D

Esch, de överdriver banornas tuffhet tycker jag! Jag har kört både Tough Viking och Toughest, viking körde jag dessutom helt otränad och det gick fint ändå. Nu har de väl iofs utökat hinderdelarna som har arm- och överkroppsstyrka och då kan det ju bli lite jobbigt, men som sagt så finns det ju alternativ om man inte klarar det.

Man behöver inte vara bäst på allt redan innan och finns ju många hindertyper så kör på ändå tycker jag! :)

Fast det är klart, springer man för att sätta en bra tid och kvala etc så är det ju en sak, då bör man ju vara förberedd, men springer man bara för att det är en kul grej så tycker inte jag det är lika noga. Ett tips är att springa med åtminstone 2 till, som par funkar också men roligare om man är en liten grupp som kan peppa varandra inom gruppen. Sedan får och ger man massa pepp under hela banan också, alla var i alla fall jädrigt goa när jag sprang!

Jag behöver inte ha med nycklar också sånt när jag rider men mobilen har jag i ett sportarmband på armen eller i en liten magväska :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka