Bebissaker - hur tänka? (Baby nest, babysitter etc)

@Tilly_85 Bra bebisapotekstips! Sån badgrunka har vi också tittat på men tänkt att det typ är onödigt dyrt och vilken plastbalja som helst duger (alt handfat). Men det är värt att köpa alltså?

Handfat har jag också badat i, men vår bebis var väldigt frusen av sig som liten, vi var tvungna att steama vårt lilla bad med dushen och ha det väldigt varmt utan att det skulle vara bebisplågeri 🙈😅 när mini blev större och lite mer köldtålig så bada jag i handfatet på sommarhuset, det funka fint ☺️

@Lingon vi hade inte badkar då, men har man det så går det kanske fint. Jag tror jag är för kort (t-rex armar) för det badkaret vi har nu om inte jag sitter med å badar 🤭

Så ja, alltså det är väl som allt annat, värt för vissa men inte för andra. Jag tyckte det var jätteskönt, var så himla stressad för att jag skulle fumla till det och att bebis kom under vattnet 🤦 Duscha in den lilla dushhörnan vi hade skulle inte varit enkelt 🙈
 
@Tilly_85 Bra bebisapotekstips! Sån badgrunka har vi också tittat på men tänkt att det typ är onödigt dyrt och vilken plastbalja som helst duger (alt handfat). Men det är värt att köpa alltså?

Beror nog också på vem man frågar! :D

Vi köpte en sån där ihopfällbar Stokke badbalja med babyinsats. Badbaljan tyckte vi var superbra just för att den tog liten plats ihopfällbar, men babyinsatsen använde vi nästan aldrig och tyckte var onödig. Baljan blev välanvänd dock! Vi hade den i duschen sen när vi flyttat till hus och barnen gillade att bada i den samtidigt som vi duschade ända tills de blev typ två och fyra år (alltså två barn samtidigt :D )

Ett annat badtips är att jag aldrig träffat en bebis som uppskattat de där rekommenderade 37 graderna. Liiite varmare blir mycket mer poppis!
 
Men jisses, vad märkligt. Skriver upp flaskor och ersättning på BB-listan.

Vi har inte tänkt köpa nåt av det faktiskt, kanske senare om andan faller på. Babygym har jag aldrig sett ett barn uppskatta i mer än typ tre minuter.

Bra tips!

Ja, absolut! Som sagt i tråden så är jag den som bromsar här, min man däremot är väldigt pepp på att ordna inför att barnet kommer. Hade jag inte bromsat hade vår lägenhet sett ut som Babyworld redan 🙈.
Och mina barn har älskat babygymmet 😄 Första barnet lekte med sitt i 3 år 😂 Sen gav vi bort det (sonen var högst motvillig 😅) till min bror.
 
Amningskudden var också oumbärlig. Jag köpte en svindyr bbhugme som jag först använde som gravidkudde och sen amningskudde. Värd varenda öre.

Alltså ja!! Det köpte jag inte med första barnet "för man är gravid/ammar bara en kort stund, går bra med kuddar". Ja jo tjena... ammade hur länge som helst.

Nu har jag redan unnat mig en billigare variant av bbhugme och den är guld värd som stöd under graviditeten.
 
Baby nest/spjälsäng/bedside crib?
Spjälsäng är väldigt bra för förvaring :angel: . Och som förlängning av sängen och därmed som fallskydd.

Babysitter
Definitivt ingen för 2000 kr. Köp begagnat.

Barnstol där man kan sätta babysittern så barnet kan vara med vid matbordet.
Vi hade babyinsats till Stokke tripp trapp nu till lillasyster. Till storebror använde vi babysittern mer, men dom ser ju bättre när de är i samma höjd.

Bärsele
Smaksak vilken modell. Vi är nöjda med både Ergobaby och Tula. Samt att jag använde trikåsjal i början med bägge ungarna. Mysigare än sele. Hade med i väskan till förlossningen.
Sonen bar jag en del i vävd sjal och onbuhimo sen också.

Andningslarm, ja eller nej?
För oss, ja. Det gjorde oss lugnare. Vi körde Snuza Hero, som man sätter i blöjkanten.


Babygym, nja. Med första ungen hade vi det, lillasyster har fått ligga på en filt på golvet bara och så kollat när storebror lekt.

Babynest - ja. Skönt kunna lägga i i soffan tex.

Amningskudde - nej. Jag använde lite på neo med sonen, men annars har vanlig kudde fungerat, men helst har jag ammat utan.

Skötbord - nej. Vi använde sällan vårt med storebror, sålde det innan lillasyster kom och har inte saknat det ett dugg.


Vi köpte det mesta begagnat, sparade mycket pengar så.
 
Vad för "accessoarer" behöver man mer, typ såna dregglisar, när börjar man med såna? Napphållare? "Leksaker", typ..skallra? eller vad har man i början? 🙈
 
Dregglisar in abundance :laugh: Men framför allt när de börjar bli 3-4 månader. Då brukar dregglet börja komma.

Våra barn har inte haft napp men verkar ju som att folk tycker napphållare är praktiskt :D
 
...och här använde vi dreglisar enstaka gånger runt 4-5 månader men hade helt enkelt en rätt odregglig bebis :D Hade köpt MASSVIS av begagnade dreglisar men de kanske kommer till användning med nästa bebis :D

Leksaker kan man vänta med tycker jag, möjligtvis någon mobil eller sånt de kan ligga och titta på. Men greppa saker kan de ändå inte göra förrän efter några månader :)
 
Dreglisar kan man vänta med till 3-4 mån. Innan dess tycker jag Ikeas tvättlappar var bäst att ha till hands för att torka kräkor och sånt. Likaså bitleksaker och skallror,. det är först vid 3-4 mån som de börjar intressera sig för omvärlden på det viset. Napphållare har jag inte riktigt förstått användningsområdet för, tills yngsta började med att kasta nappar från vagnen som sport 😂 Då hade han en sån en period, men det var mest bökigt att hålla reda på en till grej tyckte jag.
 
Mycket av de mindre sakerna känner jag man kan köpa in efter hand. Man vet inte vad för bebis man får, vi hade en som knappt dregglade alls och vägra napp. Sen utvecklas dom lite olika med dvs blir mer rastlösa och vill sitta upp tidigt/senare, vill leka med leksaker olika, tänder kommer tidigt/sent.

En mobil och en leksak till vagnen är kanske bra att hemma tidigt kanske.

Det finns en leksaksställning man kan ha på skötbord från Ikea som vi använde mkt vid blöjbyten då mini blev lite större och inte ville ligga stilla. Den var nyttig för oss, men sånt vet man ju inte förräns det blir aktuellt ☺️

Jag samla på mig väldigt mkt tips och råd från forum, Instagram konton, FB grupper etc och tog till mig det som passa oss. Skönt att det finns mkt information och kunskap att hämta så man inte behöver stressa allt för mkt med det själva ☺️

Tycker denna tråden är jättebra 👌
 
Hur i hela friden ska man tänka gällande saker till bebisen? Vi vill inte överköpa oss på saker men vissa saker känns ju nödvändiga. Så ni som ska ha barn eller har fått barn rätt nyligen, hur har ni tänkt gällande:

  • Baby nest/spjälsäng/bedside crib? Vi vill inte ha bebisen lös i sängen men spjälsäng känns helt onödigt och som att den inte kommer användas. Baby nest fattar jag inte hur vi ska få plats med i sängen om vi ska sova där alla tre och då återstår ju bedside crib. Men det verkar lite ute nu? Är det inte bra?
  • Babysitter. Nödvändigt, onödigt? Vi kikade på Babyworld igår och såg att de flesta låg på runt 2000 kronor :O. Ska man avvakta och se om man ens får en bebis som går att lägga ifrån sig så att säga eller är det en bra grej att ha? Jag tänker när man duschar etc kan det ju vara bra att ha barnet i en babysitter på golvet exempelvis.
  • Barnstol där man kan sätta babysittern så barnet kan vara med vid matbordet. Nödvändigt, onödigt? Var annars ska hon vara när vi äter?
  • Bärsele vill vi absolut ha. Men hur vet man vilket märke man ska köpa?
  • Andningslarm, ja eller nej? (min man är superhönspappig och vill typ gps-tracka bebisen ifall den skulle bli kidnappad 🙈). Hur vet man i såna fall vilka som är bra och dåliga?
Tacksam för tankar och tips! :)

Säng - Vi hade bedside crib tills hon växte ur den (blev för rörlig) omkring kanske 4-5 månader eller nåt? Spjälsäng har vi aldrig använt. Så mycket smidigare att hon samsov med oss. I början gjorde hon det i sitt babynest, sen i sängen rakt av. Vi använde babynestet en del även när hon låg tex i soffan etc bredvid oss. Vi gillade dock vår mjuklift ännu mer, jättebehändig för att transportera sovande bebis från vagn, in, upp för trappor etc.

Babysitter - Älskar babysitter! Vi hade två och det var grymt, kunna ha på olika platser hemma och slippa bära runt på den. Skitbra när man duschar, äter, sitter i soffan vad som helst! Funkar ju ganska länge också, så ofta även efter perioden när de ev inte vill läggas ifrån. Finns billiga begagnat att köpa.

Barnstol vid matbordet - vår lilla satt i sin babysitter på golvet när vi åt, eller så sov hon när vi åt.

Bärsele - Kolla om det finns ett sjalotek nära dig. Där kan du testa flera olika för att se vilken variant som passar din kropp.

Andningslarm - Inget vi hade.

Vi hade i efterhand också nog velat ha en vagga att ha i tex vardagsrummet. Såg att ngn annan skrev att de haft en.
 

Spontant behöver man typ ingenting första tiden, babysitter, babygym och allt sånt började i alla fall inte vi använda förrän bebis var ett par veckor (kanske 1,5 månad?).

Du/ni har fått många bra tips i tråden, men vill också säga att vilja köpa en del nya/fina/onödigt dyra saker är en del av bonadet inför bebis. Vissa saker använder man länge, och kanske till ytterligare bebis (om man vill och kan). Vi fick ärva många saker då vi är bland de sista i familjen/kompisgänget att få barn, men köpte en fin skötbädd (så värt - den syns ju hela tiden), några fina filtar (används också helt sjukt mkt) samt några gosiga cashmereplagg. Ångrar det inte en sekund.

Babynest tycker jag var guld värt - vi använde vårat tills bebis var 6,5 månad 😳
Bärsele använder vi också mycket - fortfarande (bebis 8 mån), köp en bra som man orkar bära i!
Amningskudde har både en BB-hugme och en traditionell, tyckte den traditionella var lättare att amma med
Pysventil räddade oss första tiden när bebis hade ont i magen, hon såg ut som en sköldpaddasrygg på magen av luft. Skulle jag absolut ha hemma i förebyggande syfte!

Sen ett annat tips är ha en korg med alla saker man behöver vid amning/flaskmatning. Typ telefon, en frukt, en vattenflaska. I början är det inte enkelt att göra saker med en hand och att springa runt och leta efter allt när bebis väl är hungrig tycker jag var svårt.

Och sista tipset; jag (och vet många andra) blev väldigt doftkänslig efter förlossningen. Fick byta allt till parfymfritt. Jag skulle idag se till att iaf ha parfymfri tvål hemma, för tvätta händerna gör man ofta och alla besökare också.

@PathOfClovers du kan låna bedside-crib av oss om du orkar hämta. Har varit toppenbra enligt mig!
 
Så många bra tips i tråden. Vad jag vill tillägga till "apoteket" är en näsfrida/nässug. Min lilla blev förkyld när hon var vara ett par veckor och det är så mycket lättare att få bort snoret med en sån. Ev. även näsdroppar, men bröstmjölk funkar också.
 
Spontant behöver man typ ingenting första tiden, babysitter, babygym och allt sånt började i alla fall inte vi använda förrän bebis var ett par veckor (kanske 1,5 månad?).

Du/ni har fått många bra tips i tråden, men vill också säga att vilja köpa en del nya/fina/onödigt dyra saker är en del av bonadet inför bebis. Vissa saker använder man länge, och kanske till ytterligare bebis (om man vill och kan). Vi fick ärva många saker då vi är bland de sista i familjen/kompisgänget att få barn, men köpte en fin skötbädd (så värt - den syns ju hela tiden), några fina filtar (används också helt sjukt mkt) samt några gosiga cashmereplagg. Ångrar det inte en sekund.

Babynest tycker jag var guld värt - vi använde vårat tills bebis var 6,5 månad 😳
Bärsele använder vi också mycket - fortfarande (bebis 8 mån), köp en bra som man orkar bära i!
Amningskudde har både en BB-hugme och en traditionell, tyckte den traditionella var lättare att amma med
Pysventil räddade oss första tiden när bebis hade ont i magen, hon såg ut som en sköldpaddasrygg på magen av luft. Skulle jag absolut ha hemma i förebyggande syfte!

Sen ett annat tips är ha en korg med alla saker man behöver vid amning/flaskmatning. Typ telefon, en frukt, en vattenflaska. I början är det inte enkelt att göra saker med en hand och att springa runt och leta efter allt när bebis väl är hungrig tycker jag var svårt.

Och sista tipset; jag (och vet många andra) blev väldigt doftkänslig efter förlossningen. Fick byta allt till parfymfritt. Jag skulle idag se till att iaf ha parfymfri tvål hemma, för tvätta händerna gör man ofta och alla besökare också.

@PathOfClovers du kan låna bedside-crib av oss om du orkar hämta. Har varit toppenbra enligt mig!
Åh men tack! Ja man använder väl inte den så länge så det vore ju perfekt om vi kunde det :heart
 
Jag känner att jag också blir sugen på bedside-crib, pga spjälsängen blir jääättestor på min sida sängen och står där med nere vid fotändan på sängen.

Men, tänker att vi börjar med spjälsängen som vi ju redan har, och ser om hon ens vill sova i den. Om inte kanske det blir en begagnad crib 🤷😊
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
2 898
Senast: Marty
·
Gravid - 1år Ni som har eller har haft små bebisar och samtidigt haft husdjur som gärna vill krypa upp och gosa, hur har ni löst det? Bruce sover i...
Svar
16
· Visningar
1 913
Senast: Sol
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 048
Senast: mars
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 684
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp