Bebissaker - hur tänka? (Baby nest, babysitter etc)

Tack för alla jättebra tips!!

Och mina barn har älskat babygymmet 😄 Första barnet lekte med sitt i 3 år 😂 Sen gav vi bort det (sonen var högst motvillig 😅) till min bror.
Haha wow! Jag tänker att min bebis får testa min kompis babygym (kompisen ska ha i november, jag i mars) och gillar bebisen det så får jag väl också köpa ett. Men avvaktar helt klart med det!
Nu har jag redan unnat mig en billigare variant av bbhugme och den är guld värd som stöd under graviditeten.
Jag fick en bbhugme av min man och OMG vad underbart skön den är att sova med. Tänkte sälja den efter att vi är klara med den men alltså risken finns att jag kommer sova med den resten av livet 🙈.
Dreglisar kan man vänta med till 3-4 mån. Innan dess tycker jag Ikeas tvättlappar var bäst att ha till hands för att torka kräkor och sånt
Vi har köpt 20 såna tvättlappar :D. Dregglisar och allt sånt kommer vi avvakta med.
Tycker denna tråden är jättebra 👌
Jag med! Så mycket bra tips och tankar!
Spontant behöver man typ ingenting första tiden, babysitter, babygym och allt sånt började i alla fall inte vi använda förrän bebis var ett par veckor (kanske 1,5 månad?).
Nej men samtidigt kan ju vissa saker vara sköna att ha. Jag tänker att vi kommer ha fullt upp med bebisen när hon kommer och då vill jag slippa tänka på grejer liksom. Har säkert att göra med att vilja mentalt förbereda sig, snarare än för att det är nödvändigt :).
 
Tack för alla jättebra tips!!


Haha wow! Jag tänker att min bebis får testa min kompis babygym (kompisen ska ha i november, jag i mars) och gillar bebisen det så får jag väl också köpa ett. Men avvaktar helt klart med det!

Jag fick en bbhugme av min man och OMG vad underbart skön den är att sova med. Tänkte sälja den efter att vi är klara med den men alltså risken finns att jag kommer sova med den resten av livet 🙈.

Vi har köpt 20 såna tvättlappar :D. Dregglisar och allt sånt kommer vi avvakta med.

Jag med! Så mycket bra tips och tankar!

Nej men samtidigt kan ju vissa saker vara sköna att ha. Jag tänker att vi kommer ha fullt upp med bebisen när hon kommer och då vill jag slippa tänka på grejer liksom. Har säkert att göra med att vilja mentalt förbereda sig, snarare än för att det är nödvändigt :).
Jag är också en sån som vill vara förberedd. Är ju helt normalt att bara vilja stänga in sig de första veckorna med bebis. Jag var så otroligt hormonell så jag ville knappt att min man höll i bebisen första gången 😂 Andra gången trodde jag att jag skulle vara mer chill men nej då, jag kunde inte ens lämna bebis sovande i nestet för att gå och kissa. Någon var tvungen att sitta och titta på honom 😂 Man blir lite märklig i sitt beteende och så får det vara. Det är instinkter. De första veckorna tycker jag att det är rimligt att man har det man behöver hemma. Kom ihåg dig själv också! Sköna kläder, amningsbh:ar, amningsinlägg och STORA bindor.
 
Jobbar vidare med införskaffandet här:

Vagn med sitt- och liggdel - KLAR
Skötbord - KLAR
Babynest med handtag - KLAR
Skötväska - KLAR
Åkpåse - KLAR

Bilbarnstol - Ska låna av vän
Babysitter - Ska låna av vän
Bärsele - Har en sjal som jag ska låna, men vill nog ha en bärsele också. Får se, men avvaktar just nu.

Bedside crib - Vet inte vilken vi vill ha, men letar begagnat iaf
Babymonitor -
Blöjhink -
Babygym - Väntar lite med detta
 
@Voeux Heja heja 💪🏻. Här har vi helt stannat av i inköpen och fortsätter nog i januari 🙈.

Babymonitor, vad har man det till? :)

Så man kan prata walkie talkie med bebisen :D

Nej men det är lite samma fast envägskommunikation. Två enheter, den ena hos (sovande) bebis och den andra har man själv så hör man om barnet vaknar. Eller ser för det finns även med video.

Vi har en men har inte använt den första månaderna för då har vi ändå haft bebis sovandes bredvid oss i nest hela tiden. Men när man har bebis sovandes i annat rum, eller tex ute i vagn så är det toppen :)
 
@Imogen Aha, tack för förklaringen! Jag har tänkt att man främst behöver en sån om man bor väldigt stort? Min make föreslog nämligen en sån (visste dock inte vad det hette) men jag sa att vi inte behöver en i och med att vi bor i en trea, lägenhet, bara. Jag tänker att vi väl lär höra om barnet vaknar..? Haha noll koll här!
 
@Voeux Heja heja 💪🏻. Här har vi helt stannat av i inköpen och fortsätter nog i januari 🙈.

Babymonitor, vad har man det till? :)

Jag tror också vi pausar nu. Vi ska ju också låna en del av vänner och vet att de har saker som inte står med på listan, och har för mig att brorsan har ett bärsele som vi kunde låna. Så vi tar oss lite tid att kolla upp detta fram till januari. Det enda jag vet att vi ska skaffa är en bedside crib så jag spanar lite begagnat och ser när det dyker upp.

Det är en sån "walkie talkie" :D Som man sätter på barnsängen och så kan man höra om bebisen vaknar även om man sitter i ett annat rum/har ljud på TV:n osv. Vi tänkte även skaffa en sån som även har kamera. Känns skönt att kunna röra sig lite friare, ha musik på eller ta en dusch och ändå kunna ha koll om hon vaknar.
 
@Imogen Aha, tack för förklaringen! Jag har tänkt att man främst behöver en sån om man bor väldigt stort? Min make föreslog nämligen en sån (visste dock inte vad det hette) men jag sa att vi inte behöver en i och med att vi bor i en trea, lägenhet, bara. Jag tänker att vi väl lär höra om barnet vaknar..? Haha noll koll här!

Haha ja alltså så tänkte jag också förut, men jag tänker att det är skönt även om man är i rummet bredvid för då hör man om hon börjar knorra och röra på sig så kan man gå in innan det hinner bli skrik :) Plus att man inte behöver sitta på spänn och lyssna ihärdigt med låg volym på filmen.
 
@Voeux Låter klokt! :) När är det du är beräknad till?

Då är jag med på syftet med babymonitor :). Jag tänker att vårt barn säkert skriker superhögt så fort hon vaknar så jag tror vi kommer klara oss ändå 😅. Men annars kan man ju komplettera i efterhand :).
 
@Voeux Låter klokt! :) När är det du är beräknad till?

Då är jag med på syftet med babymonitor :). Jag tänker att vårt barn säkert skriker superhögt så fort hon vaknar så jag tror vi kommer klara oss ändå 😅. Men annars kan man ju komplettera i efterhand :).

Ja det är ju verkligen ingenting man inte klarar sig utan, så märker man att man nog skulle tycka att det vore smidigt så är det ju bara att köpa en då. Som @Imogen skrev så tror jag inte man använder det så mycket i början ändå, jag gissar att man första månaderna vill ha bebis så nära som möjligt.

9 februari 🥰
 
@Imogen Aha, tack för förklaringen! Jag har tänkt att man främst behöver en sån om man bor väldigt stort? Min make föreslog nämligen en sån (visste dock inte vad det hette) men jag sa att vi inte behöver en i och med att vi bor i en trea, lägenhet, bara. Jag tänker att vi väl lär höra om barnet vaknar..? Haha noll koll här!

Ja när vårt första barn föddes bodde vi i en tvåa. Då hade vi inte heller någon monitor man hörde ju honom ändå. Sen när vi flyttade till hus och dels att han sov på övervåningen när vi la honom för natten, och dels att han brukade sova i vagnen på altanen, så skaffade vi en :)
 
@Voeux Snor din fiffiga lista! :)

Vagn med sitt- och liggdel - klart!
Skötbord - Vi ska köpa en sån mjuk skötbädd från Ikea när vi gör nästa ikea-beställning :).
Babynest med handtag - klart! Fick i present av makens syster :heart.
Skötväska - helt glömt att vi ens ska köpa!
Åkpåse - klart! Mina föräldrar har kvar den som de använde för 30+ år sedan och som mina syskonbarn använde för typ 10 år sedan :heart.

Bilbarnstol - klart
Babysitter - ska inhandlas i januari.
Bärsele - ska inhandlas i januari.

Bedside crib - vet vilken vi ska ha, köpa i januari.
Babymonitor - inte aktuellt för oss
Blöjhink - klart!
Babygym - kommer avvaktas med rätt länge tror jag :).
 
@Voeux Snor din fiffiga lista! :)

Vagn med sitt- och liggdel - klart!
Skötbord - Vi ska köpa en sån mjuk skötbädd från Ikea när vi gör nästa ikea-beställning :).
Babynest med handtag - klart! Fick i present av makens syster :heart.
Skötväska - helt glömt att vi ens ska köpa!
Åkpåse - klart! Mina föräldrar har kvar den som de använde för 30+ år sedan och som mina syskonbarn använde för typ 10 år sedan :heart.

Bilbarnstol - klart
Babysitter - ska inhandlas i januari.
Bärsele - ska inhandlas i januari.

Bedside crib - vet vilken vi ska ha, köpa i januari.
Babymonitor - inte aktuellt för oss
Blöjhink - klart!
Babygym - kommer avvaktas med rätt länge tror jag :).

Jag skulle köpa en bedside crib begagnat och hämta ikväll, men nu har pappan tydligen fått en känslomässig reaktion på att sälja den säng som hans små sovit i :D Så hans sambo sa att det är väl bara att ställa ner åbäket i förrådet igen... rätt gulligt ändå!

En till sak som jag kommit på att jag vill ha är en sån där sovpåse. Började läsa på lite om hur de ska sova i början och läste att sovpåse är en trygg lösning, så det får tillkomma på listan!
 
@Voeux Haha gud så gulligt! Har ni nån särskild modell och märke som ni vill ha?

Sovpåse har vi också! Maken läste om det i Agnes Wolds bok där det står att såna är bra :). Som väl var så köpte min mamma en sån till min systers barn - vilka totalvägrade att ha såna när de sov. Så vi får en fin och helt oanvänd sovpåse därifrån :D.

Skötväska känns URTRIST att köpa tycker jag 🙈. Jag fattar att vi behöver en men gud vilket tråkigt inköp.
 
@Voeux Haha gud så gulligt! Har ni nån särskild modell och märke som ni vill ha?

Sovpåse har vi också! Maken läste om det i Agnes Wolds bok där det står att såna är bra :). Som väl var så köpte min mamma en sån till min systers barn - vilka totalvägrade att ha såna när de sov. Så vi får en fin och helt oanvänd sovpåse därifrån :D.

Skötväska känns URTRIST att köpa tycker jag 🙈. Jag fattar att vi behöver en men gud vilket tråkigt inköp.

Vi har spanat på Troll Bedside Crib Sun. Men, tycker det finns många med ungefär samma mått som ser ungefär likadana ut så behöver inte vara exakt den.

Skötväska är ju det roligaste :love: ÄLSKAR väskor med massa fack som man kan lägga saker i, är som en 3-åring ibland :D
 
@Voeux OK! Vi har fastnat för Babybay Bedside crib. Oklart varför egentligen :D.


Haha åh nej, jag tycker skötväska är så trist! De är inte så snygga och så ska man ha dem till nåt så sjukt tråkigt som typ blöjor och sånt :D. Min man kikade på skötväskor rätt tidigt när vi var till Babyworld men jag bara kunde inte engagera mig. Har en stark känsla av att det kommer hamna på honom att skaffa en 😬.
 
@Voeux OK! Vi har fastnat för Babybay Bedside crib. Oklart varför egentligen :D.


Haha åh nej, jag tycker skötväska är så trist! De är inte så snygga och så ska man ha dem till nåt så sjukt tråkigt som typ blöjor och sånt :D. Min man kikade på skötväskor rätt tidigt när vi var till Babyworld men jag bara kunde inte engagera mig. Har en stark känsla av att det kommer hamna på honom att skaffa en 😬.
Jag kände exakt samma så min sambo beställde en extremt störig variant bara för att det var en inbyggd skötbädd i som han tyckte verkade så smart. Vi har använt skötbädden exakt noll gånger och väskan är bara i vägen på barnvagnen så vi fick förvara den i korgen under liggdelen tills vi bytte till sittdelar och den inte längre fick plats 😩. Sen dess använder vi bara en vanlig kånkenryggsäck pga orkar inte engagera mig.
 
Jag kände exakt samma så min sambo beställde en extremt störig variant bara för att det var en inbyggd skötbädd i som han tyckte verkade så smart. Vi har använt skötbädden exakt noll gånger och väskan är bara i vägen på barnvagnen så vi fick förvara den i korgen under liggdelen tills vi bytte till sittdelar och den inte längre fick plats 😩. Sen dess använder vi bara en vanlig kånkenryggsäck pga orkar inte engagera mig.

Hehe min erfarenhet av skötväskor är att ju större de är desto mer onödiga saker tar man med sig :D med första barnet hade vi en ”vanlig” Skötväska och då var det precis så.

Med andra barnet insåg vi snabbt det opraktiska i att också behöva få med sig en stor skötväska när man skulle få med sig två barn 😅 Så då skaffade vi Bugaboos organizer som är som en miniskötväska och som är ok att ha hängandes på handtaget. Och sen när vi behövde ha med os mer saker tog vi ryggsäck för man ville ändå ha två händer fria :p

Nu med tredje barnet lär ju inte behovet av fria händer vara mindre :p Ryggsäcken vi hade innan har gått sönder så funderar på just en kånken. Har ni den stora eller mini?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
2 898
Senast: Marty
·
Gravid - 1år Ni som har eller har haft små bebisar och samtidigt haft husdjur som gärna vill krypa upp och gosa, hur har ni löst det? Bruce sover i...
Svar
16
· Visningar
1 913
Senast: Sol
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 047
Senast: mars
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 675
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp