Begreppet fika

För mig är fika att ta en rast, en paus. Man sitter ner med någon en stund. Vad man eventuellt äter till är irrelevant.

Sen en tid tillbaka kör jag och några kompisar med ölfika, istället för att sätta oss på ett fik och ta något att äta/dricka så tar vi en öl istället.
 
Fika kan vara allt från bara en kopp kaffe/te till frukost eller kakor. Fika är egentligen inte vad man äter utan att man träffas en kort stund och äter/dricker nåt litet. Så tänker jag och alla mina kollegor på jobb och vänner.
Håller inte med. Fika är antingen enbart en kopp the/kaffe eller helst tillsammans med fikabröd (sött) till. Helst med sällskap. Men jag kan fika på ett konditori ensam.
Annars är det ju frukost/lunch/eftermiddags eller kvällsmål.
 
För mig är fika att ta en rast, en paus. Man sitter ner med någon en stund. Vad man eventuellt äter till är irrelevant.

Sen en tid tillbaka kör jag och några kompisar med ölfika, istället för att sätta oss på ett fik och ta något att äta/dricka så tar vi en öl istället.
Det låter som en Eftermiddagsöl! Mycket trevligt det också, men en annan sak!
 
Det låter som en Eftermiddagsöl! Mycket trevligt det också, men en annan sak!

Beror som sagt på vad man lägger i begreppet fika :)
För mig handlar det inte om vad som äts och dricks, jag är inget stort fan av sötsaker, utan själva pausen. Vill någon bjuda mig på fika och jag skulle få saft och bulle som någon skrev om här ovanför skulle jag bli djupt besviken och tacka nej till åtminstone saften. Blir lätt illamående av att tänka på sockerchocken.
 
Beror som sagt på vad man lägger i begreppet fika :)
För mig handlar det inte om vad som äts och dricks, jag är inget stort fan av sötsaker, utan själva pausen. Vill någon bjuda mig på fika och jag skulle få saft och bulle som någon skrev om här ovanför skulle jag bli djupt besviken och tacka nej till åtminstone saften. Blir lätt illamående av att tänka på sockerchocken.
Jag förstår det. :) Men oemotståndligt att vara lite kulturkonservativ i så viktiga frågot, särskilt en dag som denna med Notre Dame osv.

Jag håller verkligen med om att själva pausen är en viktig aspekt av fika! En kopp kaffe vid skrivbordet är INTE fika!
 
Vilken intressant fråga!

Fika är ju verkligen en mycket viktig kulturell grej! Vänner från Stockholm har skrattat åt att vi göteborgare fikar hela tiden. Finns ens ordet fika på andra språk? Min vän som är amerikan ringer ibland och säger "today is a good day for a fika".

Jag lutar nog åt att fika är något man gör på fik (café), och det bör vara kaffe och man bör äta något till kaffet. Det kan vara antingen en sötsak eller en macka. För att vara en fullfjädrad fika bör man också vara minst två personer som fikar tillsammans. Personerna bör prata med varandra, samtalsämnena är dock helt valfria.

Jag håller med, men jag lutar inte åt att fika måste äga rum på ett fik. Fikat kan lika gärna äga rum hemma hos någon eller i lunchrummet på jobbet. Kärnan är - enligt min uppfattning - att kaffet, med eller utan tilltugg, inmundigas tillsammans med minst en annan person under något så när ordnade former. Med det senare avser jag att det måste finnas slags beslut om att man ska träffas för att det ska bli fråga om fika.

Ett exempel från mitt jobb. Vi dricker slentrianmässigt kaffe i lunchrummet kl. 10 och 15, men bestäms det träff med en kollega för att i samma rum för att dricka kaffe och samtala så fikar vi.

Men helt klart - fika är en social aktivitet som inte går att ägna sig åt själv.
 
Det beror på sammanhang. Skulle en vän fråga om fika skulle jag tänka typ kaffe/te och nån kaka/bulle eller liknande.

På jobbet däremot betyder fika en kortare paus där man eventuellt äter något, på jobbet kan frukost helt klart kallas fika.
 
Jag håller med, men jag lutar inte åt att fika måste äga rum på ett fik. Fikat kan lika gärna äga rum hemma hos någon eller i lunchrummet på jobbet. Kärnan är - enligt min uppfattning - att kaffet, med eller utan tilltugg, inmundigas tillsammans med minst en annan person under något så när ordnade former. Med det senare avser jag att det måste finnas slags beslut om att man ska träffas för att det ska bli fråga om fika.

Ett exempel från mitt jobb. Vi dricker slentrianmässigt kaffe i lunchrummet kl. 10 och 15, men bestäms det träff med en kollega för att i samma rum för att dricka kaffe och samtala så fikar vi.

Men helt klart - fika är en social aktivitet som inte går att ägna sig åt själv.
Lokalfrågan är intressant för definitionen i det här fallet!

Trots min dragning åt att fika sker på fik, så tycker jag ju att uttrycket "vi tar en fika på balkongen" är fullständigt begripligt och korrekt.

En fika behöver i någon mening avtalas, fattas beslut om, och vara lite organiserad, som du är inne på.

Fika i sadelkammaren/på stallplan, är ju i högsta grad fika.

Så jag backar nog lite från kravet på att det sker på kafé.
 
Vad lägger ni för betydelse i begreppet fika?

Kom att fundera på det på jobbet idag när kollegan frågade om jag skulle gå och fika nu. Jag tittade oförstående på henom och svarar att nej, jag ska äta frukost. Det är samma sak, får jag till svar.
Är fil och müsli fika?

För mig är fika sött, det krävs en kaka eller bulle för att vara en fika. Annars är det frukost/mellanmål.
Fika kan vara en macka.
 
Fika är för mig något att dricka (kaffe/ the/ saft/ vatten/ något kolsyrat) och kaka eller bulle.

Fika går att göra över allt, på café, jobbet, hemma, stranden mm.

Enda jag har hört kalla rast för fika är engelsmannen på jobbet.
 
Bjuder jag hem någon ”på fika” så har jag även fixat bulle/muffins/kakor osv.

Ska det bara drickas kaffe/the så bjuder jag hem ”på en kopp”.

Ska vi fika på jobbet så är det sötsaker inräknat för att jag inte ska bli måttligt besviken.

Ska det ätas typ frukost nr2 så är det gå på rast/ta mellis.
 
Fika är ju verkligen en mycket viktig kulturell grej! Vänner från Stockholm har skrattat åt att vi göteborgare fikar hela tiden. Finns ens ordet fika på andra språk? Min vän som är amerikan ringer ibland och säger "today is a good day for a fika".
Det verkar inte finnas riktigt, iaf inte om man ska tro videobloggar med folk som flyttat till Sverige. Ingen verkar ha något motsvarande ord eller aktivitet riktigt (mer än dricka kaffe sas). Däremot verkar alla hittils mycket sålda på konceptet (vilket jag förstår :D)
 
Det har jag undrat över. Händer det aldrig att amerikaner går på café eller bjuder hem någon på te och bullar? Märkligt.
Nja. Inte lika vanligt skulle jag säga.
Tycker de mycket oftare verkar gå ut och äta I alla fall de jag varit hos.
Bjuder på hembakta kanelbullar eller så mycket hembakt alls har de jag varit hos inte gjort. Deras kanelbullar är inte alls lika våra.
Men jag kan inte tala för alla ställen eller tidpunkter. Har inte bott i USA eller så.
Framförallt så har de nog inte fikapausen under dagen, tex på jobbet i den bemärkelse vi har. Men det är klart att det förekommer fikande i någon mån.
Men jag hoppas någon annan som tillbringat mer tid än semestrar i USA (och andra länder) kan svara bättre.
Engelsmännen kör väl mer afternoon tea tex.
 
Så intressant att läsa alls åsikter! Det är mycket som är samma men det skiljer sig ändå åt.

Jag har aldrig reflekterat över var man fikar. Det kan vara var som helst i min värld, men det innehåller alltid nåt sött.
 
Om jag skrev en ordbok så skulle jag nog säga att fika har tre olika betydelser.

1. Sötebröd med tillhörande dryck.
Syftande på själva typen av mat, oberoende av situationen som den serveras i.
Ex. Det fika som bjuds idag är kanelbullar och kolakakor.

2. Kortare rast, paus i arbete, möte etc.
Ofta med intag av t.ex. frukt, macka, kaffe eller annat mellanmål, men kan även vara helt utan det. Ofta där man sätter sig tillsammans och småpratar, men behöver inte heller vara så.
Ex. På denna arbetsplatsen är fikat klockan nio.

3. Social samvaroform.
Där bekanta träffas, ofta på cafe e.likn. för att inta något (som är mindre än ett helt mål mat, men som inte behöver vara just sötebröd) samtidigt som man umgås.
Ex. Föräldralediga träffar varandra på stan för att fika.

Tillägg: Om du säger "Nu är det fika" till barnen hemma så betyder det att det står saft och kakor på köksbordet. Om du säger det till en arbetskamrat så betyder det att det är dags att ta rast.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 096
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 542
Senast: MrPannkaka
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 618
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp