Begreppet fika

Har inte danskarna någon motsvarighet till fika?
Men annars är svenskar rätt ensamma i världen med att fika. Fast fram till nyligen ska nog tilläggas. I många andra länder har det blivit inne med ”Swedish fika” framförallt i städer.

För mig behöver inte fika vara så märkvärdigt. Men en stund då man sätter sig och kopplar av. Tar oftare en macka än en bulle numer. Kaffe till. Eftersom jag inte har några arbetskamrater sitter jag oftast här och fikar faktiskt.
Tycker fika är viktigt oavsett hur och vad man jobbar med. Och man ska inte stressfika utan det är en tid att landa.
Där har du en poäng! Stressar man så är det inte fika. Man kan inte stressa eller ha bråttom om man fikar, då är det något annat! :up:
 
Vad lägger ni för betydelse i begreppet fika?

Kom att fundera på det på jobbet idag när kollegan frågade om jag skulle gå och fika nu. Jag tittade oförstående på henom och svarar att nej, jag ska äta frukost. Det är samma sak, får jag till svar.
Är fil och müsli fika?

För mig är fika sött, det krävs en kaka eller bulle för att vara en fika. Annars är det frukost/mellanmål.
Fika = paus med kaffe. Behöver inte vara nått till, men kan vara både macka och bulle. Typ.
 
Jag håller med, men jag lutar inte åt att fika måste äga rum på ett fik. Fikat kan lika gärna äga rum hemma hos någon eller i lunchrummet på jobbet. Kärnan är - enligt min uppfattning - att kaffet, med eller utan tilltugg, inmundigas tillsammans med minst en annan person under något så när ordnade former. Med det senare avser jag att det måste finnas slags beslut om att man ska träffas för att det ska bli fråga om fika.

Ett exempel från mitt jobb. Vi dricker slentrianmässigt kaffe i lunchrummet kl. 10 och 15, men bestäms det träff med en kollega för att i samma rum för att dricka kaffe och samtala så fikar vi.

Men helt klart - fika är en social aktivitet som inte går att ägna sig åt själv.

Jag som jobbar själv stora delar av tiden tycker absolut att jag fikar när jag sätter mig i lugn och ro med en mugg kaffe! Igår hade jag iofs sällskap... Kofika?
57602691_10156430116493666_496720651478892544_n.jpg
 
Jag hade aldrig hört talas om "gofika" innan den där reklamen dök upp.
Inte jag heller tror jag. Jag minns inte ens riktigt vilken reklam det var egentligen, jag vet bara att min bror plötsligt började slänga sig med uttrycket och på den vägen var det! Jag säger det dock mest på skoj, och alltid med överdriven västkustdialekt :D
En "cuppa". :D Här i trakten i alla fall.
Som i "Why don't you come over for a cuppa?"
Det trodde jag att det var sådana där mysiga engelska tanter på TV som sa! Jag hänger bevisligen inte med tillräckligt mysiga människor :down:

I mina kretsar skulle man nog mest bara säga "a cup of tea" eller "meet for a coffee", men det är som sagt sällan jag blir inbjuden till dylika evenemang. Det brukar vara mat eller alkohol som gäller :p
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Inte jag heller tror jag. Jag minns inte ens riktigt vilken reklam det var egentligen, jag vet bara att min bror plötsligt började slänga sig med uttrycket och på den vägen var det! Jag säger det dock mest på skoj, och alltid med överdriven västkustdialekt :D

Det trodde jag att det var sådana där mysiga engelska tanter på TV som sa! Jag hänger bevisligen inte med tillräckligt mysiga människor :down:

I mina kretsar skulle man nog mest bara säga "a cup of tea" eller "meet for a coffee", men det är som sagt sällan jag blir inbjuden till dylika evenemang. Det brukar vara mat eller alkohol som gäller :p
Inte för intet att Sverige är ett av de länder som dricker mest kaffe i världen :nailbiting:
 
Men många länder fikar väl? Dvs man bjuder på kaffe eller te med tilltugg, vad kallas det?

10 ar i Storbritannien, aldrig blivit bjuden pa fika!
Vi kan ta en kaffe pa jobbet (man gar o koper/gor drickan tillsammans, dricker vid skrivbordet), annars sa sker social samvaro kring brunch, pub eller middag skulle jag saga.

Mina foraldrar fikar narmast religost tva ganger om dagen, och da ar det kaffe och fikabrod som galler - nagot sott maste definitivt finnas med. Ar det inte sott ar det mellanmal, sa det ar nog den beskrivningen jag haller mig till, och man kan absolut fika ensam.
 
Svenskar är ju lite speciella med lösgodiset också :angel:
Fika och lösgodis... varför har folk från andra länder en syn på svenskar som ett hälsosamt folk? Vi har inga såna vanor! 🙈:rofl:
Fast vi är hälsosammare på det sätt att vi ofta begränsar intag av onyttigheter på ett väldigt organiserat sätt. Chips endast på fredagar, godis endast på lördagar, kakor endast vid särskilda tillfällen och sådär du vet. I många länder är det ju standard att äta sådant lite när som helst. Vi äter dock fortfarande en väldig massa godis jämfört med andra har jag för mig, så det funkar bevisligen inte alltid :p Sedan är vår "vanliga mat" relativt nyttig, vi äter inte t.ex. en massa sött till frukost eller friterade saker till lunch/middag. Det tror jag påverkar. Och slutligen är vi ett ganska aktivt folk, vi har motion som en naturlig del av vardagen till större grad än många andra länder. Det är min teori i alla fall! Jag har fått frågan flera gånger så jag har blivit tvungen att fundera på det några varv ;)
 
Det trodde jag att det var sådana där mysiga engelska tanter på TV som sa! Jag hänger bevisligen inte med tillräckligt mysiga människor :down:

I mina kretsar skulle man nog mest bara säga "a cup of tea" eller "meet for a coffee", men det är som sagt sällan jag blir inbjuden till dylika evenemang. Det brukar vara mat eller alkohol som gäller :p

Ni är helt enkelt för ordentliga därborta i storstan! :D
Det här sms'et fick jag av en vän senast igår: "aww cheers sophie. give me a txt nxt time your in gala n Il show you round gardens and have a cuppa xx"
:heart

10 ar i Storbritannien, aldrig blivit bjuden pa fika!
Vi kan ta en kaffe pa jobbet (man gar o koper/gor drickan tillsammans, dricker vid skrivbordet), annars sa sker social samvaro kring brunch, pub eller middag skulle jag saga.

Mina foraldrar fikar narmast religost tva ganger om dagen, och da ar det kaffe och fikabrod som galler - nagot sott maste definitivt finnas med. Ar det inte sott ar det mellanmal, sa det ar nog den beskrivningen jag haller mig till, och man kan absolut fika ensam.

Här är det mer regel än undantag, så fort man av någon anledning står framför någons dörr är det "would you like a cuppa?" Oavsett om det är för att hämta en ryamatta eller fråga om vägen typ. :D Sedan är det nog vanligare att man går Ut och dricker kaffe om man ska umgås sådär på en höft, men häromkring är det definitvt norm att bjuda in (eller ut) folk på fika. Eller i alla fall en kopp te eller instantkaffe. Varenda jävel dricker instantkaffe. :wtf:
 
För övrigt (jag är tydligen lite extra skrytsam idag): jag hoppas verkligen att du noterade min oerhörda dubbelkulturella kapacitet när jag hittade rätt svar på den ganska diffusa frågan i första försöket! :D
Haha, jag fattade direkt att det var hygge hen syftade på! Och jag har knappt ens varit i Danmark :D. Tycker det förekommer lite överallt idag, detta prat om hygge, så det kändes lättgissat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 153
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 546
Senast: MrPannkaka
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 620
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp