Begreppet fika

Har inte danskarna någon motsvarighet till fika?
Men annars är svenskar rätt ensamma i världen med att fika. Fast fram till nyligen ska nog tilläggas. I många andra länder har det blivit inne med ”Swedish fika” framförallt i städer.

För mig behöver inte fika vara så märkvärdigt. Men en stund då man sätter sig och kopplar av. Tar oftare en macka än en bulle numer. Kaffe till. Eftersom jag inte har några arbetskamrater sitter jag oftast här och fikar faktiskt.
Tycker fika är viktigt oavsett hur och vad man jobbar med. Och man ska inte stressfika utan det är en tid att landa.
 
Beror på sammanhanget. På jobbet hade jag hållt med kollegan i ts eftersom min huvudsakliga undran hade varit om ts skulle med till fikarummet/kaffeautomaten.

Skulle jag beskrivit fika för någon hade det varit kaffe och troligen nåt sött till.

Är man ute på stan och säger "ska vi ta en fika" menas väl på kafé, vad sällskapet ev väljer att äta är inte av störst betydelse.

Pratar jag och kompisar om att boka in en fika är det snarare en omskrivning för att ses utan specifika planer. Kvittar om det sen blir te/öl/inget alls.
 
Har inte danskarna någon motsvarighet till fika?
Men annars är svenskar rätt ensamma i världen med att fika. Fast fram till nyligen ska nog tilläggas. I många andra länder har det blivit inne med ”Swedish fika” framförallt i städer.

För mig behöver inte fika vara så märkvärdigt. Men en stund då man sätter sig och kopplar av. Tar oftare en macka än en bulle numer. Kaffe till. Eftersom jag inte har några arbetskamrater sitter jag oftast här och fikar faktiskt.
Tycker fika är viktigt oavsett hur och vad man jobbar med. Och man ska inte stressfika utan det är en tid att landa.
Det finns inget danskt ord för fika.
 
För mig är fika = te/kaffe/saft + kakor och fikabröd av ngt slag.

Dvs blir alltid lite besviken när mamma frågar om jag vill ha fika och dukar fram mackor..

Mormor använder också fika som = sötsaker, så är väll bara ngt fel på min mamma ;).
 
Jag tänker att fika är något man inte kan göra ensam, och att fika inte är att bara dricka kaffe/té/varm choklad/saft. Fika är definitivt inte att ta en paus i arbetet eller ta en rast (paus och rast är för övrigt även de skilda saker).
Det måste alltså finnas en person att fika med, och något att äta och dricka.
Det man äter är föredragsvis sötsaker, men kan vara mackor eller frukt men då ska det vara "finmackor" alltså lite bättre än en brödbit med smör och ost. Är det frukt ska det finnas lite olika att välja på och den ska serveras "fint" alltså typ att det är uppskurna grönsaker.
 
För mig är fika = te/kaffe/saft + kakor och fikabröd av ngt slag.

Dvs blir alltid lite besviken när mamma frågar om jag vill ha fika och dukar fram mackor..

Mormor använder också fika som = sötsaker, så är väll bara ngt fel på min mamma ;).
Eller så kan man vara som mina föräldrar som frågar om man vill ha lunch eller äta och då dukar fram kakor och bullar :laugh::angel:
 
Eller så kan man vara som mina föräldrar som frågar om man vill ha lunch eller äta och då dukar fram kakor och bullar :laugh::angel:
Mmmm gott!
När jag var tonåring på hotell i Grekland, de hade bara kakor till frukost :eek: men det var lite väl även för mig, med bara kakor :rofl:. Bättre till lunch.
 
Hygge? Men det är mys i största allmänhet.
Åh, hygge! Jag var ytterst nära att köpa en dansk perser för några år sedan, enbart på grund av det där hygge. Han hette Albert men uppfödaren beskrev honom som "en rigtig hyggefis". Så vansinnigt gulligt ord. Om han blivit min skulle jag ha skippat Albert, döpt om honom till Hyggefisen och kallat honom Fisen till vardags. 😍
 
På jobbet säger folk ibland gofika när det är kaka eller tårta. Ibland säger man frukostfika. Osv. Men både frukostfika och gofika är fika.

Åååh, just ordet "gofika" ger mig sådana nostalgivibbar! Som barn var Fika ett ord för både frukost, eventuellt mellanmål och kvällsmacka. "Nu ska vi fika frukost" och "Vill ni ha kvällsfika?" var vanligt förekommande, men var det GOFIKA så var det minsann bullar och kakor utan tvekan! :D
Idag tycker jag att ordet fika känns lite storstad av någon anledning.
 
"Vill du komma över på en fika / ska vi ta en fika?" = jag förväntar mig att det ska vara någon slags kaka inblandad.

"Vill du komma över på en kaffe / ska vi ta en kaffe?" = jag förväntar mig att vi ses och dricker en slät kopp kaffe, men blir inte förvånad om någon slags kaka förekommer.

Jag skulle inte säga att man kan fika ensam, utan det är något som görs i sällskap av andra tycker jag. Annars kallar jag det bara "äta kaka" :D Äts det något som inte är sött kallar jag det rätt och slätt för frukost/lunch/mellanmål.

I mitt hushåll, där den ena parten inte är svensk, används ordet "fika" flitigt och svärmor tillfrågas ofta om hon vill "come over for a fika". Då bjuder vi på kaffe samt någon slags kex/kaka/bulle. Även de kompisar jag delat lägenhet med under årens tid har fått lära sig vad ordet innebär, men annars är det inget man sysslar med i någon större utsträckning här i Storbritannien. Afternoon tea finns till viss del, men det är en betydligt större grej både sett till vad man äter och vid vilken sorts tillfällen man gör det. Har nog aldrig varit med om att en brittisk person föreslagit att vi skulle gå och äta afternoon tea utan det är mest sådant man kan göra på typ mors dag, födelsedagar, eller något jag gör med svenska besökare.
 
Åååh, just ordet "gofika" ger mig sådana nostalgivibbar! Som barn var Fika ett ord för både frukost, eventuellt mellanmål och kvällsmacka. "Nu ska vi fika frukost" och "Vill ni ha kvällsfika?" var vanligt förekommande, men var det GOFIKA så var det minsann bullar och kakor utan tvekan! :D
Idag tycker jag att ordet fika känns lite storstad av någon anledning.
För mig betyder gofika att det är hembakat!
 
För mig betyder gofika att det är hembakat!

För oss var det kort och gott sötsaker oavsett om det var mormors kanelbullar eller köpta ballerinakex. :) Annars kunde det vara macka och varm choklad eller lite vad som helst, och det tycker jag definitivt än i dag. Fika måste inte vara sött.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 096
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 542
Senast: MrPannkaka
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 617
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp