Begreppet fika

Om jag skrev en ordbok så skulle jag nog säga att fika har tre olika betydelser.

1. Sötebröd med tillhörande dryck.
Syftande på själva typen av mat, oberoende av situationen som den serveras i.
Ex. Det fika som bjuds idag är kanelbullar och kolakakor.

2. Kortare rast, paus i arbete, möte etc.
Ofta med intag av t.ex. frukt, macka, kaffe eller annat mellanmål, men kan även vara helt utan det. Ofta där man sätter sig tillsammans och småpratar, men behöver inte heller vara så.
Ex. På denna arbetsplatsen är fikat klockan nio.

3. Social samvaroform.
Där bekanta träffas, ofta på cafe e.likn. för att inta något (som är mindre än ett helt mål mat, men som inte behöver vara just sötebröd) samtidigt som man umgås.
Ex. Föräldralediga träffar varandra på stan för att fika.

Tillägg: Om du säger "Nu är det fika" till barnen hemma så betyder det att det står saft och kakor på köksbordet. Om du säger det till en arbetskamrat så betyder det att det är dags att ta rast.
Håller med!

På jobbet säger vi alltid att vi fikar när vi tar rast och folk dricker kaffe och äter mellanmål. Mellanmålet i sog kan variera.
Så fika som aktivitet vs fika som i fikabröd.
 
Treåringen här hemma blir djupt besviken om någon ska bjuda på fika och det är smörgås som bjuds. "Det är INTE fika, det är mellanmål!"
Jag är böjd att hålla med :D
Åh känner igen det besvikelsen! Var nästan vuxen innan jag började med att räkna fika= bullar med finost, typ.
kl
Fika kan vara kaffe eller te, vetelängd eller kakor, bullar/bröd med "finare" pålägg.
På jobb betyder dock fika kaffe alt. kaffe med matbullar + billig ost.
 
Åh, hygge! Jag var ytterst nära att köpa en dansk perser för några år sedan, enbart på grund av det där hygge. Han hette Albert men uppfödaren beskrev honom som "en rigtig hyggefis". Så vansinnigt gulligt ord. Om han blivit min skulle jag ha skippat Albert, döpt om honom till Hyggefisen och kallat honom Fisen till vardags. 😍
Ot nu men Har en fis, en potta och en fisepotta i familjen :), systerns labbe heter flea och var gasig som valp = fisen
Föräldrarnas schäfer heter Norton= nottan - pottan.
Min katt heter fia-lotta = fisepottan :p
 
Fär mig är gofika ett barnsligt ord med goda minnen. Kanske är det dialektalt, men det passade bra om man till exempel anlände till en sammankomst där det serverades smörgåstårta som fika, men även fanns bullar eller kakor. "Hurra, det finns gofika också!" :D
Någon reklam har jag aldrig sett eller hört.
Idag tror jag att jag helt enkelt bortsett kommentaren och skippat smörgåstårtan till förmån för bullarna ändå. :angel:
 
För mig är fika att ta en rast, en paus. Man sitter ner med någon en stund. Vad man eventuellt äter till är irrelevant.

Sen en tid tillbaka kör jag och några kompisar med ölfika, istället för att sätta oss på ett fik och ta något att äta/dricka så tar vi en öl istället.
Nyfiken då, säger du att du tar en fika även om du sätter dig tillsammans med någon utan att varesig äta eller dricka 😊?
 
Inte jag heller tror jag. Jag minns inte ens riktigt vilken reklam det var egentligen, jag vet bara att min bror plötsligt började slänga sig med uttrycket och på den vägen var det! Jag säger det dock mest på skoj, och alltid med överdriven västkustdialekt :D

Det trodde jag att det var sådana där mysiga engelska tanter på TV som sa! Jag hänger bevisligen inte med tillräckligt mysiga människor :down:

I mina kretsar skulle man nog mest bara säga "a cup of tea" eller "meet for a coffee", men det är som sagt sällan jag blir inbjuden till dylika evenemang. Det brukar vara mat eller alkohol som gäller :p
En snabb googling säger göteborgskex.
 
Fika för mig betyder något sötare att äta. Förutom på jobb, där betyder fika mer en rast tillsammans. Vissa äter inget, vissa äter kakor, andra mackor osv
 
Jag var tvungen att kolla vad google har att säga om saken

"Att ”fika” eller att ”ta en fika” kan ha flera innebörder, men är oftast förknippat med att tillsammans med en eller flera andra ta en paus (exempelvis från arbete), umgås, samtala, dricka kaffe (eller annat) och äta något till."
https://www.sprakochfolkminnen.se/o...rteckningen/forslag-2014/2015-04-27-fika.html

Det sociala är alltså viktigt. Fast jag kallar det fika när jag äter kakor i min ensamhet. Räknas katterna som sällskap då?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 124
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 343
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 545
Senast: MrPannkaka
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 619
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp