Behandling efter hård träning

N

Nora

Hoppas tråden hamnar rätt nu. Hur ska jag behandla hästen efter riktigt hårda pass, alltså muskelmässigt. Tänker speciellt nu på sommaren också då det är ganska varmt i luften också. Ska det kylas eller värmas? Linement? Olika för ben och kropp eller är det samma som gäller?

Hästen går ute i stor beteshage långa dagar, inne några timmar under natten. Nu när vi kört ordentligt hårt har jag spolat av han men svalt vatten vilket han verkar tycka är jätteskönt (annars gillar han inte att bli duschad men nu var det nog rätt skönt när det är så varmt...) och linementschampo. Är det rätt eller fel? Meningen med "behandlingen" är att miska risken för träningsvärk och underlätta återhämtning efter hård träning.
 
Sv: Behandling efter hård träning

Var noga med att värma upp före och varva ned ordentligt efter passet. Stretcha efter arbetspasset. Kyl gärna benen efter arbetet. Jag brukar inte använda värmande liniment på muskler efter träning men vissa gör det och tycker det är bra. Variera träningen så att inte samma muskelgrupper ansträngs flera dagar i rad (om du rider mycket samling ena dagen är det vettigt att rida framåt andra dagen, t ex). Återhämtningen kan du inte göra så jättemycket åt, där är det tiden som måste till för att småskador ska läka och glykogendepåerna fyllas på. Vissa använder gärna elektrolytpreparat och tycker det gör bra effekt och det kan det säkert göra om det är vamt och hästen svettas mycket. Viktigast är att lyssna på hästen och anpassa träningen efter dagsformen.
mvh
Lejonelle
 
Sv: Behandling efter hård träning

Okej. Jo vi värmer upp ordentligt och skrittar av ordentligt efter, plus att han går i stor hage så han får röra på sig. har tänkt träningen i sommar att variera varje dag med tredagarsintervaller. Dag ett: Dressyr, Dag två: Styrka (Drar tungt, mjölksyreträning), Dag tre: Kodis (intervallträning). När jag hinner med tömkör jag också några timmar före jag ska köra (alltså jag tömkör inte i flera timmar, utan det går några timmar mellan passen). På så sätt hoppas jag att han ska kunna tränas lite varierat. Om benen kyls, ska dom värmas sen eller äräcker det med att han rör på sig i hagen efteråt? Varför använder inte du värmande linement? Är det nån idé när det ändå är så varmt ute? Är det dumt att spola av han med svalt vatten? Bör musklerna ej kylas ner eller bör dom det?
 
Sv: Behandling efter hård träning

Värmande liniment: En del älskar att använda olika preparat och jag gör inte det, tycker det ska finnas en klar anledning och en effekt. Kyla benen: Nej, de ska inte värmas efteråt, kylningen sätter fart på kroppens eget värmesystem. Omväxlande kyla och värme är ett gammalt knep som man kan ta till för att få bättre cirkulation t ex vid gallor men om din häst inte har såna problem fixar kroppen detta själv. Om du ska spola eller inte - det är ju skönt för hästen att bli spolad om den har svettats, en del hästar uppskattar lite svalare vatten, en del inte. Kyla musklerna kan man göra om det uppstått någon småblödning för att minska svullnad men normalt finns ingen anledning. Glöm inte lägga in vila när du kör en såpass tung uppbyggnadsperiod med styrka och kondition så ni inte drar på er överbelastningsskador.
mvh
Lejonelle
 
Sv: Behandling efter hård träning

Tack så mycket för din hjälp!! Tilltänkt vila en gång i veckan. Och sen märker jag ju på han. Han ska ju fortfarande tycka att det är skoj, och det gör han än så länge. Men då vet jag i alla fall om att jag inte gör något helt galet! Tack än en gång! :bow: :bow:
 
Sv: Behandling efter hård träning

Det viktigaste är att du skittar fram och skrittar av noga och länge. Minst 20 minuter åt båda hållen. Eftersom att hästen ofta blir svettig på sommaren kan man passa på att kyla benen extra länge när man spolar av den efter ridturen. Tänk på att inte ha samma temperatur till kropp och ben om du tänkt att kyla benen! Efter att ha gjort det, kan man lägga lite isbalsam eller liknande om du tycker att hästen känns lite varm eller svullen på ett speciellt ställe. Jag brukar alltid lägga isbalsam på senorna. Har man tid kan man när det kylande fått verka ett tag lägga på ett svagt värmande liniment, till exempel Skillingaryd, det är jättebra för att det är så milt och fint.

Det linimentet använder jag ofta när jag masserar hästens rygg och hals, bakparti och bog. Ibland kan det vara bra med ett lite starkare liniment, på benen i alla fall. Blue Lotion är jättebra. Däremot tycker jag att Radital är för starkt, speciellt på lite känsligare hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 939
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hej på er! Jag funderar lite över hur det här med hårda / mjuka metoder eller vad man nu kallar det då det gäller hund V häst. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 551
Senast: Jenka
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 714
Senast: Allevo
·
Hästvård Usch, jag blir tokig:crazy: Känns aningens jobbigt när två helt motsatta metoder rekommenderas av olika veterinärer och hovslagare, jag...
2
Svar
27
· Visningar
6 656
Senast: Cheval
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp