Bekant med hund som attackerat andra hundar

Den har slagits med den andra hunden i hemmet - det är den enda historik vet om här. Det säger ingenting om huruvida den är olydig lös och skulle flyga på främmande hundar ute.

Ägaren kan inte gå med båda lösa samtidigt så hen går med de lösa en och en. Förmodligen för att de skulle slåss då. Jag hade då inte känt mig trygg i närheten med min hund i det läget...

Dessutom är det en hane och en tik. Hade det varit två hanar hade det känts "naturligare" på nåt sätt. Men att en hane och en tik slåss så där känns som snäppet värre.
 
Ägaren kan inte gå med båda lösa samtidigt så hen går med de lösa en och en. Förmodligen för att de skulle slåss då. Jag hade då inte känt mig trygg i närheten med min hund i det läget...
Det är ju rätt stor skillnad på att ge sig på en hund som den redan varit i slagsmål med och att dra från föraren och flyga på en vilt främmande hund.

Jag vet massor med hundar som går att ha lösa under lydnad (tex i träning eller ensam på promenad) som inte går att släppa ihop med andra hundar.
 
Det är ju rätt stor skillnad på att ge sig på en hund som den redan varit i slagsmål med och att dra från föraren och flyga på en vilt främmande hund.

Jag vet massor med hundar som går att ha lösa under lydnad (tex i träning eller ensam på promenad) som inte går att släppa ihop med andra hundar.

Jag säger inte att det inte finns eller att det inte går. Men jag har mycket litet förtroende för den generella hundägarens kompetens att klara av det.
 
Ägaren kan inte gå med båda lösa samtidigt så hen går med de lösa en och en. Förmodligen för att de skulle slåss då. Jag hade då inte känt mig trygg i närheten med min hund i det läget...

Dessutom är det en hane och en tik. Hade det varit två hanar hade det känts "naturligare" på nåt sätt. Men att en hane och en tik slåss så där känns som snäppet värre.
För att det finns en konflikt mellan dessa två hundar så finns absolut ingenting som talar för att de skulle hitta konflikter och ge sig på okända hundar ute.
Konflikter tenderar att bli mycket större när hundarna är trängda som inomhus tex.
Det är vanligt att hundar blir mer benägna att slåss kopplade än lösa.
 
Eftersom du lyfte debatten om rasförbud så svarade jag på hur kass den idén är. Annars förstår jag inte vad förbudsdebatten tillför i den här diskussionen.

Jag tycker inte det är mer ansvarslöst att ha en kamphund lös än någon annan större hund som kan orsaka skada. Det ska inte handla om ras utan om individ.

Jag som nu har mindre hundar byter sida vid möten av ALLA hundar pga att min ena har blivit biten ett flertal gånger av både små och stora. Men aldrig av en ”kamphund”.
Jag både håller med och inte, jag tycker det är oerhört viktigt att inte glömma att kamphundar faktiskt kan gilla att slåss med andra hundar, och svara upp lättare än andra raser. Jag vill inte se en enda rubrik till om en ”bettolycka av en kamphund”. Ja inte en enda rubrik om en bettolycka faktiskt, men just nu är kamphundar i blickfånget.

Där tycker jag att instruktören i trådstarten borde föregå med gott exempel och inte ha sin hund lös ensam eller inte, där den kan möta andra hundar.
 
För att det finns en konflikt mellan dessa två hundar så finns absolut ingenting som talar för att de skulle hitta konflikter och ge sig på okända hundar ute.
Konflikter tenderar att bli mycket större när hundarna är trängda som inomhus tex.
Det är vanligt att hundar blir mer benägna att slåss kopplade än lösa.

Det hade varit intressant att få en källa på.
 
Jag håller med. Jag får dock en känsla här, och det kan vara jag som feltolkar trådstarten, att man ifrågasätter hur personen hanterar problemhunden. Det är inte att personen har en problemhund som man har åsikter om utan hur hen arbetar med hunden och dess

Ägaren kan inte gå med båda lösa samtidigt så hen går med de lösa en och en. Förmodligen för att de skulle slåss då. Jag hade då inte känt mig trygg i närheten med min hund i det läget...

Dessutom är det en hane och en tik. Hade det varit två hanar hade det känts "naturligare" på nåt sätt. Men att en hane och en tik slåss så där känns som snäppet värre.
Vilket kön hundarna har spelar väl ändå ingen roll?
Känns som en gammal skröna att tik och hane aldrig bråkar och att tikar alltid skulle bestämma.

Jag har haft och umgåtts med alla möjliga flockar av hundar aldrig har det varit skrivet i sten att tikar bestämmer eller att hanar och tikar fungerar bättre ihop än hane-hane eller tik-tik
 
Vilket kön hundarna har spelar väl ändå ingen roll?
Känns som en gammal skröna att tik och hane aldrig bråkar och att tikar alltid skulle bestämma.

Jag har haft och umgåtts med alla möjliga flockar av hundar aldrig har det varit skrivet i sten att tikar bestämmer eller att hanar och tikar fungerar bättre ihop än hane-hane eller tik-tik

Aldrig hört talas om könsbunden aggression?
 
Vilket kön hundarna har spelar väl ändå ingen roll?
Känns som en gammal skröna att tik och hane aldrig bråkar och att tikar alltid skulle bestämma.

Jag har haft och umgåtts med alla möjliga flockar av hundar aldrig har det varit skrivet i sten att tikar bestämmer eller att hanar och tikar fungerar bättre ihop än hane-hane eller tik-tik
Könsbunden aggression är supervanligt i många raser.
 
Jag både håller med och inte, jag tycker det är oerhört viktigt att inte glömma att kamphundar faktiskt kan gilla att slåss med andra hundar, och svara upp lättare än andra raser. Jag vill inte se en enda rubrik till om en ”bettolycka av en kamphund”. Ja inte en enda rubrik om en bettolycka faktiskt, men just nu är kamphundar i blickfånget.

Där tycker jag att instruktören i trådstarten borde föregå med gott exempel och inte ha sin hund lös ensam eller inte, där den kan möta andra hundar.
Gilla att slåss kan många driftstarka raser. Isf ska alla dessa också ha samma regler.
 
Ägaren kan inte gå med båda lösa samtidigt så hen går med de lösa en och en. Förmodligen för att de skulle slåss då. Jag hade då inte känt mig trygg i närheten med min hund i det läget...

Dessutom är det en hane och en tik. Hade det varit två hanar hade det känts "naturligare" på nåt sätt. Men att en hane och en tik slåss så där känns som snäppet värre.
Jag är inne på ditt spår här. Sen är jag naturligtvis partisk då jag har en pytteliten hund och en av mina största skräcker är att en stor aggressiv hund ska bita ihjäl honom.
 
Jo det förekommer i vissa raser men att hundar i allmänhet inte skulle bråka för det är hane tik osv nej det är en gammal myt.

Har jag sagt att hanar och tikar inte skulle bråka alls? Nä, det har jag inte. Men det är vanligare med könsbunden aggression än mellan könen. Så jag tycker att det är snäppet (snäppet, alltså lite värre, inte extremt mycket värre!) värre när hane och tik ryker ihop än när två hanar eller två tikar gör det.
 
Har jag sagt att hanar och tikar inte skulle bråka alls? Nä, det har jag inte. Men det är vanligare med könsbunden aggression än mellan könen. Så jag tycker att det är snäppet (snäppet, alltså lite värre, inte extremt mycket värre!) värre när hane och tik ryker ihop än när två hanar eller två tikar gör det.
Fast nej det är det inte.
Inom vissa raser ja inom majoriteten raser är det inte ovanligare att hane och tik slåss än hane hane och tik tik.
 
Du kan gå vilken hundmöteskurs som helst så får du veta vilken inverkan kopplet gör på din hund.

Så du tycker att lösningen på hundaggressiva hundar är att släppa dem lösa för att kopplet gör dem aggressiva? Jag hoppas att ingen oerfaren hundägare läser detta och tror på dig så mycket att de testar att släppa sin hund.

Det du skriver kan jag bara se gälla i ett enda fall: I de fall hundägarna är korkade nog (ja, jag använder det ordet för det är vad jag tycker om den företeelsen) att låta kopplade hundar hälsa och leka. Kopplade hundar ska inte hälsa på varandra eller leka, enligt mig. Ska hundar (som inte bor ihop och trivs ihop) hälsa och leka så är det bättre att gå någonstans där man kan släppa dem t.ex. hundgård eller annan inhägnad om inte båda har koll på sina hundar.

I övrigt tycker jag att det är oväsentligt det du skriver. I det här fallet definitivt. Har man en hund som är aggressiv mot andra hundar så ska den inte släppas på plats där den kan möta andra hundar. Punkt.
 
Gilla att slåss kan många driftstarka raser. Isf ska alla dessa också ha samma regler.
Det är väl självklart att man ska ha sin hund som kan gilla att slåss kopplad om det finns risk att där det finns risk för att den kan träffa andra hundar? Eller vad menar du?

Nu handlade trådstarten om en instruktör som hade en kamphundsblandis. Jag har inte bra koll på andra rasers benägenhet av att kanske vilja slåss, så jag svarade utifrån ”kamphundsblandras” som jag känner till och där flertalet olyckor lett till diskussion om rasförbud (vilket jag är emot).
 
Fast nej det är det inte.
Inom vissa raser ja inom majoriteten raser är det inte ovanligare att hane och tik slåss än hane hane och tik tik.

Fast nu var det i just det här fallet en sån rastyp som har könsbunden aggression. Jag är osäker på mallen. Men jag har läst flera gånger här på buke att kamphundsraserna har könsbunden aggression och dessutom om man som hundägare är mån om att ens hund ska kunna umgås med andra hundar är det bättre att kolla efter annan rastyp.
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 452
Senast: Lhas
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 772
Senast: sanmatte
·
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 445
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 814
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp