Bekräftelse

Det har jag och min chef pratat om en hel del. Får man mycket positiv feedback är det lättare att ta emot den negativa. Alla har sina svagheter och saker de behöver jobba på, men man måste även lyfta de positiva, då är det lättare att hitta viljan att jobba med de negativa.

Ja ingen mår bra av att bara höra det dåliga. Vi jobbar ju mycket med att lyfta det som fungerar i dysfunktionella familjer, för då går det också att prata om det som behöver ändras. Man kommer inte till oss och får höra bara hur dålig man är.
 
Det har jag och min chef pratat om en hel del. Får man mycket positiv feedback är det lättare att ta emot den negativa. Alla har sina svagheter och saker de behöver jobba på, men man måste även lyfta de positiva, då är det lättare att hitta viljan att jobba med de negativa.

Så sant samt att den kritik som ges ska vara konstruktiv. Klart att en måste får veta om en gjort något fel men att någon som står och gapar på en gör ju inget bättre.
 
Jag och en kompis har "dagens tre bra" där vi på kvällen skickar till varandra vad vi gjort bra under dagen. Vi började med det när hon var utbränd och jag mådde dåligt i en separation. Våra tre bra kan se ut som:
-Duschade
-Klädde på mig riktiga kläder
-Åt lagad mat

Medan andra gånger är det:
-Högg upp 5 kubik ved
-Red alla hästarna
-Städade ut hos hönorna
-Sådde tomatfrön
-Planterade om pelargonerna
-Ringde det där jobbiga samtalet
-La om hästarnas försäkring och sparade 6000:-/året
-osv

Det handlar inte om att vi vill ge oss själva bekräftelse, men mer att vi ska fokusera på det som är bra i livet än det som är dåligt. Istället för att koncentrera oss på att vi inte mockade ur lösdriften, så fokuserar vi på det bra vi gjorde istället. För när man fokuserar på det positiva i livet så blir allt det negativa mindre viktigt.
Men gud vad smart! Det där ska jag anamma!
 
Det har jag och min chef pratat om en hel del. Får man mycket positiv feedback är det lättare att ta emot den negativa. Alla har sina svagheter och saker de behöver jobba på, men man måste även lyfta de positiva, då är det lättare att hitta viljan att jobba med de negativa.
Precis, det är nog lite det som saknas på jobbet. När chefen kommr nerstormandes och ifrågasätter istället för att försöka förstå, när alla redan gör sitt bästa och lite till, då blir det svårt att dels finna den där extra kraften som kan behövas, men också att kunna förklara vad som kankse är ett problem på ett objektivt sätt.
 
Det här med bekräftelse är svårt, kanske både att ge, men om man tar mig som ett anekdotiskt exempel, så gäller det även att kunna ta emot den positiva delen, och inte bara fokusera på det som är negativt.

Osäker på varför, men eventuell positiv kritik rinner av mig som vatten på en gås, men all negativ kritik, oavsett hur konstruktiv, sätter sig som en tyngd på mina axlar och trycker ner mig. Men det jag vill ha sagt är att det nog kan vara så att man ibland får bekräftelse, men kanske inte kan (vill) ta emot.
 
Du anser att man blir daltad med när man får positiv feedback när man gör sitt jobb?

Jag fick det här av min närmsta chef häromdagen. Jag uppskattar det, även om jag gjorde exakt det som förväntades när ärendet blev tilldelat mig (av just den anledningen). Därför finns det också utrymme för negativ kritik när den behövs.

Visa bifogad fil 115259

Jag skulle inte alls uppskattat om jag fick ett meddelande med den rubriken från min chef nej... :crazy: Skulle i min tur tycka att det var enormt opassande att skriva så till min egen personal. Jag kan uttrycka att någon var fantastisk för att någon löst något på ett visst sätt men bara i situationer när jag absolut menar det, vilket iof så klart händer.

Sen har vi en bra dialog på jobbet där vi pratar mycket om feedback om hur vi vill att man uttrycker uppskattning så är rätt säker på att all personal ändå förstår att jag uppskattar deras arbete precis som att min chef vet att jag tycker att det räcker med ett "bra" som uppskattning för vardagssaker.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att det inte bara behöver vara ord som visar på uppskattning eller bekräftelse, handlingar kan vara lika starka. Ett exempel är diskmaskinen på jobbet. Jag har ingen aning om hur ofta jag fyller/tömmer den jämfört med någon annan, men det händer nog 1-2 gånger per vecka och jag är där ungefär 3-4 dagar. När någon står och tömmer brukar jag börja hjälpa till, och tvärt om i princip alla hjälper till när jag har börjat. Förutom 2. En lämnar alltid sin disk och går förbi medan hen stirrar på telefonen, och en annan börjar genast beklaga sig för att hen minsann tömde diskmaskinen tidigare på dagen och har "därmed gjort sitt". De förstnämnda visar ju sin uppskattning att jag börjat göra ett gemensamt jobb utan att säga något, de bara hjälper till. Det tycker jag också är att ge bekräftelse!
 
Jag tror att jag generellt är postitiv och glad. Men det kan landa fel.

På kluben jag tävlade för jobbade en duktig ung kvinna. Jag såg henne i stallet och det gick undan snabbt, smidigt och effektivt.
Jag kommenterade glatt att det syntes att hn visste vad hon gjorde - eller nåt i den stilen. Det landade TOTALFEL. Fick kommentaren tillbaka att med tävlande på elitnivå och högre studier var det ju bra att hon lärt sig mocka i alla fall.
 
Jag tror att jag generellt är postitiv och glad. Men det kan landa fel.

På kluben jag tävlade för jobbade en duktig ung kvinna. Jag såg henne i stallet och det gick undan snabbt, smidigt och effektivt.
Jag kommenterade glatt att det syntes att hn visste vad hon gjorde - eller nåt i den stilen. Det landade TOTALFEL. Fick kommentaren tillbaka att med tävlande på elitnivå och högre studier var det ju bra att hon lärt sig mocka i alla fall.
Fast en del människor kämpar verkligen för att tolka allt negativt. Jag raderar sådana ur mitt liv så fort det bara går. Herregud att orka vakta sin tunga konstant orkar jag inte med.

Vet någon gång jag sa till någon, gud vad fin du är idag "Jaha, var jag inte fin igår???" O_o
 
Fast en del människor kämpar verkligen för att tolka allt negativt. Jag raderar sådana ur mitt liv så fort det bara går. Herregud att orka vakta sin tunga konstant orkar jag inte med.

Vet någon gång jag sa till någon, gud vad fin du är idag "Jaha, var jag inte fin igår???" O_o

Ja eller hur, fick en utskällning en gång för att jag sa till en person att deras jacka va så himla fin, det va minsann ingen jacka utan en kappa!

Men trist om man skulle låta en persons tråkiga inställning göra att man aldrig säger något positivt igen..
 
Ja eller hur, fick en utskällning en gång för att jag sa till en person att deras jacka va så himla fin, det va minsann ingen jacka utan en kappa!

Men trist om man skulle låta en persons tråkiga inställning göra att man aldrig säger något positivt igen..
Jag klipper kontakten om det är möjligt. Det går liksom inte att resonera med sådana människor. ALLT kan vändas negativt om man bara försöker tillräckligt mycket. Det är jag inte intresserad av att vara en del av.
 
Jag skulle inte alls uppskattat om jag fick ett meddelande med den rubriken från min chef nej... :crazy: Skulle i min tur tycka att det var enormt opassande att skriva så till min egen personal. Jag kan uttrycka att någon var fantastisk för att någon löst något på ett visst sätt men bara i situationer när jag absolut menar det, vilket iof så klart händer.

Sen har vi en bra dialog på jobbet där vi pratar mycket om feedback om hur vi vill att man uttrycker uppskattning så är rätt säker på att all personal ändå förstår att jag uppskattar deras arbete precis som att min chef vet att jag tycker att det räcker med ett "bra" som uppskattning för vardagssaker.

Sen menar jag inte att chefen behöver skriva att den älskar sina medarbetare, det är mer jargongen på vår enhet och med vår närmsta chef. Det finns många som inte skulle stå ut med det och det är också okej.

Som sagt så var det eg inte ordvalet som var poängen utan den direkta/spontana uppskattningen. Som var ärligt menad.
 
Det beror väl på, tänker jag? Om någon har gjort något för mig kan jag tänka mig att ge den personen uppskattning genom t.ex. att baka något gott till henne/honom.
Han gjorde inte saker för mig. Och jag hade inte kunnat ge annat än verbal uppskattning ändå. Kan inget annat.
 
Jag tycker det ofta går till överdrift med folk som vill ha bekräftelse för att de gör sitt jobb. Man är där för att jobba och som tack för det får man lön och diverse förmåner. Jag blir rent ut av obekväm om någon berömmer mig för "vardagsarbete" ofta. Visst att jag gärna får en klapp på axeln om jag gör något alldeles extra men det är absolut inte att jag vill ha en chef som står och daltar med mig för att jag gör det jag har betalt för. Normalt vanligt hyfs mot kollegor som håller upp en dörr eller hämtar något åt mig är så klart något man tackar för men för mycket tacksamhet i såna situationer är enormt obekvämt.

Jag har alltid upplevt att det finns underskott av bekräftelse och feedback som måste jobbas aktivt med att försöka förbättra.

Har aldrig någonsin upplevt överdrifter. Har jobbat 24 år inom ingenjörsyrke.

Daltar är ett jättekonstigt ord i sammanhanget.

Och jag upplever att när det fungerar bra, dvs när feedbacken är på topp, gör det extrem skillnad i skapade resultat gruppen gör tillsammans. Det är som att man nästan flyger fram tillsammans och det är i sådana perioder jag har varit med om helt extremt goda resultat. Med svag feedback blir gruppdynamiken mycket svagare och mycket färre 1+1=3 inträffar.
 
Jag har alltid upplevt att det finns underskott av bekräftelse och feedback som måste jobbas aktivt med att försöka förbättra.

Har aldrig någonsin upplevt överdrifter. Har jobbat 24 år inom ingenjörsyrke.

Daltar är ett jättekonstigt ord i sammanhanget.

Och jag upplever att när det fungerar bra, dvs när feedbacken är på topp, gör det extrem skillnad i skapade resultat gruppen gör tillsammans. Det är som att man nästan flyger fram tillsammans och det är i sådana perioder jag har varit med om helt extremt goda resultat. Med svag feedback blir gruppdynamiken mycket svagare och mycket färre 1+1=3 inträffar.
Jag har varit med om extremt tråkiga konsekvenser där ledning och chefer enbart lyft positiva saker och hela personalstyrkan känt sig gaslightad då ingen i ledningen velat erkänna att det fanns problem. Konflikträdsla från chefer och daltande med att bara lyfta postiva saker " nu pratar vi bara om möjligheter osv" är lika toxiskt för en arbetsplats som när ingen får beröm för riktiga prestationer. Båda alternativen kan ge ordentliga arbetsmiljöproblem därför är det enormt viktigt med en bra balans.
 
Jag har varit med om extremt tråkiga konsekvenser där ledning och chefer enbart lyft positiva saker och hela personalstyrkan känt sig gaslightad då ingen i ledningen velat erkänna att det fanns problem. Konflikträdsla från chefer och daltande med att bara lyfta postiva saker " nu pratar vi bara om möjligheter osv" är lika toxiskt för en arbetsplats som när ingen får beröm för riktiga prestationer. Båda alternativen kan ge ordentliga arbetsmiljöproblem därför är det enormt viktigt med en bra balans.
Jag kan förstå det men har aldrig upplevt något i närheten av det. Balansen har alltid legat åt för lite bekräftelse och feedback. Sen kan man lyfta medarbetares positiva bidrag och ändå prata om organisationens oförmåga att hantera andra saker.

Att leta syndabockar och ägna kraft åt att ta reda på vem som bidrog mest till ett mindre lyckat resultat är det jag tycker skapar allra mest skada och problem.
 
Han gjorde inte saker för mig. Och jag hade inte kunnat ge annat än verbal uppskattning ändå. Kan inget annat.

Men visst kan du annat.

I min värld handlar bekräftelse om att göra något för en annan person för att visa uppskattning och/eller att man ser personen. Det finns massor av exempel - och nu bortser vi från ditt ex. Det här är inte nödvändigtvis något HAN skulle uppskatta:

* Bjuda någon som är törstig på något att dricka eller bre en smörgås åt någon som inte hunnit äta lunch.
* Ge någon en present ”bara för att”. Jag får ofta växter (tomater, chili, zucchini) av odlande vänner som vet att jag gärna vill ha men aldrig kommer mig för att driva upp plantorna.
* Hjälpa någon med att gå ut med hunden, passa katten om vännen är borta osv.
* Hjälpa någon i trädgården eller i hemmet.
* Skjutsa någon till/från läkare.
* Lyssna och diskutera.



Bara som några exempel.
 
Men visst kan du annat.

I min värld handlar bekräftelse om att göra något för en annan person för att visa uppskattning och/eller att man ser personen. Det finns massor av exempel - och nu bortser vi från ditt ex. Det här är inte nödvändigtvis något HAN skulle uppskatta:

* Bjuda någon som är törstig på något att dricka eller bre en smörgås åt någon som inte hunnit äta lunch.
* Ge någon en present ”bara för att”. Jag får ofta växter (tomater, chili, zucchini) av odlande vänner som vet att jag gärna vill ha men aldrig kommer mig för att driva upp plantorna.
* Hjälpa någon med att gå ut med hunden, passa katten om vännen är borta osv.
* Hjälpa någon i trädgården eller i hemmet.
* Skjutsa någon till/från läkare.
* Lyssna och diskutera.



Bara som några exempel.
Det mesta av det där skulle jag själv inte märka att det vore bekräftelse. Jag skulle se det som tjänster och tjänster ser jag som något som ska betalas tillbaka. Och lyssna och diskutera har jag aldrig gjort. Skulle definitivt inte se det som bekräftelse.

Och jag kan ärligt inte komma på något jag hade kunnat göra för mina ex. Att göra saker är också generellt svårt för mig. Med det sista exet så gjorde vi saker tillsammans men inte för varandra. Och jag fick aldrig tillbaka pengarna jag köpt bildelar för till hans bil. Och det andra exet lånade jag ut pengar till men fick aldrig tillbaka dem heller. Han gjorde om lånet till "kostnader för boendet" utan mitt medgivande. Jag fick inte ens ansöka om bostadstillägg för honom.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 153
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 941
Senast: ako
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 872
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp