Bukefalos 28 år!

Bekräftelse

Nej, jag syftar snarare på att alla trådar och inlägg du gör tenderar att handla om dig och du deltar väl sällan i diskussioner eller samtal här som handlar om något annat än dig.

Ursäkta, var bara en iakttagelse. Inte illa menat.
För jag orkar inte. Jag har inte kapacitet att processa särskilt mycket information och sen är jag långt ifrån intresserad av allt heller. Ibland läser jag men har inget att tillföra diskussionen.
 
Jag har tidigare haft svårt för att ens be om hjälp i forum. Tyckte jag var till besvär.

Jag har en granne som erbjudit sig att passa katterna vid behov, men vill inte nyttja det. Lämnar dem hellre till ett kattpensionat där jag kan betala mig fri. Enklast så. Då slipper jag skuldkänslorna och slipper fundera på vad jag ska ge som tack för hjälpen.

Tjänster och gentjänster tycker jag är svårt.
Det har inte slagit dig att grannen erbjuder sig att ta hand om katterna för att hen tycker om katter? Och dig, kanske. ;)
 
Jo, kanske. Men ingen har sagt exakt så. Bara "Intressant, kan du berätta mer?"
Fast här är det du som ställer lite väl höga krav på dina medmänniskor. Att visa stort intresse för någonting någon annan brinner för är absolut bekräftelse från din omgivning. Om du tillåter dig själv att se det hittar du säkert fler situationer i vardagen där folk uppskattar dig.

Edit: om de inte tyckte du var duktig på området skulle de inte be dig komma tillbaka och hålla föredrag.
 
Det har inte slagit dig att grannen erbjuder sig att ta hand om katterna för att hen tycker om katter? Och dig, kanske. ;)
Jag vet inte. Känner mig mest till besvär om jag skulle behöva nyttja grannens hjälp.

Fast här är det du som ställer lite väl höga krav på dina medmänniskor. Att visa stort intresse för någonting någon annan brinner för är absolut bekräftelse från din omgivning. Om du tillåter dig själv att se det hittar du säkert fler situationer i vardagen där folk uppskattar dig.

Edit: om de inte tyckte du var duktig på området skulle de inte be dig komma tillbaka och hålla föredrag.
Jag har så lite kontakt med folk och de kontakter jag har består mest av prat om väder och vind.

Jag är absolut inte duktig på skogsträdgård. Vet knappt vad jag ska säga ö.h.t. Måste skriva manus med hjälp av olika källor och sen läsa innantill.
 
Jag vet inte. Känner mig mest till besvär om jag skulle behöva nyttja grannens hjälp.


Jag har så lite kontakt med folk och de kontakter jag har består mest av prat om väder och vind.

Jag är absolut inte duktig på skogsträdgård. Vet knappt vad jag ska säga ö.h.t. Måste skriva manus med hjälp av olika källor och sen läsa innantill.
Ingen bra föreläsare klarar sig utan förberedelser och skriva ett bra manus. Däremot ska man nog försöka förbereda sig så mycket så man inte behöver läsa ”innantill” utan klarar sig med stolpar. Det kan också funka att läsa innantill beroende på sammanhang men brukar inte bli lika bra.
 
Ingen bra föreläsare klarar sig utan förberedelser och skriva ett bra manus. Däremot ska man nog försöka förbereda sig så mycket så man inte behöver läsa ”innantill” utan klarar sig med stolpar. Det kan också funka att läsa innantill beroende på sammanhang men brukar inte bli lika bra.
Jag är ingen bra föreläsare och tror inte jag kan bli det heller. Jag går för mycket i baklås. Och min hjärna är nog rätt trött.
 
Inom parterapi brukar man väl tala om kärlekens fem språk, men jag tycker det kan tillämpas även på andra relationer:

Enligt boken, som bygger på teorier av den amerikanske terapeuten Gary Chapman, finns det fem olika sätt att visa sin kärlek:

1. Fysisk beröring.

2. Gåvor.

3. Tid tillsammans.

4. Tjänster.

5. Bekräftande ord.

Poängen är alltså att olika personer uppskattar olika saker, och får bekräftelse genom att partnern uppskattar dem på något av de fem sätten. T.ex min man uppskattar väldigt mycket nr 4, att man gör saker för honom — om det så är att koka kaffe på morgonen eller köpa den yoghurt han tycker mest om när man ändå är på väg förbi affären.

Men nu glider vi kanske iväg från ämnet igen.
 
Det mesta av det där skulle jag själv inte märka att det vore bekräftelse. Jag skulle se det som tjänster och tjänster ser jag som något som ska betalas tillbaka. Och lyssna och diskutera har jag aldrig gjort. Skulle definitivt inte se det som bekräftelse.
[…]

1. Släpp dina ex. Det är inte konstruktivt att fundera på hur du hypotetiskt kunnat bekräfta dem och vice versa. Relationerna verkar varit dysfunktionella. Och de är över. Du har nya relationer framför dig.

2. Oavsett vad du tycker ÄR grejorna i listan exempel på bekräftelse. Att någon gör något för någon annan för att person 1 tror att person 2 behöver ÄR en form av bekräftelse.

Sätt dig och låtsas att någon bjöd dig på fika bara för att hen märkte att du var trött och hungrig. Eller diskuterade hur du bäst skulle göra din presentation av om skogsträdgårdar trots att hen inte var intresserad av ämnet. Eller hur någon som kanske har tight ekonomi och en liten balkong skulle reagera om du gav personen ett par tomatplantor.
 
Jag vet inte. Känner mig mest till besvär om jag skulle behöva nyttja grannens hjälp.


Jag har så lite kontakt med folk och de kontakter jag har består mest av prat om väder och vind.

Jag är absolut inte duktig på skogsträdgård. Vet knappt vad jag ska säga ö.h.t. Måste skriva manus med hjälp av olika källor och sen läsa innantill.
Kanske borde du försöka öppna dig för att folk helt enkelt menar vad de säger när de säger någonting. Vill de att du berättar mer om något är det för att de är intresserade och vill lyssna och lära sig. Säger de att de vill hjälpa till vill de förmodligen det. 🤷‍♂️
Skulle du själv säga: "Åh, kan du inte hålla ett föredrag om biodling!" om du inte tyckte människan var kompetent och intressant att lyssna på?
Du gör allt så krångligt och svårt för dig själv.
 
Ett tips till den som behöver: om man har en tendens att fastna i gamla hjulspår och bli triggad av saker som påminner om tidigare relationer är det bra att stanna upp och tänka efter: har samma sak hänt mig i detta sammanhang? Eller är det gamla minnen som spökar? Behöver jag faktiskt vara ängslig nu, eller ska jag kämpa mot mina obehagskänslor?

Vi har ju alla våra triggers och våra nojor, och det är — enligt min mening — viktigt att inte låta gamla negativa erfarenheter bli ett tungt bagage som släpas med till relation efter relation.

Misstänksamhet mot människor som faktiskt bara varit vänliga mot en är ett smolk i bägaren och värst för en själv. Om nån däremot faktiskt ÄR otrevlig så får man istället omvärdera den relationen.
 
1. Släpp dina ex. Det är inte konstruktivt att fundera på hur du hypotetiskt kunnat bekräfta dem och vice versa. Relationerna verkar varit dysfunktionella. Och de är över. Du har nya relationer framför dig.

2. Oavsett vad du tycker ÄR grejorna i listan exempel på bekräftelse. Att någon gör något för någon annan för att person 1 tror att person 2 behöver ÄR en form av bekräftelse.

Sätt dig och låtsas att någon bjöd dig på fika bara för att hen märkte att du var trött och hungrig. Eller diskuterade hur du bäst skulle göra din presentation av om skogsträdgårdar trots att hen inte var intresserad av ämnet. Eller hur någon som kanske har tight ekonomi och en liten balkong skulle reagera om du gav personen ett par tomatplantor.
Min mamma är sån att hon ska ge grejer till förbannelse. Och då tycker jag att hon inte respekterar min önskan att slippa saker.

Om jag är trött och hungrig så löser jag det själv. Jag tvingar inte heller någon som inte är intresserad av skogsträdgård att lyssna på mig. Vill inte vara till besvär. Och ger jag bort några tomatplantor så är det ingen bekräftelse. Det är ett sätt att slippa för många plantor.

Jag börjar faktiskt undra vad man måste göra/säga för att du ska känna dig bekräftad?
Att jag t.ex. gjort något bra. Att jag varit duktig. Vill liksom höra det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 910
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 109
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp