Bensinupproret

När vi diskuterar såhär måste man ju väga in alla andra resor man gör med sin bil. Dvs hämta själv och då alltid köra den miljöovänliga bilen även alla andra resor vs få hemleverans och då köra alla andra resor med miljövänlig bil. Det är ju en stor skillnad jämfört mot hämta vs leverans om jag har kvar samma bil i båda alternativen.
Jag skulle tro att, även om hemleveranser inte är rakt av miljövänliga, så kan det ändå vara bättre om det innebär att jag byter ut min tunga dieselbil till en liten elbil.

Jag hänger inte med i ditt resonemang här.
Varför skulle hemleverans av vissa saker göra att man skulle byta sin stora dieselbil till en liten elbil?

Jag kan ha missförstått vad man syftade på med "hemleveranser" men trodde att man syftade på "normala" saker.
Det är ju inte så ofta man faktiskt behöver exempelvis släp - det är ju om man köper nya möbler och det gör man väl förhoppningsvis inte så ofta.
Eller virke eller liknande - än en gång så gör man ju normalt sett inte det så ofta.
 
Jag håller med ts om att bensinupproret krockar väldigt mycket med klimatsnacket om pågår parallellt.
Några tankar:

I tider när det talas om att vi bör minska vår elförbrukning och att det riskerar att bli elbrist på vinterhalvåret - är det då inte väldigt dumt att samtidigt propagera för produkter som kräver en hel del el?

Jag bor på landet, inte superlångt från "stan" (ca en mil till min kommuns centralort, 2,5 mil till grannkommunens dito) men för långt bort för att det ska funka att cykla. Vi har skolbuss, som går som linjetrafik och tar med andra passagerare också, ett par gånger om dagen genom byn. Och "lantturen" som man kan ringa och beställa 2 timmar i förväg. Det funkar om man är väldigt flexibel tidsmässigt.
Men, beroende av bil är vi ändå.
Och jag har funderat massor på hur jag själv ska förhålla mig till detta med bilkörandet. Jag vill inte tanka fossila bränslen om jag inte måste. Men min ekonomi tillåter inte utbyte av de bilar vi äger just nu.
Ända till häromdagen var jag omedveten om att det faktiskt är tekniskt möjligt att konvertera bilen till andra bränslen. Och jag funderar starkt på detta, för egen del.
https://www.bukefalos.se/threads/konvertera-bensindriven-bil-till-etanol-eller-gasdrift.1480874/

Det enda jag kunde önska var att det var lättare att hitta aktuell information om det och kanske att det till och med vore subventionerat i någon mån.
För, hur man än vänder och vrider på saken så är det en större miljöbelastning totalt sett att producera nya bilar än att använda de befintliga tills de är utslitna.
 
Nu var det inte eget släp versus hyra släp jag pratade om, utan köra själv versus få saker levererade.

Men jag upplever det även som betydligt mindre besvär att hyra släp vid behov, än att ha ett eget. Det hyrda använder du och sen lämnar tillbaka. Det egna ska skötas, besiktigas, bytas däck på, lampor går sönder, handbromsen fastnar etc. Mkt jobbigare som jag ser det.
När jag köper av privatperson så ingår sällan möjligheten att köpa till frakten hem. Jag måste köra själv i minst 9 fall av tio.

Det här handlar väl främst om att möjliggöra omställning till miljövänliga alternativ och inte så mkt om vad som är minst eller mest besvär?

Om man tror att man måste ha släpvagn för att man bor på landet och då också MÅSTE ha en stor och tung dragbil osv så blir det ju lite skevt. Då är det bättre att byta ut släpvagn och stor dragbil till mindre miljövänlig bil och hyra ex skåpbil eller bil + släp när man har behov av att frakta stora saker.
Jag ser det som att vi behöver alternativa bränslen, inte mer krångel.

Själv har jag inte råd att hyra släp/bil varje gång jag behöver hämta något och blir dessutom skitstressad över att behöva boka ett släp när jag behöver ett. Sist fick jag klämma in hämtning av saker på lunchen för att jag inte kunde låna ett släp kvällen innan. På helgerna går det heller inte att boka släp (om man inte åker långt för att hämta det).
 
Tack för förklaringen om diesel och bensin. Är inte så insatt i den skillnaden.

Ja alla som kör bil idag kommer ju inte kunna byta till laddhybrider. En del behöver sluta köra bil, en del kommer ha bäst nytta av en sån elbil som genererar sin egen el under körning och en del kommer ha god nytta av en elbil som laddas från elnätet.
Jag läste nyligen en debattartikel förövrigt om just vår elförbrukning. Där stod det att vi har sänkt vår elförbrukning rejält och det inte alls är ett så stort problem med att få elen att räcka som det har låtit tidigare.

Den handlar egentligen främst om kärnkraft men jag tyckte den var bra:
https://www.dn.se/debatt/argumenten-for-att-bygga-ny-karnkraft-haller-inte/
Fast frågan är ju om det är en sänkning som varit en trend under flertalet år eller om det var just förra året som var skillnaden? Det året hade vi ju en extremt varm och lång sommar, så det är väl ganska givet att elförbrukningen gick ned. Så det året isolerat kan jag tänka inte säger så mycket, utan att man behöver se förändringen över tid för att faktiskt kunna dra någon vettig slutsats av det.
 
Tack för förklaringen om diesel och bensin. Är inte så insatt i den skillnaden.

Ja alla som kör bil idag kommer ju inte kunna byta till laddhybrider. En del behöver sluta köra bil, en del kommer ha bäst nytta av en sån elbil som genererar sin egen el under körning och en del kommer ha god nytta av en elbil som laddas från elnätet.
Jag läste nyligen en debattartikel förövrigt om just vår elförbrukning. Där stod det att vi har sänkt vår elförbrukning rejält och det inte alls är ett så stort problem med att få elen att räcka som det har låtit tidigare.

Den handlar egentligen främst om kärnkraft men jag tyckte den var bra:
https://www.dn.se/debatt/argumenten-for-att-bygga-ny-karnkraft-haller-inte/
Fast det där stämmer inte. Elförbrukningen ökar totalt sett, det blir allt vanligare att köra kyla sommartid och värme på vintern. Se bara på förra sommaren, det gick inte att hitta varesig fläktar eller luftkonditionerare i hela Sverige, allt var slutsålt pga värmen och många sjukhus och äldreboenden hade stora problem pga värmen.

Torkan ledde förutom till mycket låga grundvattennivåer även till att magasinsnivåerna för vattenkraften var låga och trots den förhållandevis korta och milda vintern så ökade utsläppen i vintras pga högre elpriser, det kördes mer kondenskraft och de verken eldades med kol, flis och sopor för att producera både el och värme.

Vid årsskiftet stängs ännu mer kraftproduktion ner i södra Sverige och effektbristen leder till minskat byggande, färre företag som kan etablera sig, färre jobb och sämre spårbunden trafik då även den är elberoende.

Tyskland har ökat sina CO-utsläpp pga att de nu kör mycket mer kolkraftverk så inom EU ökar utsläppen istället för minskar. Gissa hur elen till de bilarna produceras? Sverige säljer sina utsläppsrättigheter så bl a Tyskland kan släppa ut mer skit i luften, istället för att behålla utsläppsrättigheterna även om de inte används av "oss" men så inte andra heller kan köpa dem och släppa ut skiten.
 
När jag köper av privatperson så ingår sällan möjligheten att köpa till frakten hem. Jag måste köra själv i minst 9 fall av tio.


Jag ser det som att vi behöver alternativa bränslen, inte mer krångel.

Själv har jag inte råd att hyra släp/bil varje gång jag behöver hämta något och blir dessutom skitstressad över att behöva boka ett släp när jag behöver ett. Sist fick jag klämma in hämtning av saker på lunchen för att jag inte kunde låna ett släp kvällen innan. På helgerna går det heller inte att boka släp (om man inte åker långt för att hämta det).

Men diskussionen är väl generell? Inte vad du blir eller inte blir stressad av. Och ärligt talat vet jag inte om det ses som tillräckligt incitament för att folk på landsbygden minsann ska äga släp - för att slippa "stress".
 
Nu är detta hittat i ett inlägg på FB men enligt de uppgifterna
har bensin sedan 1972 ökat långt mer än allmän prisnivå på samtliga varor/produkter, enligt uppgift närmare 2.5 gånger mer än inflationen. Hade bensin ökat lika mycket i pris som KPI hade det idag kostat 6.8 kronor litern, påstås det.

Du påstår istället att det ligger under KPI. Vilket är rätt?
Jag påstår inget. Jag säger vad jag har läst. Du säger vad du har läst. Det är allt.
 
Du fick det dock att låta som om den går på bensin hela tiden på motorvägen dessutom eftersom du jämförde förbrukningen med en vanlig bil. Man måste ju ta förbrukningen för hela resan, då kanske förbrukning per mil med förbränningsmotor är likvärdig en vanlig bil men totalt blir det avsevärt mindre om bilen går större delen av sträckan på el.
Aha, då missförstod du. Jag skrev "över de senaste månaderna", alltså bilens snittförbrukning över den tiden. De senaste tusen milen har alltså både hans nya laddhybrid och min sju år gamla snåldiesel dragit 0,45 l/mil. Skillnaderna är i huvudsak två. Dels att hans laddhybrid belastat miljön genom att överhuvudtaget tillverkas, dels att den utöver dessa 0,45 l/mil ju även har förbrukat elektricitet.
Så luftkvaliteten lokalt har absolut att vinna på elhybrider, men totalt sett tycker jag att det fortfarande känns som rejält omogen teknologi.
 
En passus i det hela.
De som inte har råd att byta till nya fina bilar och t ex har skulder till KFm och inte ens FÅR äga en dyr bil.
Men ändå bor så bil behövs, de har heller inte alternativet att byta bostad eller köpa en där kollektivtrafik finns?
Där kan man snacka om att hamna i kläm.
 
"Av det totala antalet bilresor är ungefär hälften kortare än 5 kilometer. I tätort är i allmänhet runt 80 procent av bilresorna kortare än 3-4 kilometer "

Tanken med hybrid är ju att du laddar bilen när du är hemma. Så du kan gå på el under alla dessa kortare resor.
Jag vet inte vem du citerar men varken jag eller min laddhybridkompis har några bilresor överhuvudtaget som är kortare än 5 kilometer. Inte en enda. Aldrig någonsin. Never ever. Och jag tycker att det skulle kännas konstigt om vi vore de enda i landet som har det så.

KL
När det gäller elförbrukningen så är den totala energimängden för rimlig mängd elbilar och laddhybrider inget stort problem. De lokala distributionsnäten kan däremot vara det, när många behöver förbruka mycket hög ström under kort tid.
 
Jag har inte läst hela tråden så någon kanske redan har skrivit något liknande.

Jag tycker man är i fel ände när man börjar vara arg för att det är dyrt med bensin. Det som verkligen borde göras är ju att utöka kollektivtrafiken så det blev enkelt och billigt/gratis för alla att ta sig någonstans. Har vi inte det som möjlighet, ja då kommer aldrig privatbilismen minska.

Bor själv på landet 4 km från närmsta busshållplats där bussarna går tre gånger om dagen. Ja, jag kör bil. Nej, det är ingen mänsklig rättighet att få köra bil.
 
En passus i det hela.
De som inte har råd att byta till nya fina bilar och t ex har skulder till KFm och inte ens FÅR äga en dyr bil.
Men ändå bor så bil behövs, de har heller inte alternativet att byta bostad eller köpa en där kollektivtrafik finns?
Där kan man snacka om att hamna i kläm.
De flesta hyresbostäder ligger i samhällen. Och du har ju tåget precis utanför dörren. Det går över 20 tåg om dagen. Det är rätt bra faktiskt. Så situationen är inte så hopplös trots allt.

Men kollektivtrafiken behöver ändå utvecklas så man t.ex. kan ta cykeln med sig. Det är ju sällan man kommer dit man ska utan byten eller att kollektivtrafiken inte går ända fram.
 
De flesta hyresbostäder ligger i samhällen. Och du har ju tåget precis utanför dörren. Det går över 20 tåg om dagen. Det är rätt bra faktiskt. Så situationen är inte så hopplös trots allt.

Men kollektivtrafiken behöver ändå utvecklas så man t.ex. kan ta cykeln med sig. Det är ju sällan man kommer dit man ska utan byten eller att kollektivtrafiken inte går ända fram.
Här kan man ta med cykel på både buss och tåg så inga problem så sett.
 
De flesta hyresbostäder ligger i samhällen. Och du har ju tåget precis utanför dörren. Det går över 20 tåg om dagen. Det är rätt bra faktiskt. Så situationen är inte så hopplös trots allt.

Men kollektivtrafiken behöver ändå utvecklas så man t.ex. kan ta cykeln med sig. Det är ju sällan man kommer dit man ska utan byten eller att kollektivtrafiken inte går ända fram.
Och jag syftade inte på mig själv
Jag bor bra, men det finns folk som inte gör det.
Jag har bott uruselt till i många år.
Utan bra kollektivtrafik mm.
 
Tyskland har ökat sina CO-utsläpp pga att de nu kör mycket mer kolkraftverk så inom EU ökar utsläppen istället för minskar. Gissa hur elen till de bilarna produceras? Sverige säljer sina utsläppsrättigheter så bl a Tyskland kan släppa ut mer skit i luften, istället för att behålla utsläppsrättigheterna även om de inte används av "oss" men så inte andra heller kan köpa dem och släppa ut skiten.

Det är ju för att Tyskland med Merkel i spetsen lägger ner Kärnkraften och storsatsar på Kolkraftverk istället. Den lilla vindkraft som byggs räcker inte för att ersätta kärnkraften.

"
Enligt personer nära Merkel står Tyskland nu på randen till ett sammanbrott. En kraftig satsning på kolkraft har skett. Det är kolkraften som kan ersätta kärnkraften medan vindkraftens förutsättningar är noll och intet värde i sammanhanget.

Tyskland räknar med att bygga 50 000 MW kolkraft alltså fem gånger Sveriges kärnkraft. Detta är ett tyskt beslut och inte något påhitt av Svenska Vattenfall, de bara verkställer det beslutet.

"
 
Jag tänker att det är fler delar i det här och fler förlorare pga av nedmonterad kollektivtrafik och närservice. Tex så har ju lantbrevbärare slutat att dela ut paket och plocka upp brev och paket. Istället ska kunden själv ta sig till ett postkontor eller en servicepunkt. Här finns det två stycken i hela kommunen BÅDA i centralorten. Paket körs ju dessutom inte ut även om de ska de utan hamnar ju alltid för hämtning på servicecentralerna. Vården är också koncentrerad till centralorten liksom flera andra instanser som tidigare fanns ute på orterna. Centralisering är ekonomiskt men ger transportproblem istället speciellt för personer som inte kan eller får köra bil (eller har råd med bil) om det då inte finns kollektivtrafik eller kollektivtrafiken är mycket begränsad. Eftersom alla som kan köra bil också kör bil så blir det få resande utöver de som absolut inte har något annat alternativ och då ställs turerna in. Men allt detta har det ju bäddats för med centraliseringar, serviceminskningar osv. Jag tycker vi ska minska biltrafiken men vi måste ju också möta upp med service. Vi har ju bäddat för den här ohållbara situationen länge i samhället.
 
Jag har svårt att se problem med soppapriset i sig faktiskt. Mig veterligen lägger folk generellt en lägre del av lönen på soppa än någonsin iom att det inte bara är soppapriset som går upp utan även löner går upp och bilars förbrukning ner.

Jag skulle gärna se någon form av lättnad för låginkomsttagare iom att lägre inkomst även innebär bil med högre förbrukning så det främst är just låginkomsttagare som straffas, men annars så vad fan... Låt priset vara högt. Det är inte rimligt att vi åker runt och vägrar ändra på vårt soppaberoende, men rimligtvis kan vi lägga ett större ansvar på de som har större möjligheter att bättra sig.
 
Du ser detta framför dig, alltså?
Ute på landet är det en realitet, ja.
Enligt radioprogrammet, där man då hade frågat klimat/miljöforskare, så kunde man vara väldigt säker på att varor körs ut med lastbil, inte personbil.
Om vi tänker "pålandetperspektiv" så är det nog inte så troligt att flera grannar samordnat sina matinköp så att bilen kan köra till många hushåll på samma rutt.

Jag var otydlig, men det var inte mitt scenario, utan det som man redovisade i radioprogrammet på SR.
 

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 065
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 917
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 347
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 388
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp