Bensinupproret

Då är frågan hur mycket sämre det får vara ur "bekvämlighetssynpunkt"
När bilpendlandet tar 1h40 min/dag och busspendlandet (3byten) tar 3h 50 min så bli resultatet att livet försvinner. En vanlig dag skulle då se ut
05,30 godmorgon, dusch, frukost klä på sig, gå till bussen
06,30 bussen går, byte, byte, byte
08,25 jobb
12 lunch
13 jobb
17,25 gå till bussen, byte, byte, byte
19,15 hemma
21,30 godnatt

Möjligheten till att ha familj försvinner där på vägen, möjligheten till att ha ett liv försvinner. Lösningen är inte att tvinga folk till denna idiotpendling lösningen är att ge möjligheter till ett fungerande pendlande.
Det här är ungefär som det ser ut om jag ska busspendla till jobbet och jag bor återigen inte konstigt till utan i huvudorten i min kommun med vettigt avstånd till busshållplatsen (ca 15 min) samt arbetar på största industriområdet i länets största kommun.

Ni lyssnar inte. Jag menar absolut inte att individen ska ta hela ansvaret.
 
Frågan är då var gränsen går - hur obekvämt ska våra liv bli? Hur mycket tidigare ska vi behöva gå upp på morgonen? Behöver vi lägga hela dagen på ett läkarbesök på 15 minuter? Kånka på matkassar hem från affären via ett bussbyte och en (el)cykeltur (om vintern)? Om vi bor där det inte finns kollektivtrafik, ska vi flytta till platser där det finns, och vad gör vi när kollektivtrafiken dras om/turerna ändras?


I och för sig är jag väl berättigad till färdtjänst när bensinen blir för dyr för att köra själv. Det kan bli spännande - behöver jag åka halvmilen till ICA riskerar jag en tretimmarstur runt Kristianstadstrakten. :devil:

Eller att tvingas ta ledigt från jobbet 1 - 1,5 dag för ett läkarbesök på länslasarettet som tar 15 min.
 
Lite funderingar så här på morgonkvisten...

Jag undrar om vi ens skulle behöva diskutera resande om alla gjorde mer som helhet när det gäller miljön. T.ex. struntar i senaste inneprylen, senaste mobilen osv utan behåller det man har så länge det bara går. Förr höll grejerna dessutom högre kvalitet, de höll mycket längre innan man behövde skaffa nytt. Det borde nu vara billigare att reparera de saker man har istället för att köpa nytt. Kläder som blir omoderna (om man är känslig för vad som är modernt eller ej) sparas för modet går i cykler och kläderna kommer att vara inne om några år igen. Om man ändå ska göra sig av med kläder så skänk bort dem till välgörande ändamål om de är hela och rena. Köp kläder på second hand.

Väldigt många har varenda lampa i hela huset tända så fort det blir mörkt istället för att bara ha tänt i det rum man för tillfället vistas. Undvika att ha apparater i standby. Låta bli att slänga mat i tid och otid, t.ex. undvika att slänga mat/dryck så fort bäst-före-datum har passerats, det håller oftast längre än så.

Här i byhålan tar folk bilen 300-400 m till kiosken eller affären, tror inte det är unikt här tyvärr. Gå eller cykla i största möjliga mån istället. Många låter bilen stå på tomgång, på sommaren för att kunna sätta sig i en sval bil direkt och på vintern för att ha en varm bil direkt. Detta är ett ofog, man klarar faktiskt en stunds värme/kyla innan temp har stabiliserats. Korta resor för att hämta/lämna ungar undviks genom att cykla/gå, ungarna får dessutom grundmotion gratis.

Har lagt märke till att väldigt många hästmänniskor tar bilen varje dag till stallet, oavsett om de har långt att åka eller bara ett par km. Om man har med sig tunga saker, t.ex. tunga fodersäckar, så visst, men det har man inte varje dag. Värm upp inför ridpasset med en cykeltur istället. Har man bara omkring ett par km max till stallet så tar det inte mycket längre tid med cykel. Köp grejer på hästloppis istället för senaste modeprylen. Man rider lika bra (eller illa) även om man har billiga/återanvända saker istället för de där snygga ridstövlarna för 10 000 kr, eller sadeln för 45 000 kr.

Om det finns möjlighet så kan man jobba hemifrån några dagar per vecka. Jag har fått göra det senaste halvåret pga diverse skador. Hemarbete har inte riktigt gått hem än hos chefen, men jag fortsätter lobba för det, i synnerhet som man enkelt kopplar upp sig mot jobbsystemen hemifrån och möten hålls via Skype (men bättre anslutning hemifrån...). Finns ingen anledning då att behöva ta bilen till jobbet 5 dagar/vecka tycker jag.

En ofantlig mängd tung trafik går på våra vägar nu. Bygg ut och restaurera järnvägen och för över så mycket som möjligt av transporterna till järnvägen istället. Skulle dessutom önska att politikerna slutade fundera på höghastighetståg i Sverige så länge järnvägen (och tågtrafiken) är i det skick den är i idag.

Att chockhöja drivmedelspriset är däremot inte en lösning. Det drabbar bara de av oss som måste ha bilen till jobbet. De som okynnesåker kommer att fortsätta med det oavsett. Och jag tycker inte att bilen ska vara en klassfråga faktiskt, bilen ska inte vara en statuspryl som endast de rikaste kan utnyttja. Däremot behöver man fortsätta forskning/utveckling för att få fram så miljövänliga fordon som möjligt.
 
Fortsätter. @Petruska skrev tidigare i tråden om att dagliga utflykter långt från hemmet kanske inte är rimligt att ha som standardval för många. Det togs som en provokation av en del, men det är just den typen av tankeexperiment vi måste göra!

Det kanske är modellen 1 lång resa tur och retur mellan jobb och hem per 24h-period som är ohållbar om man har långa avstånd. Det kan individen bara påverka till viss del, men tillsammans kan vi göra mycket.

Med rätt förutsättningar i livet och tillgång till övernattning kan transporterna minska med 80% (veckopendling). Med annan schemaläggning allt däremellan för att minska de 10 resorna per vecka. Osv.

Jag tycker arbetsgivarna och arbetsvillkor kommer undan alltför lätt i hela den här infekterade resa till jobbet debatten. De måste vara med. Annars ligger vi och tjötar och försöker lösa problemet på ett antingen suboptimalt sätt (individen och kollektivtrafiken måste göra massor) eller kontraproduktivt sätt (sänka priset på fossila drivmedel mot bättre vetande)

Det var ett exempel.
Något ditåt.

Det kan helt enkelt vara så att om transportfrågan inte kan lösas på hållbart sätt, med hållbara tekniska och sociala innovationer, så är vissa typer av transporter - tex jobbpendling i en del lägen - inget som vi kan hålla på med.

Att ilsket försvara en helvetes massa bilkörning med "beror ju på var man bor", är inte en del av de där innovationerna. Tvärtom.

Med det sagt, personligen är jag helt ointresserad av folks personliga lösningar när det gäller vardagslogistiken.

Jag ser miljöfrågorna som politiska, även om tyvärr de flesta (alla?) politiska partier ligger på efterkälken.

För att knyta an till alla "just jag bor så att jag måste köra bil till jobbet, och bensinpriset får absolut inte höjas", så undrar jag var utvecklingspotentialen, i hållbar riktning, finns i den positionen?
 
Då är frågan hur mycket sämre det får vara ur "bekvämlighetssynpunkt"
När bilpendlandet tar 1h40 min/dag och busspendlandet (3byten) tar 3h 50 min så bli resultatet att livet försvinner. En vanlig dag skulle då se ut
05,30 godmorgon, dusch, frukost klä på sig, gå till bussen
06,30 bussen går, byte, byte, byte
08,25 jobb
12 lunch
13 jobb
17,25 gå till bussen, byte, byte, byte
19,15 hemma
21,30 godnatt

Möjligheten till att ha familj försvinner där på vägen, möjligheten till att ha ett liv försvinner. Lösningen är inte att tvinga folk till denna idiotpendling lösningen är att ge möjligheter till ett fungerande pendlande.
Det här är ungefär som det ser ut om jag ska busspendla till jobbet och jag bor återigen inte konstigt till utan i huvudorten i min kommun med vettigt avstånd till busshållplatsen (ca 15 min) samt arbetar på största industriområdet i länets största kommun.

Och de tiderna är förutsatt att mam jobbar dagtid. För den som ska vara på jobbet kl 5 så blir morgnarna ännu tidigare... om det går någon buss vill säga. Skulle jag ta bussen skulle det se ut så här ett förmiddagspass:
05:00: godmorgon.
05:38: Kliva på bussen. Redan sen. Resa 6 mil åt fel hål på 1 timme och 6 min med 1 byte.
06:40: Bussbyte igen och får nu åka 5 mil åt rätt håll. Resan kommer ta 1 timme.
11:15: Bussbyte till den buss som kommer passera mitt arbete.
12:10: Framme lagom till lunch. Arbetskamraterna något sur för att jag kommer 7 timmar sent.
15:00: Slutar mitt jobb.
15:20: Hoppar på bussen tillbaka mot stan. Resa 7 mil åt fel håll.
16:30: Bussbyte i stan mot en buss som går åt rätt håll. Efter strax över en timmes färd och ett Bussbyte till är jag hemma.
17:35: Hemma
Hade jag haft möjlighet att åka buss enkel väg till jobbet hade sträckan varit 3 mil och tagit 25 minuter med bil eller mc. Sträckan jag får åka med buss motsvarar 13 mil. Jag tror den här omvägen passar bättre om man ska jobba eftermiddag för då är man iallafall 3 timmar tidig men jag får gå hem efter en mörk skogsbilsväg kl 02:00 på natten. Efter 4 timmar i raskt tempo är jag hemma. På en helg då jag jobbar 13 timmars pass får jag nöja mig med promenad till och från jobbet de där 3 milen.
Så jag håller med dig. Hur obekvämt ska livet få bli för att rädda miljön? Kanske det vore bättre att gå tillbaka till 50-60 talet där en skötte det lilla självförsörjande hushållet (pytteliten bondgård med några djur och som odlar maten själv) och en jobbade?
 
Lite funderingar så här på morgonkvisten...

Jag undrar om vi ens skulle behöva diskutera resande om alla gjorde mer som helhet när det gäller miljön. T.ex. struntar i senaste inneprylen, senaste mobilen osv utan behåller det man har så länge det bara går. Förr höll grejerna dessutom högre kvalitet, de höll mycket längre innan man behövde skaffa nytt. Det borde nu vara billigare att reparera de saker man har istället för att köpa nytt. Kläder som blir omoderna (om man är känslig för vad som är modernt eller ej) sparas för modet går i cykler och kläderna kommer att vara inne om några år igen. Om man ändå ska göra sig av med kläder så skänk bort dem till välgörande ändamål om de är hela och rena. Köp kläder på second hand.

Väldigt många har varenda lampa i hela huset tända så fort det blir mörkt istället för att bara ha tänt i det rum man för tillfället vistas. Undvika att ha apparater i standby. Låta bli att slänga mat i tid och otid, t.ex. undvika att slänga mat/dryck så fort bäst-före-datum har passerats, det håller oftast längre än så.

Här i byhålan tar folk bilen 300-400 m till kiosken eller affären, tror inte det är unikt här tyvärr. Gå eller cykla i största möjliga mån istället. Många låter bilen stå på tomgång, på sommaren för att kunna sätta sig i en sval bil direkt och på vintern för att ha en varm bil direkt. Detta är ett ofog, man klarar faktiskt en stunds värme/kyla innan temp har stabiliserats. Korta resor för att hämta/lämna ungar undviks genom att cykla/gå, ungarna får dessutom grundmotion gratis.

Har lagt märke till att väldigt många hästmänniskor tar bilen varje dag till stallet, oavsett om de har långt att åka eller bara ett par km. Om man har med sig tunga saker, t.ex. tunga fodersäckar, så visst, men det har man inte varje dag. Värm upp inför ridpasset med en cykeltur istället. Har man bara omkring ett par km max till stallet så tar det inte mycket längre tid med cykel. Köp grejer på hästloppis istället för senaste modeprylen. Man rider lika bra (eller illa) även om man har billiga/återanvända saker istället för de där snygga ridstövlarna för 10 000 kr, eller sadeln för 45 000 kr.

Om det finns möjlighet så kan man jobba hemifrån några dagar per vecka. Jag har fått göra det senaste halvåret pga diverse skador. Hemarbete har inte riktigt gått hem än hos chefen, men jag fortsätter lobba för det, i synnerhet som man enkelt kopplar upp sig mot jobbsystemen hemifrån och möten hålls via Skype (men bättre anslutning hemifrån...). Finns ingen anledning då att behöva ta bilen till jobbet 5 dagar/vecka tycker jag.

En ofantlig mängd tung trafik går på våra vägar nu. Bygg ut och restaurera järnvägen och för över så mycket som möjligt av transporterna till järnvägen istället. Skulle dessutom önska att politikerna slutade fundera på höghastighetståg i Sverige så länge järnvägen (och tågtrafiken) är i det skick den är i idag.

Att chockhöja drivmedelspriset är däremot inte en lösning. Det drabbar bara de av oss som måste ha bilen till jobbet. De som okynnesåker kommer att fortsätta med det oavsett. Och jag tycker inte att bilen ska vara en klassfråga faktiskt, bilen ska inte vara en statuspryl som endast de rikaste kan utnyttja. Däremot behöver man fortsätta forskning/utveckling för att få fram så miljövänliga fordon som möjligt.

Äntligen någon jag helhjärtat kan hålla med. När vi diskuterar här hemma så är det samma argument som du har. Tänk om järnvägen som går förbi här hade haft persontrafik som kunde stanna vid stationen i den lilla byn. Då hade byborna kunnat pendlat med tåg till de olika närliggande städerna i inlandet. Det fanns för men lades ner på 1970-talet.
 
Och de tiderna är förutsatt att mam jobbar dagtid. För den som ska vara på jobbet kl 5 så blir morgnarna ännu tidigare... om det går någon buss vill säga. Skulle jag ta bussen skulle det se ut så här ett förmiddagspass:
05:00: godmorgon.
05:38: Kliva på bussen. Redan sen. Resa 6 mil åt fel hål på 1 timme och 6 min med 1 byte.
06:40: Bussbyte igen och får nu åka 5 mil åt rätt håll. Resan kommer ta 1 timme.
11:15: Bussbyte till den buss som kommer passera mitt arbete.
12:10: Framme lagom till lunch. Arbetskamraterna något sur för att jag kommer 7 timmar sent.
15:00: Slutar mitt jobb.
15:20: Hoppar på bussen tillbaka mot stan. Resa 7 mil åt fel håll.
16:30: Bussbyte i stan mot en buss som går åt rätt håll. Efter strax över en timmes färd och ett Bussbyte till är jag hemma.
17:35: Hemma
Hade jag haft möjlighet att åka buss enkel väg till jobbet hade sträckan varit 3 mil och tagit 25 minuter med bil eller mc. Sträckan jag får åka med buss motsvarar 13 mil. Jag tror den här omvägen passar bättre om man ska jobba eftermiddag för då är man iallafall 3 timmar tidig men jag får gå hem efter en mörk skogsbilsväg kl 02:00 på natten. Efter 4 timmar i raskt tempo är jag hemma. På en helg då jag jobbar 13 timmars pass får jag nöja mig med promenad till och från jobbet de där 3 milen.
Så jag håller med dig. Hur obekvämt ska livet få bli för att rädda miljön? Kanske det vore bättre att gå tillbaka till 50-60 talet där en skötte det lilla självförsörjande hushållet (pytteliten bondgård med några djur och som odlar maten själv) och en jobbade?
Den där listan är ju verkligen som en förteckning över hur beslut på olika nivåer tillsammans ger ett ohanterligt resultat.

Men jag ser inte ett enda tecken på att billig bensin är lösningen.
 
Fortsätter. @Petruska skrev tidigare i tråden om att dagliga utflykter långt från hemmet kanske inte är rimligt att ha som standardval för många. Det togs som en provokation av en del, men det är just den typen av tankeexperiment vi måste göra!

Det kanske är modellen 1 lång resa tur och retur mellan jobb och hem per 24h-period som är ohållbar om man har långa avstånd. Det kan individen bara påverka till viss del, men tillsammans kan vi göra mycket.

Med rätt förutsättningar i livet och tillgång till övernattning kan transporterna minska med 80% (veckopendling). Med annan schemaläggning allt däremellan för att minska de 10 resorna per vecka. Osv.

Jag tycker arbetsgivarna och arbetsvillkor kommer undan alltför lätt i hela den här infekterade resa till jobbet debatten. De måste vara med. Annars ligger vi och tjötar och försöker lösa problemet på ett antingen suboptimalt sätt (individen och kollektivtrafiken måste göra massor) eller kontraproduktivt sätt (sänka priset på fossila drivmedel mot bättre vetande)

Det var ett exempel.

Jag undrar över din tänkta avståndsgräns för att veckopendling ska "krävas"?
 
Så jag håller med dig. Hur obekvämt ska livet få bli för att rädda miljön? Kanske det vore bättre att gå tillbaka till 50-60 talet där en skötte det lilla självförsörjande hushållet (pytteliten bondgård med några djur och som odlar maten själv) och en jobbade?

Det absolut sämsta för effektiv livsmedelsförsörjning med tanke på klimatet. Det är en nostalgisk dröm som inte på något sätt har med realism att lösa dagens problem att göra.

Det är faktiskt ett ganska stort problem; att lösningar värderas efter känslor och nostalgi och inte efter faktisk kunskap.
 
Jag undrar över din tänkta avståndsgräns för att veckopendling ska "krävas"?

Jag tycker inte att det ska "krävas", jag tycker att det ska vara en bra lösning för alla inblandade när vi vet att fossila drivmedel inte är en bra lösning att fortsätta med annat än i undantagsfall. Man måste öppna upp lösningsmängder utan att fastna i att enda lösningen är att jag tar min bil och åker som tusan och till på köpet vill jag ha det billigt, trots att världen går åt helvete, för just jag, är minsann inte ens beredd att diskutera andra helhetslösningar.
 
Något ditåt.

Det kan helt enkelt vara så att om transportfrågan inte kan lösas på hållbart sätt, med hållbara tekniska och sociala innovationer, så är vissa typer av transporter - tex jobbpendling i en del lägen - inget som vi kan hålla på med.

Att ilsket försvara en helvetes massa bilkörning med "beror ju på var man bor", är inte en del av de där innovationerna. Tvärtom.

Med det sagt, personligen är jag helt ointresserad av folks personliga lösningar när det gäller vardagslogistiken.

Jag ser miljöfrågorna som politiska, även om tyvärr de flesta (alla?) politiska partier ligger på efterkälken.

För att knyta an till alla "just jag bor så att jag måste köra bil till jobbet, och bensinpriset får absolut inte höjas", så undrar jag var utvecklingspotentialen, i hållbar riktning, finns i den positionen?

Menar du alltså att innovationen är att människor ska flytta till sitt jobb så att ingen behöver pendla?
 
Något ditåt.

Det kan helt enkelt vara så att om transportfrågan inte kan lösas på hållbart sätt, med hållbara tekniska och sociala innovationer, så är vissa typer av transporter - tex jobbpendling i en del lägen - inget som vi kan hålla på med.

Att ilsket försvara en helvetes massa bilkörning med "beror ju på var man bor", är inte en del av de där innovationerna. Tvärtom.

Med det sagt, personligen är jag helt ointresserad av folks personliga lösningar när det gäller vardagslogistiken.

Jag ser miljöfrågorna som politiska, även om tyvärr de flesta (alla?) politiska partier ligger på efterkälken.

För att knyta an till alla "just jag bor så att jag måste köra bil till jobbet, och bensinpriset får absolut inte höjas", så undrar jag var utvecklingspotentialen, i hållbar riktning, finns i den positionen?
Exakt. På varenda punkt. Miljödiskussionen kan läggas ner när den (som så ofta) landar i Själv måste jag tyvärr köra bil men de andra måste göra något radikalt.

Och även jag tycker att miljön och klimatet i första hand är en politisk fråga, inte en fråga om Jag sopsorterar men måste köra bil så mig drabbar bensinpriset jättehårt.
 
För att bidra med något positivt till debatten så tycker jag det är underbart att se hur många det är (både på landet och i stan) som ställer undan (eller säljer) bilen och använder lastcykel istället - och hur glada alla är:

https://www.facebook.com/groups/cyklamedlastcykel/

Sen tror jag att alltfler stadsbor kommer att ta med sig jobbet och flytta ut till mindre orter eller landsbygden och nyttja möjligheten att sköta jobbet digitalt kombinerat med ett lägre livstempo, möjlighet att odla etc. Och på landsbygden kommer det att dyka upp alltfler vinodlingar, ekologiska odlingar, turistattraktioner, kulturella evenemang och annat som efterfrågas och som ett allt varmare klimat möjliggör.

Det finns oändliga möjligheter. Och det är inte en kamp mellan stad och land eller mellan rika och fattiga. Det finns bättre sätt.
 
Jag tycker inte att det ska "krävas", jag tycker att det ska vara en bra lösning för alla inblandade när vi vet att fossila drivmedel inte är en bra lösning att fortsätta med annat än i undantagsfall. Man måste öppna upp lösningsmängder utan att fastna i att enda lösningen är att jag tar min bil och åker som tusan och till på köpet vill jag ha det billigt, trots att världen går åt helvete, för just jag, är minsann inte ens beredd att diskutera andra helhetslösningar.
I de här återkommande diskussionerna har jag förstått att jag måste vara rätt ovanlig. Jag har alltid vägt in avståndet till sysselsättning när jag gjort mina val. När jag pluggade flyttade jag till den orten. När jag sedan sökte jobb på annan ort var det för att jag ville bo åt det hållet. Sen flyttade jobbet på mig 9 mil och då flyttade jag dit. Att pendla där skulle förmodligen vara hanterbart för många här men jag valde inte det.

Men det verkar ovanligare här att låta jobbet styra var man bosätter sig, än att först bosätta sig och sen se boplatsen som så helig att den står över allt annat.
 
Det absolut sämsta för effektiv livsmedelsförsörjning med tanke på klimatet. Det är en nostalgisk dröm som inte på något sätt har med realism att lösa dagens problem att göra.

Det är faktiskt ett ganska stort problem; att lösningar värderas efter känslor och nostalgi och inte efter faktisk kunskap.
Du är även här helt fel ute.

Boende på landsbygden och småskalig odling och husdjursuppfödning är ett absolut måste för ett hållbart utnyttjande av jordens resurser. Den miljöförstöring vi ser idag är till stor del beroende av att många människor inte längre har någon koppling eller direkt förståelse för vad som är väsentligt när det gäller miljön.

Resultatet blir en politik som saknar verklighetsförankring i vad som verkligen har betydelse för miljön och istället handlar om symboler och teoretiska och ofta huvudlösa resonemang av personer utan någon egentlig kunskap.
 
@Sleepy skrev: "Och på landsbygden kommer det att dyka upp alltfler vinodlingar, ekologiska odlingar, turistattraktioner, kulturella evenemang och annat som efterfrågas och som ett allt varmare klimat möjliggör. "

Turistattraktioner och kulturella evenemang går bort om du inte kan ta dig dit kollektivt. :devil:
 
Men det verkar ovanligare här att låta jobbet styra var man bosätter sig, än att först bosätta sig och sen se boplatsen som så helig att den står över allt annat.

Kan det ha något med forumets karaktär att göra? Många hästmänniskor = många gårdsägare? Det är ju något annat än att byta en hyresrätt mot en annan hyresrätt.
 
Kan det ha något med forumets karaktär att göra? Många hästmänniskor = många gårdsägare? Det är ju något annat än att byta en hyresrätt mot en annan hyresrätt.
Fast det är det jag menar. Kan man inte lösa avståndet till jobbet så kanske man ska överväga om man verkligen ska köpa gården?

(Jag fick för övrigt köpa BR för att slippa pendla de 9 milen)
 
Lite funderingar så här på morgonkvisten...

Jag undrar om vi ens skulle behöva diskutera resande om alla gjorde mer som helhet när det gäller miljön. T.ex. struntar i senaste inneprylen, senaste mobilen osv utan behåller det man har så länge det bara går. Förr höll grejerna dessutom högre kvalitet, de höll mycket längre innan man behövde skaffa nytt. Det borde nu vara billigare att reparera de saker man har istället för att köpa nytt. Kläder som blir omoderna (om man är känslig för vad som är modernt eller ej) sparas för modet går i cykler och kläderna kommer att vara inne om några år igen. Om man ändå ska göra sig av med kläder så skänk bort dem till välgörande ändamål om de är hela och rena. Köp kläder på second hand.

Väldigt många har varenda lampa i hela huset tända så fort det blir mörkt istället för att bara ha tänt i det rum man för tillfället vistas. Undvika att ha apparater i standby. Låta bli att slänga mat i tid och otid, t.ex. undvika att slänga mat/dryck så fort bäst-före-datum har passerats, det håller oftast längre än så.

Här i byhålan tar folk bilen 300-400 m till kiosken eller affären, tror inte det är unikt här tyvärr. Gå eller cykla i största möjliga mån istället. Många låter bilen stå på tomgång, på sommaren för att kunna sätta sig i en sval bil direkt och på vintern för att ha en varm bil direkt. Detta är ett ofog, man klarar faktiskt en stunds värme/kyla innan temp har stabiliserats. Korta resor för att hämta/lämna ungar undviks genom att cykla/gå, ungarna får dessutom grundmotion gratis.

Har lagt märke till att väldigt många hästmänniskor tar bilen varje dag till stallet, oavsett om de har långt att åka eller bara ett par km. Om man har med sig tunga saker, t.ex. tunga fodersäckar, så visst, men det har man inte varje dag. Värm upp inför ridpasset med en cykeltur istället. Har man bara omkring ett par km max till stallet så tar det inte mycket längre tid med cykel. Köp grejer på hästloppis istället för senaste modeprylen. Man rider lika bra (eller illa) även om man har billiga/återanvända saker istället för de där snygga ridstövlarna för 10 000 kr, eller sadeln för 45 000 kr.

Om det finns möjlighet så kan man jobba hemifrån några dagar per vecka. Jag har fått göra det senaste halvåret pga diverse skador. Hemarbete har inte riktigt gått hem än hos chefen, men jag fortsätter lobba för det, i synnerhet som man enkelt kopplar upp sig mot jobbsystemen hemifrån och möten hålls via Skype (men bättre anslutning hemifrån...). Finns ingen anledning då att behöva ta bilen till jobbet 5 dagar/vecka tycker jag.

En ofantlig mängd tung trafik går på våra vägar nu. Bygg ut och restaurera järnvägen och för över så mycket som möjligt av transporterna till järnvägen istället. Skulle dessutom önska att politikerna slutade fundera på höghastighetståg i Sverige så länge järnvägen (och tågtrafiken) är i det skick den är i idag.

Att chockhöja drivmedelspriset är däremot inte en lösning. Det drabbar bara de av oss som måste ha bilen till jobbet. De som okynnesåker kommer att fortsätta med det oavsett. Och jag tycker inte att bilen ska vara en klassfråga faktiskt, bilen ska inte vara en statuspryl som endast de rikaste kan utnyttja. Däremot behöver man fortsätta forskning/utveckling för att få fram så miljövänliga fordon som möjligt.
Jag håller med om att dessa förändringar är nödvändiga men de kommer aldrig att inträffa om ett genomförande enbart skall utgå ifrån individuella människors engagemang, de krafter som verkar emot är alldeles för starka.

Ganska lite av det vi totalt konsumerar idag är nödvändigt och tillför egentligen heller ingenting av objektivt värde utan är skapade behov styrda av marknadskrafter och ett samhälle uppbyggt för att konsumera där i stort sett alla aktörer driver på. En förändring måste komma från politiskt håll och uppifrån med styrande och begränsande lagar.
 
Äntligen någon jag helhjärtat kan hålla med. När vi diskuterar här hemma så är det samma argument som du har. Tänk om järnvägen som går förbi här hade haft persontrafik som kunde stanna vid stationen i den lilla byn. Då hade byborna kunnat pendlat med tåg till de olika närliggande städerna i inlandet. Det fanns för men lades ner på 1970-talet.

I den här byhålan stannar faktiskt persontåget. Problemet är att tåget går åt "fel" håll. På morgonen möter man första tåget när man åker till jobbet och på em möter man tåget igen, på väg åt andra hållet.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
13 909
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 378
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 857
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
350
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp