Lite OT kanske men jag blev lite överraskad av att det är så många som överklagar sina tentor? Jag är inne på min första termin på högskolan och jag har nog inte ens funderat så mycket över att läraren skulle göra fel bedömning.

Men å andra sidan så har jag blivit godkänd i de tentor vi har haft så här långt och det jag har fått kommentarer på är sånt som har känts väldigt självklart när läraren har påpekat det, jag har mest känt

och försökt göra bättre nästa gång.
Nu är de två sista delkurserna jag läser under omarbetning så lärarna har varit väldigt tydliga med att de kommer att vara snälla i sina bedömningar i och med att de inte har kunnat visa exempel på vad de vill att vi ska skriva.
Enda gången jag har blivit frustrerad var när det drog ut nästan 10 veckor för att få svar på en hemtenta var godkänd eller inte och så skulle omtentan ske 3 dagar senare. Nu fick jag VG men i och med att jag inte kände mig helt trygg i att jag verkligen hade förstått frågorna rätt så var jag lite bekymrad över hur jag skulle hinna med om jag hade gjort helt fel.
Men till @rubrik så vill jag bara säga att det där med att slänga sig med fina och lång ord behöver inte alls betyda att de har koll, utan mest bara babblar på, i vissa fall går läraren på det, i andra fall så genomskådar de taktiken. Sen har jag en i min seminariegrupp som pratar och pratar och pratar men det finns inte en sammanhängande mening så ingen har en susning om vad hen egentligen vill få fram och det märks att lärarna har samma problem. Vid något tillfälle så blev lärarens respons: Jaha jo så att om vi går vidare...

Alla andras "svar" bemötte läraren antingen genom att antingen berättade lite mer eller berömma för att personen hade tagit upp viktiga aspekter.