Besvikelse

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tänkt sticka iväg på en road trip innan semestern tar slut, men nu verkar det inte bli av då jag inte kan använda gasolköket och jag inte vet vad jag ska kunna livnära mig på i flera dagar utan tillgång till varken kyl eller kokmöjligheter. Något annat att göra har jag inte lyckats komma på. Det får ju liksom inte kosta något heller.

Så jag är besviken. Väldigt besviken. Men tydligen får jag inte vara det för när jag pratar om det så börjar andra dra upp hur himla svårt de har det minsann. Jag ska bara anpassa mig och foga mig i ledet, för andra har det minsann värre. Besvikelse är tydligen inte en tillåten känsla.

Jag har i större delen av mitt liv varit sjuk i panikångest. Att åka iväg hemifrån har aldrig funnits på kartan. När mitt ex började ta med mig ut i skogen på både kanotfärder och camping så kändes det läskigt. Jag gillade att vara i skogen så det var inte problemet. Haken var att det var någon annanstans än hemma vilket var utanför min komfortzon.

Det är bara 4 år sedan jag blev frisk. Nu kan jag faktiskt röra mig fritt överallt. Jag hindras inte längre av sjukdom.

Jag sitter ensam hemma större delen av året och träffar knappt folk genom jobbet heller. Så att komma iväg hemifrån är värt väldigt mycket för mig. Men som sagt, jag får visst inte vara besviken att jag missar det.
 

Därav min länk, för det är nog mer regel än undantag att det råder eldningsförbud nu ;)
Ja överallt! Men eldningsförbud innebär per definition inte gasolkök (inte ens eld) om det inte är specificerat. Vilket det är i vissa län och i vissa kommuner som är de som beslutar om eldningsförbud lokalt.
 
Fast det spelar ingen roll eftersom det i större delan (hela)? landet är totalt eldningsföbud undnataget grill i egen trädgård och det är uttalat att det även gäller diverse campingkök. All öppen låg förutom det lilla undantaget är alltså förbjuden.

Det är det inte. Det är ett fåtal län där detta tillägg gäller och inte där ts hade tänkt åka.
 
Ja men gäller inte gasolkök, eldning på anlagd plats eller ens engångsgrill.

Du kanske ska kolla fakta innan du uttalar dig?

För ex vis

Sollefteå kommun
Kramfors kommun
Örnsköldsviks kommun
Härnösands kommun
Sundsvalls kommun

Gäller följande

Länsstyrelsen har beslutat om eldningsförbud från och med 2 juni i Västernorrlands län.

Eldningsförbud gäller i hela länet. Mycket hög brandrisk råder i skog och mark.

Eldning utomhus är endast tillåten i trädgårdsgrillar och motsvarande anordning egen tomtmark.

Var uppmärksam på att det innebär att även fasta grillplatser, användningen av campingkök, grillning på campingar med mera, omfattas av eldningsförbudet.

Med den egna tomten avses egen tomtmark med kortklippt gräs, och med behörigt avstånd till skog.

Tvivlar starkt på att Y län är det enda länet i hela landet där alla kommuner omfattas av totalt eldningsförbud på andra platser än egna trädgården.
 
Du kanske ska kolla fakta innan du uttalar dig?

För ex vis

Sollefteå kommun
Kramfors kommun
Örnsköldsviks kommun
Härnösands kommun
Sundsvalls kommun

Gäller följande

Länsstyrelsen har beslutat om eldningsförbud från och med 2 juni i Västernorrlands län.

Eldningsförbud gäller i hela länet. Mycket hög brandrisk råder i skog och mark.

Eldning utomhus är endast tillåten i trädgårdsgrillar och motsvarande anordning egen tomtmark.

Var uppmärksam på att det innebär att även fasta grillplatser, användningen av campingkök, grillning på campingar med mera, omfattas av eldningsförbudet.

Med den egna tomten avses egen tomtmark med kortklippt gräs, och med behörigt avstånd till skog.

Tvivlar starkt på att Y län är det enda länet i hela landet där alla kommuner omfattas av totalt eldningsförbud på andra platser än egna trädgården.
Citatet jag svarade på gällde västra Götaland som du länkade till.
 
Ja överallt! Men eldningsförbud innebär per definition inte gasolkök (inte ens eld) om det inte är specificerat. Vilket det är i vissa län och i vissa kommuner som är de som beslutar om eldningsförbud lokalt.
Eldningsförbud innebär det kommunen/länet beslutar, det finns ingen färdig definition som gäller generellt utan råder det eldningsförbud och det inte klart uttalat står att den typen av öppen eld man tänkt sig är tillåtet

Det är det inte. Det är ett fåtal län där detta tillägg gäller och inte där ts hade tänkt åka.
Det är inte ett fåtal län man inte får elda alls. Det är ganska många där det antingen är solklart att det är förbjudet eller inte klart uttalat så att man behöver kontrollera specifikt, i Västra Götaland hänvisar man till kommunerna om detaljerna men det råder eldningsförbud, så att det är fritt fram med sprit/gasolkök är inte korrekt.
 
Eldningsförbud innebär det kommunen/länet beslutar, det finns ingen färdig definition som gäller generellt utan råder det eldningsförbud och det inte klart uttalat står att den typen av öppen eld man tänkt sig är tillåtet


Det är inte ett fåtal län man inte får elda alls. Det är ganska många där det antingen är solklart att det är förbjudet eller inte klart uttalat så att man behöver kontrollera specifikt, i Västra Götaland hänvisar man till kommunerna om detaljerna men det råder eldningsförbud, så att det är fritt fram med sprit/gasolkök är inte korrekt.
Ja precis som jag skrev, eldningsförbud betyder inte per automatik förbud mot gasolkök.
I de kommuner ts nämnt är det fritt fram, om man gör det med försiktighet, likaså längs med hela kusten. Dvs det finns stora möjligheter att åka på en roadtrip och laga mat på gasolkök vilket ts vill göra.
 
Även om det inte råder förbud mot gasolkök i de kommunerna just nu så kan det komma ett förbud innan eller under TS roadtrip. Därför är det väl bättre att ge henne tips om hur hon kan lösa matproblemet än att uppmana henne att köra på ursprungsplanen?
 
Ja precis som jag skrev, eldningsförbud betyder inte per automatik förbud mot gasolkök.
I de kommuner ts nämnt är det fritt fram, om man gör det med försiktighet, likaså längs med hela kusten. Dvs det finns stora möjligheter att åka på en roadtrip och laga mat på gasolkök vilket ts vill göra.
Nej jag håller inte med, det jag skriver går tvärrt emot vad du hävdar. Eldningsförbud per definition innebär inte att gasolkök etc är godkänt om det inte är specificerat,det mycket väl kan innebära det, man måste kolla upp om det inte är uttryckligen specificerat vad som är tillåtet och inte. Kan du visa källa på att det är fritt fram att använda gasolkök? Dvs att det uttryckligen står att det är okej?

Och att på något vis ha öppen eld ute i markerna i dagsläget om det inte är absolutnödvändigt är inte direkt lyckat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 331
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom iväg på en road trip i alla fall. Tur var det. Resan har varit helt fantastisk. Jag har haft en lite lös plan på vad jag ville...
Svar
7
· Visningar
1 565
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp