Besvikelse

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tänkt sticka iväg på en road trip innan semestern tar slut, men nu verkar det inte bli av då jag inte kan använda gasolköket och jag inte vet vad jag ska kunna livnära mig på i flera dagar utan tillgång till varken kyl eller kokmöjligheter. Något annat att göra har jag inte lyckats komma på. Det får ju liksom inte kosta något heller.

Så jag är besviken. Väldigt besviken. Men tydligen får jag inte vara det för när jag pratar om det så börjar andra dra upp hur himla svårt de har det minsann. Jag ska bara anpassa mig och foga mig i ledet, för andra har det minsann värre. Besvikelse är tydligen inte en tillåten känsla.

Jag har i större delen av mitt liv varit sjuk i panikångest. Att åka iväg hemifrån har aldrig funnits på kartan. När mitt ex började ta med mig ut i skogen på både kanotfärder och camping så kändes det läskigt. Jag gillade att vara i skogen så det var inte problemet. Haken var att det var någon annanstans än hemma vilket var utanför min komfortzon.

Det är bara 4 år sedan jag blev frisk. Nu kan jag faktiskt röra mig fritt överallt. Jag hindras inte längre av sjukdom.

Jag sitter ensam hemma större delen av året och träffar knappt folk genom jobbet heller. Så att komma iväg hemifrån är värt väldigt mycket för mig. Men som sagt, jag får visst inte vara besviken att jag missar det.
 

Jag tyckte nog jag tittat på alla på länsstyrelsens förstasida. Var Är det inte eldningsförbud då?
Aha totalt har jag missat.
 
https://www.expressen.se/gt/efter-extremhettan-totalt-eldningsforbud-infors/

Vad innebär totalt eldningsförbud?

Tillåtet:
– Grilla på privat tomt i en kol-, gas- eller elgrill där värmen inte kan nå gräset. Var försiktig och ha vatten tillhands om något skulle hända.
Inte tillåtet:
– Göra upp eld i skog och mark eller villaträdgårdar.
– Grilla ute i naturen, oavsett om du har en riktig grill eller använder de särskilt iordningställda grillplatser som finns i våra naturområden. All grillning är förbjuden.
– Använda engångsgrill.
– Använda gasolkök.
– Använda fyrverkerier.

Källa: Räddningstjänsten Väst
 
Jag har roat mig när jag ändå ligger sömnlös med att kolla vad jag tror är alla Sveriges länsstyrelsers hemsida och det råder strikt eldningsförbud i hela Sverige. Grillplatser, öppen låga, engångsgrillar, på campingar och badplatser etc.
Det enda man får är att grilla på sin tomt om man har rätt förutsättningar och brandsläckare. Inte engångsgrill där heller utan en brandsäker grill.

Vi är uppe på vår egen mark ovan polcirkeln just nu, ganska mycket mark (flera kvadratkm) och vatten på två sidor om oss, huset ligger precis vid vattnet ena sidan en bred fors och andra sidan en stor sjö. Vi har anlagd grillplats. (Tegel)

Vi grillar ändå inte pga hur oerhört torrt det är så minsta gnista vid lite blåst riskerar brand snabbt och fort .

På vägen hit var branden i Ljusdal flera mil bort så stor att det låg en dimma och luktade rök flera mil därifrån .

Summa summarum så har jag svårt att förstå diskussionen alls för oavsett exakt lag just där man befinner sig är det oerhört riskfyllt att elda i naturen just nu.

Om alla tänkte liknande skulle vi inte ha hälften av de bränder vi har inte bara i sommar utan allmänt vid riskfyllda förhållanden ! Istället för att folk tänker ”jag har koll, det är lugnt”.
 

Bifogade filer

  • AC9C2CEF-A4BE-4B2D-AA2E-9AF5028AB739.png
    AC9C2CEF-A4BE-4B2D-AA2E-9AF5028AB739.png
    48,1 KB · Visningar: 91
Vi är uppe på vår egen mark ovan polcirkeln just nu, ganska mycket mark (flera kvadratkm) och vatten på två sidor om oss, huset ligger precis vid vattnet ena sidan en bred fors och andra sidan en stor sjö. Vi har anlagd grillplats. (Tegel)

Vi grillar ändå inte pga hur oerhört torrt det är så minsta gnista vid lite blåst riskerar brand snabbt och fort .

På vägen hit var branden i Ljusdal flera mil bort så stor att det låg en dimma och luktade rök flera mil därifrån .

Summa summarum så har jag svårt att förstå diskussionen alls för oavsett exakt lag just där man befinner sig är det oerhört riskfyllt att elda i naturen just nu.

Om alla tänkte liknande skulle vi inte ha hälften av de bränder vi har inte bara i sommar utan allmänt vid riskfyllda förhållanden ! Istället för att folk tänker ”jag har koll, det är lugnt”.
Jag kan inte nog hålla med dig. Tänker precis som du.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 194
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 316
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom iväg på en road trip i alla fall. Tur var det. Resan har varit helt fantastisk. Jag har haft en lite lös plan på vad jag ville...
Svar
7
· Visningar
1 563
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp