Besvikelse

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tänkt sticka iväg på en road trip innan semestern tar slut, men nu verkar det inte bli av då jag inte kan använda gasolköket och jag inte vet vad jag ska kunna livnära mig på i flera dagar utan tillgång till varken kyl eller kokmöjligheter. Något annat att göra har jag inte lyckats komma på. Det får ju liksom inte kosta något heller.

Så jag är besviken. Väldigt besviken. Men tydligen får jag inte vara det för när jag pratar om det så börjar andra dra upp hur himla svårt de har det minsann. Jag ska bara anpassa mig och foga mig i ledet, för andra har det minsann värre. Besvikelse är tydligen inte en tillåten känsla.

Jag har i större delen av mitt liv varit sjuk i panikångest. Att åka iväg hemifrån har aldrig funnits på kartan. När mitt ex började ta med mig ut i skogen på både kanotfärder och camping så kändes det läskigt. Jag gillade att vara i skogen så det var inte problemet. Haken var att det var någon annanstans än hemma vilket var utanför min komfortzon.

Det är bara 4 år sedan jag blev frisk. Nu kan jag faktiskt röra mig fritt överallt. Jag hindras inte längre av sjukdom.

Jag sitter ensam hemma större delen av året och träffar knappt folk genom jobbet heller. Så att komma iväg hemifrån är värt väldigt mycket för mig. Men som sagt, jag får visst inte vara besviken att jag missar det.
 

Nej, ett totalförbud gäller öppen låga och ett sprit- eller gaskök är en öppen låga.
Du har fel i att det per automatik innebär ovanstående i totalt eldförbud. Men vi kommer inte längre här. Jag råder fortsatt till att kolla kommunernas hemsida eller ringa om man vill ha facit.
 
När vi är ute med barn och djur och behöver enkel och snabb lunch så brukar jag köpa bröd (tunnbröd eller frallor) och frukt och sallad som tillbehör. Ibland nån färdiggrillad bit kyckling eller annat pålägg. Yoghurt finns överallt, så tar vi med müsli.
 
Om de går ut och säger att det är ett totalförbud mot öppen låga så gäller det även sprit- och gasolkök. Det sår ju tom i förtydligandet! :banghead:
Ja i vissa kommuner säger de det, i andra inte, och ibland är det förbud om det inte är x antal cm ovanför marken osv. Totalt eldningsförbud innebär inte per automatik totalt förbud. Sluta slå huvudet i väggen, det gör ju ont!
 
Ok, nu har jag köpt hem 50 kg knäckebröd att ge Magiana så hon inte riskerar att svälta då det helt klart ÄR eldningsförbud med öppen låga undantaget egen grill. Nä jag skojar - inget knäckebröd.

Vill påpeka att jag går under räddningstjänsten Östra Skaraborg som delade detta i morse.
"Eldningsförbud råder sedan den 29 juni i Skövde, Mariestad, Hjo, Tibro, Karlsborg, Töreboda och Gullspångs kommuner på grund av att det är extremt torrt i skog och mark.

Rådande eldningsförbud utökas nu så att ingen eldning i skog och mark längre är tillåten, inte ens vid fasta grillplatser. Sedan tidigare gäller att engångsgrillar inte får användas.
I anslutning till bostäder är det tillåtet att använda vanliga grillar, kol eller gasol, om de inte utgör risk för brandspridning. Det får inte finnas risk för spridning till mark eller omgivning. Grillen ska hållas under uppsikt under grillning och efter grillning, tills grillen är sval."

Jag tolkar det som att man får använda sitt trangia i anslutning till en bostad. Så om nu strömmen går hos mig kan vi koka vatten till maten på ett av mina fyra trangiakök om vi inte orkar använda grillen.
 
Nej, inte enligt lokala, kommunala föreskrifter det finns ofta formuleringar om underlag för gasolkök, engångsgrill osv . Kolla upp vad som gäller i den kommun du ska till är gällande innan ngn typ av eldning...

Goddag Yxskaft

Vi har kollat upp och man avråder från all användning av öppen eld och förbjuder det mesta och du tjafsar om att vissa terrängtyper inte räknas till skog och mark för att försöka få det till tillåtet och lämpligt att ha öppen eld i att land som härjas av skogsbränder. Senast idag beslutades det om utökat eldningsförbud i västra Götaland. Var vill du komma?
 
Goddag Yxskaft

Vi har kollat upp och man avråder från all användning av öppen eld och förbjuder det mesta och du tjafsar om att vissa terrängtyper inte räknas till skog och mark för att försöka få det till tillåtet och lämpligt att ha öppen eld i att land som härjas av skogsbränder. Senast idag beslutades det om utökat eldningsförbud i västra Götaland. Var vill du komma?

Jag har aldrig uppmuntrat till öppen eld eller tjafsat om något alls. Jag har bara sagt emot vissa missuppfattningar ang eldförbudet. Det råder fortfarande inte ngt totalförbud (fakta) i Västra Götaland mot att varken elda på uppgjord plats eller använda gasolkök. Kan vi sluta den här diskussionen nu? Jag har väl aldrig förordat öppen eld utan hela tiden skrivit om ifall det är tillåtet med stormkök med vindskydd på mark som inte kan fatta eld. Jag fattar inte ens vad du hugger på.
 
Jag har aldrig uppmuntrat till öppen eld eller tjafsat om något alls. Jag har bara sagt emot vissa missuppfattningar ang eldförbudet. Det råder fortfarande inte ngt totalförbud (fakta) i Västra Götaland mot att varken elda på uppgjord plats eller använda gasolkök. Kan vi sluta den här diskussionen nu? Jag har väl aldrig förordat öppen eld utan hela tiden skrivit om ifall det är tillåtet med stormkök med vindskydd på mark som inte kan fatta eld. Jag fattar inte ens vad du hugger på.

Jo, i vissa kommuner i Västra Götaland råder det ju faktiskt sådant förbud nu.
 
Jag fattar inte vad du tjafsar om, är det totalt eldningsförbud är det totalt eldningsförbud, är det tillåtet att elda sprit- eller gaskök så är det inte ett totalt förbud. :crazy:
"Stor försiktighet ska iakttas även vid tillåten grillning, som vid ordnade grillplatser. Engångsgrill får användas, men den får inte placeras direkt på marken. I detta extrema läge är det dock mycket olämpligt om den används i anslutning till skog och terräng. "
Här ett citat från en kommun med totalt eldningsförbud. Jag promotar fortsatt inte grillning eller eld öht. Men det du skriver kan vara både rätt och fel beroende på kommun.
 
Nu skrev jag otydligt eller så läste du fel, det råder inte ett totalförbud i hela VGR. VGR är stort. Och totalförbud råder inte.
Alltså vilken väderkvarn slåss du mot, ingen har påstått att det är toalförbud i hela VGR, vi har bara argumenterat emot dig som först sagt att det är tillåtet med stormkök i hela landet, sen i nästan hela landet, sen i hela VGR och sen i 3 kommuner och sen påvisade en att det det avråddes att använda trangia i en av dina nämnda kommuner och jag påtalade att brandförbudet skärps sedan idag.
 
"Stor försiktighet ska iakttas även vid tillåten grillning, som vid ordnade grillplatser. Engångsgrill får användas, men den får inte placeras direkt på marken. I detta extrema läge är det dock mycket olämpligt om den används i anslutning till skog och terräng. "
Här ett citat från en kommun med totalt eldningsförbud. Jag promotar fortsatt inte grillning eller eld öht. Men det du skriver kan vara både rätt och fel beroende på kommun.
Vilket stormkök/gasolkök använder du utan eld.

Bestämmelse från idag i skara

Det råder eldningsförbud i stora delar av landet - SMHI har utfärdat klass 1-varning med stor risk för brand i skog och mark.

Eldningsförbud innebär att man inte får elda i skog och mark samt i villaträdgårdar. Om du vill grilla får du göra det på ordningställda grillplatser eller på grillar med ben högre än 40 cm. Var försiktig och ha något nära till hands att släcka med!

Anledningen till eldningsförbudet är det varma vädret och att marken blir torr och brandrisken hög.

http://www.skara.se/nyheter/nyheter/2018-07-18-viktigt-meddelande--eldningsforbud.html

Trangiakök är ingen grill och de är definitivt läger än 40 cm. Alltså måste man kolla upp med komunen vad som gäller. Det är knappast så att det otvetydigt är godkänt med någon annan form av eldning än den de tillåter med tvekan.
 
Alltså vilken väderkvarn slåss du mot, ingen har påstått att det är toalförbud i hela VGR, vi har bara argumenterat emot dig som först sagt att det är tillåtet med stormkök i hela landet, sen i nästan hela landet, sen i hela VGR och sen i 3 kommuner och sen påvisade en att det det avråddes att använda trangia i en av dina nämnda kommuner och jag påtalade att brandförbudet skärps sedan idag.
Det har jag väl aldrig skrivit (hela landet, men en större del av landet, vilket fortfarande är sant):) Däremot har jag fått mothugg på att man inte får använda stormkök i VGR, vilket man ju får i de flesta kommuner fritt och i de flesta andra på säkert underlag. Jag förstår inte debatten som blivit alls. Jag slåss inte mot något men jag blir ju mothuggen med ibland relevanta men felaktiga faktamässigtoch ibland helt irrelevanta inlägg (ex hur man vågar, det diskuterar jag inte, jag diskuterar vad som är lagligt)
 
Vilket stormkök/gasolkök använder du utan eld.

Bestämmelse från idag i skara



http://www.skara.se/nyheter/nyheter/2018-07-18-viktigt-meddelande--eldningsforbud.html

Trangiakök är ingen grill och de är definitivt läger än 40 cm. Alltså måste man kolla upp med komunen vad som gäller. Det är knappast så att det otvetydigt är godkänt med någon annan form av eldning än den de tillåter med tvekan.
Eller
Vilket stormkök/gasolkök använder du utan eld.

Bestämmelse från idag i skara



http://www.skara.se/nyheter/nyheter/2018-07-18-viktigt-meddelande--eldningsforbud.html

Trangiakök är ingen grill och de är definitivt läger än 40 cm. Alltså måste man kolla upp med komunen vad som gäller. Det är knappast så att det otvetydigt är godkänt med någon annan form av eldning än den de tillåter med tvekan.
Man sätter stenar under, samt skydd runt lågan när det är torrt och/eller blåser :)
 
Angående uttrycket "skog och mark" så är det egentligen inte relevant. När det är eldningsförbud så är det eldning UTOMHUS som är förbjudet - ibland med vissa undantag.
Från MSB:s sida:
"
Eldningsförbud innebär att du inte får använda öppen låga utomhus. All eldning utomhus är då förbjuden. Eldningsförbud är ofta lokala och gäller i din kommun eller i ditt län.
På vissa områden tillåts du använda fasta grillplatser som finns på allmänna platser och i parker. Grillplatserna är ofta byggda i betong och sten för att minimera risken att elden sprider sig och blir en brand. I vissa fall tillåts även användning av fasta gasolgrillar eller hemmagrillar som står på egna ben och inte är i kontakt eller nära marken. Kontrollera alltid med kommunen och länsstyrelsen vad föreskriften om eldningsförbud anger är tillåtet där du befinner dig."
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 245
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 336
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom iväg på en road trip i alla fall. Tur var det. Resan har varit helt fantastisk. Jag har haft en lite lös plan på vad jag ville...
Svar
7
· Visningar
1 565
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp