Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Loppan kollad för dräktighet idag, på dygn 16 efter seminering. Vet hittade ingenting, fanns en äggblåsa på 39 mm, ngn rest av gulkropp men hon är ej i brunst och hade inget ödem. Koll igen på onsdag för att se om vet missade ev. dräktighet eller om hon ska semineras igen. Ni som är kunniga, finns det verkligen hopp om dräktighet? Känns lite deppigt men det är väl så att man inte kan tro att man får dräktigt på första försöket jämt:(
 
Ska tillägga att hon seminerades en fredag och hade släppt på måndagen men man vet ju såklart inte när det skett så det kan ju vara dygn 14 nu.

Min Heartbeat ska kollas på dygn 15 efter seminering pga att det är då det andra stoet ska in, men seminvet sa att det är inte säkert det går att se något så tidigt så vi kanske skulle behöva kolla henne två ggr... Så håller tummarna för dig!
 
@Ottisen Jag håller verkligen tummarna =D

-----
Min tjej går in på 30dygn imorgon och verkar nöjd med livet, men hon verkar följa samma mönster som förra dräktigheten. LIVRÄDD för allt och spänd som en fiolsträng när man luffsat runt ensam så nu får hon hålla sig i hagen under denna veckan.
Vi ska få över 30 grader hela veckan typ...
 
Nybörjarfråga igen..
Min hemmaveterinär (inte seminveterinären) sa att dygn 20-45 är känsliga (eller om han sa 25-40) och då ska stoet inte utsättas för varken foderbyten, hästar som flyttar/kommer nya eller annat som kan stressa. Helst bädda in i bomull. Samtidigt görs väl en undersökning runt dygn 30? Eller har jag missuppfattat? Mitt sto blir ju väldigt stressat av att åka på kontroller nu när hon fattat att det inte är så skoj.
En annan sak: hennes bästa vän och hagkompis är till salu och jag försöker få ägaren att låta hästen vara kvar till efter dygn 45, om mitt sto skulle visa sig dräktig. Ihopsläpp med annan häst, eller gå ensam känns inte jätteroligt i någon del av dräktigheten men framförallt inte i början. Hur skulle ni tänka?
 
Nybörjarfråga igen..
Min hemmaveterinär (inte seminveterinären) sa att dygn 20-45 är känsliga (eller om han sa 25-40) och då ska stoet inte utsättas för varken foderbyten, hästar som flyttar/kommer nya eller annat som kan stressa. Helst bädda in i bomull. Samtidigt görs väl en undersökning runt dygn 30? Eller har jag missuppfattat? Mitt sto blir ju väldigt stressat av att åka på kontroller nu när hon fattat att det inte är så skoj.
En annan sak: hennes bästa vän och hagkompis är till salu och jag försöker få ägaren att låta hästen vara kvar till efter dygn 45, om mitt sto skulle visa sig dräktig. Ihopsläpp med annan häst, eller gå ensam känns inte jätteroligt i någon del av dräktigheten men framförallt inte i början. Hur skulle ni tänka?
Stoet jag lånade fick ta det just så chill den perioden. Typ linda in i bomull. Hon kollades på dygn 45 och dygn 90.
 
Stoet jag lånade fick ta det just så chill den perioden. Typ linda in i bomull. Hon kollades på dygn 45 och dygn 90.
Tack! Det låter ju bra, och det är nog så jag får tänka också. Kanske till och med göra kollen hemma runt dygn 45, om min hemmavet gör det. Jag går händelserna lite i förväg kanske men man vill ju vara förberedd :D
 
Nybörjarfråga igen..
Min hemmaveterinär (inte seminveterinären) sa att dygn 20-45 är känsliga (eller om han sa 25-40) och då ska stoet inte utsättas för varken foderbyten, hästar som flyttar/kommer nya eller annat som kan stressa. Helst bädda in i bomull. Samtidigt görs väl en undersökning runt dygn 30? Eller har jag missuppfattat? Mitt sto blir ju väldigt stressat av att åka på kontroller nu när hon fattat att det inte är så skoj.
En annan sak: hennes bästa vän och hagkompis är till salu och jag försöker få ägaren att låta hästen vara kvar till efter dygn 45, om mitt sto skulle visa sig dräktig. Ihopsläpp med annan häst, eller gå ensam känns inte jätteroligt i någon del av dräktigheten men framförallt inte i början. Hur skulle ni tänka?
Man ska vara försiktig och ta det lugnt men inte överdriva, som jag skrivit i andra trådar har jag köpt ston som jag hämtat direkt från station och kört hem till mig utan problem. Även släppt ihop med nya hästar.
Jag hade aldrig hållt kvar en saluhäst för att ngn annan betäckt ett sto. Det är knappast den personens problem. Är det en bra dräktighet så är det.
 
Man ska vara försiktig och ta det lugnt men inte överdriva, som jag skrivit i andra trådar har jag köpt ston som jag hämtat direkt från station och kört hem till mig utan problem. Även släppt ihop med nya hästar.
Jag hade aldrig hållt kvar en saluhäst för att ngn annan betäckt ett sto. Det är knappast den personens problem. Är det en bra dräktighet så är det.
Nej det är givetvis inte hennes problem men jag tror hon ändå vill ge mitt sto de bästa förutsättningarna, vilket jag är tacksam för.
Kanske inte behöver oroa mig för det dock, nu släpptes en valack i sjukhage tråd-i-tråd med mitt sto och det blev ett fasligt liv på henne så det kanske är kört ändå.
 
Jag frågade min seminveterinär om det där med stress. Han menade att det är skillnad på stress och stress.
Jag fortsätter att rida och träna mitt sto men kommer inte åka på några tävlingar. Hon är väldigt obekymrad att köra och är väldigt van att åka till min tränares anläggning. Ridningen består till 90 % av ridning i skog och till min tränare åker jag max en gång i veckan. Min veterinär menade att hon bara mår bra av att hållas igång. Hon är ju inte sjuk.
Nu vet jag ju inte om hon är dräktig än men behandlar henne som vanligt. Hon går ute dygnet runt i stor gräshage med mitt andra sto och rids fem-sex dagar i veckan.
Hon ska kollas 2/7, lite tidigt (14 dygn) men det var liten risk för tvillingar.
Om hon är dräktig kommer jag säkert bli jätteförvånad. Det känns konstigt att Hedwig skulle bli mamma men det vore ju superroligt. Sånt fint sto som varit en fantastisk tränings och tävlingskompis.❤️
 
Nej det är givetvis inte hennes problem men jag tror hon ändå vill ge mitt sto de bästa förutsättningarna, vilket jag är tacksam för.
Kanske inte behöver oroa mig för det dock, nu släpptes en valack i sjukhage tråd-i-tråd med mitt sto och det blev ett fasligt liv på henne så det kanske är kört ändå.

Du får helt enkelt vänta och se. Enligt min erfarenhet hjälper det inte att linda in i bomull. Är det menat att bli dräktigt så blir det dräktigt, om inte får man försöka igen eller strunta i det.
 
Nä inget föl här. Loppan stod med ett ägg på 43 och ett på 30 så nu är semin bokat tills imorrn. lagom peppad på att köra till seminstationen två ggr till denna vecka måste jag säga:cool:
 
Hoppar in här, seminerad för andra gången här och ny koll i helgen.
Tidig koll pga tvillingrisk.
Första gången var vi lite sent ute så den gången "räknas" knappt.
Men nu fick vi bra tajmning så bra förutsättningar.

Men visar små brunst tecken i hagen så har inte hoppet allt för högt.

Men känns som det är tidigt för brunst igen ?:confused:
seminerad torsdag 12/6 och släppte dagen efter.
 
Hur vet man under pågående säsong att en hingst har dålig dräktighet det året? Har hört rykten om en hingst som jag tänkte använda. Är lite sent på bollen med mitt sto så jag måste ju försäkra mig om att det inte är sant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 160
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 035
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
837
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp