Betala hanen?

Sv: Betala hanen?

Hade inte tänkt blanda mig i men kan inte låta bli!:D Det är ju en gång för alla så här att en blandras hund kostar mindre i inköp än en renrasig. Detta har ju sina randiga förklaringar givetvis, men då måste ju ni alla som hoppar på TS här i rasande fart även förstå att det finns människor som gärna vill ha en hund, är väldigt seriösa MEN inte kan betala 10-14000 för en valp.

Och kom nu inte med svaret att dom då inte ska ha hund för det är ju rent ut sagt urbota korkat att säga nåt sånt! Att hosta upp 14000 för en hund som kanske bara ska vara ett trevligt sällskap, typ småhundar, är rena rånet anser jag! Och med tanke på den lånekarusell som varit innan lågkonjunkturen slog till så kan jag slå vad om att det finns väldigt många renrasiga hundar där ute som heller inte hamnat hos en människa som var rätt.

Jag anser att hundpriser i gemen har rusat iväg på ett sätt som inte är realistiskt. Det är säkert därför som blandras aveln också exploderat då många vill ha hund men inte har råd med renrasigt.

Sen försvarar jag inte människor som blandar hur som helst men därifrån till att hoppa så högt som många av er gjort i denna tråden är det ganska långt känner jag..

Till TS, kolla på Blocket under Tjänster så får du en ganska god uppfattning om vad ägare till hanhundar inom blandras avel vill ha i ersättning. En engång summa inkl omparning tycker jag kan vara rimligare än ersättning dessutom per valp.



Vadå bara ska ha? Är det så bara att skaffa en hund för ha ett trevligt sällskap :confused:
 
Sv: Betala hanen?

Vadå bara ska ha? Är det så bara att skaffa en hund för ha ett trevligt sällskap :confused:

I motsats till en hundägare som köper för utställning, bruks mm förstås..:cool:

Ja jisses frid...ni är som en hel bunt små terriers som gör gemensam sak o anfaller i klump!:D:D

Sorry men om ni lugnar er en sekund o tänker efter lite...TS har ställt en fråga, varför i hela friden svarar ni inte på den o struntar i att hoppa på henne/honom? Inget ni säger kommer ju ändra det faktum att hunden är dräktig o kommer troligtvis att få ett gäng valpar. Det kommer heller inte hindra dom som vill köpa blandrashundar från att köpa just hennes/hans.

Och OM ni nu inte vill svara på den frågan så strunta i tråden då!:devil: Istället för att gadda ihop er o skälla som bandhundar...

Jag har full förståelse för er inställning till varför man inte ska ägna sig åt blandras avel men vissa saker ni säger är totalt uppåt väggarna. Varför ska inte en människa som inte vill lägga 14000 (använder den summan nu eftersom den var med i mitt förra inlägg) få köpa en hund som passar hennes kassa? Vad är det som gör den människan till en sämre hundägare än den som har råd?

Nej, till syvende o sist handlar det om att vilken valp det än gäller så ska den vara önskad o planerad för.
 
Sv: Betala hanen?

Varför ska inte en människa som inte vill lägga 14000 (använder den summan nu eftersom den var med i mitt förra inlägg) få köpa en hund som passar hennes kassa? Vad är det som gör den människan till en sämre hundägare än den som har råd?

Min åsikt är inte att en specifik människa är sämre för att den inte har 14 000 att lägga på en valp. Jag tror dock att om denne människa är en så god hundmänniska och så gärna vill ha hund så sparar denne ihop till summan, trots att det tar tid om det är vad som krävs. Precis som jag och många med mig har gjort.

Men, att jag vill ha höga priser på alla hundar har inte så mycket med priset i sig att göra. Självklart skulle jag inte gråta om jag bara behövde betala 500 kr för min valp,och jag skulle heller inte bli en sämre ägare för det eller tycka mindre om min hund. Däremot skulle risken öka betydligt att fler opassande ägare köper hund bara för att. Det skulle gå runt än mindre och det skulle kvitta att hålla på och vara nogrann i sin avel. Buskaveln skulle öka än mer och fler och fler hundar skulle hamna hos olämpliga ägare och fara illa. Jag tror helt enkelt att hundarna skulle komma i kläm.

Om priset höjdes även på blandisar så skulle alla tänka efter en gång extra innan man köpte en hund, för att det ändå handlar om ganska mycket pengar. Det skulle även göra att människor som avlar på dessa korsningar skulle vara tvugna att tänka efter innan dom gör parningen, eftersom det inte bara skulle vara att rea ut valparna på blocket och man kanske skulle få bort dom minst seriösa och därmed ha färre potentiella valpköpare.

För mig är det alltså snarare en "politisk" åsikt än något slags hat mot människor som inte har råd, som köper blandisar eller vad som helst. Det är bara mina åsikter om saken, och på ett diskussionsforum får man ju just diskutera saker. :)
 
Sv: Betala hanen?

I motsats till en hundägare som köper för utställning, bruks mm förstås..:cool:

Ja jisses frid...ni är som en hel bunt små terriers som gör gemensam sak o anfaller i klump!:D:D

.

Jag reagerade på bara... För först och främst är mina hundar en hobby och sällskap. Går de bra på utställning, i avel mm så är det en bonus.

Och du, jag har inte hoppat på TS. Jag har inte sagt ett ljud, mer än frågat vad hon gett för de andra parningarna. Trodde det kunde vara en hjälp till vad hon skulle betala för denna parningen.
 
Sv: Betala hanen?

Det finns ju hundratals blandraser ute på blocket som blir sålda till skithem eller aldrig blir sålda öht pga sådana som Ts, som bara vill ta en kul för skojjs skull, för att hen själv, lillebror och bästa vännen ska ha vars en, men sen när det kommer ut 10 valpar slänger de bara ut resten på blocket och ger blanka fan i vart valpen hamnar eller vad som händer den i framtiden och den hunden kanske blir misshandlad resten av sitt liv.

Har man inte tålamod nog att spara ihop till en renrasig valp med hälsotestade föräldrar, Nej, då ska man faktiskt inte skaffa sig en hund.
 
Sv: Betala hanen?

Det var inte meningen att du skulle ta åt dig, vet att du inte sa nåt till TS men jag förutsatte att du förstod att det bara var första meningen som var ställd till dig personligen, sorry.
 
Sv: Betala hanen?

Jag har sett åtskilliga renrasiga valpar hamna som "dekoration" hos människor som haft mer pengar än vett så det argumentet köper jag inte heller.

Som jag sa förut så handlar det inte om att inte kunna spara ihop 14000 utan att inte VILJA ge så mycket pengar för en hund som "bara" ska vara ett sällskap. (Därmed påstår jag inte att den inte ska skötas på bästa sätt, tvärtom.)

Oseriösa människor har det alltid funnits inom hundavel o kommer alltid att finnas o så länge NÅGON köper valpar så kommer det finnas avel i alla former.

Men därifrån till att fullkomligt anfalla TS har jag väldigt svårt att förstå.
 
Sv: Betala hanen?

*tar din knapp*
Vi kan ju passa på att lägga till ordet huskatt här när vi ändå är igång ;) Det kommer alltid att finnas, dom kommer vara billigare och lättare bli ett impulsköp.

Vill man verkligen ha en hund så får man helt enkelt spara. Det kostar att ha djur och har man inte ens råd att spara ihop 10 000 så har man definitivt inte råd att ha djur. Inte för att det kostar 10 000kr i månaden att ha ett djur, men det KAN kosta 10 000kr på ett dygn om du har otur.

För mig är blandras- och huskattsproduktion ingenting som tillför någon specifik ras någonting. Ska man avla på något djur så ska ska det kunna tillföra något mer än bara vara söt. Det kommer alltid födas hundar och katter som är bäst lämpade för sällskap, ingenting annat, även om du avlar på dom snyggaste och duktigaste avelsdjuren. Varför medvetet producera fram "medelmåttor"? Och ja, det BLIR medelmåttor. Man måste ha kunskap för att medvetet kunna avla fram något bra och ge dom bra förutsättningar. Och har man tillräckligt med kunskap för detta så inser man hur stort problemet med blandraser och impulsköp osv är och då är det inget man vill stödja. Så ja, blandras och huskattsproduktion tyder i mina ögon på okunskap och okunskap och avel hör inte ihop i samma verksamhet.
 
Sv: Betala hanen?

Det där tänkte jag också på, det med att det finns rika människor som köper sig en hund till prydnad. Men det känns faktiskt svårare att komma ifrån. Och någonstans måste man ju börja. Sänks priserna så blir det fler som inte borde ha hund som köper hund, höjs priserna så kommer man undan det. Då skulle man enbart dras med prydnadshundköparna, vilket jag inte ser som fullt lika många och vilket oavsett är en förbättring jämfört med innan. Alltså, kan man bli av med något så är ju det bättre än inget.
 
Sv: Betala hanen?

Det finns ju med all säkerhet fler oseriösa hundköpare som köper en billig blandras än oseriösa hundköpare som köper en dyr renrasig.

Och att folk har ganska mycket emot blandraser kommer man inte ifrån, och om man sitter och skriver att man vill para två olika raser så får man faktiskt räkna med att få mothugg! Det här är ett disskutionsforum och alla har skrivit vad de tycker och tänker i den här frågan, det handlar inte om något anfall!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betala hanen?

*kl* TS har väl inte nämnt att valparna kommer att bli billiga, så den diskussionen är väl väldigt teoretisk? Då skillnaden mellan renras och blandras är så liten utslaget på vad en hund kostar första året så kan jag inte se vad någon tusenlapp hit eller dit skulle göra för skillnad i långa loppet. Man läser förhoppningsvis på och köper sig den hund som passar en bäst, oavsett priset. Kostnaden för att falla för fel ras el. blandras kan nog mångdubbelt överstiga några tusenlappar när problemen visar sig.
 
Sv: Betala hanen?

Men du...VAD har alla dina inlägg i den här tråden med TS fråga att göra? Du bortser ju från det faktum att TS hund redan är dräktig, valpar kommer att komma o hon frågade vad som var rimlig ersättning till hanen, inget annat!

Då kastar du o ett gäng andra er över henne som en flock galna gamar och det var DET jag vände mig emot, inte över avel i gemen...

Ni gör ju att tråden lever vidare, och jag också såklart!:D Men smartast av er som ogillar denna avel hade varit att låta tråden dö....Tänkt på det?;)
 
Sv: Betala hanen?

*kl* TS har väl inte nämnt att valparna kommer att bli billiga, så den diskussionen är väl väldigt teoretisk? Då skillnaden mellan renras och blandras är så liten utslaget på vad en hund kostar första året så kan jag inte se vad någon tusenlapp hit eller dit skulle göra för skillnad i långa loppet. Man läser förhoppningsvis på och köper sig den hund som passar en bäst, oavsett priset. Kostnaden för att falla för fel ras el. blandras kan nog mångdubbelt överstiga några tusenlappar när problemen visar sig.

Ytterst vettigt inlägg!:bow: Sällsynt i denna tråd...:devil:
 
Sv: Betala hanen?

Väljer att inte kommentera valet att avla på hundar av olika "ras"!

Däremot anser jag att ersättningen till hanen skall vara ett valppris, vilket är fullt normalt inom den rasrena aveln.
Så om en valp av denna blandning brukar kosta ca 10.000.- så skall hanhundsägaren ha den summan!

Utöver detta skall tikägaren bekosta:
* Foder till tik och senare även valpar
* Avmaskning av valparna
* Försäkring av valparna alt. dolda fel försäkring
* Vet.besiktning och id.märkning

Samt sörja för att valparna registreras hos JBV när de levereras.

/Swat
 
Sv: Betala hanen?

*tar din knapp*
Vi kan ju passa på att lägga till ordet huskatt här när vi ändå är igång ;) Det kommer alltid att finnas, dom kommer vara billigare och lättare bli ett impulsköp.

Vill man verkligen ha en hund så får man helt enkelt spara. Det kostar att ha djur och har man inte ens råd att spara ihop 10 000 så har man definitivt inte råd att ha djur. Inte för att det kostar 10 000kr i månaden att ha ett djur, men det KAN kosta 10 000kr på ett dygn om du har otur.

För mig är blandras- och huskattsproduktion ingenting som tillför någon specifik ras någonting. Ska man avla på något djur så ska ska det kunna tillföra något mer än bara vara söt. Det kommer alltid födas hundar och katter som är bäst lämpade för sällskap, ingenting annat, även om du avlar på dom snyggaste och duktigaste avelsdjuren. Varför medvetet producera fram "medelmåttor"? Och ja, det BLIR medelmåttor. Man måste ha kunskap för att medvetet kunna avla fram något bra och ge dom bra förutsättningar. Och har man tillräckligt med kunskap för detta så inser man hur stort problemet med blandraser och impulsköp osv är och då är det inget man vill stödja. Så ja, blandras och huskattsproduktion tyder i mina ögon på okunskap och okunskap och avel hör inte ihop i samma verksamhet.

Vad tillför en raskatt?

Jag tycker det är skillnad på att avla olika blandraser på hund och en huskatt.
Hundar finns i olika raser och en de fungerar på olika sätt. Det finns jakthundar som jagar en visst sorts djur, fågelhundar, sällskapshundar, polishundar...ja listan kan göras lång. Och för dessa hundar ska fungera så gäller det att de är avlade för uppgiften de ska ha (lite enkelt förklarat)

Detta finns inte på katter. Så jämföra blandraser på hund och blandraser på katt, är för mig helt skilda saker.
Sen tycker jag självklart man inte ska producera huskatter överallt och många av dessa katter far illa. Men, en katt avlas inte för olika ändamål. Så det skulle inte vara hela världen att para en siames med en britt.
Men para med en rottis och tex pudel, skulle kunna få väldigt olika utslag. Och det kan bli helt fel...
 
Sv: Betala hanen?

Kattaveln behöver vi inte gå in på närmare men där avlar man ju för en standard och ett temperament.

Just det där med att blanda så pass olika typer av temperament och mentalitet är ju en sak det krävs kunskap för. Olika linjer, även inom samma ras behöver ju inte alls bli en bra kombination. Är man insatt så har man ju förhoppningsvis ett hum om att den linjen ger skarpa hundar, den linjen har en tendens till att ängsliga av sig etc, etc. Alla linjer passar ju inte så bra ihop och om man inte vet vad som finns bakom hunden så kan det ju bli en väldigt olycklig kombination om man har otur.
 
Sv: Betala hanen?

Vad tillför en raskatt?

...

Jag tycker en selektiv rasavel på katter tillför ganska mycket. Många gånger har jag sett folk på tex buke argumentera för att deras katter måste löpa vind för våg i samhället för att de nte kan vara innekatter, detta med resultatet att de parar sig och föder ett oändligt antal kattungar, pissar och reapr andra människors egendom, blir påkörda och självdör i vägkanten utan sin älskade matte eller husse hos sig, eller blir misshandlade av mindre nogaräknade människor.

Kan de som inte bor lämpligt till för att släppa ut sin katt istället skaffa sig en katt ur en ras bättre lämpad för att vara inomhus och gå koppelpromenader vore mycket vunnet.
 
Sv: Betala hanen?

För att svara på frågan så tycker jag att priset för en valp är vad han hundsägaren ska ha. Du ska ha tiken hemma hos dig!!

Jag tycker i den övriga diskutionen att priset på renrasiga skulle vara lägre, nu vet jag att kostanden för att ta fram en fin, frisk valp med bra föräldrar kostar och priset på renras är därefter.
Jag tycker också att det är förmycket att ge 12-15000kr för en sällskapshund, men om en renras skulle ligga 5-8000kr så skulle jag utan tvekan köpa renras. Här är det inte fråga om pengar då jag skulle kunna köpa en för 30 000 om det skulle vara så men inte skulle jag bli en ännu bättre matte för det.
 
Sv: Betala hanen?

*KL*

Det storsta problemet, som jag ser det, med blandras avel ar halso risker. Darfor blir det ofta billigare i langden att kopa en rasren valp med kanda halso risker da fleara generationer ar halsoundersokta an att kopa en okand blandras valp. Dom flesta av oss som koper valp alskar vara husdjur och om vara djur har ont och ar sjuka tar vi dom till veterinaren... personligen foredrar jag "to stack the odds in my favor". Jag betalar visserligen mer for en renrasig hund nar jag koper den, men sannorlikheten att jag far mindre vetrinar rakningar och mindre "heartache" ar mycket storre.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 724
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 306
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 058
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp