Bukefalos 28 år!

Bete till eksemhäst?

nike1234

Trådstartare
Min isis fick eksem förra sommaren då han kom till mig. Vi bor på landet med mycket skogsbygd och massor av insekter och ingen direkt tillgång till sommarbete. Han kom från liknande skogsbygd men de hade sommarbete till honom. Nu till min fråga; han går med eksemtäcke och behandlas när han är här hemma. Men han behöver ut på bete och äta grönt gräs. Har nu fått tag på ett fint stort bete vid havet där det blåser och är relativt insektsfritt. Min andra isis har inte eksem och han behöver också såklart gå och beta grönt gräs. Hur gör ni andra med eksemhästar? Kan han gå på detta bete utan täcke? Kanske dum fråga för er som har erfarenhet! Men jag tycker inte det är ok att han går i sin hage med mycket begränsad tillgång på gräs och mycket insekter. Så vad gör man?
 
Min som har exem har täcket på sig och går i beteshage, men går in på nätterna eftersom det är mest insekter i gryning och skymning och då är det besvärliga tider att ta in och ut på om hon skulle stå inne bara just när det är som värst.
 
Min ena har eksem och går i beteshage som är öppen och blåser rätt mycket. Han har täcket på sig dygnet runt ändå, skulle inte våga låta honom vara utan. Han har lätt eksem.
 
Hellre att hästen inte går på bete utan får bra mat och god omvårdnad. De sörjer inte något de kunde ha fått, men lider av något som pågår "just nu".
 
Du kan släppa din häst på bete oavsett om den behöver täcke eller inte, den avgörande punkten är om den klarar det aktuella insektstrycket utan uppstallning. Om hästen klarar sig utan täcke i en mer gynnsam miljö, och om miljön verkligen är bättre för hästen kan man inte förutsäga. Som det låter på din beskrivning skulle jag absolut släppa hästen på bete, men med eksemtäcke och eventuellt prova lite utan täcke i slutet på sässongen, men bara om hästen är absolut symptomfri.
 
Jag tycker du skall prova och se hur det går. Jag har lämnat min eksemhäst på havsnära bete och det har gått väldigt bra. Ta chansen. Hästen har fått gå utan täcke.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 734
Senast: Mia_R
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 644
Senast: Solis
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 916
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 586
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp