Mina tre går på bete sen i 1 maj och har mycket bete. Det växer lika bra som förra året. Har betat ca 1 hektar totalt i år på tre hästar.
 
Vanlig gran borde inte vara några problem. Jag vet bär vi hämtade julgranar på granngården efter nyår, berättade de att det endast var en sort av granarna som hästarna kunde ät. Den andra var inte bra. Minns tyvärr inte vad den andra sorten hette, men tror inte den andra sorten är så vanlig, den är lite speciell i utseendet.

Hoppas någon som har mer koll kan svara. Detta är det lilla jag kommer ihåg. 😅

Vanlig gran är smaklig och inte giftig .

Det är idegran du avser - den växer inte i vanliga skogar i regel.
 
Jag tror att jag ska klara mig...
Än så länge går de i en hage med mycket skräpväxter i, och det finns gräs kvar även om den börjar se torr ut.
Men jag har en till rejäl hage med mycket gräs i som jag tänkt flytta dem till strax så att den första kan återhämta sig.

Är det tokigt att putsa av den första hagen nu när det är så torrt?
Skräpväxterna växer sig höga men jag vill ju inte slå av gräset om det är taskig återväxt.


Det är inte fel att putsa av utan snarare klokt. Underlättar för det ”riktiga” gräset som tar sig direkt det kommer regn och då inte behöver slåss mot ogräset .
 
Vi har fått ett tips från Margareta Bendroth, hästrådgivare på Hushållningssällskapet Sjuhärad, om att man ska vara försiktig med att ge hästarna kungsgran och andra förädlade granar. De kan eventuellt vara giftiga för hästar. Men "vanlig" gran kan hästarna gärna äta!
https://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-foder/eva_dahlstrom/ar-det-okej-att-ge-hastar.htm

idegran är väldigt giftig men även vissa andra granar ska man nog undvika och enbart hålla sig till vanlig svensk rödgran
 
Våra gräs hagar är så nedbetade att de ser ut som en öken där inne. De lilla gräs som är kvar får unghästen äta på dagarna då hon går ute dygnet runt. De andra tjockisarna (inklusive min egen) får hålla till godo med hö och lite och pilla med. Tyvärr faller min ur nu har jag märkt så får ösa på
Med hö och grejer inne åt henne .. Men men sånt är livet och vart är regnet? Vi fick två veckors regn sen inget mer och bara värme ..
 
Våra gräs hagar är så nedbetade att de ser ut som en öken där inne. De lilla gräs som är kvar får unghästen äta på dagarna då hon går ute dygnet runt. De andra tjockisarna (inklusive min egen) får hålla till godo med hö och lite och pilla med. Tyvärr faller min ur nu har jag märkt så får ösa på
Med hö och grejer inne åt henne .. Men men sånt är livet och vart är regnet? Vi fick två veckors regn sen inget mer och bara värme ..
Regn i två veckor? :eek: Jag tror vi fick max 2 dygn lättare regn i juni. I maj ännu mindre.
 
Vi har färre hästar än vad vi kan ha, två går på vanligt bete och två går på begränsat samt är inne på natten. Vi har inte rört flera hagar utan de har gått i samma hagar sedan i maj eller juni. Vi har nu tagit torrhö på några hagar, det har vi inte gjort på många år men ett sånt här år står man inte bara och ser på... Till vintern kommer de gå på både slagen vall och helt obetade hagar så det kommer nog finnas hela vintern för dem att skava på.
Det märks att det inte växer nåt vidare men vi fick i alla fall lite regn för två veckor sedan så det räddade ju upp även om det nu börjar bli rätt torrt igen. Nedbetade områden kommer ju inte ta sig, de som är obetade/oslagna klarar ju sig bättre.
 
Som en uppföljare till att det kommer att bli dyrt med hö i år, hur har ni det med bete?

Jag har som tur är lättfödda hästar, men jag har inte behövt använda munkorg i år om vi säger så. Förra året hade jag bete in i mitten av oktober, i år är det väldigt svårt att sia om hur länge det ska räcka, eller vilka andra blommor och blad de riskerar att stoppa i sig i brist på annat.

Har en stor skogshage och har kollat efter de mer uppenbara giftiga örterna, men hur är det tex med gran? Vanlig gran, i större mängder, kan det vara farligt?

Jag har ganska stora hagar i år.
Hittills räcker det, men en av hagarna är ordentligt nerbetad och det växer dåligt från botten, förstås.
Det är dock bra, för jag har därmed kunnat släppa ett par tjockisar som annars eventuellt skulle ha fått gå på bete först ganska sent på hösten för att inte bli för feta.
Så paradoxalt nog betyder årets skruttiga betestillväxt att jag kunnat släppa fler hästar än jag annars hade vågat.
 
Våra gräs hagar är så nedbetade att de ser ut som en öken där inne. De lilla gräs som är kvar får unghästen äta på dagarna då hon går ute dygnet runt. De andra tjockisarna (inklusive min egen) får hålla till godo med hö och lite och pilla med. Tyvärr faller min ur nu har jag märkt så får ösa på
Med hö och grejer inne åt henne .. Men men sånt är livet och vart är regnet? Vi fick två veckors regn sen inget mer och bara värme ..

Tja, det är olika...

Här har det regnat två eller tre gånger sedan april. Inget dygns-regn utan bara så ytan blivit fuktad i stort sett.
 
Jag fick in mitt hösilage i början av juni och har allt jag behöver trots att det blev ca 2/3 av normal skörd. Har nu 6-7 hektar med slagen vall åt 4 tjockisar så det lär räcka ett tag. I den hage jag sparat går nu en kompis sto m föl i gräs upp till magen.
Jag njuter av värmen och solen i fulla drag, men lider lite med de hästägare som inte har det lika bra förspänt som jag.
 
För att svara er alla vi hade väl tur i vårt område. Men de behövdes för hörskörden annars hade vi nog inte fått in någonting alls i slutändan. De satte iaf fart och växa där och då. Men sen tänker jag på brunnen i stallet med torkan, vad kommer hända om de inte vänder? Ska hästarna inte ha något vatten i vinter i sin brunn .. De är mycket att fundera på!
 
Vi har fått max 5 mm på 9 veckor. Det är katastrof. Mina går inne på natten ändå men det är nog något i det 2 mm avbrända gräset för min lättfödda häst blir tjock ändå, med munkorg. Men de fodras ju inne nästan som på vintern (inte fånghästen men hon får ju grovfoder), tills fodret är slut och då kan det ju bli slakt.
 
Betet har i princip varit slut sen i juni. Stora delar är sönderbränt. Övrigt är helt nedgnagt. Dock kommer det upp lite i takt med att det gnags ner för än håller de flesta hullet. Men fortsätter torkan kommer det blir kris. Trots att det rotationsbetas - men det finns ju ingen direkt återväxt att rotera till. Växer skitdåligt i vinterhagarna med, de har ändå såtts in.

Stödfodring är svårt då lagret är i princip slut. Två koncalescenter som inte kan beta har mat i två veckor till. Sen är det kris. Och det finns absolut inte ett strå att köpa.
 
Läser mina "minnen" på Facebook. Den här dagen förra året beklagade jag mig över semesterns regn och rusk och brist på strandväder (ok, med visst fog kan jag tycka). Den här dagen för tre år sedan beklagade jag mig över allt hösilage som jag fått pressat och vad ska jag med allt det till med två hästar.

I år har vi haft två dagar med totalt kanske 20 millimeters regn sedan slutet på april och jag är djupt tacksam för att jag har något överdimensionerat med mark och gräsvall till två hästar. Har kunnat ge bort några ton hösilage som blev över från 2016 till en grannbonde med kor, och har dessutom ett bra lager kvar från 2017 som kommer att räcka med mitt eget från i år, även om jag skulle behöva stödfodra tidigare.

Betet ser ut som en savann, men den "blötaste" (normalt blötaste) marken är ännu inte betad och den hann växa upp innan allt mumifierades.

Några storbalar halm finns också i reserv kvar på logen, blandar jag med torv så ska det nog också klara vintern. Det är väl bäst att försöka skaffa hem också ett sådant lager, med tanke på hur den efterfrågan lär gå upp i höst.

Men bortsett från min egen situation så gör det ont i bröstet att se sig om och fatta den där paniken att var fan ska vi få vinterfoder från. Oavsett om det är hästägare eller andra djurhållare. :(
 
Här har det kommit 10 mm i maj och juni jag kollade igår faktiskt Det är tydligen enligt SMHI ca 25% av det normala :(
Och denna värmen på det :down:
 
Hade regn 4-5 dagar iaf här någon gång före midsommar, nu är det mesta sönderbränt igen. Stora bra beteshagar intill sjö, för min lättfödda ponny är det faktiskt närmast idealiskt nu :p Men inte för storhästarna...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 406
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 822
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 844
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Vilket av detta alternativt hade ni valt? Lättfödd shettis, men som ändå behöver äta konstant då hon haft magsår för 2 år sen. Kan gärna...
Svar
5
· Visningar
900
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp