Betesvård på oanvänd mark

L8P8

Trådstartare
Vi har köpt gård och ska snart flytta...
Saken är den att det har inte funnits hästar på gården på många år (eller kanske inte ens någonsin, det är möjligt att det bara har varit andra djur) och marken som hör till har stått orörd. Jag undrar hur vi ska göra med den för att den ska funka som hästbete (det är 2 hektar, så det är inga jättemängder). Jag har väl tänkt att det ska stå iaf två hästar på gården (min egen + antingen att jag köper in en till, eller så blir det en inackordering). Det finns hästar i min närhet som jag kan låna som sällskap så länge, så det är det inga problem med.
Jag har varit ute och gått på marken och det verkar vara ett tjockt lager med gulnat gräs överallt (som det blir om man låter gräset växa och aldrig gör något åt det). Jag har ingen aning om när det är insått, eller vilken sorts gräs det är.
Räcker det att bara putsa/slå det gamla gräset och sen släppa hästarna där (jag hade tänkt dela in det i två el fyra hagar), eller måste man typ plöja ner allt det gamla och så om?
 
Sv: Betesvård på oanvänd mark

säker på att du inte behöver så om utan slå ner det gamla så kommer det nytt bete igen, vi gjorde så och detta blev toppen.
De bara till att det inte växer giftiga växter i hagen så blir allt bra.

Lycka till.
 
Sv: Betesvård på oanvänd mark

Hästar är utmärkta att använda som markberedare till igenvuxna ängar. Släpp lös dom där och låt dom röja ett tag. Därefter kan du efterputsa. Eller det smidigaste då det gäller tjockt, torrt gräs...elda upp det. Det finns grönt under. Jag har gjort båda varianterna med bra resultat.
 
Sv: Betesvård på oanvänd mark

våra marker var helt igenväxta med sly och ogräs. hade en stor maskin som klippade sönder allting, och sen växte det fint gräs.

du behöver säkert inte så, bara släpp hästarna där så äter dom upp allt gult gräs och det kommer växa upp nytt. är det väldigt mkt kan du elda upp det.
 
Sv: Betesvård på oanvänd mark

Ett perfekt läge när det inte finns någon masksmitta på ett rent bete. Se till att vara noga med avmaskning och träckprov innan du tar in någon häst.
 
Sv: Betesvård på oanvänd mark

Man brukar försöka att så om ny vall senast vart 10:e år. Vi är i samma läge här, fast betesmarken är använd men det är dock ej efterhållet så det mesta är "ogräs". Gammalt bete innehåller ingen näring till slut...

Vi betesputsar (alltså slår gräset) nu i sommar, plöjer till hösten och låter det ligga över vintern för att rötter mm ska frysa sönder och sen sår vi in nytt bete till våren. OM gräset hinner sätta sig (det vill säga att vi inte har en väldans blöt vår och sommar) så kommer hästarna kunna gå på markerna i sommar. Lycka till =)
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 580
Senast: Solis
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 602
Senast: Blyger
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 123
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 699
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp