Betydelsen av ordet "vegetarisk" (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Nej, det finns inte en direkt koppling mellan mjölk och slaktade tjurar eller ägg och slaktade tuppar. Utan att bortse från det, men vill man fanatiker så ...
Inom båda industrierna slaktas djur som inte behövs för tillverkningen, dvs tjur och tupp. Men visst, man tar ju inte mjölken från de slaktade tjurarna eller äggen från de döda tupparna. Såklart.

Jag skulle inte kalla veganism för fanatism.
 
Inom båda industrierna slaktas djur som inte behövs för tillverkningen, dvs tjur och tupp. Men visst, man tar ju inte mjölken från de slaktade tjurarna eller äggen från de döda tupparna. Såklart.

Jag skulle inte kalla veganism för fanatism.
Var har jag kallat veganer för fanatiker? Jag pratar om vegetarianer, de som äter lacto-ovo och honung. Ja, djur slaktas, det gör de inte pga att de inte "behövs" utan pga att de "behövs". Var tror du sk köttdjur kommer från? Mejerinäringen? Ja, det finns fanatiker och det finns gott om dem utan verklighetsförankring, vad vill du kalla dem?
 
Var har jag kallat veganer för fanatiker? Jag pratar om vegetarianer, de som äter lacto-ovo och honung. Ja, djur slaktas, det gör de inte pga att de inte "behövs" utan pga att de "behövs". Var tror du sk köttdjur kommer från? Mejerinäringen? Ja, det finns fanatiker och det finns gott om dem utan verklighetsförankring, vad vill du kalla dem?
Okej. Orkar egentligen inte med diskussionen, sorry. Borde inte ens börjat. 🙂
 
Förut betydde vegetarian samma sak som vegan gör nu.
Nej alltså en vegan är en person som inte använder något som kommer från djurriket det inkluderar skor honung etc. En ren vegetarian är en person som bara äter saker från växtriket men kan bära en skinnjacka eller äta honung tex. En Lakto-ovo- vegetarian är en person som äter vegetarisk samt mjölk och ägg. Men i dagligt tal kallas lakto-ovo vegetarianen endast vegetarian. Möjligen slarvar man lite med uttrycket veganskt och säger det om kost som enbart kommer från växtriket men egentligen är det en hel filosofi bakom och inte enbart ett kostval.
 
Nej. Ingen vegetarian äter ostron. Att enskilda inte har koll är en sak men är det ens yrke så får man banne mig ha mer koll än så.
Fast jag har ju fått höra "jag är vegetarian" av människor som äter djur från vattnet. Nu anser jag inte att det är rätt men jag har ju förståelse för missförstånden som blir. En släkting jobbar som kock på rätt sjyssta restauranger. När någon beställer vegetariskt på våra jippon där släkting står för matlagningen tar släkting med sig mat av alla möjliga slag för att uppfylla önskan men frågan när man anländer är "äter du ägg, fisk, kyckling, mjölk /.../" då det inte är helt sällsynt att "vegetarianer" äter allt detta och så fixar släkting ihop en tallrik med sånt personen äter.
 
När skulle detta ha varit? De senaste 40 åren har det iallafall inte varit så utan både vegetarian och vegan har samma betydelse då som nu.
För 20 år sedan när jag var lakto-ovo-vegetarian så var det så att de som inte åt något från djurriket samt inte använde produkter som kom från djurriket typ läder var veganer. Veganer åt en vegetarisk kost, men att vegan var mer en livsstil än enbart kosten. Jag upplever att det är de senaste dryga 5 åren där veganskt har kommit att enbart handla om kost (jobbat inom livsmedelsbranschen i drygt 10 år)
 
Var har jag kallat veganer för fanatiker? Jag pratar om vegetarianer, de som äter lacto-ovo och honung. Ja, djur slaktas, det gör de inte pga att de inte "behövs" utan pga att de "behövs". Var tror du sk köttdjur kommer från? Mejerinäringen? Ja, det finns fanatiker och det finns gott om dem utan verklighetsförankring, vad vill du kalla dem?
Jo, visst finns det rena "köttdjur" som vi föder upp enbart för köttets skull, men sist jag kollade upp saken (1-2 år sedan) så kom ca 60% av det nötkött som produceras i Sverige just från mejeriindustrin. Dvs det är tjurarna som inte kan producera mjölk och det är äldre mjölkkor som slaktas och blir till kött. Som allätare kan jag tycka att det är en bra princip att ta tillvara allting, vilket är bra mycket bättre än vad som görs med tuppkycklingarna inom äggindustrin (mals ner och blir väl djurfoder istället för att födas upp och kunna slaktas som ungtuppar vilket jag hade sett som ett bättre sätt att ta tillvara allt man kan).

Så ur en vegetarians perspektiv haltar det litegrann att äta ägg o mjölk, åtminstone om man är vegetarian av djuretiska skäl, eftersom industrin som sådan i allra högsta grad bygger på att djur slaktas.
 
Jag stör mig på att endel inom restaurangbranschen fortfarande inte vet vad vegetarisk mat är. Häromdagen skulle vi hämta mat på ett ställe vi aldrig hade köpt ifrån tidigare. Den "vegetariska" rätten var wokade mixgrönsaker i ostronsås :banghead: Det blev ingen mat därifrån.
Vad beställde du? "vegetarisk rätt" eller läste du ens menyn? Lite eget ansvar har man ändå.
 
Jo, visst finns det rena "köttdjur" som vi föder upp enbart för köttets skull, men sist jag kollade upp saken (1-2 år sedan) så kom ca 60% av det nötkött som produceras i Sverige just från mejeriindustrin. Dvs det är tjurarna som inte kan producera mjölk och det är äldre mjölkkor som slaktas och blir till kött. Som allätare kan jag tycka att det är en bra princip att ta tillvara allting, vilket är bra mycket bättre än vad som görs med tuppkycklingarna inom äggindustrin (mals ner och blir väl djurfoder istället för att födas upp och kunna slaktas som ungtuppar vilket jag hade sett som ett bättre sätt att ta tillvara allt man kan).

Så ur en vegetarians perspektiv haltar det litegrann att äta ägg o mjölk, åtminstone om man är vegetarian av djuretiska skäl, eftersom industrin som sådan i allra högsta grad bygger på att djur slaktas.
Jag kan hålla med om att man borde ta tillvara på allting, inkl tuppar från äggproduktion. Samtidigt tror jag att tuppar från äggproduktion blir svårsålt i livsmedelsbutik. De från äggproduktion är ju inte alls som kyckling från köttproduktion i köttet utan mer som grytkött. Kan dock tänka mig att man kanske skulle vänta tills de får lite storlek innan man gör djurfoder av dem isf men då lär väl fodret kosta pengar också och det går ju inte för sig :grin:
 
Vi umgås nog i olika kretsar. När jag var vegetarian på 80-talet innebar det du kallar vegan. Vegan då var ett steg till dvs inget animaliskt i livet alls tex läder. Lakto-ovo vill jag påstå då var ett faktiskt tillägg. Som nu glidit till att vara bara vegetarian. I min värld. Och du beskriver din värld 🤷🏻‍♀️

När jag pluggade på universitetet var där ett gäng veganer. Enligt dem så var skillnaden att en vegetarian åt inget från djurriket (inte kött, inte mjölk, inte ägg osv). En vegan var samma sak kostmässigt men de exkluderade även animaliska produkter som t.ex. läder. Lakto-ovo var precis som du skriver ett tillägg man kunde göra om man var vegetarian men åt mjölk och ägg.
 
Läs inlägget: "DEN vegetariska rätten" - dvs det fanns en, som då inte ens var vegetarisk.
Men fortfarande, lästes rätten på meny? Det borde ha framgått redan där att det var grönsaker wokade i ostronsås? Då hade jag kanske bara släppt det och gått vidare om jag ansåg att det inte var inom min matfilosofi.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 187
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 726
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 892
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp