Betydelsen av ordet "vegetarisk" (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Men fortfarande, lästes rätten på meny? Det borde ha framgått redan där att det var grönsaker wokade i ostronsås? Då hade jag kanske bara släppt det och gått vidare om jag ansåg att det inte var inom min matfilosofi.

Fast det är ju rätt illa om de påstår att ostronsås är vegetariskt. Jag har varit på en hotellrestaurang utomlands där den enda rätten under rubriken vegetariskt innehöll bacon.
 
Finns en restaurang i Jönköping som har räksallad som vegetarisk rätt. Många många kockar är grymt dåligt insatta i vegetarisk och vegan kost.
Jag skulle nog säga att de flesta kockar är mycket väl insatta i vad vegetariskt och veganskt är, men efterfrågan styr tillgången och när många "vegetarianer" vill ha typ allt utom rött kött och griskött, så formar menyansvarige menyn efter det.

Jag har haft helvegetariskt på menyn och fått klagomål från "vegetarianer" på att det inte innehållit ägg/ost/what ever de förväntar sig av en rätt även fast det klart och tydligt stått vegetariskt *valfri maträtt*.
 
Fast det är ju rätt illa om de påstår att ostronsås är vegetariskt. Jag har varit på en hotellrestaurang utomlands där den enda rätten under rubriken vegetariskt innehöll bacon.
Ja men det har jag inte lagt någon värdering i, jag reagerar på om TS beställt en rätt från en meny där JAG inte tar det för otroligt att det framgick att det var gjort på ostronsås. Det är möjligt att TS bara gjorde en observation att denna rätt fanns på menyn under 'vegetariskt' och reagerar på det, jag vet inte 🤷‍♀️...
 
Jag skulle nog säga att de flesta kockar är mycket väl insatta i vad vegetariskt och veganskt är, men efterfrågan styr tillgången och när många "vegetarianer" vill ha typ allt utom rött kött och griskött, så formar menyansvarige menyn efter det.

Jag har haft helvegetariskt på menyn och fått klagomål från "vegetarianer" på att det inte innehållit ägg/ost/what ever de förväntar sig av en rätt även fast det klart och tydligt stått vegetariskt *valfri maträtt*.

Ja, alltså, det är ju inte allätarna som påvekrar definitionen av vad vegetariskt är. Som allätare ägnar jag det inte en tanke förrän jag träffar en vegetarian/vegan. Min information om vad som är en vegetarisk rätt kommer ju från de vegetarianer jag träffat/lagat mat till/ätit tillsammans med osv.
 
Jag stör mig på att endel inom restaurangbranschen fortfarande inte vet vad vegetarisk mat är. Häromdagen skulle vi hämta mat på ett ställe vi aldrig hade köpt ifrån tidigare. Den "vegetariska" rätten var wokade mixgrönsaker i ostronsås :banghead: Det blev ingen mat därifrån.
Fast just ostron räknar många som veganskt då de inte har ngt centralt nervsystem. Men jag förstår dig, jag vill inte äta det ändå.
 
Jag kollade menyn på nätet. Vi åkte aldrig dit eftersom det inte fanns något vegetariskt.
Ja, vad bra - då framgick det alltså på menyn vad rätten innehöll. Att sen restaurangen inte lade den under rubriken 'pescatarian' istället för under 'vegetariskt' är ju såklart fel, och jag skulle då påtalat för restaurangen att de enligt menyn inte erbjuder vegetariskt alternativ - för att vara hjälpfull istället för att gå därifrån arg. Men vi är alla olika.
 
Ja, vad bra - då framgick det alltså på menyn vad rätten innehöll. Att sen restaurangen inte lade den under rubriken 'pescatarian' istället för under 'vegetariskt' är ju såklart fel, och jag skulle då påtalat för restaurangen att de enligt menyn inte erbjuder vegetariskt alternativ - för att vara hjälpfull istället för att gå därifrån arg. Men vi är alla olika.

GÅ ifrån sin egen dator i sitt eget hem arg? Hon var ju aldrig på restaurangen. Hon kollade menyn på nätet, konstaterade att de trots att de hade en rubrik Vegetariskt inte hade nån vegetarisk rätt och lät bli att åka dit. Varför ska hon kontakta dem för att meddela dem det? Hon kan ju istället välja en restaurang som har vegetariskt på menyn.
 
Ja, vad bra - då framgick det alltså på menyn vad rätten innehöll. Att sen restaurangen inte lade den under rubriken 'pescatarian' istället för under 'vegetariskt' är ju såklart fel, och jag skulle då påtalat för restaurangen att de enligt menyn inte erbjuder vegetariskt alternativ - för att vara hjälpfull istället för att gå därifrån arg. Men vi är alla olika.
Jag blev inte arg. Jag blev lite besviken att det inte fanns någon mat för mig där eftersom övriga sällskapet hade pratat så mycket om hur god maten var där. Jag var alltså aldrig där överhuvudtaget. Vi åkte ju inte dit, blev arga för att de inte hade någon mat för mig där när jag redan visste menyn. Det blir ju löjligt.
 
GÅ ifrån sin egen dator i sitt eget hem arg? Hon var ju aldrig på restaurangen. Hon kollade menyn på nätet, konstaterade att de trots att de hade en rubrik Vegetariskt inte hade nån vegetarisk rätt och lät bli att åka dit. Varför ska hon kontakta dem för att meddela dem det? Hon kan ju istället välja en restaurang som har vegetariskt på menyn.
Mea culpa! 🙄 - Ja, nä, man kan ju välja annan restaurang som har vegetariskt på menyn ja.
 
Jag upplever att åsikten att en vegetarian inte äter mejeriprodukter eller ägg är något som bara finns hos mindre grupper, främst just de som inte äter några animalieprodukter. Generellt, inte minst globalt, är termen "vegetarian" en beteckning som omfattar både lakto/ovo-vegetarianer och helvegetarianer. Veganism handlar som sagt om mer än kost och det är därför jag tycker att helvegetarian är bättre att använda, men innan The Vegan Society bildades 1944 och ordet "vegan" skapades kallades de som åt helvegetariskt för "non-dairy vegetarians".

Själv tycker jag att det är rätt rimligt att använda samma definitioner som The Vegetarian Society, en organisation som bildades 1847.
What is a vegetarian?
 
Jag kan inte förstå att man anser att restauranger saknar ansvar för att ge korrekta varudeklarationer och faktiskt veta vad de serverar (och att man anser att eftersom man själv känner någon som minsann mött någon som ansåg att bävern var en grönsak så är det ok att servera den som sådan oavsett).

Tänker ni likadant om andra saker på en meny? Varken jordnöten eller cashewnöten är ju nötter (det är bönor) och borde därför vara OK att servera till någon som påstår sig vara nötallergiker. Köttätare kallar ju ofta kotletten ytterfilé - dvs allt kött borde ju kunna kallas filé för det är ju så köttätare gör. Det finns ju också många tillfällen när fläsk eller häst sålts som nöt så det är ju inte så noga vilket djur köttet kommer ifrån. Kalles kaviar kallas ju kaviar av de flesta - så caviar på en meny behöver ju inte komma från en stör. Och folk har ju en tendens att kalla alla mousserande viner champagne - så en meny med en stor rubrik Champagne och sedan i det finstilta skriva att vinet kommer från ett chateau utanför Cadaques måste ju vara helt OK.
 
Ja faktiskt. Det diskuteras regelbundet i diverse FB-grupper för veganer bland annat. 🤷‍♀️

Men det är ju bara en parentes. Jag håller i grunden med TS.
facepalm.jpg


(på de som inte ids kolla upp grundläggande biologi, då)
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 179
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 718
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 890
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp