Bilkörning per vecka?

Det skrev jag också i mitt första inlägg, trodde inte det behövde upprepas i varje svar men ska tänka på det till nästa gång. :) Många verkar ju inte ha logistik i fokus, andra har så klart inte möjlighet att välja. Jag är mkt tacksam för att jag kan välja. Även om mina valmöjligheter så klart också är begränsade. Hade jag kunnat välja helt fritt utan ekonomiska begränsningar hade jag bott i hus istället för lägenhet. Nu har jag inte råd med ett hus så nära jobb/skolor etc som jag skulle vilja alltså bor jag kvar i min lgh (och nej, det är inte synd om mig någonstans, jag är otroligt lyckligt lottad och också väl medveten om det..)
Även att bo i lägenhet nära jobbet kan vara dyrt :) När jag flyttade senast kollade jag på både lägenhet i staden jag jobbar i och hus på landet utanför. Ettor på runt 30-40 kvm inom cykelavstånd från mitt jobb hade utgångspriser på nästan dubbla det jag betalade för mitt hus på landet med stor tomt, stall etc och en timmes pendling antingen med bil eller cykel/tåg/buss.
 
Även att bo i lägenhet nära jobbet kan vara dyrt :) När jag flyttade senast kollade jag på både lägenhet i staden jag jobbar i och hus på landet utanför. Ettor på runt 30-40 kvm inom cykelavstånd från mitt jobb hade utgångspriser på nästan dubbla det jag betalade för mitt hus på landet med stor tomt, stall etc och en timmes pendling antingen med bil eller cykel/tåg/buss.
Självklart, det är inte så att jag inte förstår att inte alla kan köpa vilken lägenhet som helst. Det är väl givet och inget jag heller känner att jag antytt. Min lägenhet är sinnessjukt dyr (särskilt om jag skulle behövt köpa den idag..), men inte lika dyr som hus i de områden som i mitt tycke ligger inom rimligt pendlingsavstånd från skola/jobb. Alltså lär jag bo kvar.
 
Även att bo i lägenhet nära jobbet kan vara dyrt :) När jag flyttade senast kollade jag på både lägenhet i staden jag jobbar i och hus på landet utanför. Ettor på runt 30-40 kvm inom cykelavstånd från mitt jobb hade utgångspriser på nästan dubbla det jag betalade för mitt hus på landet med stor tomt, stall etc och en timmes pendling antingen med bil eller cykel/tåg/buss.
Som tillägg tänker jag att små lgh ofta är betydligt billigare i drift, man kan räkna bort kostad för bil etc. Men alla kan självklart inte låna hur mkt som helst..
 
4 mil enkel resa till jobbet ger ca 40 mil/v i jobbpendling. Sen kanske 2-6 mil extra för handling varannan vecka.

Är yrkeschaufför och kör kanske 150 mil/vecka där med lite skiftningar uppåt och nedåt.

Så kanske ett snitt på 170 mil/v varav 40-45 med egen bil. Har inga begränsningar på mitt eget körande utöver "snålhet". Kan åka 4 mil enkel för att handla om jag vill. Men gör sällan. Har bra butiker längs vägen hem från jobbet, så mestadels går det inte många mil på shopping. Däremot åker jag 1,7 mil enkel för att kunna tvätta bilen i GDS-hall varannan vecka.
 
Som tillägg tänker jag att små lgh ofta är betydligt billigare i drift, man kan räkna bort kostad för bil etc. Men alla kan självklart inte låna hur mkt som helst..
Så är det ju, mitt hus är inte precis billigt i drift :p Och egentligen hade jag kunnat låna för att köpa en sådan lägenhet, men jag tror inte att jag skulle trivas att bo i en lägenhet med så mycket folk och liv runt om mig och jag visste inte hur jag skulle lösa det med hunden och hästen jag redan hade :)

Jag försöker dock att köra så lite som möjligt, och några gånger per år brukar jag fundera över vilka resor jag gör med bil och hur jag kan minska dem. Ett av ställena jag åker mest till har varit brukshundklubben, och där bor jag egentligen inte så långt bort (ca 2 km fågelvägen) - utöver att det är en järnväg och en å i vägen som gör det lite svårare :p Den närmaste bron över järnvägen är också bakom ett privat sågverk som gör att det inte är helt lagligt att använda sig av den bron eftersom man då måste ta sig förbi sågverket. Och nästa alternativ är då 7 km enkel resa istället för 4 km... Men ofta har det varit så att jag passat på att veckohandla när jag varit på brukshundklubben, och liknande.
 
Hur mycket bil kör ni i genomsnitt per vecka? Tänker både till och från jobb, diverse fritidsintressen, barns aktiviteter osv.

Jag räknade för skoj skull ihop att jag i genomsnitt kör ca 70 mil i veckan inräknat arbetspendling, diverse hundaktiviteter och annat man är iväg på.

Har ni satt någon begränsning på hur mycket bilkörning ni "får" göra under en vecka eller kör ni så mycket ni vill oavsett? Tänker både ur miljösynpunkt och ekonomisynpunkt. Fossila bränslen är ju ganska dyra för tillfället där iaf dieseln kostar över 16 kr\L på de flesta ställen.
Kör ca 20-40 mil om dagen måndag till fredag. Idag har jag kört över 60 mil ;). Allt detta är dock jobbrelaterat. Privat kör jag inte många km i veckan. Har firmabil, så bilen kostar mig bara ett par tusen per månad i beskattning :).
 
Fram tills för ett drygt år sedan körde jag ungefär 50 mil i veckan (jag arbetspendlade 7 mil enkel väg, i snitt tre dagar i veckan). Idag tar jag cykeln till både jobb och mataffär (har två mil enkel väg till jobbet, mataffären ligger på vägen hem) och kör bil kanske runt 5 mil i månaden? Detta mår både min själ, kropp och plånbok bra av...;)
 
Jag kör 3.2km till jobbet och sedan 3.2 km hem 5 dagar i veckan. Supermarket ligger däremellan så stannar ibland flr att handla.

Kör inte så mycket utöver till och från jobbet :)
Kör dieselturbo Nissan king cab
 
Hur mycket bil kör ni i genomsnitt per vecka? Tänker både till och från jobb, diverse fritidsintressen, barns aktiviteter osv.

Jag räknade för skoj skull ihop att jag i genomsnitt kör ca 70 mil i veckan inräknat arbetspendling, diverse hundaktiviteter och annat man är iväg på.

Har ni satt någon begränsning på hur mycket bilkörning ni "får" göra under en vecka eller kör ni så mycket ni vill oavsett? Tänker både ur miljösynpunkt och ekonomisynpunkt. Fossila bränslen är ju ganska dyra för tillfället där iaf dieseln kostar över 16 kr\L på de flesta ställen.
När jag bilpendlade till jobbet hade jag försäkring som täckte precis det och typ en resa till fjällen. Kunde inte köra iväg på långresor i övrigt. Man lägger ju in mil i försäkringen och jag maxade dem nära. Numera har jag normalt antal mil och kan ändå köra ett par långresor.

Men vill minska bilresande pga miljö.

Så ska ju egentligen numera cykla allt som är upp till 6 km. Men dock om man handlar så lyckas jag inte med det.
 
När jag bilpendlade till jobbet hade jag försäkring som täckte precis det och typ en resa till fjällen. Kunde inte köra iväg på långresor i övrigt. Man lägger ju in mil i försäkringen och jag maxade dem nära. Numera har jag normalt antal mil och kan ändå köra ett par långresor.

Men vill minska bilresande pga miljö.

Så ska ju egentligen numera cykla allt som är upp till 6 km. Men dock om man handlar så lyckas jag inte med det.

Det är ju bara att slå en pling till försäkringsbolaget och ändra antalet mil när det börjar dra iväg?
 
5-10 mil skulle jag tro.. 🤔 Kan bli mer om jag åker till grannstaden och umgås med min barndomsvän mer än en gång/vecka.
 
Jag har ca 4,5 mil tor till stallet. Är där i snitt 5 dagar/vecka. Utöver det åker jag väl till nån kompis i grannkommunen ibland. Men när jag ska till hemorten är det 100 mil enkel väg och bara i sommar har jag varit dit 2 ggr dvs 400 mil + körning där också. Jag kompenserar med att gå till jobbet (900m) :angel:
 
Hur mycket bil kör ni i genomsnitt per vecka? Tänker både till och från jobb, diverse fritidsintressen, barns aktiviteter osv.

Jag räknade för skoj skull ihop att jag i genomsnitt kör ca 70 mil i veckan inräknat arbetspendling, diverse hundaktiviteter och annat man är iväg på.

Har ni satt någon begränsning på hur mycket bilkörning ni "får" göra under en vecka eller kör ni så mycket ni vill oavsett? Tänker både ur miljösynpunkt och ekonomisynpunkt. Fossila bränslen är ju ganska dyra för tillfället där iaf dieseln kostar över 16 kr\L på de flesta ställen.

Strax under 50 mil/vecka. Pendlar till jobb och häst och gör nästan alltid ärenden och handlar livsmedel på vägen. En del resor i mitt hästintresse och för att åka hem till familjen också. Vill inte köra i onödan på fossila bränslen så jag krånglar ganska mycket med laddning av min gamla elbil med litet batteri då jag inte kan ladda hemma (hyresrätt). Skulle aldrig byta till en fossildriven bil för att göra min vardag enklare utan lånar en när jag åker iväg med hästen (där är det ju enbart nöjesresor dock såklart, kör till skogen och till träning i perioder) och tänker snällt spara ihop till en annan elbil när mina batterier blir för dåliga. Den har dock tagit mig typ 15 000 mil redan så jag är väldigt nöjd.
 
Jag kör 20 min 5 dagar i veckan i genomsnitt, gissar jag. 10min till jobbet och 10 min hem. Mataffären ligger mellan hem och jobb så stannar till där 1-2ggr vecka. Kör inte så mycket mer... tankar varannan vecka för runt motsvarande 250kr, diesel (kör en nissan king cab turbo diesel)
 
7 mil 5 dagar per vecka och ibland någon kort utflykt på helgen. Och några längre resor om året.

Men sådär 40 mil i veckan, mindre under pandemin då vissa dagar jobbats hemifrån
 
För mig är det precis tvärtom, att ha bil är befriande 😍
Jag bor också så att jag inte är beroende av bil men bilen gör livet mycket roligare och mer spontant 😁
Jag är likadan. Älskar friheten i att kunna åka vart jag vill när jag vill och i att kunna välja stall, jobb, hobbies, semesterboende osv efter vad som tilltalar mig mest och inte vad som ligger inom cykelavstånd.

Jag kör nog ungefär 4500 mil drygt på ett år, med merparten på vintern som det ser ut nu med flitiga turer till fjällen för skidåkning och friluftsliv på helgerna.
Sommartid i covid-läge så går bilen väldigt mkt mindre och mest t&r stallet, vilket då ligger ungefär 2 mil från sommarvistelsen.

Förr bilade vi i Europa på somrarna, så då såg fördelningen omvänd ut mot nu.

Av miljöskäl vill jag förstås köra mindre men får inte ihop det utan begränsningar som jag inte är villig att göra så för att kompensera betalar jag ohemult mycket för en stor eldriven SUV som också kan dra släp och väljer så grön el jag kan hemma (där majoriteten av laddningen görs).
 
Snittar kanske 5km per vecka, utslaget over ett ar? Da i taxi, eller vans bil om vi akt pa utflykt?

Har ej bil, och ser det befriande att slippa behova tanka pa vardeforlust, service, hjul, olja, forsakring och och allt annat som ska hallas ratt pa. Behover jag aka langre an vad jag kan cykla sa anvander jag allmanna kommunikationer eller hyr en bil.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 768
Senast: Cilla
·
Utrustning Är just nu i bil letar tagen och skall innan vintern köpa ny bil. Jag tänkte nu satsa på en klok bra "dragbil". Jag har för tillfället...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: Equilina
·
Foder & Strö Är rätt ny på det här med foderstatsberäkning, men har provat räkna i både Freeform och på Hästsveriges foderprogram med i princip samma...
Svar
4
· Visningar
976
Senast: cewe
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp