Bra dragbil till hästtransport för 2 hästar?

Mikla

Trådstartare
Är just nu i bil letar tagen och skall innan vintern köpa ny bil. Jag tänkte nu satsa på en klok bra "dragbil". Jag har för tillfället en häst (600kg) och ett Cheval Liberté släp som får lasta 580kg.

Den blivande bilen skall ha 4hjulsdrift. Och såklart gärna dra så lite per L/mil som möjligt.

Funderar ev på att skaffa en till häst i framtiden så frågan är om man skall satsa på en bil som får dra mycket, (samt ett nytt släp i framtiden) eller om det är onödigt när man endast kommer lasta båda hästarna 1-2 ggr/vecka för att åka tsm.


De bilar jag kikat på för tillfälle är Volvo XC70. Samt Volkswagen Touareg. Men jag har noll koll på bilar och allt som hör till. Kommer att köpa en begagnad för ca 100.000kr.

TIPS PÅ VAD NI REKOMMENDERAR SAMT INTE REKOMMENDERAR?
Ös in med tips och rekommendationer nu :)
Tack
 
Eftersom du ändå måste satsa på ett nytt körkort (BE rekommenderar jag om du inte har det) finns det ju lite större bilar än XC70. Som drar mer soppa.

Men jag har inte hittat någon Volvo som får dra mer än 2100 kg och det är ju på gränsen för två hästar. Beroende på tjänstevikt på släpet.

Hur känslig är du för merkostnaden för drivmedel? Skatt? Hur mycket kör ni utan släp?
 
Eftersom du ändå måste satsa på ett nytt körkort (BE rekommenderar jag om du inte har det) finns det ju lite större bilar än XC70. Som drar mer soppa.

Men jag har inte hittat någon Volvo som får dra mer än 2100 kg och det är ju på gränsen för två hästar. Beroende på tjänstevikt på släpet.

Hur känslig är du för merkostnaden för drivmedel? Skatt? Hur mycket kör ni utan släp?

E-kort är bokat till hösten. Vil gärna ha en så billig bil så som i skatt och drivmedel som går men även en bra dragbil. Så det lär ju kosta mer än en vanlig bil såklart. Kör med släp ca 3ggr i veckan. Utan släp är till jobbet 3km och till stallet 9km varje dag. Och sen blir det retur på det också. Bor på Gotland så kör annars inga "jättesträckor" släpet jag har nu är ett "lättviktssläp" på totalvikt 13.000kg.

Nu är det inte säkert att det blir en häst till. Utan bara en fundering också..och kommer jag isf köra våra samtidigt i en transport så ofta?
 
Volkswagen Amarok, Nissan King Cab är dom bilar jag känner till som får dra mycket, fast då krävs E-kort för att kunna utnyttja det. Sen gäller även att ha ett släp som har lastvikt för två fullstora hästar.

Oftast hänger det dock ihop att bilar som får dra mycket, drar även mycket bränsle, sedan kommer bilarna dra mer bränsle med ett släp kopplat än vad de drar utan ett släp.
 
TIPS PÅ VAD NI REKOMMENDERAR SAMT INTE REKOMMENDERAR?
Ös in med tips och rekommendationer nu :)
Med risk för att låta enkelspårig, mina rekommendationer brukar luta åt ett visst håll eftersom jag/vi tycker att det är viktigt att en hästdragbil är praktisk i hela sitt sammanhang. :) För 100 tkr får man en 6-8 år gammal VW Transporter/Caravelle med 2,5-liters diesel på 130 hk och med litet tur även 4wd. I princip alla undermodeller får dra minst 2500 kg, personkomforten är minst lika bra som de flesta pickuper och bättre än en och annan SUV, och bilen dricker i storleksordningen 0,7-0,8 l/mil (utan släp) på landsväg. Skatten varierar mellan årsmodeller och motoralternativ men brukar ligga runt 5000 kr.
 
Skulle undvika Touareg. Är fantastiskt fin att dra med men kostar som MB och Porsche att reparera.

Satsa på lillsyskonet Tiguan som kan få dra upp till 2500kg (track&Field alternativt offroad-pkt) på BE och bör kunna prutas ner i 100k-klassen. Dieseln är stabilast.

Ford Kuga kan i vissa versioner få dra 2200kg. Båda är ju relativt små så skatten bör vara överkomlig i förhållande till de mil du kör och "vardagsvänliga".

Finns mkt kul därute o ska klura lite till.

Mvh Thomas
 
589 kilos lastvikt till 2 hästar???? Har du shettisar eller max b ponny funkar de. Men stor häst ja då får du nog byta släp för bara en stor häst väger ju typ 600. Så du behöver ha en lastvikt på minst 1400.... ja får lasta 1440 med mitt släp om bilen får dra 2500. Och bilar som få dra 2500 är tyvärr inga soppasnåla även om det är diesel king cab är helt klart bäst....om ja va rik...... då åååå hade ja köpt en sån bara som dragbil
 
Är just nu i bil letar tagen och skall innan vintern köpa ny bil. Jag tänkte nu satsa på en klok bra "dragbil". Jag har för tillfället en häst (600kg) och ett Cheval Liberté släp som får lasta 580kg.

Den blivande bilen skall ha 4hjulsdrift. Och såklart gärna dra så lite per L/mil som möjligt.

Funderar ev på att skaffa en till häst i framtiden så frågan är om man skall satsa på en bil som får dra mycket, (samt ett nytt släp i framtiden) eller om det är onödigt när man endast kommer lasta båda hästarna 1-2 ggr/vecka för att åka tsm.


De bilar jag kikat på för tillfälle är Volvo XC70. Samt Volkswagen Touareg. Men jag har noll koll på bilar och allt som hör till. Kommer att köpa en begagnad för ca 100.000kr.

TIPS PÅ VAD NI REKOMMENDERAR SAMT INTE REKOMMENDERAR?
Ös in med tips och rekommendationer nu :)
Tack

XC70 kan du glömma att kunna dra två med om du inte lyckas hitta ett fjäderlätt släp, 1800 på BE får min dra. Jag kör oftast med 1500-1600 kg på kroken och är inte superimponerad av hur den hanterar det, å andra sidan har jag uteslutande dragit med SUVar tidigare. När jag kör två, vilket sker sällan för tillfället, lånar jag pappas XC90, STOR skillnad att dra med! Drar i stort sett lika mycket som XC70 utan släp dessutom, mindre med två hästar i än 70 med en häst i.
När jag ska börja köra två igen mer regelbundet blir det sannolikt en ny BMW X5 som vi haft tidigare men bytte mot en mindre bil när jag inte behövde dra lika mycket.
För mig är det viktigare att bilen är STARK och har bra kör-/dragegenskaper än att den är bensinsnål.
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 905
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 411
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 620
Senast: Buck
·
Utrustning Ja så har man köpt nytt släp... ja men då åker man självklart på att köpa ny bil med:D:crazy: å vad har ni bukefalister för bilar som...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 116
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp