Bukefalos 28 år!

Billigare diesel till svenska folket

Jag är helt säker på att klimatdiskussionerna skulle bli mer sansade och mer konstruktiva om man körde morötter istället för piskor. Och man skulle garanterat få med fler i båten om man såg till att miljövänliga alternativ finns för alla.
Det var väl vad elbilsbonusen var till för innan den slopades, även om den kändes lite sådär eftersom att så få hade råd att köpa ändå.
 
Det var väl vad elbilsbonusen var till för innan den slopades, även om den kändes lite sådär eftersom att så få hade råd att köpa ändå.

Man får nog ge ännu mer bonus eller annat stöd om man vill få fler att köpa. Norge har väl kommit rätt långt i elbilsantal, har inte de haft ett bra lockbete?
 
Jag är helt säker på att klimatdiskussionerna skulle bli mer sansade och mer konstruktiva om man körde morötter istället för piskor. Och man skulle garanterat få med fler i båten om man såg till att miljövänliga alternativ finns för alla.
Men när det finns mer miljövänliga alternativ så kostar de för mycket. :( Det finns inga quikfixes och ingen som kan trolla - vore det så så vore det redan trollat.

Jag är mycket glad att inte ha några barn
 
Men när det finns mer miljövänliga alternativ så kostar de för mycket. :( Det finns inga quikfixes och ingen som kan trolla - vore det så så vore det redan trollat.

Jag är mycket glad att inte ha några barn

Ja, precis. Det är lätt att sitta och säga till alla att "det är bara", när verkligheten inte alls är så enkel.
 
Ja, jag vet. Men den var uppenbarligen inte tillräckligt bra.
Det beror på vad den syftade till och vilket tidsspann man arbetade med. Jag tror inte att elbilar som de ser ut idag är framtiden (pga dagens batterier) - men den tekniska utvecklingen kräver att det finns en efterfrågan annars kommer inget att hända. Så även en politik som bara får några att välja elbilar driver en utveckling som på sikt gör utfasning av fossilfordon möjlig.

Jag tror inte på en lösning. Vi måste ha andra fordon och andra sätt att organisera våra transporter. Men konstgjordandning för en teknik vi redan vet är dömd låter definitivt inte smart. Utfasningen av fossilabränslen blir inte lättare av att vi skjuter upp den.
 
Det beror på vad den syftade till och vilket tidsspann man arbetade med. Jag tror inte att elbilar som de ser ut idag är framtiden (pga dagens batterier) - men den tekniska utvecklingen kräver att det finns en efterfrågan annars kommer inget att hända. Så även en politik som bara får några att välja elbilar driver en utveckling som på sikt gör utfasning av fossilfordon möjlig.

Jag tror inte på en lösning. Vi måste ha andra fordon och andra sätt att organisera våra transporter. Men konstgjordandning för en teknik vi redan vet är dömd låter definitivt inte smart. Utfasningen av fossilabränslen blir inte lättare av att vi skjuter upp den.

Utfasningen skulle kunna skyndas på om vettiga alternativ fanns.
 
Det beror på vad den syftade till och vilket tidsspann man arbetade med. Jag tror inte att elbilar som de ser ut idag är framtiden (pga dagens batterier) - men den tekniska utvecklingen kräver att det finns en efterfrågan annars kommer inget att hända. Så även en politik som bara får några att välja elbilar driver en utveckling som på sikt gör utfasning av fossilfordon möjlig.

Jag tror inte på en lösning. Vi måste ha andra fordon och andra sätt att organisera våra transporter. Men konstgjordandning för en teknik vi redan vet är dömd låter definitivt inte smart. Utfasningen av fossilabränslen blir inte lättare av att vi skjuter upp den.
Ju fler elbilar dessto lägre dieselpriser och högre elpriser. Det gäller att ha is i magen om man vill köra billigt i framtiden 😎
 
Ja, om ingen busschaufför har råd att åka till jobbet så når du ditt mål även bland bussarna. Ju färre bussar som går, desto mindre utsläpp. Och ju färre bussar som går, desto färre med sämre ekonomi kommer till jobbet och får ännu sämre ekonomi. Låter verkligen genomtänkt och smart!

Jag har full förståelse för att vissa jobb kräver privattransport, jag har redan sagt det. Det jag vänder mig emot är att den nuvarande regeringen sänker fossilbränslepriserna, vilket de som har jobb som kräver bil redan betalar, medan de höjer elpriserna vilket vi såg förra vintern slog extra hårt mot de mest socioekonomiskt utsatta hushållen.

Jag skulle hellre se att vissa yrken skulle ges bidrag för att hålla nere fossilbränslekostnaderna. Samt att elbilar skulle subventioneras. Så att fler skulle ha råd med dem.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 636
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
775
Senast: Bonita4
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 608
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 266
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp