Bukefalos 28 år!

Billigare med färskfoder?

Red_Chili

Trådstartare
Jag ser då och då att folk skriver att hundarnas foder har blivit billigare sen de bytte till färskfoder.

Det jag undrar är vilket foder man då gett innan och vilket färskfoder man bytt till?

För min del har foderbytet nämligen inneburit att hundmaten blir mycket dyrare, men då åt min hund å andra sidan inte mycket alls av ett billigt torrfoder och kan nu äta normal mängd färskfoder.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

För mig har det också blivit dyrare. Förut åt vovven RC, nu äter han VoH.
Visserligen har vi haft färre veterinärbesök eftersom han inte sväljer en massa konstiga prylar längre, så räknar jag in det går det nog jämnt upp ungefär.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Vi fick dyrare på Bravo och billigare på Fodax.
Torrfoder gick tre säckar i månaden = 1900kr på det fodret vi gav då. Bravo kommer jag inte ihåg hur mycket det gick åt men vi hämtade foder för 2400kr en gång i månaden. Fodax går knappt fyra stycken 12,5kg förpackningar à 145kr = cirka 600kr. Nu ger vi torrfoder till dom gamla, en säck i månaden 340kr och dom unga äter varsin 12,5kg säck = 390+290 = 640kr. STOR skillnad :)


Jag tror att oftast handlar det om Fodax när det blir billigare. Det är snuskigt billigt, och man kan betala så lite som ca 11kr/kg om man beställer tillräckligt mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Billigare med färskfoder?

Lite dyrare blir det nog iom att Ruben åt väldigt lite torrfoder.
Nu äter han full ranson färskfoder, kostar drygt 100:- per månad så dyrt är det absolut inte.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

När jag hade för få hundar för att förbruka bulkköp på egen hand, så gick jag ihop med några vänner och lade en gemensam beställning. På så vid kom vi ner i kilopriset för återförsäljare på Fodax.

Nu bulkköper jag VoH, och får det betydligt billigare än butikspris - dessutom levererat på pall hem till gården! Gårdens åtta hundar äter för ungefär en femtiolapp om dagen tillsammans.

Torrfoder med motsvarande energiinnehåll vill jag inte ens tänka på vad det kostar. När Fritte åt RC som valp så gick hans foderkostnad på lika mycket som de andras tillsammans!
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Jag är väldigt nöjd! Gillar det bättre än Bravo, passar mina hundar bättre. Enda nackdelen är att våra kastrater blir tjocka under vinterhalvåret pga mindre motion, så dom går nu på torrfoder. Men på sommaren äter dom färstfoder. Givetvis räknar jag med att det inte håller samma standard som ett snordyrt foder, men med tanke på att hundarna har fina klor, inga rinniga ögon, bra magar och fin päls så tänker jag inte byta för det :)
Det är fräscht och portionsförpackat.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Hur är Fodax jämfört med Bravo?

Jag köper Bravo för 35kr/förpackning nu när jag köper mycket åt gången, vilket blir 10kr billigare per förpackning jämfört med om jag köper bara några få förpackningar i närmaste affären. Men ja, helt billigt är det ju inte ändå.

Det jag gillar med Bravo är att alla ingredienser är svenska och att min hund faktiskt kan äta vettig mängd av det utan att bli tjock. Hon äter då deras Special med vom, som är för tjocka hundar. VoH testades förut, men hon kunde knappt äta någonting utan att bli tjock direkt...
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Är Fodax bra?

Fodax är bra hundmat, men det finns bättre. Var jättenöjd när mina åt det och valde eg att byta av etiska skäl (tillverkaren driver även minkfarm). Nu när de har ätit VoH ett par månader kan jag dock inte tänka mig att byta tillbaka, de har blivit ännu finare i pälsen!
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Jag tror att Fodax också stoltserar med enbart svenska råvaror!
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Av ren nyfikenhet - hur stor plats tar 500kg Voh? Om du jämför med Fodax för enkelhetens skull. Vi har två frysboxar och kan få in 25 säckar Fodax.
 
Senast ändrad:
Sv: Billigare med färskfoder?

Zipper och Douglas funkade jättebra på Bravo Lamm ur ren viktsynpunkt, dom åt 6 burgare om dagen om jag inte minns fel. Fodax får dom äta betydligt mindre mängd av. Mycket pga att Bravo har större andel spannmål (Klippt korn tror jag?).
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Nu bulkköper jag VoH, och får det betydligt billigare än butikspris - dessutom levererat på pall hem till gården! Gårdens åtta hundar äter för ungefär en femtiolapp om dagen tillsammans.

Köper du i klump då eller är det 5 kg-korvar? Om det är i klump hur delar du det? Jag fick tips av en person att man kunde köpa Nordic i klump, men de delade den med yxa och det känns kanske inte så lämpligt i lägenhet.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Av ren nyfikenhet - hur stor plats tar 500kg Voh? Om du jämför med Fodax för enkelhetens skull. Vi har två frysboxar och kan få in 25 säckar Fodax.

Jag får i ca 300 kg VoH (5kiloskorvarna) i en frys som tar 20 påsar Fodax.

500 kg VoH motsvarar en ca 120 cm högt staplad helpall.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Köper du i klump då eller är det 5 kg-korvar? Om det är i klump hur delar du det? Jag fick tips av en person att man kunde köpa Nordic i klump, men de delade den med yxa och det känns kanske inte så lämpligt i lägenhet.

Jag köper korvarna om 5 kg, men vet att det går att köpa i två olika "blockvarianter" också. Blocken blir dock lite väl otympliga att hantera tror jag, även om de är snäppet billigare...
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Jag får i ca 300 kg VoH (5kiloskorvarna) i en frys som tar 20 påsar Fodax.

500 kg VoH motsvarar en ca 120 cm högt staplad helpall.

Hur tycker du det skiljer sig för hundarna hullmässigt? Behöver dom äta samma mängd, mer eller mindre? Av unghundarna äter den ena 700-1000g och den andra cirka 800g om dagen, då håller dom hullet utan problem.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Mina två växande unghundar äter groteska mängder, men det gjorde Boss i den åldern också, fast av Fodax. Tror med andra ord att det handlar om ålder och ras mer än fodersort. (de äter drygt ett kilo om dagen). Boss klarar sig på något mindre VoH än vad han åt fodax, han äter ca 350 gr om dagen nu och åt nästan 500 gr av Fodax.
 
Sv: Billigare med färskfoder?

Femkilos verkar ju inte helt omöjliga att hantera faktiskt. Men frågan är om det skulle vara värt besväret att hamstra hela frysen full om man gick ihop ett gäng och köpte en pall när man som jag bara har två rätt små hundar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 741
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 702
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 900
Senast: tanten
·
Hundhälsa Min ena hund har tappat en hel del massa efter att vi bytte foder från Acana small breed till Standardt normal för drygt 3 månader...
Svar
7
· Visningar
636
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp